beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Ik vond deze opmerking van Sanne nogal apart

 

Wel wil ik aangeven dat ik het voor deze case niet meer kan veranderen, nu vier maanden nadat dit heeft plaatsgevonden. 

 

De enige reden waarom dit 4 maanden heeft geduurd is nl omdat NS er gewoon er al die tijd over gedaan heeft om een antwoord te fabriceren. Ik vind dat dus wederom niet erg fraai werk van NS, het verbaast mij helaas niet meer.

Waarom zou je dat niet doen. Het teveel betaalde bedrag is ook van DIE ovchipkaart gehaald. Dus helemaal logisch toch om het op die kaart terug te storten. Bij het teveel in rekening brengen was het ook geen probleem dat men niet wist van wie de kaart was, dus waarom is dat bij terugbetaling wel een probleem.

Juist qua privacy is het beter het als saldo terug te zetten omdat je dan helemaal geen persoonsgegevens nodig hebt!

Badge +3

Dat kan prima inderdaad (via TLS/OV-chipkaart).

Maar de kaarthouder bereiken is dan onmogelijk natuurlijk. Lijkt me geen taak voor NS om (hoewel terecht, het is jouw geld!) saldo weg te geven aan iemand die ze niet kennen.

Neem dan maar contact op met NS… Huh, wie bent u?

Als dit dus gebeurd is met een anonieme kaart dan is het einde verhaal. NS zal geen saldo klaar gaan zetten voor een anonieme kaart (ook al kan het op zich wél).

Zelf bij een anonieme kaart kan het teveel betaalde bedrag als ‘bestelling’ klaar gezet worden om terug te storten als saldo. Dus de aanname dat er voor anonieme kaarten geen oplossing kan zijn is veel te kort door de bocht.

Sanne is door persoonlijke omstandigheden deze week afwezig geweest, dus helaas hebben we nog geen update kunnen geven. Volgende week weer verder!

Ik mis waarom er zo’n moeite gedaan moet worden om een vast traject te bepalen, als het veel eenvoudiger is om alle foute transacties te vinden: op terminal id.

 

Als men van mening is dat de GDPR hier een obstakel is, dan hoor ik wel heel graag wat in de GDPR precies het obstakel zou zijn.

Ik heb tijdens mijn vrije dagen afgelopen week de verwachte update ontvangen. Wel wil ik aangeven dat ik het voor deze case niet meer kan veranderen, nu vier maanden nadat dit heeft plaatsgevonden. Maar in de toekomst zijn dit zeker wel zaken waar aan gewerkt kunnen worden want het heeft wat balletjes laten rollen. Voor de mensen die in dit geval de dupe zijn geworden van extra kosten, wil ik vragen om ons een bericht via de klantenservice te sturen. Dan is het zeker voor je op te lossen. 

Dan nu de uitkomsten: 

  • Allereerst gaat er in het team voor de mobiele incheckpalen nog beter gekeken worden naar het programmeren en het plaatsen. Dit wordt handmatig gedaan en een fout als deze kan voorkomen als er een paal eerst in de ochtend op het ene station heeft gestaan en misschien een paar uur laten weer op een ander. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Hier gaat dit team nog preciezer naar kijken om hier het probleem al te voorkomen.
  • Een andere stap is dat er samen met de privacy officer gekeken wordt naar het compenseren van reizigers die in een geval als deze de dupe zijn geworden. De reden dat hier de privacy officer bij komt kijken, heeft zoals eerder al aangegeven te maken met het feit dat hier een stukje AVG bij komt kijken. Wat er hier al over duidelijk is, is dat de mensen met een anonieme kaart sowieso niet gecompenseerd kunnen worden via deze weg. Zoals het woord het al verraadt, is het een anonieme kaart dus daarover kunnen we geen contact opnemen met deze mensen. Dan komen we eigenlijk bij een hele grote groep mensen uit die wel met een persoonlijke kaart hebben gereisd. Er wordt gekeken naar een mogelijkheid om mensen die altijd dit traject reizen en dan ineens een zeer afwijkende reis hebben die bij de specifieke paal hebben ingecheckt te compenseren. Maar zoals te begrijpen is, is dit dus heel privacy gevoelig. Want dit zou betekenen dat wij naar alle reizen van deze mensen zullen gaan kijken en daar moet eerst naar gekeken worden of dit überhaupt kan. Daarnaast zou je hier als reiziger natuurlijk expliciet toestemming voor kunnen geven, maar ook hiervan is niet duidelijk of dit mogelijk gaat zijn. 

 

Alle zaken die vooral in het laatste punt worden besproken liggen dus nog op de plank. Deze liggen in een bespreking om te kijken hoe in de toekomst dit opgelost kan worden. Zoals ik al aangeef is dit een hoop om uit te zoeken binnen de AVG en dit wordt ook gedaan. Meer dan dit kan ik dus niet aan jullie communiceren. Eventuele vragen wil ik natuurlijk wel beantwoorden! 

 

Badge +3

Bij bus ‘piep’ ik altijd vlak na vertrek na de vorige halte alvast uit (en ga bij de deur staan).

Scheelt zomaar 7 cent of zo :joy:

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe kaartlezers in de bussen van Connexxion tonen de volgende halte op basis van GPS-gegevens. Best handig, als het werkt.

Reputatie 7
Badge

Bij Arriva wordt de stationsnaam (wel) getoond, kwam ik toevallig onlangs achter.

Ook in trams en bussen heb ik het wel eens gezien. Het kan dus vrij makkelijk denk ik.

Reputatie 7
Badge

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !


Eigenlijk moet de software worden aangepast om de stationsnaam op het display te tonen. Dan kan een transporteur die de mobile CiCo's op locatie zet zelf controleren of het klopt. En zo niet, dan kan die de juiste afdeling opbellen om de CiCo aan te laten passen.

Dit gaat overigens altijd op afstand. Je zal bijna nooit een monteur zien die een CiCo-module in een zuiltje aan een PC hangt.

Hmm,dit topic klinkt als het poortjes probleem op Sloterdijk! :p

Nee dat heeft er niets mee te maken. Hier hebben ze op Geldermalsen een mobiele paal neergezet met niet Geldermalsen als station maar Ermelo. Reizigers naar bijvoorbeeld Den Bosch zouden voor die reis € 5,00 moeten betalen. Doordat er echter Ermelo op de paal stond ingeprogrammeerd waren de daadwerkelijke kosten dus € 17,30. Tot op heden doet NS niets om die € 12,30 terug te betalen aan de reizigers die bij dit plaatje hebben ingecheckt. 

Reputatie 5

Hmm,dit topic klinkt als het poortjes probleem op Sloterdijk! :p

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !

Exact, ze gaan een verbeterplan opstellen dat ook weer niet werkt en de reizigers die teveel hebben betaald hebben dus pech gehad.

 

NS kom nu eens eindelijk na 3 maanden !!! over de brug. Het gaat hier gewoon om bedragen van ca 10 euro per klant. Dat is voor sommige mensen in de huidige tijd echt niet niks.

Maar na het bericht van @Robert B over het feit dat mensen jaren zonder te betalen een Voordeelurenabonnement hebben kunnen gebruiken, ben ik daar niet zo zeker meer van. 

Ha ha, ik was destijds één van die mensen. Ik heb het keurig gemeld aan het loket en daar was het antwoord dat ik het maar moest beschouwen als een cadeautje van de zaak.  

Verkeerd geprogrammeerde zuilen zijn natuurlijk een gevolg van een lekke werkinstructie, kennelijk is er niet standaard een test op plaats, datum en tijd als ze ergens tijdelijk geplaatst worden. 

Reputatie 4

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !

Reputatie 7
Badge +3

Ironiedetector mag aan.

Reputatie 7
Badge +3

Iets ouds kan voor een ander nieuw zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Zo leer je gewoon nog 's een nieuw woord op de vrijdagmiddag … :slight_smile:

Je hebt juist een heel oud woord geleerd. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

folianten

Zo leer je gewoon nog 's een nieuw woord op de vrijdagmiddag … :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat we wel een onderscheid moeten maken tussen de OV-chipkaart zelf en de administratie bij NS. 

Met de OV-chipkaart zelf is eigenlijk niets aan de hand. Het ding werkt tenzij die fysiek stuk is.

Over de administratie van NS daarentegen kunnen we hele folianten volschrijven.

Ik had bij dit soort kwesties altijd het gevoel dat wanneer het verkeerd programmeren in het nadeel van NS zou zijn geweest, het probleem allang was opgelost. 

Maar na het bericht van @Robert B over het feit dat mensen jaren zonder te betalen een Voordeelurenabonnement hebben kunnen gebruiken, ben ik daar niet zo zeker meer van. 

De OV-chipkaart werd in het begin al snel omgedoopt in de OV-shit kaart door een groep reizigers. Deze krijgen met terugwerkende kracht eigenlijk gelijk. De ICT-problemen bij NS zijn gewoon te talrijk om op te lossen. Kijk bijvoorbeeld naar MijnNS meer dan 1000 storingsmeldingen op dit forum en NS maar zeggen uitstekend systeem. Er lopen mensen rond met 3e verschillende accounts met allemaal andere emailadressen. Gewoon slecht geprogrammeerd. Als je dat nu eens een keer toegeeft. Maar nee hoor NS zegt steeds dat ze het allemaal prima voor elkaar hebben.

Als het allemaal niet zo treurig was zou je er nog om moeten glimlachen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had bij dit soort kwesties altijd het gevoel dat wanneer het verkeerd programmeren in het nadeel van NS zou zijn geweest, het probleem allang was opgelost. 

Maar na het bericht van @Robert B over het feit dat mensen jaren zonder te betalen een Voordeelurenabonnement hebben kunnen gebruiken, ben ik daar niet zo zeker meer van. 

De vervelende bijwerking hier is dat het vertrouwen in bijvoorbeeld het OV-chipkaartsysteem door dit soort langlopend geneuzel weer verder instort bij gebruikers/klanten. Onterecht, want de oorzaak is niet technisch van aard, maar gewoon een menselijke fout. Maar leg dat je klant (nu) nog maar eens uit. Als ik verantwoordelijk zou zijn geweest voor deze software zou ik hier, netjes gezegd, behoorlijk jeuk van krijgen.

Inmiddels zo’n 3 maanden bezig om een simpele restitutie op te lossen veroorzaakt door een blunder van NS. Leg nu eens uit waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat en niet op 1`001, 1002 en 1003.

Ik snap je punt, maar het is niet zo makkelijk wat jij hier zegt. Want het gaat hier nu niet echt meer over de restitutie op zich, maar over het kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen en vooral ook opgelost. Daar ben ik nu samen met een medewerker naar aan het kijken, om te zien hoe dit bijvoorbeeld ook actief naar de reizigers gecommuniceerd kan worden. Want de restitutie op zich kan opgelost worden door een bericht naar ons te sturen. Maar het gaat nu om het feit, dat er een oplossing gezocht moet worden voor een situatie als deze. Ik hoop dat jij mij hier nog even de tijd voor gunt. 

 

Nee dat gaat dus niet goed. Jullie NS moeten pro-actief conform, hetgeen @Henk_NL hier heeft aangegeven, die klanten informeren dat jullie een fout hebben gemaakt en binnen 2 weken van nu. Dit sleept nu al 3 maanden, dit kan toch niet zo. NS licht gewoon de mensen op en zegt ja als je dat dan ontdekt krijg je je geld terug en anders heb je pech gehad.

 

Bij dit soort situaties is de oplossing van het probleem altijd ongeveer hetzelfde

`1. Neem contact op met de benadeelden, biedt excuses aan en compenseer

2. Ga kijken hoe je dit in de toekomst kan voorkomen.

 

om te zien hoe bijvoorbeeld dit ook actief …….. Uit deze zin spreekt totaal geen ambitie om het probleem op te lossen. Is gewoon de klant en de forumleden aan het lijntje houden.

Verschroeide aarde tactiek zoals zoveel topics op dit forum.

 

Volgens mij is NS alleen maar bezig met 2 en slaan ze 1 voor het gemak maar over.

Reageer