beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

  

Je kan hier binnen de community niet aangeven dat wij onze klanten expres oplichten. 

 

Het is jammer dat we dat niet mogen aangeven maar dit topic schuurt er wel heel er tegen aan:

  • Jullie hebben de klanten per ongeluk opgelicht
  • Toen dit bekend werd hebben jullie heel bewust gekozen om de klanten die dit betrof niet te informeren en niet het geld terug te storten aan iedereen. Alleen klanten die zelf aan de bel trokken hebben hun geld gehad.

Dus per ongeluk opgelicht en expres niet terugbetaald?  Mag ik dat wel zeggen?

Reputatie 7

Ik lees de 2 pagina’s van dit draadje nu voor het eerst.

Een klant heeft weer eens te veel betaald door een fout van de NS.

Pingpong - een ervaren forum’bewoner’ - ziet het al gebeuren en vraagt dus om een snelle, proactieve en klantvriendelijke actie.

“De NS” meldt zich in de vorm van Sanne. En het eerste wat ze doet is “Foei” roepen tegen pingpong.

En vervolgens akkert het draadje lekker door richting pagina 2 waarin de klanten allerlei oplossingen geven en de NS niet vindt, dat dat zijn verantwoordelijkheid is.

Reputatie 7
Badge

“Dit is een bericht voor reizigers tussen Ermelo en Culemborg. Door <smoesje15> o.a. de feestdagen is er sinds anderhalf jaar een verstoring in de beantwoording tussen Ermelo, eh Geldermalsen en Culemborg. Dit duurt wederom de rest van dit jaar.”

Om je als NS toch diep voor te schamen toch, anderhalf jaar.

Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Sorry hoor, maar 1,5 jaar geleden zijn jullie erop gewezen dat het niet klopt wat jullie zeggen en jullie hebben tot op heden geen enkele inhoudelijke reactie gegeven daarop. 

Dus beetje jammer dat je aangeeft dat wij jullie mogen wijzen op onwaarheden en dat jullie dan met een verklaring komen terwijl in dit topic jullie juist ondanks alle aanwijzingen dat het niet klopt wat de NS zegt hier geen verklaring voor wordt gegeven anders dan aangeven dat de juiste afdelingen hopelijk snel wel reactie gaan geven.

 

Echt flauw om ons dan aan te vallen op het verspreiden van onwaarheden.

Reputatie 7

Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Als er niet in in- en uitcheckgegevens zou mogen gekeken, waarom worden die dan eigenlijk bewaard? 

Aannemende dat dat inderdaad niet zou mogen, dan nog kunnen reizigers wél pro-actief geïnformeerd worden dat zij mogelijk teveel hebben betaald voor hun reis.

Met een beetje programmeerwerk en een paar drukken op de knop, moet het mogelijk zijn, een overzicht te maken van alle OV-chipkaarten die op het desbetreffende tijdstip bij de verkeerd geprogrammeerde mobiele incheckzuil zijn ingecheckt, zonder verder in de reis gegevens te kijken. 
 

Van de houder van persoonlijke  kaarten is het e-mailadres bekend en die kunnen in dit geval  een geautomatiseerd e-mailbericht ontvangen, dat er mogelijk fouten zijn gemaakt. De ontvanger van de mail kan vervolgens drie dingen doen: niets, zijn reis gegevens controleren en het teveel betaalde terugvragen of NS toestemming geven in de reis gegevens te kijken en NS te laten corrigeren.

Het kan allemaal maar als de wil ontbreekt dan kan er niets. En dat is in dit geval van toepassing.

Als je werkelijk gelooft dat Sanne nog met het antwoord komt, dan geloof je waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas. Als het antwoord bijna vier maanden geleden gereed zou zijn maar het nu lijkt alsof alle ‘juiste afdelingen’ bezig zijn een antwoord te formuleren, tja… geloofwaardigheid kent zijn grenzen.

Reputatie 7

Ik ben bang dat dat uitloopt op een meerjarig verhaal net als een aantal andere langlopende discussies

Reputatie 7
Badge +3

 

Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken.

Wow, dat we daar niet eerder in geneuzeld hebben :thinking:

Ben heel benieuwd wat NS er nu nog op te zeggen heeft …

Badge +3

… maar hierbij is ook vermeld dat mensen zich voor een zaak als deze altijd gelijk kunnen melden.

Moeten ze daar eerst wel achter komen, en dat is juist het probleem want vanuit de NS zullen ze dat dus niet zomaar te horen gaan krijgen!

Het gaat er hier nu vooral om, dat het voorkomen wordt en waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit is het punt wat ik nog aan het uitzoeken ben voor jullie en ik wilde dat ik meer voor een ieder wist op dit moment.

Voorkomen (in de toekomst) moet de NS maar voor zorgen (of wie die mobiele paaltjes inregelt).

Waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld?

Die snappen we dus niet want er wordt helemaal niets gedeeld, anders dan waar jullie al toegang toe hadden (NS in/uitchecks) met als doel de correcte verwerking daarvan.

Is er iets niet correct verwerkt? Dan corrigeer je dat, zonder verdere vragen aan en/of toestemming van de benadeelden!

Verkeerd bezorgd pakketje? Dan gaat het terug naar de afzender ook al ken ik die niet eens (zoekt PostNL of zo het adres wel uit)!

Zoals gezegd hoeft het niet eens bekend te zijn om wie het gaat (ook al is dat wel zo handig), want een kaartnummer is voldoende en voor anonieme kaarten e.d. kan het dus ook gewoon via TLS.

Als iemand belt “Joh beste NS, er staat Ermelo waar dat Geldermalsen moet zijn! Kunnen jullie dat even aanpassen?”

Dan worden er verder ook geen vragen gesteld en is het meteen geregeld, óók voor niet-NS klanten of anonieme kaarten.

“Wie bent u dan? Dat doet er niet toe (AVG), maar jullie kunnen zien dat ik onterecht te veel betaald heb dus geld terug graag!” (saldo bestelling op een chipkaart).

Het gaat er dus (voor mij althans) om dat het onterecht verkregen geld niet in de zak blijft zitten bij de NS maar bij de rechthebbenden terugkomt, en dat kan dus zonder enige gegevens behalve een ov-chipkaartnummer! Wat nou AVG?

Hoort een ov-chipkaartnummer toevallig bij een NS klant? Dan is dat een pré, want dan mogen jullie die ook zomaar een mailtje sturen dat er saldo klaar staat of er een terugbetaling zal plaatsvinden. Of (bij NS Flex) verrekend wordt met een volgende factuur, met welgemeende excuses. Ook daarbij zal de AVG niet in de weg staan.

Badge +3

NS heeft in 1½ jaar tijd nog niet één keer uitgelegd waarom actieve communicatie niet kan.

Er is wel een poging gedaan, maar met argumenten die nergens op slaan. Om te beginnen de AVG “we mogen niet zomaar in de transacties van reizigers kijken”. In dit geval is er geen ‘zomaar’, maar een gegronde reden om dat juist wél te doen!

Verder geen idee waarom dat niet zou mogen, want zonder inzage in transacties kan je bijv. ook geen Flex of Business Card facturen opstellen.

En natuurlijk hoeft er ook niemand (als persoon) ‘in transacties te gaan neuzen’, want dat wordt natuurlijk door een computer gedaan, met als output exact de transacties waardoor reizigers mogelijk gedupeerd zijn (de transacties van dat ene paaltje filteren).

Zelfs bij anonieme kaarten is het geen enkel probleem om e.e.a. te compenseren, want als er teveel saldo is afgeschreven kan je dat gewoon teruggeven (klaar zetten als bestelling). Vraag maar aan TLS/OV-chipkaart en/of vervoerders (Arriva, EBS) die in het verleden soortgelijke fouten gemaakt hebben. Het is niet ons geld dus je krijgt het gewoon terug, zelfs al hebben we geen flauw idee wie je bent!

Voor wat betreft de communicatie naar NS (je eigen!) klanten is er geen enkel bezwaar om contact met ze op te nemen over wat dan ook, of ze zonder verder contact te compenseren via een factuur.

Reputatie 7

Ja dat moet inderdaad gebeuren Jeroen en Sanne moet gewoon niet meer reageren in de trend van: Heeft u even voor mij. Ik verwacht van een moderator die inmiddels zo'n 30 keer hetzelfde verhaal heeft afgedraaid dat hij/zij na een keer of 5 zegt: Ho Stop dit ga ik niet meer communiceren want dat heb ik nu al; 4 keer gedaan.

 

Het is mij ook wel duidelijk dat NS alle verantwoordelijkheid constant van zich afschuift. Zie ook het focum topic met Myrthe. Gewoon struisvogelpolitiek en maar roepen dat de Klant op 1, 2 en 3 staat??? Kan dit nu eindelijk verwijderd worden Mevrouw Bouma (de onzichtbare vrouw)

 

NS staat in alle gevallen op 1 t/m 100. De klant die mag alleen betalen en vooral niet zeuren.

Reputatie 6

Als ik hierbij betrokken zou zijn en ik zou via dit hier allemaal lezen, had ik helemaal niks geruggevraagd maar was ik linea recta naar politie.nl gegaan om aangifte te doen van diefstal. Dat lijkt me het enige juiste als iemand (of een bedrijf) iets afhandig maakt zonder geldige reden daarvoor, zeker als er geen wil is om het recht te zetten. Dan mag de politie uitzoeken of de NS in zijn recht staat met het zwaaien met privacyregels.

Helaas heeft TLS die bankvergunning uiteindelijk laten schieten, en daarmee ook de bijbehorende (zorg)plichten.

Reputatie 7

‘Snel’ is een even vaag als rekbaar begrip als ‘binnenkort’, ‘zo spoedig mogelijk’, ‘naar verwachting’, ‘te zijner tijd’ of ‘in de nabije toekomst’. 

Reputatie 7
Badge +3

Zou het een coproductie zijn met de afdeling die het “reserveren” van fietsplaatsen van de afgelopen zomer evalueert? :wink:  

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het niet over de moderators persoonlijk maar over de moderatie in het algemeen. NS is verantwoordelijk voor de communicatie en moderatie. 
 

De moderators valt niet zoveel te verwijten. Die worden met een onmogelijke opdracht op pad gestuurd. Ik zou niet met ze willen ruilen.

Nog even over de discussie over het niet kunnen terugbetalen ivm AVG. Meneer Spithorst van 

Van beterov.nl heeft het in een column van 28 april 2020 al een keer uitgelegd. Graag zie ik de weerlegging van onderstaand verhaal dan ook tegemoet. Indien NS dit niet kan, verzoek ik het bedrijf nu toch eindelijk actie te gaan ondernemen en de benadeelden ta gaan compenseren.

 

ik plaats onderstaand verhaal vanbeterov.nl even door. Hierin wordt ontzenuwd dat NS ivm privacyproblemen de bedragen niet kan terugbetalen. Mag ik NS verzoeken om nu actie te ondernemen.

 

PRIVACYVERHAAL NA CHIPKAARTMISSERS DOORGEPRIKT

Medio vorige week publiceerden wij een schemaatje over hoe geld op betrekkelijk eenvoudige wijze kan worden teruggestort op bankrekeningen van reizigers die door een fout van de vervoerder te veel voor hun reis hebben betaald. Zowel Arriva als Keolis lieten ons weten (Arriva nam in ieder geval nog de zorgvuldigheid in acht zulks telefonisch te doen, Keolis beperkte zich tot een bericht via Twitter) dat terugstorten op bankrekeningen niet mogelijk was op grond van privacy-regels.

Volgens ons is dat argument uit de lucht gegrepen. Afgezien van de vraag of er überhaupt over deze zaak overleg is geweest tussen de vervoerders en privacy-instantie Autoriteit Persoonsgegevens, valt het terugbetalen prima te organiseren zonder de privacy van reizigers te schenden.

In het schema leggen wij cursief uit, waarom de privacy niet geschonden wordt.

Nogmaals het schema.

Allereerst: het is bekend, welke chipkaartnummers teveel te veel betaald hebben (want anders had je het ook niet kunnen klaarzetten).

1. Het zijn reizigers die hun vastrecht bij vervoerder XYZ hebben gekocht. Van die reizigers is bekend wie het zijn, en dus wat hun bankrekeningnummer is. Aan deze reizigers kan je het bedrag dus overmaken.
Er worden geen nieuwe gegevens geopenbaard. De vervoerder wist al voor het incident, om welke reizigers het hier gaat en welke hun bankrekeningnummers zijn. Ook is het terug te betalen bedrag al bekend (want dat zou anders zijn klaargezet ten behoeve van het desbetreffende chipkaartnummer). Het enige is dat er nu een lijst ontstaat met bedragen en chipkaartnummers, maar dat was dus toch al zo.

De resterende reizigers:
2. Die reizen op een studentenproduct. De chipkaartnummers en de bedragen worden gedeeld met DUO. DUO weet welke student bij welke kaart hoort en wat diens bankrekeningnummer is. DUO stort het teveel betaalde terug op de bankrekening van de gedupeerde student, en brengt de gemaakte administratieve kosten in rekening aan vervoerder XYZ.
Deze gegevens zijn bekend, hetzij bij de vervoerder, hetzij bij Translink: chipkaartnummer en soort reisrecht. Eventueel zou Translink even moeten helpen bij het aangeven, welke chipkaartnummers vallen in de groep “weekend-studenten”(al dan niet met behulp van de National Action List). Persoonsgegevens zijn voor vervoerder XYZ niet zichtbaar aan chipkaartnummers gekoppeld, dus is van privacyschending geen sprake. Ook bij DUO wordt de privacy niet geschaad. Uitsluitend is per chipkaart bekend dat er een bedrag van X euro teveel is afgeboekt en dat dat moet worden terugbetaald op de bankrekeningen van de houder. Onbekend bij DUO blijft dus, wanneer met de chipkaartnummers is gereisd, en van waar naar waar.

De resterende reizigers:

3. Deze hebben hun vastrecht hoogstwaarschijnlijk via de NS (weekend vrij, dal vrij etc) gekocht. De chipkaartnummers en de bedragen worden gedeeld met NS. NS weet welke abonnee bij welke kaart hoort en wat diens bankrekeningnummer is. NS stort het bedrag terug op de bankrekening van de gedupeerde reiziger, en brengt de gemaakte administratieve kosten in rekening aan vervoerder XYZ.
Deze gegevens zijn bekend, hetzij bij de vervoerder, hetzij bij Translink: chipkaartnummer en soort reisrecht. Eventueel zou Translink even moeten helpen bij het aangeven, welke chipkaartnummers vallen in de groep “producten aangeschaft via NS”( al dan niet met behulp van de National Action List). Persoonsgegevens zijn voor vervoerder XYZ niet zichtbaar aan chipkaartnummers gekoppeld, dus is van privacyschending geen sprake. Ook bij de NS wordt de privacy niet geschaad. Uitsluitend is per chipkaart bekend dat er een bedrag van X euro teveel is afgeboekt en dat dat moet worden terugbetaald op de bankrekeningen van de houder. Onbekend bij NS blijft dus, wanneer met de chipkaartnummers bij vervoerder XYZ is gereisd, en van waar naar waar.

Kortom: teveel betaalde bedragen kunnen prima op bankrekeningnummers worden teruggestort zonder dat de privacy van reizigers wordt geschaad. Wij vragen vandaag aan de vervoerders om commentaar en stellen Translink, de ACM en de Autoriteit Persoonsgegevens op de hoogte van de discussie hieromtrent.

 

Ik zal in ieder geval de laatste zijn om een van jullie hier persoonlijk op aan te kijken Erryt, je kent me hopelijk langer dan vandaag, maar krijg wel de kriebels van de antwoorden die vanuit de organisatie komen. Ben erg benieuwd naar inhoudelijke onderbouwing. 

Misschien even bellen met de NS @Henk_NL 030 751 5155. :telephone_receiver::thinking:

Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. 

 

 Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.

Goedenavond allemaal! Ik ben vandaag weer aanwezig en heb alle reacties van de afgelopen dagen doorgelezen. Ik wil jullie geen excuses maken, maar wel mijn excuses dat ik op sommige vlakken in dit topic tekort ben geschoten. Dat is nooit mijn bedoeling geweest. Het eerste wat ik dan vandaag ook heb gedaan, is een bericht naar ons contactpersoon voor de community gestuurd om mij te helpen, want ik sta zoals jullie hebben begrepen zelf een beetje met mijn rug tegen de muur. Ik wil jullie heel graag van een goed antwoord voorzien, maar dat heb ik tot op heden simpelweg niet kunnen doen. Ik heb het bovenstaande van BrunoEst hier ook in meegenomen. Want dit natuurlijk heel andere informatie dan dat ik gecommuniceerd heb met jullie de afgelopen tijd en ook te horen heb gekregen. Ik heb dan ook gelijk nagevraagd hoe dit verschil kan. Het antwoord blijf ik jullie nog even verschuldigd want de e-mail is echt net verzonden. Maar ik zal actief naar jullie blijven communiceren en hopelijk ook spoedig met een antwoord op deze en ook andere vragen. Ik ga hier geen deadline aan verbinden, want ik wil jullie geen loze belofte maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk wel een deadline. 

Dit topic is gestart op 23 augustus 2020. De reisgegevens worden slechts 18 maanden bewaard. Op 23 februari 2022 zijn die verstreken. Dan moeten we ook nog rekening houden met het feit dat de verkeerd geprogrammeerde incheckzuil eerder een week of langer geleden dan de melding bij het station heeft gestaan.

Kom op NS, opschieten! Jullie hebben nog ongeveer een week om het op te lossen.

Ik heb zeker een update, maar het zal voor jullie niet de gedroomde update zijn. Zij gaven aan dat de AVG ons inderdaad niet tegenhoudt om dit proactief over te gaan op restituties in deze situatie. Nu gaat er nog onderzocht worden hoe dit in de toekomst wel proactief kan. Hier is helaas het huidige werkproces nog niet op ingericht. Er is dan ook nog geen duidelijkheid wanneer en hoe dit precies gaat gebeuren, maar achter de schermen gaan ze hier hard mee aan de slag. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het nog erger/dommer dan ik dacht. 

We hebben tijd en moeite gestoken in een discussie met een bedrijf dat niet in staat is fouten toe te geven en daarna de gemaakte fouten te corrigeren.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 4

Goh. Dot topic duurt maar voort…

Wie binnen de organisatie is verantwoordelijk voor het forum. Kan hij/zij haar biezen pakken en iets ander gaan doen...

De traagheid komt door de logheid van NS, het enige wat wel snel gaat is het inschakelen van een incassobureau en of het versturen van onjuiste facturen.

Reputatie 7

Goedenavond Macklobell,

Dat is je goed recht. Ik ben daar inderdaad in tekort geschoten. Maar veel meer updates als ik ben er mee bezig zouden dit niet zijn geweest. Zoals ik heb uitgelegd is dit een moeilijke zaak die niet slechts bij één afdeling van NS speelt, maar betrekking heeft op meerdere. Ik wacht nu op een definitief geformuleerd antwoord van deze gezamenlijke afdelingen. Ik kan je een beetje meenemen in wat er speelt zonder teveel in te gaan op de inhoud, want dat mag ik simpelweg niet zonder dit antwoord. Op dit moment wordt er samen met de afdeling die gaat over de mobiele incheckpalen, samen met woordvoering en privacy gekeken naar een oplossing voor dit probleem. Dit antwoord moet eventuele problemen in de toekomst voorkomen en de reizigers die het overkomen is kunnen compenseren. Hoe en op welke manier is nu voor mij nog even de vraag, daar kijken deze afdelingen na. Dat is het stukje waar ik naar een ieder van jullie nog op wacht aan de hand van de vragen over de privacy. Het stukje van Arriva en Keolis kan ik helaas niet zo heel veel mee, omdat het hier over een ander bedrijf gaat. Dit zal ook door de achterliggende afdelingen bekeken moeten worden. 

Ik hoop dat ik je zo iets meer duidelijkheid heb kunnen geven en ik snap dat jullie geduld op is, dus vragen om nog even geduld lijkt mij niet gepast. 

@Sanne NS , uiteraard zijn je inspanningen te waarderen maar om in herhaling te blijven vallen… tja. 

Drie maanden geleden al was het antwoord zo goed als gereed. Is er dan in de voorbije drie maanden bij de achterliggende afdelingen nog iets meer gebeurt dan alleen naar elkaar of het antwoord staren? 

Echt geloofwaardiger wordt het er helaas niet op, al is één ding wel duidelijk geworden. Deze kwestie heeft absoluut geen prioriteit en misschien is het dan beter, dat te communiceren. Dan is dat tenminste duidelijk en weten wij als klanten ook, hoe serieus we de leuze ‘de klant op 1-2 en 3’ moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou best een advertentie kunnen plaatsen om mensen te attenderen op een verkeerde prijsberekening vanwege een fout bij een mobiele incheckpaal.

Vergelijkbaar met bedrijven die advertenties zetten wanneer een product niet deugdelijk is en moet worden teruggebracht.

In feite is het irrelevant of iemand anders de restitutie op een anonieme kaart terugkrijgt. Het geld behoort NS in ieder geval niet toe.

Badge +3

Er is geen privacy argument!

Jij (anoniem, of bekende klant waar je vrij mee mag communiceren over bijna alles volgens mij) betaalde ergens geld voor een reis met NS en het bedrag blijkt dan niet te kloppen door een fout.. van NS of wie dan ook!

Dan hoeft NS echt niet naar de privacy waakhond om het teveel betaalde bedrag terug te geven, dat kan een-op-een zelfs al weten ze helemaal niet wie je bent!

Voor mensen die ze ‘kennen’ (abonnementshouders) nemen wij (NS) contact met ze op, voor de anonieme kaarten een opdracht aan TLS ‘zet voor kaartnummer X maar zus of zoveel saldo klaar om op te halen’.

Daar komt echt geen AVG/GDPR aan te pas, want een (anoniem) kaartnummer is géén persoonsgegeven, ook al kan NS of TLS aan de hand van dat kaartnummer misschien wel e-mail adressen van een of meerdere personen vinden die de betreffende kaart aan een Mijn OV-chip of Mijn NS account gelinkt hebben? Des te beter!

En dan aan diegene(n) een mail sturen “Beste reiziger, je hebt saldo van NS tegoed wegens een akkefietje op Geldermalsen, ga met je kaart (nummer 3528 ×××× ×××× eindigend op 1234) naar een oplaadpunt” om dat terug te krijgen. Zelfde als TLS deed voor studenten die ze wel of niet kennen.

Voor de Flex en Business Card reizigers natuurlijk gewoon als correctie op de maandfactuur, “SNorrie, foutje van oNS”.

Een zinnige reactie van NS (anders dan “neem maar contact op met de klanteNService als je de fout toevallig gevonden hebt!”) en natuurlijk de fanfare/analyse van @Henk_NL wacht ik geduldig af :sleeping:

Als TLS het lukt (via een prominente melding op hun site toentertijd) bij studenten die ze formeel -wegens privacy, we hebben alleen je kaartnummer!- niet eens kennen…

En het NS het ook gewoon lukt voor vergeten/achterstallige OV-fiets incasso's eerder dit jaar… dan kan dat prima de andere kant op werken natuurlijk (restitueren)! :rolling_eyes:  

Maar goed, het muntje kan ook jouw kant op vallen, zie eerder in dit topic.

En het ‘standpunt’ van NS (via moderator)… AVG, avg, av..olgende keer beter! :tired_face: Als je iemand niet kent (of niet wilt/hoeft te kennen, wegens privacy) maar wél weet van welke kaart je het onterecht verkregen geld gekregen hebt, dan boek je dat toch terug?

Reageer