Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community
beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil


Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 17 February 2022, 15:06

Bekijk origineel

441 reacties

Reputatie 7
Badge

U zult contact moeten opnemen met met de klantenservice van NS. Zij zullen nooit op eigen gelegenheid fouten rechtzetten.

Dit kan @FrankG69  via FacebookTwitterChat of telefonisch op 030 751 51 55

Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

Goh deze zou volgens mij nieuw zijn op dit forum. Een mobiele incheckpaal die een ander station aangeeft dan je vertrekstation. Is natuurlijk wel mooi cashen voor de NS op deze manier. Ermelo-Culemborg kost € 12,30 en Geldermalsen-Culemborg € 2,40. Het vervelende is natuurlijk weer dat NS het op AVG gaat gooien en er dus geen bericht uit gaat naar al diegene die op Ermelo (Geldermalsen) heeft ingecheckt. 

 

Ik zie toch wel weer graag een spoedige reactie van NS tegemoet.Graag ook even aangeven zoals Frank ook al vraagt. Hoe gaan jullie de overige reizigers compenseren. 

Hoi FrankG69 en welkom op de NS community! 

Voor ik inga op jouw probleem, wil ik eerst PingPong aanspreken op zijn bericht. Ik snap dat je hier een uitleg over wil hebben, maar dit kan even op een andere manier worden aangegeven. Want dit is natuurlijk een vreemde situatie, maar een programmeerfout kan helaas gemaakt worden. Het zal inderdaad niet naar alle reizigers worden gestuurd, omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd. Ook mogen wij dit niet zomaar inzien. 

Dan over wat hier is gebeurd. Dit is inderdaad een fout geweest op de mobiele incheckpaal. Helaas heeft deze verkeerd ingesteld gestaan, maar wij kunnen dit zoals eerder aangegeven niet zelf herstellen omdat wij niet weten bij wie dit verkeerd is gegaan. Ik raad je aan om inderdaad de klantenservice een bericht te sturen. Zij kunnen deze reis alsnog voor je corrigeren. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Hoi FrankG69 en welkom op de NS community! 

Voor ik inga op jouw probleem, wil ik eerst PingPong aanspreken op zijn bericht. Ik snap dat je hier een uitleg over wil hebben, maar dit kan even op een andere manier worden aangegeven. Want dit is natuurlijk een vreemde situatie, maar een programmeerfout kan helaas gemaakt worden. Het zal inderdaad niet naar alle reizigers worden gestuurd, omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd. Ook mogen wij dit niet zomaar inzien. 

Dan over wat hier is gebeurd. Dit is inderdaad een fout geweest op de mobiele incheckpaal. Helaas heeft deze verkeerd ingesteld gestaan, maar wij kunnen dit zoals eerder aangegeven niet zelf herstellen omdat wij niet weten bij wie dit verkeerd is gegaan. Ik raad je aan om inderdaad de klantenservice een bericht te sturen. Zij kunnen deze reis alsnog voor je corrigeren. Je kan contact met ons opnemen via: FacebookTwitterChat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Sorry hoor Sanne: Er zijn de laatste tijd teveel topics waarbij we 3 keer om uitleg moeten vragen alvorens we eindelijk eens een correct antwoord krijgen.Gisteren nog de commerciële post van NS die jullie al 10 jaar ten onrechte verzenden naar een bepaald adres en vorige week nog een hele discussie waarbij de moderator maar bleef beweren dat de conducteur gelijk had bij het beboeten van een reiziger met afgekocht reisrecht. In beide gevallen halen jullie pas na zeer lang aandringen bakzeil. Aangezien de vriendelijke methode bij jullie vaak geen resultaat oplevert ga je automatisch wat “harder” in de wedstrijd zitten. 

 

Dat gezegd hebbende verwacht ik toch minimaal wat oproepen van jullie op Twitter en Facebook om de reigers die dit betreffen op te roepen om hun reizen vanaf Geldermalsen na te checken . Jullie zouden hier ook een algemeen artikel over in jullie blad Spoor kunnen plaatsen.   

 

Tot slot ook al eerder aangegeven. Er zou hier een protocol voor moeten zijn waarbij dit zeker dubbel gecheckt wordt . Is dat protocol er ook en kan je het hier plaatsen.

 

Jullie zouden bijvoorbeeld ook onderstaande mail naar al jullie klanten kunnen sturen.

 

Onderwerp Foute incheckpaal Geldermalsen.

 

Helaas hebben wij geconstateerd dat op ….. één van onze mobiele incheckpalen een foutief station heeft aangemerkt. Indien u op … op gestapt bent op Geldermalsen verzoeken wij u de reisgegevens te checken. Indien u daadwerkelijk teveel betaald heeft op deze dag dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Feitelijk is dit hetzelfde als een advertentie in de krant waarin de fabrikant aangeeft dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd en waarbij je het product kan retourneren en de aanschafprijs wordt terugbetaald   

Persoonlijk zie ik niet in wat bovenstaande mail met AVG te maken zou kunnen hebben. Maar ik laat mij graag overtuigen

Is dat protocol er ook en kan je het hier plaatsen.

 

Protocolen hoe er gehandeld moet worden in verschillende situaties zijn vanzelfsprekend intern @Pingpong , die worden bij geen enkel bedrijf zo openbaar op het internet geplaatst.

Een reiziger is zelf verantwoordelijk voor het controleren van een factuur of (betaal-)rekening, en dan valt het vanzelf op, niet te vergelijken met een ondeugdelijk product.

Reputatie 6

Ook bij fouten van de vervoerder is de reiziger schuldig. Prachtig systeem. Als mij dit ooit overkomt wordt het aangifte van diefstal, in plaats van verzoek van restitutie.

Is dat protocol er ook en kan je het hier plaatsen.

 

Protocolen hoe er gehandeld moet worden in verschillende situaties zijn vanzelfsprekend intern @Pingpong , die worden bij geen enkel bedrijf zo openbaar op het internet geplaatst.

Een reiziger is zelf verantwoordelijk voor het controleren van een factuur of (betaal-)rekening, en dan valt het vanzelf op, niet te vergelijken met een ondeugdelijk product.

Sorry, maar dit soort verregaande laksheid (het probleem van niet gecontroleerde, verkeerd ingestelde mobiele paaltjes bij werkzaamheden is niet nieuw, denk aan vorig jaar bij Naarden-Bussum) dient NS in eigen huis aan te pakken. Roepen dat de reiziger dit maar moet controleren getuigt van verregaande minachting voor je klanten. 

Reputatie 7
Badge +3

Typisch monopolistengedrag. Wanneer je kon kiezen voor een andere spoorvervoerder zou je het na deze lakse praktijken meteen doen. Dat wordt dan ook nog goedgepraat door iemand. Je krijgt het niet verzonnen.

omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd.

Zo’n paaltje heeft gewoon een uniek ID, alle transactie van dat ID zijn gelogd en per definitie ongeldig ?

omdat wij niet weten wie er die dag daadwerkelijk naar Ermelo of naar Geldermalsen heeft gereisd.

Zo’n paaltje heeft gewoon een uniek ID, alle transactie van dat ID zijn gelogd en per definitie ongeldig ?

@Henk_NL : zou je deze reactie iets kunnen toelichten. Ik snap het niet helemaal.

Reputatie 7
Badge +3

Dus @Henk_NL stelt voor dat alle saldo-transacties die gestart zijn met een incheck bij dit specifieke paaltje geannuleerd worden? Daar kan ik me bij persoonlijke OV-chipkaarten nog wel iets bij voorstellen. Maar hoe kan dat geregeld worden bij anonieme OV-chipkaarten?

Dat is een paar stappen op mijn fanfare vooruit. Zal mijn bericht iets langer schrijven. Ik lees Sanne haar reactie als: wij kunnen de legitieme transacties uitgevoerd op Ermelo niet onderscheiden van de onterechte transactie op Ermelo. Ik denk dat dat wel kan. Een apparaat in het systeem (paaltje/poortje/et cetera) heeft een uniek nummer. Een engineer bij TLS zou op kunnen zoeken welke transacties allemaal hebben plaatsgevonden tussen tijdstip x en y op paaltje met nummer z. De tijdstippen x en y zijn dan start en einde van het actief hebben van het verkeerd ingestelde paaltje z. Daarmee is in ieder geval bekend welke OV-chipkaartnummers allemaal een incorrecte transactie hebben. Dat geeft wat mogelijkheden om actie te ondernemen natuurlijk.

Dank Henk_NL voor deze toelichting. In tegenstelling tot wat NS bij monde van Sanne beweert zijn er dus wel degelijk mogelijkheden om actie te ondernemen niet alleen voro TS maar ook voor de andere klanten die van dit plaatje gebruik hebben gemaakt.. Probleem blijft natuurlijk zoals iMark al aangaf de anonieme OV-chipkaarten. Ik vraag mij af hoeveel anonieme chipkaarten er tegenwoordig nog gebruikt worden?, maar dat is off-topic. 

 

Zou graag een reactie zien vanuit NS op de suggestie van Henk_NL.

Ik ga mijn best doen om jullie van een antwoord te voorzien, want we hebben hier te maken met iets waar ik zo niet direct het antwoord op weet. Ik ga dit dus achter de schermen voor jullie uitvragen en mijn best doen om jullie van een antwoord te voorzien. Ik probeer mij zo spoedig mogelijk weer te melden met een nieuwe update! 

Reputatie 7

Ik ben bang dat dat uitloopt op een meerjarig verhaal net als een aantal andere langlopende discussies

In tegenstelling tot wat NS bij monde van Sanne beweert

Een “normale” gebruiker zal waarschijnlijk helemaal geen inzage hebben in allerlei achterliggende data, die ziet alleen wat het programma presenteert. Je kan je hooguit afvragen of een medewerker klantenservice er dan uberhaupt inhoudelijk op moet willen reageren, of meteen zou moeten escaleren.

 

Het continu roepen dat zaken niet mogen “vanwege de AVG” vind ik tenenkrommender om eerlijk te zijn.

Badge +3

Neem meteen even de reizigers mee die bij het andere paaltje (ik neem aan in Boxtel) ingecheckt hebben en in Geldermalsen weer uitgecheckt, plus weer ingecheckt voor trein. Die hebben waarschijnlijk een hele rare reis gemaakt, supersnel van Boxtel naar Ermelo en dan zichzelf geteleporteerd naar Geldermalsen voor een ‘overstap’? Dure goocheltruc...

Badge +3

Bij TLS doen ze overigens niet zo moeilijk, maar dat ging vorig jaar om studenten die op 16 augustus moesten betalen i.p.v. vrij reizen, en dit jaar hetzelfde bij o.a. EBS.

Die kregen gewoon een mail dat het teveel betaalde bedrag als saldo klaar stond, met op de homepage van OV-chip ook een niet te missen melding over de fout.

Uiteraard was die situatie wel een stukje eenvoudiger, want het ging om maar één product (SRP Week Vrij) en de volledige reiskosten terug voor die dag.

Bij TLS doen ze overigens niet zo moeilijk, maar dat ging vorig jaar om studenten die op 16 augustus moesten betalen i.p.v. vrij reizen, en dit jaar hetzelfde bij o.a. EBS.

Die kregen gewoon een mail dat het teveel betaalde bedrag als saldo klaar stond, met op de homepage van OV-chip ook een niet te missen melding over de fout.

Uiteraard was die situatie wel een stukje eenvoudiger, want het ging om maar één product (SRP Week Vrij) en de volledige reiskosten terug voor die dag.

Mijn ergernis bestond ook voornamelijk uit dat er gelijk weer vermeldt wordt dat alleen individuele klagers hun geld terugkregen. Druist gewoon volledig in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel. Ik heb hetzelfde met het Qbuzz-topic. 

Reputatie 7
Badge

Wordt het eigenlijk niet tijd dat de mobile CiCo's gewoon worden voorzien van een extra regeltje op het display met de stationsnaam? Dan weet je zeker dat het klopt. Die dingen worden op afstand aangepast, en er is blijkbaar één transporteur die de opdracht heeft op de karretjes op hun plaats te brengen. Eventueel kan die het nog even na-checken, waarna die in geval van onjuistheid de centrale even opbelt.

De CiCo’s van Arriva/Blauwnet tonen het station geloof ik wel.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft daar ongetwijfeld een geheim protocol voor.

Een kleine update van mijn kant. Helaas heb ik nog geen antwoord, maar ik ben inmiddels wel in gesprek met een aantal collega's die dit voor jullie aan het uitzoeken zijn. Het balletje is dus gaan rollen en het is nu even wachten tot deze bij de juiste persoon is aan beland! Zodra dit het geval is, laat ik weer wat van mij horen!

Reputatie 7
Badge

NS heeft daar ongetwijfeld een geheim protocol voor.

Geloof ik graag. Maar het zal vast niet veel afwijken met hoe ik het uitleg. Die CiCo's worden op afstand beheerd. 

Waar die mobiele CiCo's zijn opgeslagen, en hoe die geactiveerd en beheerd worden is een geheim, en boeit mij ook niet. ;-)

Reageer