Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community
beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil


Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 17 February 2022, 15:06

Bekijk origineel

441 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het protocol zal het probleem niet zijn. Zoals vaker gaat dit soort dingen mis in de uitvoering. Ik zou zo gauw niet weten hoe je dit soort werkprocessen foutloos krijgt.

Onderschat niet hoeveel vergaderen er vooraf gaat aan een request for change. Een regel toevoegen met de naam van het ingestelde station in het idle-screen zat ik idd ook al op te broeden bij het lezen. 
 

Dat een fout als deze voor komt in het proces lijkt me uiteindelijk onoverkomelijk. Mijn grootste ergernis is de passieve houding daarna wat betreft het oplossen van zo’n fout. Het initiatief moet dan ineens bij de klant liggen. 

Badge +3

De tijd zou dan ook wat groter mogen, i.p.v. rechtsboven in een hoekje… want dat gaat ook nog wel eens mis (bij overstappen, al scheelt het soms maar seconden).

Onderschat niet hoeveel vergaderen er vooraf gaat aan een request for change. Een regel toevoegen met de naam van het ingestelde station in het idle-screen zat ik idd ook al op te broeden bij het lezen. 
 

Dat een fout als deze voor komt in het proces lijkt me uiteindelijk onoverkomelijk. Mijn grootste ergernis is de passieve houding daarna wat betreft het oplossen van zo’n fout. Het initiatief moet dan ineens bij de klant liggen. 

De laatste alinea ben ik het geheel mee eens. NS maakt de fout. Het was ook al bekend bij NS en alleen omdat dan iemand het op dit forum plaatst wordt er uiteindelijk na aandringen iets mee gedaan. 

Badge +3

Ik zag zojuist deze voorbij komen en vroeg me af waarom er op Geldermalsen eigenlijk een mobiele CiCo nodig was, want dat station heeft dus geen poortjes?

Of staan de paaltjes daar allemaal op de perrons (dus ver lopen vanaf de bushalte)?

Ik zag zojuist deze voorbij komen en vroeg me af waarom er op Geldermalsen eigenlijk een mobiele CiCo nodig was, want dat station heeft dus geen poortjes?

Of staan de paaltjes daar allemaal op de perrons (dus ver lopen vanaf de bushalte)?

 

Inderdaad ver lopen van de bushalte en gedurende de werkzaamheden volgens mij ook niet bereikbaar. Ben er in de afgelopen maanden wel een paar keer geweest ivm de kersen-tijd. De paaltjes staan op het “middenperron” alleen bereikbaar via 2 loopbruggen. (wel met lift).      

Badge +3

Dank. Om welke werkzaamheden (datum) ging het eigenlijk?

Als mensen pas via hun factuur erachter moeten komen dat er iets niet klopt dan zou de NS al (veel) langer van het probleem af moeten weten, o.a. door mensen die hun reishistorie of saldo eerder checken dan een factuur.

Dus waarom is daar geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven?

Dank. Om welke werkzaamheden (datum) ging het eigenlijk?

Als mensen pas via hun factuur erachter moeten komen dat er iets niet klopt dan zou de NS al (veel) langer van het probleem af moeten weten, door mensen die hun reishistorie of saldo eerder checken dan een factuur.

Dus waarom is daar geen enkele ruchtbaarheid aan gegeven?

Dat laatste is een goede vraag Robert B. Het stond eigenlijk ook al in de vraag van TS. 

Er zijn de afgelopen tijd vrij veel verstoringen door werkzaamheden geweest bij Geldermalsen. Er wordt hier volgens mij een nieuw perron gebouwd. Precieze data zijn wat dat betreft wat lastig want er zijn meerdere weken werkzaamheden op trajecten rondom Geldermalsen geweest. Ik heb nog even gekeken in het archief van rijdendetreinen, maar kom daar ook niet helemaal uit. 

Reputatie 7
Badge +3

Op de ProRail site staat wel het één en ander over de werkzaamheden bij Geldermalsen, ook onderaan de pagina linkjes naar eerdere berichten in juli.

https://www.prorail.nl/nieuws/grote-stappen-gezet-in-geldermalsen

Helaas heb ik nog geen nieuwe update ontvangen, maar ik zit er nog bovenop! Zodra ik meer weet, laat ik uiteraard weer van mij horen!

Zit dat nou lekker, bovenop zo'n mobiele paal? 

 

 

 

Sorry, inkopper, heel goedkoop enzo :expressionless:

Reputatie 7

Ik lees de 2 pagina’s van dit draadje nu voor het eerst.

Een klant heeft weer eens te veel betaald door een fout van de NS.

Pingpong - een ervaren forum’bewoner’ - ziet het al gebeuren en vraagt dus om een snelle, proactieve en klantvriendelijke actie.

“De NS” meldt zich in de vorm van Sanne. En het eerste wat ze doet is “Foei” roepen tegen pingpong.

En vervolgens akkert het draadje lekker door richting pagina 2 waarin de klanten allerlei oplossingen geven en de NS niet vindt, dat dat zijn verantwoordelijkheid is.

@Ferdinand Delasoie TS kan contact opnemen met onze klantenservice om het te veel betaalde bedrag terug te krijgen.Sanne doet haar best om dit op te lossen voor de reizigers die het foutieve station niet zelf hebben ontdekt in hun reishistorie. Pingpong gaat continu uit van de meest slechte intenties van NS en van moderators en suggereert in de eerste reactie dat dit is gedaan voor extra geld, daarvan mag iets gezegd worden. Natuurlijk is de klant niet verantwoordelijk voor deze fout. Erg vervelend dat het fout is gegaan en ik hoop dat er snel een oplossing volgt. 

Mag ik nu toch eens navragen hoe het staat met de oplossing voor de overige ongelukkigen. Ik had eigenlijk inmiddels wel een update verwacht.

Helaas heb ik nog geen nieuwe update ontvangen, maar ik zit er nog bovenop! Zodra ik meer weet, laat ik uiteraard weer van mij horen!

 

Deze mededeling is inmiddels van 26 dagen terug. Graag een update 

Ik heb Sanne gevraagd of ze een update kan geven.

Sorry van mijn radiostilte. Ik ben zelf door persoonlijke redenen even afwezig geweest en in haast helemaal vergeten dit over te dragen. Ik ben nog iets meer aan het uitzoeken maar wat ik op dit moment weet is dat er aan zo’n poortje een unieke ID vast zit. Via deze ID is inderdaad de transacties in te zien en kan hoogstwaarschijnlijk ook ingezien dat het verkeerd gaat en bij wie. Dit is iets wat ik nog aan het uitzoeken ben, hoe het helemaal zit. Wel gaven mijn collega's aan dat zij ook vrezen, dat AVG hier een boosdoener in is, maar ook dit is nog in onderzoek. Zodra ik meer weet, dan laat ik het zeker horen! 

Op welke manier, en op welke termijn, gaat NS haar eigen fouten rechtzetten? We zijn nu een maand verder en buiten wat overleg en vergader is er nog nul komma nada gebeurd!!!!

Dat is Sanne aan het uitzoeken.

laat maar. 

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

Echt zo jammer dat die AVG weer als slap excuus gebruikt wordt. Als jullie op basis van de AVG deze gegevens niet mogen gebruiken, dan heb je ook geen recht om te op te slaan.

Dus of je mag ze gebruiken, of je moet een melding bij de AP doen dat je teveel gegevens opgeslagen hebt. 

Tuurlijk mag niet iedereen bij de gegevens, maar iemand binnen de NS wel en als NS kan je er voor kiezen om dit netjes voor klanten kan oplossen. Je kan sowieso beginnen met alle klanten met NS Extra, die hebben namelijk al toestemming gegeven dat de NS de reistransacties mag gebruiken voor service.

 

 

Je kan natuurlijk ook even in overleg treden met de autoriteit persoonsgegevens. Even uitleggen dat jullie hebben geblunderd bij het plaatsen van deze mobiele paal en dat hierdoor veel reizigers financieel benadeeld zijn. Jullie willen dit rechtzetten en of het dan mogelijk is om de AVG hier eenmalig voor opzij te zetten.

Wat een voorbarigheid weer allemaal, laten we nu eerst afwachten wat er uitkomt voordat er geoordeeld wordt.  Helaas betekend de AVG dat er nog een extra afdeling bij betrokken moet worden en dat alleen al vertraagd de boel weer extra.

Hou er verder even rekening mee dat nagenoeg iedereen nog vanaf huis werkt wat even bij de andere afdeling binnen lopen ook onmogelijk maakt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt wel dat bij NS iedereen in de volledige stress schiet wanneer het woord “persoonsgegevens” valt. Dat is helemaal de strekking van de AVG niet. Er mag veel meer dan NS denkt, zeker wanneer klanten toestemming hebben gegeven om hun gegevens voor bepaalde doeleinden te gebruiken.

Wat een voorbarigheid weer allemaal, laten we nu eerst afwachten wat er uitkomt voordat er geoordeeld wordt.  Helaas betekend de AVG dat er nog een extra afdeling bij betrokken moet worden en dat alleen al vertraagd de boel weer extra.

Hou er verder even rekening mee dat nagenoeg iedereen nog vanaf huis werkt wat even bij de andere afdeling binnen lopen ook onmogelijk maakt.

 

Sorry hoor maar het is de NS die hier voorbarig is om gelijk al voordat het uitgezocht is te gaan schermen met de AVG. En als je de vele topic hier een beetje volgt dan weet e ook wel wat er uit het uitzoeken door de NS komt.

Dat ze het heel vervelend vinden, klanten die er last van hebben zelf contact met de klantenservice op moeten nemen. Er geen communicatie naar de klanten gaat die het betreft en ook geen actie ondernomen wordt met algemene communicatie om de klanten die mogelijk hierdoor benadeeld zijn te informeren.

Ik durf er wel een flesje wijn op te zetten, durf jij de weddenschap aan te nemen dat de NS wel proactief de benadeelde klanten gaat benaderen?

Reageer