Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community
beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil


Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 17 February 2022, 15:06

Bekijk origineel

441 reacties

De werkzaamheden waren volgens mij ergens half juli. We zijn nu al bijna 2 ½ maand verder. Enige actie vanuit NS tot op heden??? Ik zie hem niet. Zeer teleurstellend wederom. 

Ik ben sowieso benieuwd of @FrankG69 compensatie heeft gehad. Over excuses zullen we maar niet beginnen. @marv87 : Ik zou wel mee willen doen met de weddenschap maar ik ben geheelonthouder.

Zouden we nog een update kunnen krijgen??

Dat kan zeker Pingpong, want ik ben vandaag aanwezig! Helaas is dit echter een update zonder nieuwe informatie want ik ben nog niet veel wijzer geworden. Maar ik laat de case zeker nog niet los! Ik ga nogmaals een mail versturen, met de vraag om een update!

Maar ik laat de case zeker nog niet los!

Zit je er nou nog steeds bovenop ? Moeten we zo onderhand niet eens een voedselpakket komen droppen dan ?

 

Maar on serious note, ik begrijp dat men in ieder geval mijn visie deelt dat de incorrecte transacties inderdaad te detecteren zijn. Correct, dat is inmiddels bevestigd ? Lijkt me een interessant begin  

 

(en fijn om te horen dat ik nog niet helemaal gek ben geworden)

Ik krijg helaas niet de indruk dat aan dit topic echt prioriteit wordt gesteld door NS. Door klungelwerk van NS/Prorail zijn er gewoon behoorlijk wat mensen saldo kwijt. Ik persoonlijk zou het vreemd vinden dat terugbetaling gaat stranden op basis van de privacyregeling. Het gebeuren is nu al 3 maanden terug. Ik vind het teleurstellend dat er gisteren dan blijkbaar weer een nieuwe mail moet worden gestuurd om een update te vragen. Ik kan het alleen maar zeer klantonvriendelijk vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vraag me alleen af wat ProRail hier mee te maken heeft. De vervoerders zijn verantwoordelijk voor de goede werking van mobiele incheckzuilen.

Ik vraag me alleen af wat ProRail hier mee te maken heeft. De vervoerders zijn verantwoordelijk voor de goede werking van mobiele incheckzuilen.

Ik wist niet wie verantwoordelijk is voor de plaatsing van de mobiele palen. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit Prorail was. Als ik jou goed begrijp valt dit dus onder de verantwoording van de NS.

Reputatie 7
Badge +3

ProRail heeft mogelijk iets te maken met de fysieke infrastructuur. Ik denk overigens niet dat er bij bushaltes buiten het station zelf enige rol voor ProRail is. 

De programmering van poortjes en paaltjes ligt bij de vervoerders.

Helaas blijf ik jullie nog steeds een update verschuldigd. Ik ben nog steeds aan het onderzoeken, hoe dit AVG technisch precies in elkaar zit. Want dit is eigenlijk het enige struikelblok wat ik mij in deze situatie kan voorstellen. 

Ik heb nog een extra update. Ik heb net persoonlijk een medewerker binnen NS gesproken die bezig gaat met het uitzoeken van dit probleem. Hij gaat kijken of er misschien voor in de toekomst een oplossing gevonden kan worden dat dit kan worden doorgezet. Daarnaast gaat hij specifiek met deze check in en uit aan de slag om te kijken of hier al een oplossing in te vinden is. Hij zal mij zo spoedig mogelijk proberen te voorzien van een update en vanuit deze update ga ik dan weer voor jullie aan de slag. Maar er is zeker een balletje aan het rollen gebracht. 

Op dit moment heb ik nog geen nieuwe update mogen ontvangen. Zodra dit natuurlijk het geval is, zal ik jullie hiervan voorzien! Wordt dus vervolgd.

Inmiddels zo’n 3 maanden bezig om een simpele restitutie op te lossen veroorzaakt door een blunder van NS. Leg nu eens uit waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat en niet op 1`001, 1002 en 1003.

Inmiddels zo’n 3 maanden bezig om een simpele restitutie op te lossen veroorzaakt door een blunder van NS. Leg nu eens uit waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat en niet op 1`001, 1002 en 1003.

Ik snap je punt, maar het is niet zo makkelijk wat jij hier zegt. Want het gaat hier nu niet echt meer over de restitutie op zich, maar over het kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen en vooral ook opgelost. Daar ben ik nu samen met een medewerker naar aan het kijken, om te zien hoe dit bijvoorbeeld ook actief naar de reizigers gecommuniceerd kan worden. Want de restitutie op zich kan opgelost worden door een bericht naar ons te sturen. Maar het gaat nu om het feit, dat er een oplossing gezocht moet worden voor een situatie als deze. Ik hoop dat jij mij hier nog even de tijd voor gunt. 

Dus de NS heeft geen enkele poging gedaan om de gedupeerde reizigers op de hoogte te brengen van deze fout. En doet het af met dat de restitutie geregeld is omdat als een klant contact opneemt dat er dan restitutie plaats vindt.

Ik hoop dat de NS ook inziet dat je als bedrijf ook een verantwoordelijkheid hebt om als je teveel geldt rekent van je klanten daar proactief mee om te gaan en dan niet alleen na te denken hoe het in de toekomst beter moet maar ook om deze klanten te benaderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is pas zo’n twee maanden geleden hier gemeld. Dat is helemaal niets in het licht van de eeuwigheid. 

Badge +3

Ik heb nog een extra update. Ik heb net persoonlijk een medewerker binnen NS gesproken die bezig gaat met het uitzoeken van dit probleem

Je hebt denk ik de verkeerde gevonden. Waarschijnlijk iemand die ‘het probleem’ kan bevestigen.

Iemand die ‘bezig gaat met het uitzoeken van dit probleem’ is dan een leuke toezegging. Dat dan weer wél… :nerd:

 

Inmiddels zo’n 3 maanden bezig om een simpele restitutie op te lossen veroorzaakt door een blunder van NS. Leg nu eens uit waar de klant hier op 1, 2 en 3 staat en niet op 1`001, 1002 en 1003.

Ik snap je punt, maar het is niet zo makkelijk wat jij hier zegt. Want het gaat hier nu niet echt meer over de restitutie op zich, maar over het kijken hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen en vooral ook opgelost. Daar ben ik nu samen met een medewerker naar aan het kijken, om te zien hoe dit bijvoorbeeld ook actief naar de reizigers gecommuniceerd kan worden. Want de restitutie op zich kan opgelost worden door een bericht naar ons te sturen. Maar het gaat nu om het feit, dat er een oplossing gezocht moet worden voor een situatie als deze. Ik hoop dat jij mij hier nog even de tijd voor gunt. 

 

Nee dat gaat dus niet goed. Jullie NS moeten pro-actief conform, hetgeen @Henk_NL hier heeft aangegeven, die klanten informeren dat jullie een fout hebben gemaakt en binnen 2 weken van nu. Dit sleept nu al 3 maanden, dit kan toch niet zo. NS licht gewoon de mensen op en zegt ja als je dat dan ontdekt krijg je je geld terug en anders heb je pech gehad.

 

Bij dit soort situaties is de oplossing van het probleem altijd ongeveer hetzelfde

`1. Neem contact op met de benadeelden, biedt excuses aan en compenseer

2. Ga kijken hoe je dit in de toekomst kan voorkomen.

 

om te zien hoe bijvoorbeeld dit ook actief …….. Uit deze zin spreekt totaal geen ambitie om het probleem op te lossen. Is gewoon de klant en de forumleden aan het lijntje houden.

Verschroeide aarde tactiek zoals zoveel topics op dit forum.

 

Volgens mij is NS alleen maar bezig met 2 en slaan ze 1 voor het gemak maar over.

De vervelende bijwerking hier is dat het vertrouwen in bijvoorbeeld het OV-chipkaartsysteem door dit soort langlopend geneuzel weer verder instort bij gebruikers/klanten. Onterecht, want de oorzaak is niet technisch van aard, maar gewoon een menselijke fout. Maar leg dat je klant (nu) nog maar eens uit. Als ik verantwoordelijk zou zijn geweest voor deze software zou ik hier, netjes gezegd, behoorlijk jeuk van krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had bij dit soort kwesties altijd het gevoel dat wanneer het verkeerd programmeren in het nadeel van NS zou zijn geweest, het probleem allang was opgelost. 

Maar na het bericht van @Robert B over het feit dat mensen jaren zonder te betalen een Voordeelurenabonnement hebben kunnen gebruiken, ben ik daar niet zo zeker meer van. 

Ik had bij dit soort kwesties altijd het gevoel dat wanneer het verkeerd programmeren in het nadeel van NS zou zijn geweest, het probleem allang was opgelost. 

Maar na het bericht van @Robert B over het feit dat mensen jaren zonder te betalen een Voordeelurenabonnement hebben kunnen gebruiken, ben ik daar niet zo zeker meer van. 

De OV-chipkaart werd in het begin al snel omgedoopt in de OV-shit kaart door een groep reizigers. Deze krijgen met terugwerkende kracht eigenlijk gelijk. De ICT-problemen bij NS zijn gewoon te talrijk om op te lossen. Kijk bijvoorbeeld naar MijnNS meer dan 1000 storingsmeldingen op dit forum en NS maar zeggen uitstekend systeem. Er lopen mensen rond met 3e verschillende accounts met allemaal andere emailadressen. Gewoon slecht geprogrammeerd. Als je dat nu eens een keer toegeeft. Maar nee hoor NS zegt steeds dat ze het allemaal prima voor elkaar hebben.

Als het allemaal niet zo treurig was zou je er nog om moeten glimlachen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat we wel een onderscheid moeten maken tussen de OV-chipkaart zelf en de administratie bij NS. 

Met de OV-chipkaart zelf is eigenlijk niets aan de hand. Het ding werkt tenzij die fysiek stuk is.

Over de administratie van NS daarentegen kunnen we hele folianten volschrijven.

Reputatie 7
Badge +3

folianten

Zo leer je gewoon nog 's een nieuw woord op de vrijdagmiddag … :slight_smile:

Reputatie 7
Badge +3

Zo leer je gewoon nog 's een nieuw woord op de vrijdagmiddag … :slight_smile:

Je hebt juist een heel oud woord geleerd. :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Iets ouds kan voor een ander nieuw zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ironiedetector mag aan.

Reageer