Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community
beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil


Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 17 February 2022, 15:06

Bekijk origineel

441 reacties

Reputatie 4

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !

Maar na het bericht van @Robert B over het feit dat mensen jaren zonder te betalen een Voordeelurenabonnement hebben kunnen gebruiken, ben ik daar niet zo zeker meer van. 

Ha ha, ik was destijds één van die mensen. Ik heb het keurig gemeld aan het loket en daar was het antwoord dat ik het maar moest beschouwen als een cadeautje van de zaak.  

Verkeerd geprogrammeerde zuilen zijn natuurlijk een gevolg van een lekke werkinstructie, kennelijk is er niet standaard een test op plaats, datum en tijd als ze ergens tijdelijk geplaatst worden. 

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !

Exact, ze gaan een verbeterplan opstellen dat ook weer niet werkt en de reizigers die teveel hebben betaald hebben dus pech gehad.

 

NS kom nu eens eindelijk na 3 maanden !!! over de brug. Het gaat hier gewoon om bedragen van ca 10 euro per klant. Dat is voor sommige mensen in de huidige tijd echt niet niks.

Reputatie 5

Hmm,dit topic klinkt als het poortjes probleem op Sloterdijk! :p

Hmm,dit topic klinkt als het poortjes probleem op Sloterdijk! :p

Nee dat heeft er niets mee te maken. Hier hebben ze op Geldermalsen een mobiele paal neergezet met niet Geldermalsen als station maar Ermelo. Reizigers naar bijvoorbeeld Den Bosch zouden voor die reis € 5,00 moeten betalen. Doordat er echter Ermelo op de paal stond ingeprogrammeerd waren de daadwerkelijke kosten dus € 17,30. Tot op heden doet NS niets om die € 12,30 terug te betalen aan de reizigers die bij dit plaatje hebben ingecheckt. 

Reputatie 7
Badge

Dat de verplaatsbare zuilen verkeerd zijn geprogrammeerd komt vaker voor.

In Deurne heb ik het ook gehad, was toen 14 dagen geen treinverkeer mogelijk.

Horst Sevenum stond als station geregistreerd. 

 

Ik heb dit via Twitter laten wete. Na 3 dagen was het opgelost.

Maar niets van enige communicatie gehad. Totale onzin dat NS geen gegevens kan inzien. Ze kunnen maar al te goed fouten en gegevens herstellen. Het is eerder een kwestie van willen !


Eigenlijk moet de software worden aangepast om de stationsnaam op het display te tonen. Dan kan een transporteur die de mobile CiCo's op locatie zet zelf controleren of het klopt. En zo niet, dan kan die de juiste afdeling opbellen om de CiCo aan te laten passen.

Dit gaat overigens altijd op afstand. Je zal bijna nooit een monteur zien die een CiCo-module in een zuiltje aan een PC hangt.

Reputatie 7
Badge

Bij Arriva wordt de stationsnaam (wel) getoond, kwam ik toevallig onlangs achter.

Ook in trams en bussen heb ik het wel eens gezien. Het kan dus vrij makkelijk denk ik.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe kaartlezers in de bussen van Connexxion tonen de volgende halte op basis van GPS-gegevens. Best handig, als het werkt.

Badge +3

Bij bus ‘piep’ ik altijd vlak na vertrek na de vorige halte alvast uit (en ga bij de deur staan).

Scheelt zomaar 7 cent of zo :joy:

Ik heb tijdens mijn vrije dagen afgelopen week de verwachte update ontvangen. Wel wil ik aangeven dat ik het voor deze case niet meer kan veranderen, nu vier maanden nadat dit heeft plaatsgevonden. Maar in de toekomst zijn dit zeker wel zaken waar aan gewerkt kunnen worden want het heeft wat balletjes laten rollen. Voor de mensen die in dit geval de dupe zijn geworden van extra kosten, wil ik vragen om ons een bericht via de klantenservice te sturen. Dan is het zeker voor je op te lossen. 

Dan nu de uitkomsten: 

  • Allereerst gaat er in het team voor de mobiele incheckpalen nog beter gekeken worden naar het programmeren en het plaatsen. Dit wordt handmatig gedaan en een fout als deze kan voorkomen als er een paal eerst in de ochtend op het ene station heeft gestaan en misschien een paar uur laten weer op een ander. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Hier gaat dit team nog preciezer naar kijken om hier het probleem al te voorkomen.
  • Een andere stap is dat er samen met de privacy officer gekeken wordt naar het compenseren van reizigers die in een geval als deze de dupe zijn geworden. De reden dat hier de privacy officer bij komt kijken, heeft zoals eerder al aangegeven te maken met het feit dat hier een stukje AVG bij komt kijken. Wat er hier al over duidelijk is, is dat de mensen met een anonieme kaart sowieso niet gecompenseerd kunnen worden via deze weg. Zoals het woord het al verraadt, is het een anonieme kaart dus daarover kunnen we geen contact opnemen met deze mensen. Dan komen we eigenlijk bij een hele grote groep mensen uit die wel met een persoonlijke kaart hebben gereisd. Er wordt gekeken naar een mogelijkheid om mensen die altijd dit traject reizen en dan ineens een zeer afwijkende reis hebben die bij de specifieke paal hebben ingecheckt te compenseren. Maar zoals te begrijpen is, is dit dus heel privacy gevoelig. Want dit zou betekenen dat wij naar alle reizen van deze mensen zullen gaan kijken en daar moet eerst naar gekeken worden of dit überhaupt kan. Daarnaast zou je hier als reiziger natuurlijk expliciet toestemming voor kunnen geven, maar ook hiervan is niet duidelijk of dit mogelijk gaat zijn. 

 

Alle zaken die vooral in het laatste punt worden besproken liggen dus nog op de plank. Deze liggen in een bespreking om te kijken hoe in de toekomst dit opgelost kan worden. Zoals ik al aangeef is dit een hoop om uit te zoeken binnen de AVG en dit wordt ook gedaan. Meer dan dit kan ik dus niet aan jullie communiceren. Eventuele vragen wil ik natuurlijk wel beantwoorden! 

 

Ik mis waarom er zo’n moeite gedaan moet worden om een vast traject te bepalen, als het veel eenvoudiger is om alle foute transacties te vinden: op terminal id.

 

Als men van mening is dat de GDPR hier een obstakel is, dan hoor ik wel heel graag wat in de GDPR precies het obstakel zou zijn.

Sanne is door persoonlijke omstandigheden deze week afwezig geweest, dus helaas hebben we nog geen update kunnen geven. Volgende week weer verder!

Zelf bij een anonieme kaart kan het teveel betaalde bedrag als ‘bestelling’ klaar gezet worden om terug te storten als saldo. Dus de aanname dat er voor anonieme kaarten geen oplossing kan zijn is veel te kort door de bocht.

Badge +3

Dat kan prima inderdaad (via TLS/OV-chipkaart).

Maar de kaarthouder bereiken is dan onmogelijk natuurlijk. Lijkt me geen taak voor NS om (hoewel terecht, het is jouw geld!) saldo weg te geven aan iemand die ze niet kennen.

Neem dan maar contact op met NS… Huh, wie bent u?

Als dit dus gebeurd is met een anonieme kaart dan is het einde verhaal. NS zal geen saldo klaar gaan zetten voor een anonieme kaart (ook al kan het op zich wél).

Waarom zou je dat niet doen. Het teveel betaalde bedrag is ook van DIE ovchipkaart gehaald. Dus helemaal logisch toch om het op die kaart terug te storten. Bij het teveel in rekening brengen was het ook geen probleem dat men niet wist van wie de kaart was, dus waarom is dat bij terugbetaling wel een probleem.

Juist qua privacy is het beter het als saldo terug te zetten omdat je dan helemaal geen persoonsgegevens nodig hebt!

Ik vond deze opmerking van Sanne nogal apart

 

Wel wil ik aangeven dat ik het voor deze case niet meer kan veranderen, nu vier maanden nadat dit heeft plaatsgevonden. 

 

De enige reden waarom dit 4 maanden heeft geduurd is nl omdat NS er gewoon er al die tijd over gedaan heeft om een antwoord te fabriceren. Ik vind dat dus wederom niet erg fraai werk van NS, het verbaast mij helaas niet meer.

Reputatie 7
Badge +3

NS zou best een advertentie kunnen plaatsen om mensen te attenderen op een verkeerde prijsberekening vanwege een fout bij een mobiele incheckpaal.

Vergelijkbaar met bedrijven die advertenties zetten wanneer een product niet deugdelijk is en moet worden teruggebracht.

In feite is het irrelevant of iemand anders de restitutie op een anonieme kaart terugkrijgt. Het geld behoort NS in ieder geval niet toe.

Reputatie 7
Badge +3

Las net een interessante passage in de kwartaalrapportage van de OV-Ombudsman (dank @Tijdvoor). Bij Arriva en Keolis was Koningsdag niet als feestdag aangemerkt:

Nadat duidelijk was geworden dat het op Koningsdag niet goed was gegaan hebben Arriva en Keolis met Trans Link Systems overlegd hoe de reizigers het geld terug konden krijgen. Het bleek mogelijk om dit door de vervoerder rechtstreeks met de reizigers af te handelen, zonder dat reizigers zichzelf moesten melden. Dit was mogelijk, aldus Arriva, omdat het een specifieke reizigersgroep betrof. Met het in acht nemen van de privacyregels konden Arriva en Keolis alle reizigers persoonlijk informeren via de mail over het voorval én het onterecht betaalde geld rechtstreeks op hun eigen rekening te storten.

Het kan dus - voor abonnementhouders in elk geval - prima.

Hi mr Freeze: je bent mij net 1 minuut voor. Ik las het ook. Er zijn dus blijkbaar vervoerders die dit i.t.t. NS wel netjes kunnen afhandelen. Ik zou toch NS willen aanbevelen om nu eindelijk eens de handschoen op te pakken en uit te scheiden met het gezwets over AVG. 

Helaas is Sanne ook deze week afwezig geweest, ik heb zelf geen inzicht in de voortgang van het uitzoeken. Onze excuses. Naar verwachting zal Sanne de komende week een update kunnen geven.

Bedankt voor jullie feedback! Er zitten een aantal zaken waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan! Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

Bedankt voor jullie feedback! Er zitten een aantal zaken waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan! Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

Ik daarentegen kan weer heel weinig met dit antwoord. Vooral de zin "Waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan, geeft weer bijzonder weinig ambitie weer om dit op te lossen.

 

Graag zou ik zien dat jullie het probleem daadwerkelijk gaan oplossen conform jullie conculega's en binnen 14 dagen in ieder geval degene met een abonnement gaan compenseren.

Ik denk dat dit na 4 maanden niet teveel gevraagd is.

 

Reputatie 7
Badge

Na 3 maanden nog geen concreet antwoord :joy:

Bedankt voor jullie feedback! Er zitten een aantal zaken waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan! Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

 

Is er al een update??

Bedankt voor jullie feedback! Er zitten een aantal zaken waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan! Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

 

Is er al een update??

Helaas nog niet, maar ik wil wel nog even terugkomen op jouw eerdere opmerking over het compenseren van deze reizigers. Helaas gaat dit niet mogelijk zijn, zoals ik al heb aangegeven. Er wordt gekeken naar hoe dit in de toekomst wel kan maar voor de reizigers die in deze situatie zijn terecht gekomen, wil ik vragen om de klantenservice een bericht te sturen. 

Reageer