Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community
beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil


Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 17 February 2022, 15:06

Bekijk origineel

441 reacties

Ik heb inmiddels een doorgang gevonden en ben in gesprek met een collega over deze case. Ik hoop jullie volgende week van een update te kunnen voorzien! 

Nog geen nieuwe update maar ik zit er bovenop! Wordt zeker vervolgd!

Reputatie 7

Dat is een paar stappen op mijn fanfare vooruit. Zal mijn bericht iets langer schrijven. Ik lees Sanne haar reactie als: wij kunnen de legitieme transacties uitgevoerd op Ermelo niet onderscheiden van de onterechte transactie op Ermelo. Ik denk dat dat wel kan. Een apparaat in het systeem (paaltje/poortje/et cetera) heeft een uniek nummer. Een engineer bij TLS zou op kunnen zoeken welke transacties allemaal hebben plaatsgevonden tussen tijdstip x en y op paaltje met nummer z. De tijdstippen x en y zijn dan start en einde van het actief hebben van het verkeerd ingestelde paaltje z. Daarmee is in ieder geval bekend welke OV-chipkaartnummers allemaal een incorrecte transactie hebben. Dat geeft wat mogelijkheden om actie te ondernemen natuurlijk.

 

Ik haal deze reactie van Henk_NL van 10 maanden geleden inmiddels nog maar eens terug in dit topic. Wat heeft NS met deze reactie gedaan zou ik wel eens willen weten?? 

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Reputatie 7

Nog geen nieuwe update maar ik zit er bovenop! Wordt zeker vervolgd!

 

We merken het

Ik snap de teleurstelling, vanuit een ieder. Ook vanuit jouw vraag Henk_NS! Ik heb deze uitstaan bij de correcte afdeling, maar ook voor hen is dit een lastige kwestie. Er wordt echt naar gekeken en zodra ik een echte update heb, dan deel ik deze ook. Ik ga dit niet loslaten, tot ik een antwoord voor jullie heb. 

Reputatie 7

De reactie van Henk_NL is inmiddels al van 25 dagen terug. Zwaar teleurstellend, maar helaas totaal niet onverwacht dat er weer geen goede reactie is. Ik stel voor dat NS gewoon erkent dat het in dit dossier verschrikkelijk de fout is in gegaan en dat ze destijds de reizigers hadden moeten compenseren. Zoals iemand al heeft aangegeven misschien een donatie doen aan één of andere instelling en de belofte afgeven dat dit in de toekomst nooit meer zo opgelost gaat worden.

 

Deze belofte is inmiddels ook al weer van een maand geleden:

 De doorgang is blijkbaar nog steeds niet ontsloten. Triest topic dit. Al meer dan een jaar aan de gang. 

 

Zo te zien is de eerste reactie van Pingpong uiteindelijk toch de beste gebleken als ik zo het gestuntel van NS in de afgelopen 10 maanden!!!!! bezie. 

Reputatie 7
Badge

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Hoe is het gebruik van ov chipkaart gegevens strijdig met het legitieme doel voor gegevensverwerking waarvoor een ieder bij aanschaf van een ov chipkaart toestemming geeft (factureren van reizen o.i.d., lijkt me)?

Uiteindelijk bleek ik gelijk te hebben, maar werd de dooddoener “mag niet want avg” gebruikt. We wachten nu al tijden op inhoudelijk antwoord wat dan precies het probleem met de GDPR zou zijn. Weet men zelf dus ook niet blijkbaar. 

Hoe is het gebruik van ov chipkaart gegevens strijdig met het legitieme doel voor gegevensverwerking waarvoor een ieder bij aanschaf van een ov chipkaart toestemming geeft (factureren van reizen o.i.d., lijkt me)?

You tell me. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij. 

Reputatie 7

Ik snap de teleurstelling, vanuit een ieder. Ook vanuit jouw vraag Henk_NS! Ik heb deze uitstaan bij de correcte afdeling, maar ook voor hen is dit een lastige kwestie. Er wordt echt naar gekeken en zodra ik een echte update heb, dan deel ik deze ook. Ik ga dit niet loslaten, tot ik een antwoord voor jullie heb. 

 

Deze vraag staat dus inmiddels al 10 maanden uit. Wat is voor hun het lastige eraan. Dat ze moeten toegeven dat ze volledig verkeerd gehandeld hebben??

 

Dit topic staat vol met onkunde aan de zijde van NS.

Ik begrijp de frustratie helemaal, die is bij mij ook hoog omdat ik niet tot het laatste punt kan komen waar het klem zet! Ik heb contact met de juiste afdeling, maar ook voor hen is het een raadsel. @Macklobell dat er iets verkeerd is gegaan is al meermaals besproken en ook aangegeven, maar hierbij is ook vermeld dat mensen zich voor een zaak als deze altijd gelijk kunnen melden. Het gaat er hier nu vooral om, dat het voorkomen wordt en waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit is het punt wat ik nog aan het uitzoeken ben voor jullie en ik wilde dat ik meer voor een ieder wist op dit moment.

Reputatie 7
Badge +3

Dit topic staat vol met onkunde aan de zijde van NS.

Niet alleen dit topic.

 
 
×
 
 
 

Ik begrijp de frustratie helemaal, die is bij mij ook hoog omdat ik niet tot het laatste punt kan komen waar het klem zet! Ik heb contact met de juiste afdeling, maar ook voor hen is het een raadsel. @Macklobell dat er iets verkeerd is gegaan is al meermaals besproken en ook aangegeven, maar hierbij is ook vermeld dat mensen zich voor een zaak als deze altijd gelijk kunnen melden. Het gaat er hier nu vooral om, dat het voorkomen wordt en waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit is het punt wat ik nog aan het uitzoeken ben voor jullie en ik wilde dat ik meer voor een ieder wist op dit moment.

Het gaat er vooral om waarom de NS niet de klanten die dit betrof even bericht heeft en proactief gezorgd dat ze het juiste bedrag betaald hebben.  AVG is hierbij totaal niet van toepassing omdat het doel van opslaan van deze gegevens onder andere is het berekenen van de juiste prijs voor een reis, als die berekening dus fout gaat dan mag je die gegevens gewoon gebruiken om dat te corrigeren.
Daarnaast heeft de NS ondanks allerlei suggesties hier op het forum geen enkele actie genomen (algemene communicatie, posters op het station) om de reizigers te bereiken die dit betrof.

Dus graag het bericht dat de NS alsnog gaat zorgen dat de reizigers die teveel betaald hebben voor hun reis hierover geïnformeerd worden!

Badge +3

… maar hierbij is ook vermeld dat mensen zich voor een zaak als deze altijd gelijk kunnen melden.

Moeten ze daar eerst wel achter komen, en dat is juist het probleem want vanuit de NS zullen ze dat dus niet zomaar te horen gaan krijgen!

Het gaat er hier nu vooral om, dat het voorkomen wordt en waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld. Dit is het punt wat ik nog aan het uitzoeken ben voor jullie en ik wilde dat ik meer voor een ieder wist op dit moment.

Voorkomen (in de toekomst) moet de NS maar voor zorgen (of wie die mobiele paaltjes inregelt).

Waarom bepaalde gegevens niet mogen worden gedeeld?

Die snappen we dus niet want er wordt helemaal niets gedeeld, anders dan waar jullie al toegang toe hadden (NS in/uitchecks) met als doel de correcte verwerking daarvan.

Is er iets niet correct verwerkt? Dan corrigeer je dat, zonder verdere vragen aan en/of toestemming van de benadeelden!

Verkeerd bezorgd pakketje? Dan gaat het terug naar de afzender ook al ken ik die niet eens (zoekt PostNL of zo het adres wel uit)!

Zoals gezegd hoeft het niet eens bekend te zijn om wie het gaat (ook al is dat wel zo handig), want een kaartnummer is voldoende en voor anonieme kaarten e.d. kan het dus ook gewoon via TLS.

Als iemand belt “Joh beste NS, er staat Ermelo waar dat Geldermalsen moet zijn! Kunnen jullie dat even aanpassen?”

Dan worden er verder ook geen vragen gesteld en is het meteen geregeld, óók voor niet-NS klanten of anonieme kaarten.

“Wie bent u dan? Dat doet er niet toe (AVG), maar jullie kunnen zien dat ik onterecht te veel betaald heb dus geld terug graag!” (saldo bestelling op een chipkaart).

Het gaat er dus (voor mij althans) om dat het onterecht verkregen geld niet in de zak blijft zitten bij de NS maar bij de rechthebbenden terugkomt, en dat kan dus zonder enige gegevens behalve een ov-chipkaartnummer! Wat nou AVG?

Hoort een ov-chipkaartnummer toevallig bij een NS klant? Dan is dat een pré, want dan mogen jullie die ook zomaar een mailtje sturen dat er saldo klaar staat of er een terugbetaling zal plaatsvinden. Of (bij NS Flex) verrekend wordt met een volgende factuur, met welgemeende excuses. Ook daarbij zal de AVG niet in de weg staan.

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

Merk ook op dat Sanne haar commentaar precies op het eind van haar dienst heeft geschreven. Kan ze het reageren op bovenstaande reacties van Marv, RobertB en mijzelf weer met een weekje uitstellen.

 

Tsja je zou toch eens klantvriendelijk worden NS……..

 

De titel geeft al de urgentie aan. “Foute programmering mobiele incheck zuil” Het betreft hier een geïsoleerd probleem dat proactief opgepakt had kunnen worden. In een ander topic van enkele jaren geleden las ik dat bij een landelijke storing de NS ook ruim de tijd nam om het probleem op te lossen zonder enige toelichting. 

Daar zullen ook wel wat mensen de dupe zijn geweest.

 

Reputatie 7

Verwijderd door moderator*

@Macklobell, In dat andere topic heeft de NS klaarblijkelijk niks ondernomen om de reizigers te compenseren. Dat idee is niet eens bij ze opgekomen. :thinking:  Zo te lezen hebben ze toentertijd niet eens de moeite genomen om de klanten te informeren dat er ruim zes weken lang een landelijke storing gaande was met als gevolg dat vele reizigers waarschijnlijk ook stilzwijgend gedupeerd zijn. Het enige wat ze gedaan hebben is …

 Ofwel Macklobell, ik denk niet dat Sanne NS iets in deze kan betekenen. En dat ligt vermoedelijk niet aan Sanne.. ;)

 

Reputatie 7

@Macklobell, In dat andere topic heeft de NS klaarblijkelijk niks ondernomen om de reizigers te compenseren. Dat idee is niet eens bij ze opgekomen. :thinking:  Zo te lezen hebben ze toentertijd niet eens de moeite genomen om de klanten te informeren dat er ruim zes weken lang een landelijke storing gaande was met als gevolg dat vele reizigers waarschijnlijk ook stilzwijgend gedupeerd zijn. Het enige wat ze gedaan hebben is …

 Ofwel Macklobell, ik denk niet dat Sanne NS iets in deze kan betekenen. En dat ligt vermoedelijk niet aan Sanne.. ;)

 


Dat maakt het dan des te erger want 5 jaar geleden hebben ze hier dus al misbruik van de situatie gemaakt en vandaag de dag doen ze dat nog steeds. Ik zie in het missiestatement nog steeds staan dat de klant in alle gevallen op 1, 2en 3 staat. Lijkt mij dan een grove leugen te zijn.

 

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3


Dat maakt het dan des te erger want 5 jaar geleden hebben ze hier dus al misbruik van de situatie gemaakt en vandaag de dag doen ze dat nog steeds. Ik zie in het missiestatement nog steeds staan dat de klant in alle gevallen op 1, 2en 3 staat. Lijkt mij dan een grove leugen te zijn.

 

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3

Geen grove leugen lijkt mij. :sunglasses:  Het kan zijn dat @Loes en een @Slidestops hierbij bedenkingen hebben. Want waar staan Loes en Slidestops? 4 en 5? :nerd:

(In ieder geval niet in de top 3….toch.. . :wink:

)

Ik moet hier even ingrijpen. Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten. Ondanks dat je het vermoeden hebt mag je dit niet als absolute waarheid hier plaatsen. Vandaar dat ik een aantal berichten heb verwijderd, ik heb desbetreffende daarover geïnformeerd. Over het benoemde topic over de tijdsweergave van de poortjes heb ik destijds geïnformeerd of er reizigers waren die daardoor gedupeerd waren. Er waren destijds geen gedupeerden bekend. Daarnaast wil ik jullie vragen om de bevindingen van Sanne af te wachten. Ik snap dat jullie staan te springen om een antwoord, maar net als destijds vergt dit enorm veel uitzoekwerk en gaat dit vaak via meerdere collega's.  

Ik moet hier even ingrijpen. Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten. Ondanks dat je het vermoeden hebt mag je dit niet als absolute waarheid hier plaatsen. Vandaar dat ik een aantal berichten heb verwijderd, ik heb desbetreffende daarover geïnformeerd. Over het benoemde topic over de tijdsweergave van de poortjes heb ik destijds geïnformeerd of er reizigers waren die daardoor gedupeerd waren. Er waren destijds geen gedupeerden bekend. Daarnaast wil ik jullie vragen om de bevindingen van Sanne af te wachten. Ik snap dat jullie staan te springen om een antwoord, maar net als destijds vergt dit enorm veel uitzoekwerk en gaat dit vaak via meerdere collega's.  

Mee eens @Erryt NS jammer dat er nooit wat gedaan is met mijn eerste officiële klacht. 

Je mag me een PB sturen als je vragen hebt @Erryt NS :kiss:

Badge +3

Ik moet hier even ingrijpen. Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten.

Dan grijp ik ook even in!

Geen idee tegen wie en waarom er ingegrepen werd of zou moeten worden, als het ging over absolute onwaarheden of leugens.

Welke @Tijdvoor voor ogen had en benoemde ooit, opnieuw?

Ik vermoed zomaar dat het om dit ging: 

Over NS

Wie zijn wij?

NS is actief in de wereld van het openbaar vervoer. We bevorderen het gebruik van het openbaar vervoer en houden Nederland in beweging. Onze reizigers staan in al onze activiteiten op 1, 2 en 3

Je kunt er (als NS) bijna niet meer omheen dat die uitspraak/missie niet waargemaakt wordt, en dus zelfs leugens oplevert.

Einde van mijn ‘ingreep’, en om welke omwaarheden en van wie ging het ook weer? :sleeping:

Het is volgens de huisregels van de community niet toegestaan om onwaarheden te uiten.

Niet om het een of ander, maar dan moet je dat als NS woordvoerder (of moderator) ook vooral niet doen natuurlijk!

#kanniewaarzijjn En ja Sivan maakte ook fouten, soit!

Je kan hier binnen de community niet aangeven dat wij onze klanten expres oplichten. Het is ook verboden om respectloos tegen zowel leden als moderators te zijn.

Reageer