Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community
beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil


Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 17 February 2022, 15:06

Bekijk origineel

441 reacties

Hoi allemaal,

Ik heb de afgelopen dagen meegelezen en snap de frustratie heel erg goed. Jullie voelen je een beetje in de steek gelaten in een topic als dit waarop geen antwoord komt. Waarom worden mensen niet automatisch gecompenseerd of waarom komt er geen berichtgeving? Over het stukje automatische compensatie heb ik jullie een hele tijd geleden al een antwoord gegeven. Maar op de vraag waarom het niet gecommuniceerd wordt niet. Dit heb ik nogmaals uitstaan bij de juiste afdeling en ik hoop dat zij mij misschien nu zo nog van een antwoord kunnen voorzien. 

 

Ik moet ook aangeven dat dit topic een aantal keren stil heeft gelegen omdat ik er vorig jaar onverwacht een aantal weken uit ben geweest. Normaal gesproken dragen wij een topic over, maar ik heb te maken gehad met onverwacht ziek worden en dit heeft iets langer geduurd dan ik had gehoopt. Dus de fout hiervan ligt niet alleen binnen NS, maar ook binnen mijn privéomstandigheden. 

Het is natuurlijk ook wel frappant. Iemand bij NS heeft de afweging gemaakt om “nee kan niet want GDPR” te antwoorden op de vraag wat NS gaat doen, maar die redenering toelichten duurt daarna maanden. Hoe is die afwijzing dan tot stand gekomen? “Hey Siri, kop of munt”?

 

(Ja, Siri kan dat werkelijk, leerde ik laatst)

Reputatie 7
Badge +3

Een professionele organisatie laat dit soort zaken natuurlijk niet afhangen van de beschikbaarheid van één medewerker. Daarin schiet NS schromelijk tekort. Het is niet de eerste keer dat een topic niet (tijdig) vanuit NS beantwoord wordt. Dit is moderatie uit het jaar nul.

 

 
 
×
 
 
 

  

Je kan hier binnen de community niet aangeven dat wij onze klanten expres oplichten. 

 

Het is jammer dat we dat niet mogen aangeven maar dit topic schuurt er wel heel er tegen aan:

  • Jullie hebben de klanten per ongeluk opgelicht
  • Toen dit bekend werd hebben jullie heel bewust gekozen om de klanten die dit betrof niet te informeren en niet het geld terug te storten aan iedereen. Alleen klanten die zelf aan de bel trokken hebben hun geld gehad.

Dus per ongeluk opgelicht en expres niet terugbetaald?  Mag ik dat wel zeggen?

Het is natuurlijk ook wel frappant. Iemand bij NS heeft de afweging gemaakt om “nee kan niet want GDPR” te antwoorden op de vraag wat NS gaat doen, maar die redenering toelichten duurt daarna maanden. Hoe is die afwijzing dan tot stand gekomen? “Hey Siri, kop of munt”?

 

(Ja, Siri kan dat werkelijk, leerde ik laatst)

Ik vrees eerder dat de gedachte gang was. Aiii dat wordt lastig, laten we het op de GDPR gooien dan hoeven we geen actie te ondernemen en kunnen we ons achter de GDPR verschuilen. 

En dat doen ze dus tot op heden nog steeds

Ik wil het nog net niet hardop zeggen, maar begin die indruk inderdaad ook te krijgen. En daar word ik ontzettend treurig van.

Reputatie 7

Jullie zouden bijvoorbeeld ook onderstaande mail naar al jullie klanten kunnen sturen.

 

Onderwerp Foute incheckpaal Geldermalsen.

 

Helaas hebben wij geconstateerd dat op ….. één van onze mobiele incheckpalen een foutief station heeft aangemerkt. Indien u op … op gestapt bent op Geldermalsen verzoeken wij u de reisgegevens te checken. Indien u daadwerkelijk teveel betaald heeft op deze dag dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Feitelijk is dit hetzelfde als een advertentie in de krant waarin de fabrikant aangeeft dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd en waarbij je het product kan retourneren en de aanschafprijs wordt terugbetaald   

Persoonlijk zie ik niet in wat bovenstaande mail met AVG te maken zou kunnen hebben. Maar ik laat mij graag overtuigen

 

11 maanden geleden werd dit geopperd door destijds een communitylid. Ik heb het hele topic nogmaals doorgenomen, maar ook op dit voorstel is geen enkele reactie vanuit NS-zijde gekomen. Als deze mail was verzonden had je als NS aangetoond dat je daadwerkelijk iets pro-actief had gedaan.  Ik vraag mij af of er op deze mail dan veel respons was gekomen, maar dan heb je tenminste echt iets gedaan als NS zijnde. Nu staat het topic alleen maar vol met reacties in de trend van: we zijn er intern nog mee bezig.

 

Ik vraag mij echt af waarom niet en zou daar graag een antwoord op krijgen. ik vind de houding in dit topic van NS-zijde nog steeds zeer teleurstellend.

Reputatie 7

Helaas al weer 9 dagen geen reactie van NS-zijde. Zie ook de reactie van Henk_NL hierboven.

Reputatie 7

Inmiddels is de laatste reactie van NS-zijde al weer van zo'n 3 weken geleden. Zegt heel veel zo niet alles over de organisatie van NS. Topic loopt al 12 maanden inmiddels.

 

Zoals gesteld ik wil ook graag weten waarom er niets met deze suggestie is gedaan.

 

Anonymous schreef:

Jullie zouden bijvoorbeeld ook onderstaande mail naar al jullie klanten kunnen sturen.

 

Onderwerp Foute incheckpaal Geldermalsen.

 

Helaas hebben wij geconstateerd dat op ….. één van onze mobiele incheckpalen een foutief station heeft aangemerkt. Indien u op … op gestapt bent op Geldermalsen verzoeken wij u de reisgegevens te checken. Indien u daadwerkelijk teveel betaald heeft op deze dag dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice.

Feitelijk is dit hetzelfde als een advertentie in de krant waarin de fabrikant aangeeft dat hij een ondeugdelijk product heeft geleverd en waarbij je het product kan retourneren en de aanschafprijs wordt terugbetaald   

Persoonlijk zie ik niet in wat bovenstaande mail met AVG te maken zou kunnen hebben. Maar ik laat mij graag overtuigen

Lang genoeg gerekt om, wat het antwoord ook gaat zijn, niet meer van belang te zijn. Kansloos, echt waar. 

Lang genoeg gerekt om, wat het antwoord ook gaat zijn, niet meer van belang te zijn. Kansloos, echt waar. 

Duidelijk antwoord @Henk_NL Dit topic blijkt maar weer een pareltje als je de handelswijze van de NS in ogenschouw neemt. :zipper_mouth:

Badge +3

Ondertussen (na recente werkzaamheden) op Geldermalsen :rofl:

https://twitter.com/Trein_Reiziger0/status/1432277270702477315

(aan het eind van spoor 7) staat er een NS ov-chipkaart paal verkeerd… 

Geef dan ook gelijk maar door dat dat blauwe bord met de instructie over in en uitchecken een kwartslag gedraaid moet worden.

Het zou een Photoshop kunnen zijn… (maar is het dus niet) :sweat_smile:

Foto van het ‘blauwe bord met instructies’ erbij gekregen. Zoek de paaltjes.. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ongetwijfeld gecoördineerd door collega's van de prutsers die het zogenaamde reserveren van fietsen hebben bedacht.

Reputatie 3

Om aan dit geweldige topic nog iets toe te voegen: in het VK is ook een programmeerfout gemaakt waardoor ipv de juiste prijs de datum werd afgeschreven: dus op 18 april 2021 werd £2,104.18 (21/04/18) afgeschreven bij iedereen.

Oplossing (ik durf het hier bijna niet te zeggen): het bedrijf dat de betaaldiensten verricht biedt excuses aan, gaat direct over tot automatische terugbetaling en vergoedt de eventuele extra (bank)kosten van de slachtoffers.

Verhaal te lezen op website van The Guardian: https://www.theguardian.com/uk-news/2021/jun/24/210418-tourists-charged-by-the-date-for-rides-on-brighton-palace-pier

Goedemiddag allemaal! 

Ik zit helaas klem met de afdeling waarmee ik dit samen uitzoek. Zij kunnen mij op dit moment niet verder helpen, dus ik heb een aantal lijntjes uitgegooid om dit alsnog van een definitief antwoord te kunnen voorzien, want dit moet gewoon opgelost worden. Hopelijk heb ik zo spoedig mogelijk een antwoord van een andere afdeling waarmee alsnog de oplossing komt!

Reputatie 7

Dit is dan weer de eerste reactie in een maand. Nog steeds niets. Topic loopt inmiddels meer dan een jaar. Ik heb hierboven gevraagd waarom er geen mailing is uitgegaan. Ook daar natuurlijk geen reactie op.

 

Hoe langer dit topic loopt, des te treuriger ik het ga vinden.

Badge +3

Dit is dan weer de eerste reactie in een maand. Nog steeds niets. Topic loopt inmiddels meer dan een jaar. Ik heb hierboven gevraagd waarom er geen mailing is uitgegaan. Ook daar natuurlijk geen reactie op.

Hoe langer dit topic loopt, des te treuriger ik het ga vinden.

Tja, want je mag als vervoerder toch niet zomaar de transacties van je (eigen) klanten inzien en bij afwijkingen op een bepaalde datum daarover contact met ze opnemen?

Nee, dat moeten ze zelf maar doen! :tired_face:

Of voor onbekende reizigers (welke chipkaart kwam dat saldo vandaan) dat retourneren naar de afzender omdat het niet jouw geld is? Nee, da’s veel te ingewikkeld makkelijk.

Reputatie 4

Goedemiddag allemaal! 

Ik zit helaas klem met de afdeling waarmee ik dit samen uitzoek. Zij kunnen mij op dit moment niet verder helpen, dus ik heb een aantal lijntjes uitgegooid om dit alsnog van een definitief antwoord te kunnen voorzien, want dit moet gewoon opgelost worden. Hopelijk heb ik zo spoedig mogelijk een antwoord van een andere afdeling waarmee alsnog de oplossing komt!

 

Ik ben benieuwd welke lijntjes dat zijn. Denk dat hrt lijntje naar de directeur NS wel eens op zijn plaats is. Er doen afdelingen hin werk niet. Die personen moet er snel worden uitgewerkt.

Goedemiddag allemaal! 

Ik zit helaas klem met de afdeling waarmee ik dit samen uitzoek. Zij kunnen mij op dit moment niet verder helpen, dus ik heb een aantal lijntjes uitgegooid om dit alsnog van een definitief antwoord te kunnen voorzien, want dit moet gewoon opgelost worden. Hopelijk heb ik zo spoedig mogelijk een antwoord van een andere afdeling waarmee alsnog de oplossing komt!

Een maand geleden werd aangegeven dat er goede contacten waren met de juiste afdeling.  Een paar maanden eerder was ook al contact met de juiste afdeling.   Ben nu wel benieuwd welke afdelingen dit waren en met wie nu contact gezocht is. Het lijkt er erg op dat er niemand binnen de NS antwoord wil geven op deze casus en verantwoording wil nemen voor het besluit om niets te communiceren. Ik neem aan dat iemand dat besluit genomen heeft, dan kan deze persoon daar nu toch ook uitleg over geven? 

Ik vind het echt schandalig dat een casus als dit gewoon een jaar blijft liggen zonder dan iemand een goede uitleg kan geven waarom er bewust niet gecommuniceerd wordt naar reizigers waarvan men weet dat ze teveel betaald hebben.  (Of eigenlijk waarom er niet gelijk toen het bekend werd even gecommuniceerd is met die reizigers)

Reputatie 7

marv87 schreef:

Een maand geleden werd aangegeven dat er goede contacten waren met de juiste afdeling.  Een paar maanden eerder was ook al contact met de juiste afdeling.   Ben nu wel benieuwd welke afdelingen dit waren en met wie nu contact gezocht is.

 

Ja precies dat dus. De hete aardappel wordt steeds weer doorgeschoven, naar een andere afdeling en niemand binnen NS neemt zijn verantwoordelijkheid. Bijzonder treurig. Zegt heel veel over het bedrijf NS dit topic.

Reputatie 3

Dit is dan weer de eerste reactie in een maand. Nog steeds niets. Topic loopt inmiddels meer dan een jaar. Ik heb hierboven gevraagd waarom er geen mailing is uitgegaan. Ook daar natuurlijk geen reactie op.

Hoe langer dit topic loopt, des te treuriger ik het ga vinden.

Tja, want je mag als vervoerder toch niet zomaar de transacties van je (eigen) klanten inzien en bij afwijkingen op een bepaalde datum daarover contact met ze opnemen?

 

 

Er mag -ondanks het vele onterechte verschuilen achter de AVG- nog best veel in Nederland, al dan niet na toestemming van de AP (Autoriteit Persoonsgegevens). Ook Rijkswaterstaat gebruikt wel eens gegevens van ANPR-camera's; zo kreeg mijn partner enige tijd geleden een brief thuis omdat ze veel op een bepaalde snelweg reed en RWS wilde een onderzoek doen onder de frequente gebruikers van deze weg. Daarvoor mochten ze blijkbaar na toestemming voor dit specifieke doel dus de adressen krijgen van de kentekenhouders die frequent van deze bepaalde snelweg gebruik maakten. 

Dus ieder beroep van NS op de AVG in deze casus lijkt me een smoes om op de handen te blijven zitten.

Reputatie 3

Aanvullend aan mijn reactie hierboven: vandaag een brief van de (auto-)importeur dat er een terugroepactie is. Verzonden aan het adres waar de auto geregistreerd staat. Dit adres heb ik nooit doorgegeven aan de dealer/importeur dus dat moeten ze ook van de RDW hebben gekregen.

Ook in dit geval wederom geen AVG-beletsel.

Reputatie 7

Volgens mij wordt het weer eens een keer tijd dat Sanne gaat melden dat zij nog steeds bezig is met een afdeling, maar er nog geen zicht is op update cq antwoord. :joy:

Reputatie 4

Ik denk dat iedereen ontslagen is die te maken heeft met deze blamage. Tijd dat er een schoonmaak plaats vind in de wat hogere gelederen.

Ik ben er inderdaad nog mee bezig, maar ben het aan het escaleren met onze coördinatie voor het forum, omdat het volledig is klem gelopen. De desbetreffende afdeling die hierover gaat kan mij niet verder helpen namelijk en ik merk dat ik klem ben gelopen in het uitzoeken. Dus ik hoop dat zij mij weer op het goede spoor kan zetten voor het laatste stukje van het antwoord en ik het definitief met jullie kan afsluiten. 

Reageer