Foute programmering mobiele incheck zuil | NS Community
beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil


Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

icon

Beste antwoord door Sanne NS 17 February 2022, 15:06

Bekijk origineel

441 reacties

@Erryt NS Waar baseer je op dat NS vanwege de AVG de reizigers niet mag informeren? Wat is dan wel de reden dat NS de mensen die teveel betaald hebben voor hun reis niet pro-actief geïnformeerd zijn?

Wie kan namens NS eindelijk eens duidelijkheid verschaffen en het probleem oplossen?

Dat is juist wat Macklobell zegt. En dat is niet de eerste keer dat er iets onjuist als absolute waarheid vanaf zijn kant in dit topic wordt gezet. Sanne heeft het in het begin van het topic al heel duidelijk uitgelegd waar wij precies tegen aanlopen:

 

Want dit zou betekenen dat wij naar alle reizen van deze mensen zullen gaan kijken en daar moet eerst naar gekeken worden of dit überhaupt kan. Daarnaast zou je hier als reiziger natuurlijk expliciet toestemming voor kunnen geven, maar ook hiervan is niet duidelijk of dit mogelijk gaat zijn.

 

-----------------

 

We mogen vanwege de AVG dus niet zomaar in iemand zijn reisgegevens kijken zonder dat diegene daar toestemming voor heeft gegeven.

 

 

.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het totaal ongeloofwaardige prietpraat van NS als sinds de eerste melding in dit topic van 23 augustus 2020 dit nog steeds niet duidelijk is.

De moderators worden door NS met een kluitje in het riet gestuurd en NS zelf heeft blijkbaar niet de expertise om het probleem op te lossen. Wat een aanfluiting.

Ik heb nog steeds niet het idee dat NS ook maar iets begrijpt van de geest van de AVG. Een belangrijk onderdeel is proportionaliteit van het gegevensbeheer.In het geval van een programmeerfout van NS mag datzelfde bedrijf uiteraard naar reisgegevens kijken om geld terug te betalen. Bij proportionaliteit wordt ook gekeken naar de vraag of er sprake is van “need to know” of “nice to know”. Het lijkt me evident dat er in dit geval sprake is van “need to know” om saldo te kunnen teruggeven.
Heeft NS deze vraag ooit gesteld aan de Autoriteit Persoonsgegevens of wordt er maar wat geluld?

Inmiddels sleept dit onderwerp al zo lang dat bijna de 18 maanden van het bewaren van de reisgegevens verstreken zijn. Dan is het een academische kwestie geworden omdat NS dan sowieso geen reisgegevens meer kan inzien. 

Al met al is het kwalitatief uiterst teleurstellend wat NS in dit topic heeft laten zien. Je zult maar moderator zijn en door je bedrijf met groteske onzin het web op worden gestuurd. Dan word je betaald “to defend the indefensible”.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Toch raar dat moderatoren wel onwaarheden mogen blijven verkondigen en forum leden daarop aangesproken worden. Bij de NS moet ondertussen toch iemand wel geconstateerd hebben dat het bekijken van de reisgegevens (hoeft niet door een persoon natuurlijk, kan prima door een computer), met als doel om de juist prijs voor de reis te bepalen gewoon mag.

En als je blijft volhouden dat dat niet mag dan stel ik voor dat jullie NS Flex per direct opheffen. Bij NS flex doen jullie namelijk precies hetzelfde. De reisgegevens bekijken (door een computer) om de reisprijs te bepalen. 

Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Ik begin het zo onderhand ook wel érg lastig te vinden het hele circus nog serieus te nemen als de organisatie zich zo opstelt. Je zou toch enige actie verwachten daar in Utrecht. Valt me ontzettend tegen. 

Reputatie 6

Ik begin het zo onderhand ook wel érg lastig te vinden het hele circus nog serieus te nemen als de organisatie zich zo opstelt. Je zou toch enige actie verwachten daar in Utrecht. Valt me ontzettend tegen. 

Je gaat je wel afvragen of de NS nog steeds geen deskundige heeft kunnen vinden die ze kan uitleggen wat wel en niet mag volgens de regels. 
De vraag is niet zo moeilijk.
Mag een bedrijf dat door een fout een deel van zijn klanten teveel heeft laten betalen de klantgegevens gebruiken om het teveel betaalde terug te storten? 

Ooit bij een winkel een “set” gekocht waar een verloopstekkertje EU - USA ontbrak. Kreeg daar netjes bericht over. Meneer wij zijn verplicht u op de hoogte te stellen. Wat anderen er ook over zeggen…. Eigenaren van auto's krijgen toch ook via de dealer een brief als er een terugroepactie is. Daar worden de klantgegevens voor gebruikt. Dat kan niet anders.

 

Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Sorry hoor, maar 1,5 jaar geleden zijn jullie erop gewezen dat het niet klopt wat jullie zeggen en jullie hebben tot op heden geen enkele inhoudelijke reactie gegeven daarop. 

Dus beetje jammer dat je aangeeft dat wij jullie mogen wijzen op onwaarheden en dat jullie dan met een verklaring komen terwijl in dit topic jullie juist ondanks alle aanwijzingen dat het niet klopt wat de NS zegt hier geen verklaring voor wordt gegeven anders dan aangeven dat de juiste afdelingen hopelijk snel wel reactie gaan geven.

 

Echt flauw om ons dan aan te vallen op het verspreiden van onwaarheden.

Reputatie 7

Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Als er niet in in- en uitcheckgegevens zou mogen gekeken, waarom worden die dan eigenlijk bewaard? 

Aannemende dat dat inderdaad niet zou mogen, dan nog kunnen reizigers wél pro-actief geïnformeerd worden dat zij mogelijk teveel hebben betaald voor hun reis.

Met een beetje programmeerwerk en een paar drukken op de knop, moet het mogelijk zijn, een overzicht te maken van alle OV-chipkaarten die op het desbetreffende tijdstip bij de verkeerd geprogrammeerde mobiele incheckzuil zijn ingecheckt, zonder verder in de reis gegevens te kijken. 
 

Van de houder van persoonlijke  kaarten is het e-mailadres bekend en die kunnen in dit geval  een geautomatiseerd e-mailbericht ontvangen, dat er mogelijk fouten zijn gemaakt. De ontvanger van de mail kan vervolgens drie dingen doen: niets, zijn reis gegevens controleren en het teveel betaalde terugvragen of NS toestemming geven in de reis gegevens te kijken en NS te laten corrigeren.

Het kan allemaal maar als de wil ontbreekt dan kan er niets. En dat is in dit geval van toepassing.

Als je werkelijk gelooft dat Sanne nog met het antwoord komt, dan geloof je waarschijnlijk ook nog in Sinterklaas. Als het antwoord bijna vier maanden geleden gereed zou zijn maar het nu lijkt alsof alle ‘juiste afdelingen’ bezig zijn een antwoord te formuleren, tja… geloofwaardigheid kent zijn grenzen.

Reputatie 7
Badge +3

NS verschuilt zich achter de AVG omdat dat lekker makkelijk is. Je hoeft dan niets te doen en geeft een ander de schuld.

NS had de vraag of reisgegevens mogen worden ingezien om een terugbetaling te kunnen doen vanwege een foutief geprogrammeerde incheckzuil al meer dan een jaar geleden kunnen voorleggen aan de Autoriteit Persoonsgegevens.

Niets in dit topic wijst erop dat NS ook maar enige actie heeft ondernomen om tot het juridisch juiste antwoord te komen. NS lult maar wat en doet niets om de problemen op te lossen.

Er schijnt een nieuwe wind te waaien bij NS. Niet bepaald een frisse.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. 

 

 Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.

Badge +3

Bingo! En reisgegevens verwerken is natuurlijk heel iets heel anders dan hoe de moderatoren het doen voorkomen (neuzen in / bekijken zonder geldig doel), al dan niet door een persoon of computer.

Reisgegevens/transacties worden immers ook al (ongevraagd) verwerkt voor de ‘poppetjes’ in reisadviezen, die komen echt niet alleen voort uit handmatige druktemeldingen van reizigers.

En dat gedupeerden zelf contact moe(s)ten opnemen is dus ook niet waar.

Reputatie 7
Badge +3

 

Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken.

Wow, dat we daar niet eerder in geneuzeld hebben :thinking:

Ben heel benieuwd wat NS er nu nog op te zeggen heeft …

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst Dat lijkt me de vondst van het jaar. Alles wat NS tot nu gezegd heeft in dit topic blijkt dus gelul te zijn geweest.

In de tussentijd heeft NS niets maar dan ook niets ondernomen om het op in augustus 2020 hier gemelde probleem op te lossen. Het is dat we niet om NS heen kunnen als we met de trein in Nederland reizen. Ik zou graag van een andere vervoerder gebruik kunnen maken.

Waar kunnen we inzetten op de datum dat dit topic op slot gezet wordt? Het is net zo’n aanfluiting als een eerder topic waarin NS volkomen ongelijk had, niet wilde toegeven en vervolgens het topic op slot werd gezet. Het topic was “incasso zonder facturen”. Dat is inmiddels weggestopt zodat we er niet meer aan kunnen refereren. 

Ik heb het wel een beetje gehad met de moderatie op deze community.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. 

 

 Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.

👍

Gezien de eerder uitgekraamde nonsens, ander nietszeggend geblaat en niet nagekomen beloften van NS-zijde valt wel te voorspellen dat - als er al een reactie komt - het hier volgens oNS geen ‘betaalstoring’ betrof maar dat er sprake was van ‘buitengewone omstandigheden’ die daarom niet als ‘betaalstoring’ kunnen worden beschouwd zoals bedoeld en omschreven in het privacy statement. 😂😂

@iMark  De moderators verkondigen hier puur wat ze vanuit de NS organisatie aan informatie krijgen, het is om die reden niet eerlijk om naar de moderators te wijzen.

Eigenlijk verkondigen die de boodschap omdat degene die hier verantwoording over zou moeten afleggen zijn/haar gezicht hier niet laat zien. Dat zelfs mensen van de communicatie/woordvoering afdelingen hier niet aanwezig zijn vind ik persoonlijk al tekenend. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb het niet over de moderators persoonlijk maar over de moderatie in het algemeen. NS is verantwoordelijk voor de communicatie en moderatie. 
 

De moderators valt niet zoveel te verwijten. Die worden met een onmogelijke opdracht op pad gestuurd. Ik zou niet met ze willen ruilen.

@BrunoEst Wat een vondst inderdaad. Geeft wel heel duidelijk aan dat echt niemand bij de NS inhoudelijk naar die punt gekeken heeft de afgelopen anderhalf jaar. Zelfs van een moderator zou je toch wel kunnen verwachten dat ze op de hoogste van hun eigen privacy statement en daarme de interne organisatie om de oren kunnen slaan als ze weer eens met een nonses reactie komen.

Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. 

 

 Uit het Privacystatement NS :

“In het geval van betalingsstoringen streven wij ernaar u automatisch te compenseren als u door deze verstoring teveel heeft betaald. U hoeft dan niet zelf met de NS Klantenservice contact op te nemen, maar wij zetten uw teveel betaalde saldo voor u klaar of herstellen dit op uw eerstvolgende factuur. U kunt uw tegoed bij reizen op saldo bij een NS-kaartautomaat of een ophaalpunt ophalen. Op www.ns.nl kunt zien of er sprake is van automatische restitutie. Om dit mogelijk te maken zal NS, uitsluitend voor dit specifieke doel, uw gedetailleerde reisgegevens verwerken. Indien u geen prijs stelt op de verwerking van uw gedetailleerde reisgegevens voor dit doel, dan kunt u dit kenbaar maken bij NS Klantenservice.”

Overigens zijn de betreffende gegevens noodzakelijk voor de juiste uitvoering van de overeenkomst (wettelijke grondslag), expliciete toestemming is als grondslag in dat geval overbodig.

Goedenavond allemaal! Ik ben vandaag weer aanwezig en heb alle reacties van de afgelopen dagen doorgelezen. Ik wil jullie geen excuses maken, maar wel mijn excuses dat ik op sommige vlakken in dit topic tekort ben geschoten. Dat is nooit mijn bedoeling geweest. Het eerste wat ik dan vandaag ook heb gedaan, is een bericht naar ons contactpersoon voor de community gestuurd om mij te helpen, want ik sta zoals jullie hebben begrepen zelf een beetje met mijn rug tegen de muur. Ik wil jullie heel graag van een goed antwoord voorzien, maar dat heb ik tot op heden simpelweg niet kunnen doen. Ik heb het bovenstaande van BrunoEst hier ook in meegenomen. Want dit natuurlijk heel andere informatie dan dat ik gecommuniceerd heb met jullie de afgelopen tijd en ook te horen heb gekregen. Ik heb dan ook gelijk nagevraagd hoe dit verschil kan. Het antwoord blijf ik jullie nog even verschuldigd want de e-mail is echt net verzonden. Maar ik zal actief naar jullie blijven communiceren en hopelijk ook spoedig met een antwoord op deze en ook andere vragen. Ik ga hier geen deadline aan verbinden, want ik wil jullie geen loze belofte maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk wel een deadline. 

Dit topic is gestart op 23 augustus 2020. De reisgegevens worden slechts 18 maanden bewaard. Op 23 februari 2022 zijn die verstreken. Dan moeten we ook nog rekening houden met het feit dat de verkeerd geprogrammeerde incheckzuil eerder een week of langer geleden dan de melding bij het station heeft gestaan.

Kom op NS, opschieten! Jullie hebben nog ongeveer een week om het op te lossen.

Reputatie 3

Er is natuurlijk wel een deadline. 

Dit topic is gestart op 23 augustus 2020. De reisgegevens worden slechts 18 maanden bewaard. Op 23 februari 2022 zijn die verstreken. Dan moeten we ook nog rekening houden met het feit dat de verkeerd geprogrammeerde incheckzuil eerder een week of langer geleden dan de melding bij het station heeft gestaan.

Kom op NS, opschieten! Jullie hebben nog ongeveer een week om het op te lossen.

 
 
×
 
 
 

 

Nee hoor; ik heb eerder al beredeneerd in welke periode de reizen zijn gemaakt waar het hier op gaat. Dat is een periode van meerdere weken waarvan van de laatste dag de 18-maanden-termijn op 9/2 zal verstrijken. Van de eerdere weken van deze buitendienststelling zijn de gegevens reeds verdwenen.

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het nog erger/dommer dan ik dacht. 

We hebben tijd en moeite gestoken in een discussie met een bedrijf dat niet in staat is fouten toe te geven en daarna de gemaakte fouten te corrigeren.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 3

Als ze komen met tsja het is inmiddels langer dan a 18 maanden geleden dus we hebben de gegevens niet meer dan moet het bedrijf maar een grote donatie aan het KWF maken.

De NS mag reisgegevens veel langer bewaren als daar een (juridische) reden voor is, en dat die er is is al 1½ jaar overduidelijk.

Ik neem aan (mag hopen) dat de lijst met verkeerde in/uitchecks bij dat paaltje al lang veilig gesteld is.

 

Ik hou mij maar even aan deze stelling van RobertB vast, maar zou graag een bevestiging vanuit NS willen zien dat deze gegevens inderdaad zijn veilig gesteld.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou nergens op rekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Nee hoor; ik heb eerder al beredeneerd in welke periode de reizen zijn gemaakt waar het hier op gaat. Dat is een periode van meerdere weken waarvan van de laatste dag de 18-maanden-termijn op 9/2 zal verstrijken. Van de eerdere weken van deze buitendienststelling zijn de gegevens reeds verdwenen.

TS gaf zelf in de openingspost al aan meerdere weken te hebben gewacht in de verwachting dat de fout door NS hersteld zou worden. 

Reputatie 7
Badge +3

In dit verhaal is op 24 september al de verkeerde afslag genomen toen @Sanne NS het volgende schreef: “Via deze ID is inderdaad de transacties in te zien en kan hoogstwaarschijnlijk ook ingezien dat het verkeerd gaat en bij wie. Dit is iets wat ik nog aan het uitzoeken ben, hoe het helemaal zit. Wel gaven mijn collega's aan dat zij ook vrezen, dat AVG hier een boosdoener in is, maar ook dit is nog in onderzoek.”

Op dat moment had al de toets moeten plaatsvinden of de reisgegevens gebruikt kunnen worden voor terugbetalingen bij door NS gemaakte fouten. Niemand bij NS die op het idee gekomen is dit te toetsen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Niemand bij NS die op het idee komt om controlevragen te stellen. Niemand bij NS die enig benul heeft van de letter en geest van de AVG en de proportionaliteit van de AVG. 

Reageer