beantwoord

Geen Intercity Direct 17 t/m 25 juni

Hi, volgens de reisplanner rijdt er van 17 tot en met 25 juni geen ICD. Krijgen reizigers met een Altijd Toeslagvrij ICD abonnement de toeslag automatisch teruggestort zoals eind vorig jaar het geval was aangezien het een langere periode is? Of moet het per reis/dag worden teruggevraagd?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 15 juni 2017, 22:31

Eenduidige woordvoering is uiteindelijk daar en zal voor abonnementhouders binnenkort ook binnenkomen. Ik deel het hier alvast met jullie: super Sneak-Peak.

In de periode van zaterdag 17 t/m zondag 25 juni vinden er vernieuwingswerkzaamheden plaats op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol Airport. U krijgt in deze periode te maken met een extra overstap, omreizen of een vervangende bus afhankelijk van het moment waarop u reist. Intercity direct rijdt in deze periode niet tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal.

NS betaalt u een gedeelte van uw abonnementsgeld terug. Aangezien u in deze periode geen gebruik kan maken van Intercity direct, betalen we eenmalig een gedeelte van uw abonnementsgeld terug naar verhouding van het aantal dagen dat de werkzaamheden duren. Heeft u een jaar- of een maandabonnement Intercity direct Toeslag Vrij, dan ontvangt u respectievelijk € 15,30 of € 18,30 retour. In juli zullen wij het bedrag overmaken op ..
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Het is mij nog onduidelijk wat de regelingen hier precies zullen zijn, maar gebaseerd op de ervaringen in soortgelijke situaties, verwacht ik inderdaad dat er een portie van de maandelijkse kosten automatisch zal worden teruggestort aan de reizigers die in het bezit zijn van de ICD-toeslagvrij additie op hun abonnement. Mochten wij hier nog meer informatie over krijgen, schroom niet nogmaals contact op te nemen. Volgende week kunnen wij je hier waarschijnlijk meer over vertellen.
Wel een enorm draconische maatregel dat ICd 9 dagen lang niet kan rijden omdat er tussen Sloterdijk en Amsterdam CS werkzaamheden zijn. Kan ICd niet pendelen tussen Schiphol en Rotterdam (desnoods slechts 2x/uur), of keren op Amsterdam Zuid?
Ik zou dat even voor je moeten navragen, PWA777. Ik kom er z.s.m. op terug.
Reputatie 7
Treinen kunnen niet keren in Schiphol, ze zouden door moeten naar ergens waar het wel kan. Daar is geen capaciteit voor.
Waar een wil is en men bereid is creatief te zijn is vaak wel iets te verzinnen. Maar dan ben je bij NS/ProRail aan het verkeerde adres over het algemeen.

Overigens zijn er een deel van deze periode ook minder treinen tussen Schiphol en Amsterdam Zuid.
Treinen kunnen niet keren in Schiphol, ze zouden door moeten naar ergens waar het wel kan. Daar is geen capaciteit voor.

En dus zoekt de klant het maar uit? Men kan kiezen voor het laten doorrijden van ICd naar Haarlem (via spoorboog bij Sloterdijk) of Almere / Weesp. In plaats daarvan wordt het hele product er maar uit getrokken. Nu zijn werkzaamheden aan het spoor natuurlijk onvermijdelijk - maar als Rijkswaterstaat iets doet aan de A1 tussen Muiden en Naarden gooien ze die weg ook niet van Amsterdam tot Hengelo dicht.

Opheffen van international treinverkeer en platleggen van HSL voor 9 dagen is gewoon te makkelijk en compleet vanuit interne beperkingen gedacht - klanten spelen geen rol van betekenis, anders was er wel een oplossing gevonden (opstelterrein Watergraafsmeer is ook bereikbaar via Schiphol -> Duivendrecht -> Diemen Zuid -> Diemen)...

En inderdaad - waar is de creativiteit? Desnoods laat je ICd rijden naar Hoofddorp en keer je daar om - vanaf Hoofddorp is er voldoende mogelijkheid (bus/trein) om snel naar Schiphol en verder te komen.
Reputatie 7
Er moet wel capaciteit zijn om bovenstaande handelingen uit te voeren. Die is er schijnbaar niet. Het is niet zo makkelijk als je denkt, om even een trein ergens anders naar te laten rijden. Je hebt met meerdere factoren rekening te houden. Ook op Hoofddorp zelf keren is geen succes. Als je er al komt vanaf de HSL (aan het perron) Er wordt nooit gekeerd op Hoofddorp maar altijd Hoofddorp Opstel, en dat ligt aan de verkeerde kant.
Badge +3
ProRail heeft alle wisselverbindingen uit de Schipholtunnel gesloopt waardoor er nu niet meer gekeerd kan worden op station Schiphol. Daar kan NS dus weinig aan doen.
In die week van de werkzaamheden is er niets mis met het HSL spoor. Reguliere treinen rijden vanaf Schiphol door naar Sloterdijk, ik neem aan dat die daar niet in een zwart gat verdwijnen maar gewoon omkeren. Het is dus een kwestie van keuzes maken. Dat er onderhoud aan het spoor nodig is, snap ik. Dat er daarom treinen moeten uitvallen, snap ik ook. Maar het 9 dagen platleggen van de HSL (waarbij er geen vergelijkbaar alternatief is, en waar NS zo brutaal is om extra geld dmv een toeslag te vragen) vind ik buiten proporties - dan verwacht je toch maximale inzet om die overlast te beperken.
Badge +3
Het is lastig te beoordelen wat precies de beperkingen zijn wanneer NS noch ProRail dat op hun website zetten. Volgens NS rijden zowel de IC Brussel als Thalys van 17 t/m 25 juni via een andere route en stoppen de treinen niet op Schiphol. Bij grote beperkingen rond Schiphol kan dan ook de IC Direct niet rijden.

Misschien kan een moderator wat uitzoekwerk doen en aangeven welke sporen precies buiten dienst zijn gedurende deze periode.
Het is mij nog onduidelijk wat de regelingen hier precies zullen zijn, maar gebaseerd op de ervaringen in soortgelijke situaties, verwacht ik inderdaad dat er een portie van de maandelijkse kosten automatisch zal worden teruggestort aan de reizigers die in het bezit zijn van de ICD-toeslagvrij additie op hun abonnement. Mochten wij hier nog meer informatie over krijgen, schroom niet nogmaals contact op te nemen. Volgende week kunnen wij je hier waarschijnlijk meer over vertellen.

Is er al wat meer over bekend?

Wel een enorm draconische maatregel dat ICd 9 dagen lang niet kan rijden omdat er tussen Sloterdijk en Amsterdam CS werkzaamheden zijn. Kan ICd niet pendelen tussen Schiphol en Rotterdam (desnoods slechts 2x/uur), of keren op Amsterdam Zuid?

Ik vind het ook echt súper irritant, vooral omdat ik nu én langer reis én waarschijnlijk ook nog eens zo lang moet gaan staan in de spits. Het enige voordeel is dat ik geen trein eerder hoef te nemen omdat de ICD niet te vertrouwen is (terwijl ik dit typ staan we weer al 10 minuten stil in een tunnel zonder bereik) en de normale IC's over het algemeen wel, maargoed het duurt langer dus daar heb ik eigenlijk ook niks aan.
We gaan het zien volgende week - de week waarin NS denkt de verbinding Amsterdam - Rotterdam af te kunnen met 2 directe treinen per uur, plus 2 met overstap in Leiden. Jammer dat je dan al van te voren als betalende klant moet concluderen dat je een week lang ellende voorgeschoteld gaat krijgen.
Heeft een moderator nog antwoord op m'n vraag?
Reputatie 7
Badge +3
Kan de ICD niet via de Zuidas en Watergraafsmeer naar Amsterdam Centraal? Ik vind dit langzamerhand toch wel erg klantonvriendelijk worden.
Badge +3
Volgens mij mag er niet meer met treinen met reizigers via de Watergraafsmeer gereden worden.
Een andere optie is om te treinen van Schiphol via Amsterdam Zuid en Duivendrecht te laten rijden en dan leeg naar Watergraafsmeer en daar te keren. Het verbaast me dan ook dat daar niet voor gekozen is.

Sorry, ik wacht nog steeds op reactie. Ik kom er z.s.m. op terug!

Sorry, ik wacht nog steeds op reactie. Ik kom er z.s.m. op terug!

Geen probleem, bedankt voor het navragen!
Reputatie 7
Eenduidige woordvoering is uiteindelijk daar en zal voor abonnementhouders binnenkort ook binnenkomen. Ik deel het hier alvast met jullie: super Sneak-Peak.

In de periode van zaterdag 17 t/m zondag 25 juni vinden er vernieuwingswerkzaamheden plaats op het traject Amsterdam Centraal - Schiphol Airport. U krijgt in deze periode te maken met een extra overstap, omreizen of een vervangende bus afhankelijk van het moment waarop u reist. Intercity direct rijdt in deze periode niet tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal.

NS betaalt u een gedeelte van uw abonnementsgeld terug. Aangezien u in deze periode geen gebruik kan maken van Intercity direct, betalen we eenmalig een gedeelte van uw abonnementsgeld terug naar verhouding van het aantal dagen dat de werkzaamheden duren. Heeft u een jaar- of een maandabonnement Intercity direct Toeslag Vrij, dan ontvangt u respectievelijk € 15,30 of € 18,30 retour. In juli zullen wij het bedrag overmaken op ..
Ah fijn, bedankt voor het navragen! Ik hoop dat in de toekomst wordt gekeken of het mogelijk is de ICD gedeeltelijk te laten rijden, desnoods minder vaak of via een andere route tussen Schiphol en A'dam CS als keren bij Schiphol niet mogelijk is (geen idee of de voorbeelden die hier door andere leden zijn genoemd mogelijk zijn, maar enige flexibiliteit lijkt me op z'n plaats voor zo'n lange tijd geen trein door werkzaamheden op een super klein stukje van het traject waar de trein niet eens stopt). Zie echt op tegen het omreizen, vooral in de spits.
OK

er worden dus geen extra treinen ingezet, en ik krijg als abonnementhouder VANDAAG een mailtje dat de treinen maandag niet rijden.

Dat is ERG laat. ik kan nu mijn agenda en afspraken niet meer veranderen. dus ik moet twee keer zo lang reizen, in een trein die nog drukker is dan de ICD normaal al is(waarvan je dus vooraf al weet dat je er niet meer bij gaat passen).

En dan ook nog een staking aanstaande maandag?! Eigenlijk zou je de maatschappelijke schade eens in rekening moeten brengen bij de heren en dames van NS die dit bedenken.

Uurtarief van de gemiddelde forens (zeg €80,-) maal een half uur(ok ik ben toch nog optimistisch) maal 700 mensen per trein(7 bakken 80 zitplaatsen en 20 staande reizigers(ook optimistisch) en je bent per niet rijdende trein € 28.000,- verder

Dat is uitgaande van 4 treinen per uur die 4 uur per dag vol zijn en 5 (werk)dagen € 2.250.000,- aan maatschappelijke kosten!

Dame of heer moderator, graag uw reactie! Ik snap niet hoe jullie dit in een normale werkweek kunnen bedenken op een van de slagaders van de randstad!
Het wordt idd een complete bende maandag - met op Amsterdam - Rotterdam slechts 2 treinen per uur. Onacceptabel dat NS ons land lam legt.
Het wordt idd een complete bende maandag - met op Amsterdam - Rotterdam slechts 2 treinen per uur. Onacceptabel dat NS ons land lam legt.

De trein waar ik nu in zit had al +18 en zit propvol, en het is niet eens spits. Hou echt m'n hart vast voor maandag.
Vanavond 1h21 over Schiphol - Rotterdam gedaan ipv 24 minuten zoals gebruikelijk. Word je toch loei somber van als je HSL in perfecte staat (daar zijn nl géén werkzaamheden op!!!!) leeg ziet liggen.
Reputatie 1
Ik vind het irritant dat de Thalys bij deze werkzaamheden (of andere verstoringen in algemeen) wel gewoon over de HSL mag rijden en tot Amsterdam CS komt (hetzij ander traject/langere reistijd). Bij storingen of uitval op een bepaald traject vallen de ICD's een voor een (ook die op een ander traject) als dominostenen om terwijl de Thalys gewoon door rijdt. Waarom krijgen ze het bij Thalys dit wel voor elkaar?

De werkzaamheden zijn begrijpelijk maar ik had liever gezien dat de ICD dan 1x per uur rijdt dan helemaal niet.
Reputatie 7
Thalys wordt nu omgeleid via Gouda, het normale spoor dus, ook de Thalys rijdt niet over de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam.

Reageer