Geen spitstreinen Breukelen-Veenendaal meer?

Reputatie 1
  • Intercity
  • 58 reacties
Heb ik het nu goed begrepen dat er de komende 3 maanden geen spitstreinen meer rijden tussen Breukelen en Veenendaal Centrum?

Waarom is zo'n enorme ingreep niet van tevoren gecommuniceerd?

En mag ik er van uitgaan dat de treinen die in de spits nog wel rijden, extra lang worden? Dat was vandaag in ieder geval niet zo!

43 reacties

Dat staat bij de werkzaamheden vermeld op de website van NS. Waarschijnlijk was dat de laatste dagen ondergesneeuwd onder de vele andere meldingen van werkzaamheden.

De reden is dat er aan spoor 14/15 gewerkt wordt op Utrecht centraal en er door alle wissels die permanent (!) verwijderd zijn geen ander perron meer is om vanaf Utrecht Centraal via de binnensporen naar Maarssen te rijden en idem voor de omgekeerde richting. Tussen Utrecht Centraal en Maarssen is het dus nu weer even twee-sporig en Utrecht Zuilen kan niet gebruikt worden.
Reputatie 1
Het gaat om 3 weken, tot 21 augustus. Dat staat bij de werkzaamheden vermeld op de website van NS. Waarschijnlijk was dat de laatste dagen ondergesneeuwd onder de vele andere meldingen van werkzaamheden.

Dank voor je antwoord. Hoe weet je dat het 3 weken zijn? Ik lees dit:

Maandag 30 mei t/m vrijdag 19 augustus

Breukelen – Utrecht Centraal – Veenendaal Centrum

De wijzigingen in de dienstregeling zijn:

In de spits rijden er twee in plaats van vier Sprinters per uur op het traject Breukelen – Utrecht Centraal – Veenendaal Centrum in beide richtingen.
Ik vergis me inderdaad, het duurt wel drie maanden. 😳
En mag ik er van uitgaan dat de treinen die in de spits nog wel rijden, extra lang worden? Dat was vandaag in ieder geval niet zo!

Dat ga ik voor je navragen. Gelukkig heeft ProRail de werkzaamheden zo ingepland dat we gewoon kunnen blijven rijden, maar in de spits met minder treinen. Dat is vervelend, maar spoorvernieuwing gaat helaas niet gepaard zonder een paar offers. Was het vandaag echt overvol in de treinen?
Reputatie 2
Ik had me ook genoeg geergerd aan de lange uitval om een thread te starten (https://forum.ns.nl/werkzaamheden-utrecht-46/sprinters-bunnik-rhenen-utrecht-24579). Kort samengevat: ik vind het erg lang en de informatievoorziening volkomen onvoldoende. Ik kwam erachter door navraag aan een info kiosk on Utrecht CS. Als abonnementhouder aan dit traject zou een directe email wel fraai zijn, en ook borden/posters bij stations zouden handig zijn. Er stond alleen info over de bussen van afgelopen weekend, wat suggereerde dat de uitval van korte duur zou zijn.
Reputatie 1
Fijn dat je het wil navragen, maar het klinkt niet alsof dit nu een strak gecoordineerde actie is, inclusief communicatie naar de reiziger. Meer alsof in blinde paniek besloten is alle spitstreinen er uit te gooien (en station Zuilen maar helemaal te sluiten).
Gisteren moesten er al veel mensen staan, en dat op een dag dat afgeraden werd naar Utrecht Centraal te komen.
Reputatie 1
Trein Rhenen-Utrecht (7.59 u op Maarn) vandaag niet langer, en dus overvol.
De trein die de andere kant opging, had slechts 1 treinstelletje !
Reputatie 7
Badge
Trein Rhenen-Utrecht (7.59 u op Maarn) vandaag niet langer, en dus overvol.
De trein die de andere kant opging, had slechts 1 treinstelletje !

De lengte van de treinen naar Rhenen wordt beperkt door de lengte van de perrons op die lijn.
Veenendaal-West, Centrum en Rhenen kunnen maximaal 7 "bakken" trein hebben. Rij je met 2xSLT IV of 2x SGMm dan heb je al een aardige lengte te pakken. Langer kan niet omdat je dan met deuren buiten het perron terecht gaat komen en in Rhenen heeft dat als bijkomend nadeel dat je voorbij het vertreksein staat voor de terugweg. De rijrichting kan dan niet omgedraaid worden met een heleboel storingen en vertraging van dien.

1 treinstel vanaf Utrecht naar Rhenen om kwart voor acht is misschien wat kort in Uw ogen, maar dat is wel de tegenrichting van de spits. Die trein vertrekt om 8:39 weer uit Rhenen naar Utrecht, dan is de grootste drukte al geweest.
Reputatie 4
Omdat het in de maanden juni, juli en augustus is is het de vraag of dat wel nodig is. Na de meivakantie zakt het aantal studenten in de spits al enorm en in juli en augustus zijn er in de vakantietijd nog veel minder mensen. Wellicht dat een enkele trein dus wat verlengd zal worden maar dat zal zeker niet voor alle treinen gelden.
Wat vooral het probleem is, is dat de aanpassingen in de dienstregeling, genoemd in dit topic, relatief laat aan oNS zijn doorgegeven. Het is voor de planners op dit moment dus puzzelen om extra materieel in te zetten. Ik heb inmiddels begrepen dat die intentie er zeker is.
Reputatie 1
Mooi dat de intentie er is. Vanmiddag was de trein al langer.
Wat verstaat de NS onder relatief laat? De NS sprak in oktober 2015 in dit nieuwsbericht al over dag deze sprinter 12 weken niet kon gaan rijden: http://nieuws.ns.nl/2016-laatste-etappe-spoorvernieuwing-utrecht-centraal

Moeten we nou serieus gaan geloven dat zeven maanden voorbereidingstijd onvoldoende is voor de NS om de materieelplanning te regelen?
Reputatie 6
Badge +1
Het opheffen van deze treinserie is inderdaad pas enkele dagen van tevoren op de site geplaatst. Dat had volgens mij best eerder gekund.

Daarbij komt dat door het werk aan de wissels in Utrecht op de opstelterreinen rond Utrecht geen mogelijkheid is om extra treinstellen te plaatsen die nodig zijn voor het rijden van deze serie (de opstelterreinen zijn slecht bereikbaar).

Overigens reed de serie 7400 (Rhenen-Uitgeest v.v.) vandaag en vorige week wel netjes met veel dubbele stellen of SLT6, en vanmorgen een keer DDZ4.
Reputatie 7
Badge +3
Ook de informatievoorziening is slecht voorbereid. Er hangen verkeerde vertrekstaten en op de lichtkranten in de Sprinters wordt gewoon Utrecht Zuilen als stop vermeld. Als men dit al in oktober 2015 wist, is de uitwerking te knullig voor woorden.
Reputatie 2
Ik hoorde vanochtend in Bunnik zowaar een omroepbericht over het uitvallen van spitstreinen. De communicatie machine komt langzaam maar zeker op gang! Volgens mij bleef nog wel onvermeld tot wanneer de uitval zou duren.

Wel een afgeladen treintje helaas.(08:09)
Ik heb inmiddels begrepen dat we qua materieelplanning hebben kunnen bijsturen, maar nog niet op iedere spitstrein (die wel rijdt). We blijven onze uiterste best doen dit voor alle treinen de komende maanden voor elkaar te krijgen.
Reputatie 2
Volgens mij bleef nog wel onvermeld tot wanneer de uitval zou duren.

Correctie. Ik hoorde het nog een keer en het zat er toch bij

Ik werd wel nieuwsgierig hoe lang de omroep herhaald zal blijven worden. De reizigers moeten geinformeerd worden, maar t/m augustus 4x per uur omroepen is misschien ook wel weer wat veel van het goede. Wat is gebruikelijk? Mij zou 2 weken omroepen afdoende lijken, plus wellicht een postertje (dat is er nog niet zover ik weet).
Wordt er in de nieuwe dienstregeling van 12 juni niet al de nodige materieelwijzigingen doorgevoerd? Ik begrijp dat bijsturing in de huidige dienstregeling wat lastig is doordat de spitstreinen van de 17400 serie vooral met SGM reden en de spitstreinen van de 7400 serie in de ochtend vooral met SLT. Je moet dus schuiven met andere treinseries wat men meestal alleen grootschalig doet tijdens deze vastgestelde data (al had men natuurlijk dit ook al kunnen voorbereiden in de dienstregeling van april door beide series hetzelfde materieeltype te geven).

Ik kan trouwens zo snel nog niets terugvinden op de NS website over die nieuwe dienstregeling, meestal wordt dit wel aangekondigd op de site en opgeroepen op de stations een week van te voren. Nu zijn het geen grote wijzigingen, maar in het kader van "fluiten = niet meer instappen" is het wel zo netjes te vermelden dat bijvoorbeeld de sprinter Tilburg - Eindhoven vanaf aanstaande maandag een minuut eerder vertrekt.
Reputatie 2
Ook posters zijn inmiddels opgehangen op het station, de informatie lijkt nu wel op orde.
Ook posters zijn inmiddels opgehangen op het station, de informatie lijkt nu wel op orde.

Goed om te lezen, ik kreeg inderdaad mailing dat er info hangt.
De langere treinen lijken ook gearriveerd te zijn met de nieuwe dienstregeling van deze week. Jammer alleen dat, zoals wel vaker bij werkzaamheden rondom Utrecht, de ingangsdata van de gewijzigde materieelinzet niet gelijkloopt met de data dat de werkzaamheden van start gaan. Dit zorgde een paar jaar terug ook voor ellende toen eind maart een nieuwe fase van de werkzaamheden van start ging maar de nieuwe dienstregeling pas begin april begon, toen was het ook twee weken ellende tussen Woerden en Utrecht.
Reputatie 1
Vanochtend helemaal mis. Maar 1 treinstelletje midden in de spits van Rhenen naar Utrecht (7.59 in Maarn). Met grote moeite kon iedereen mee. Verder nul komma nul communicatie:
geen reden genoemd
geen excuses
geen: we gaan dit doorgeven
geen: u kunt de drukte melden via de app

En dus hier maar weer de vraag: was dit een incident of is dit structureel?
Het zal een incident zijn, de afgelopen week reed die trein wel met twee stellen. Echter de kans op dergelijke incidenten is momenteel wel groter, want er liggen amper wissels meer in Utrecht om het reservematerieel naar de juiste plek te dirigeren als er door een verstoring elders een trein niet op de juiste lengte rijdt.
Dit gaat inderdaad om een uitzondering. Deze trein rijdt eigenlijk met minimaal 6 bakken op dit tijdstip i.p.v. de vier waar het nu mee reed. Ik verwacht dat dit morgen gewoon weer in orde is, mocht dat niet zo zijn laat het dan even weten in dit topic.
Reputatie 2
De komende 2 weken hebben we, in Bunnik in elk geval, helemaal geen sprinters meer maar bussen. Ook dit is weer een forse ingreep in de dienstverlening, al zag ik in de reisplanner gelukkig wel 4 bussen per uur ipv 2.
Wel vond ik wederom de communicatie hierover aan de magere kant. Ik zag 1 bordje op het station, maar dat staat aan 1 uiteinde van het perron waar lang niet alle reizigers langskomen, en niets in bijvoorbeeld de wachtruimtes.Verder zijn op 1 dag kaartjes uitgedeeld in de trein, zo kwam ik er zelf achter. Maar die moet je dan maar net treffen...

Reageer