beantwoord

Geen vervangende trein IC Berlijn werkzaamheden

Vanwege werkzaamheden in Duitsland rijdt IC Berlijn deze week niet tussen Amsterdam en Osnabruck. Tussen Hengelo en Osnabruck rijden bussen. Op het Nederlandse traject is echter geen vervangende trein ingelegd. In Nederland is de IC Berlijn gewoon een binnenlandse trein. Tussen Deventer en Amsterdam rijdt IC Berlijn zelfs in plaats van een binnenlandse intercity. Doordat IC Berlijn nu niet rijdt ontstaan er op traject dus opeens gaten in de dienstregeling. Dit terwijl er in Nederland helemaal geen werkzaamheden zijn. Deze uitval is ook niet aangekondigd in het werkzaamhedenoverzicht. Daar staan alleen de werkzaamheden in Duitsland in.

Vraag dus: Waarom rijdt er niets vervangends in Nederland en waarom staat de uitval in Nederland niet in het werkzaamhedenoverzicht?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 4 april 2018, 10:44

Hallo Wouter, goed dat je dit aangeeft.
Ik probeer even met je mee te zoeken, maar zie dat er tussen Amsterdam en Amersfoort wel elk half uur een Intercity rijdt. Daarnaast rijdt er ook nog een Sprinter twee keer per uur die er 15 minuten langer over doet. Het lijkt erop dat er genoeg reismogelijkheden zijn om van Amersfoort naar Amsterdam te komen. Verwacht jij dat de uitval van de IC Berlijn een dermate grote impact zal hebben op de reizigers? Ik heb dit doorgespeeld naar de Reisplannerteams, om te kijken of dit beter verwerkt kan worden.
Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 4
Die werkzaamheden staan wel in het overzicht van de NS app.
Daar staat Amsterdam - Hannover - Berlijn ja. Niet echt duidelijk voor binnenlandse reizigers tussen Amersfoort en Amsterdam die er vanuit gaan dat er gewoon elk half uur een intercity rijdt.
Reputatie 7
Hallo Wouter, goed dat je dit aangeeft.
Ik probeer even met je mee te zoeken, maar zie dat er tussen Amsterdam en Amersfoort wel elk half uur een Intercity rijdt. Daarnaast rijdt er ook nog een Sprinter twee keer per uur die er 15 minuten langer over doet. Het lijkt erop dat er genoeg reismogelijkheden zijn om van Amersfoort naar Amsterdam te komen. Verwacht jij dat de uitval van de IC Berlijn een dermate grote impact zal hebben op de reizigers? Ik heb dit doorgespeeld naar de Reisplannerteams, om te kijken of dit beter verwerkt kan worden.
Onder andere de treinen van Amersfoort naar Amsterdam Centraal van 12:26, 14:26, 16:26 en 18:26 rijden opeens niet. Natuurlijk zijn er alternatieven, maar het kan toch niet zo zijn dat er zonder goede reden opeens treinen uit de dienstregeling worden gehaald? We hebben in Nederland toch juist een klokvaste dienstregeling, zodat je niet elke keer exact hoeft op te zoeken welke trein wel en niet rijdt?
Rover is het met mij eens: https://www.rover.nl/actueel/1445-rover-ontstemd-over-uitblijven-vervanging-geschrapte-berlijntrein
Badge +3
Op het moment dat je denkt dat het niet gekker kan weet NS je toch weer te verrassen. Of heeft NS geen binnenlands materieel beschikbaar om die paar treinen per dag te vervangen?
Reputatie 7
Badge +3
NS blijkt het ook gewoon beloofd te hebben. Heerlijk bedrijf toch ...

Hiermee komt NS een belangrijke belofte aan de consumentenorganisaties niet na, namelijk dat er een vervangende binnenlandse Intercity wordt ingezet op de momenten dat de ‘Berlijntrein’ niet rijdt.

Het uitvallen van de Intercity tussen Amsterdam en Hengelo wordt door NS niet gecommuniceerd, de trein is enkel uit de reisplanner verwijderd waardoor reizigers ter plekke verrast worden. Rover vindt het onacceptabel dat reizigers zonder enige vorm van informatie in de kou worden gezet.
Badge +3
Het gaat van kwaad tot erger. NS lijkt zich niets meer aan te trekken van afspraken met de consumentenorganisaties. Wie roept NS eens tot de orde?
Reputatie 7
Badge
heeft NS geen binnenlands materieel beschikbaar om die paar treinen per dag te vervangen?
NS international (waartoe de Berlijner hoort) heeft in Amsterdam 2 x 2 ICM's klaar staan voor vertragingen van de IC Berlijn. (bron: NVBS materieelomloop maart 2018)
Badge +3
Met twee stammen past het net niet. Een kering van 3 minuten in Hengelo is te krap. Maar met drie stammen zou het moeten kunnen.
Reputatie 7
Badge +3
En het Duitse materieel is niet beschikbaar omdat DB dat deze week in Duitsland houdt.
Badge +3
Het lijkt erop dat iemand bij NS heel simpel heeft gedacht dat wanneer het DB-materieel niet beschikbaar is er niets geregeld hoeft te worden. Heeft NS International het rijdend personeel dat normaal dienst doet op de IC Berlijn verlof gegeven? Het is zeer mysterieus.
Reputatie 4
Met twee stammen past het net niet. Een kering van 3 minuten in Hengelo is te krap. Maar met drie stammen zou het moeten kunnen.
De kering is 7 minuten, dus ruim zat. Maak daar 6 minuten van op spoor 2 (tussen .56 en .02) en geef de IC naar Enschede een stop tussen .06 en .07.
Dus met de twee reservestammen past het gewoon.
Reputatie 7
Vooralsnog heb ik nog niemand te pakken kunnen krijgen die mij uitsluitsel kan geven over de IC Berlijn materieelvervanging tijdens de werkzaamheden. Als Rover deze vraag aan ons heeft gesteld, verwacht ik daar binnenkort een antwoord op. Zodra wij iets weten, melden wij dit in het topic!
Badge +3
@Sycorax
Ik heb wat aankomst- en vertrektijden door elkaar gehaald. Excuses. De keringen in Hengelo zijn inderdaad 7 minuten.

Aankomsttijden in Hengelo: 06.52, 08.56, 10.56, 12.56, 14.56, 16.56, 18.56 en 20.56
Vertrektijden in Hengelo: 08.03, 09.03, 11.03, 13.03, 15.03, 17.03, 19.03 en 21.03.
Voetnoten even buiten beschouwing gelaten.

De keringen in Amsterdam Centraal daarentegen zijn niet te halen.
Aankomsttijden in Amsterdam Centraal: 10.00, 11.00, 13.00, 15.01, 17.01, 19.00, 21.00 en 23.00
Vertrektijden in Amsterdam Centraal: 5.02, 7.00, 09.00, 11.00, 13.00, 15.00, 17.00 en 19.00

Maar door de twee reservecomposities in de grotere omloop op te nemen is daar natuurlijk wel een mouw aan te passen.
Normaal keert de intercity uit Amersfoort op die naar Almere. Dat kan je nu de hele dag doen.
Badge +3
Dat bedoelde ik met de reservecomposities opnemen in de grotere omloop.
Reputatie 7
Dit is het antwoord op de vraag die Rover ons heeft gesteld.

"Er zijn deze week werkzaamheden tussen Bad Bentheim, Rheine en Osnabrück. Hierdoor kan de Intercity Berlijn niet op zijn volledige route rijden.

Er was hiervoor een alternatief plan ontwikkeld, waarbij de Intercity Berlijn tussen Amsterdam Centraal en Bad Bentheim zou blijven rijden met het reguliere materieel van Deutsche Bahn. Echter, onverwachts en op een laat moment liet Deutsche Bahn aan NS weten dat dit plan geen doorgang kon vinden. De reden was dat Deutsche Bahn alsnog geen rijtuigen tussentijds kon wisselen in Bad Bentheim bij deze alternatieve dienstregeling, terwijl dit wel noodzakelijk is vanwege beperkingen aan inzetduur (tijd en aantal kilometers) van de rijtuigen.

Hierdoor kon er opeens deze hele week geen Intercity rijden tussen Amsterdam Centraal en Bad Bentheim. NS heeft vervolgens een tweetal opties bestudeerd, namelijk:
- In het reguliere pad van de Intercity Berlijn rijden tussen Amsterdam Centraal en Bad Bentheim met ICM-materieel met NS-personeel.
- In het reguliere pad van de Intercity Berlijn rijden tussen Amsterdam Centraal en Hengelo met NS-materieel en –personeel.
Echter, dit was helaas niet meer te regelen vanwege onvoldoende materieelbeschikbaarheid om een betrouwbaar en te communiceren alternatief te verzorgen.

Internationale reizigers zijn eerder benaderd per mail over deze werkzaamheden. Voor hen heeft dit geen impact, omdat zij sowieso al een ander reisadvies hadden. Het feit dat de Intercity Berlijn deze week niet rijdt in Nederland, is te lezen op de werkzaamhedenpagina van NS.nl. Als gevolg van deze geplande werkzaamheden is de GTBV-regeling niet van toepassing.

Uiteraard vinden wij dit een vervelende situatie. Door het op een laat moment wijzigen van het plan hebben de werkzaamheden in Duitsland helaas een negatief effect op het binnenlandse treinverkeer. Wij zullen daarom deze situatie bespreken met Deutsche Bahn om te voorkomen dat zoiets weer gebeurt. Ook zullen wij het planningsproces van de IC Berlijn binnen NS evalueren om hiervan te leren. "
Reputatie 7
Badge +3
Dat is het nadeel als je je voor je binnenlandse verbindingen afhankelijk maakt van buitenlandse partners waar je geen invloed op hebt.
Reputatie 7
Badge
@Thomas NS
En die exclusief voor NS international gereserveerde ICM treinstellen staan dus in Amsterdam te niksen???
Die stellen staan standby voor onverhoopte vrrtraging of uitval van de DB trein(en).
Waarom is dit alleen aan internationale reizigers gecommuniceerd terwijl het juist voor hen geen invloed had omdat ze al een ander reisadvies hadden en niet aan binnenlandse reizigers op dit traject.

Als vaste reiziger op dit traject had ik dit graag gehoord voordat ik bij een niet rijdende trein had gestaan.
Badge +3
Er wordt blijkbaar erg slecht gecommuniceerd tussen NS en DB. Het is niet de eerste keer dat er werkzaamheden zijn die gevolgen hebben voor de materieelinzet. Hier hadden de partijen maanden geleden al een draaiboek voor moeten hebben.
Het is wel _erg_ makkelijk om weer naar een andere partij te wijzen terwijl je zelf verantwoordelijk bent.
Reputatie 7
Badge
@Thomas NS
die exclusief voor NS international gereserveerde ICM treinstellen - om vertraagde of uitgevallen DB IC's te vervangen - staan dus in Amsterdam te niksen???
Reputatie 7
Dat weet ik helaas niet klant_Jac. Er is uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden om alsnog materieel in te zetten. Dit is de woordvoering die ook als dusdanig is doorgespeeld naar Rover als antwoord op hun vraag. Dieper dan dit antwoord kan ik voor nu helaas niet vinden voor jullie.

Reageer