beantwoord

Geen vervangende trein IC Berlijn werkzaamheden

Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 7
Badge
Dat weet ik helaas niet klant_Jac. Er is uitgebreid gekeken naar de mogelijkheden om alsnog materieel in te zetten. Dit is de woordvoering die ook als dusdanig is doorgespeeld naar Rover als antwoord op hun vraag. Dieper dan dit antwoord kan ik voor nu helaas niet vinden voor jullie.
@thomas NS
Aan jou ligt het ook niet. De reactie verbaast me, gezien het gebruik om de ICM's in te zetten. Ik zal s iemand van Somda of NVBS vragen waar die gereserveerde ICM stellen nu fysiek staan.
Badge
Op Somda is men reeds keihard tekeergegaan (en terecht): https://www.somda.nl/forum/20429/Opvallende+dingen+2+april/

Materieel lijkt niet het probleem te zijn, eerder een gebrek aan communicatie, de reiziger die niet eens in de búúrt van 1 staat, en een paarse krokodil.
Reputatie 6
Badge
De IC Amsterdam Berlijn vervangt elke twee uur de Intercity Amsterdam Amersfoort. Los van het stuk Amersfoort Bad Bentheim (of Hengelo) is het wel erg bijzonder, dat er geen vervangende trein wordt ingezet.

Uit het werkzaamhedenoverzicht lijkt er alleen ongemak voor internationale reizigers te zijn. Je moet als klant wel erg veel doordenken, om te begrijpen, dat er ook geen binnenlandse IC zal rijden, temeer NS je adviseert de internationale reisplanner te raadplegen. Voor mijn reis naar Amersfoort raadpleeg ik geen internationale reisplanner. Dat NS moeite heeft met tijdig en duidelijk communiceren blijkt weer eens.

Overigens leek er om 17.03 vandaag dan wel een 'extra' IC vanaf Amsterdam naar Amersfoort te rijden, dat dan weer wel.
Die van 17.03 vanaf Amsterdam CS is geen extra rit maar komt gewoon uit basisdagen, die trein rijdt altijd 🙂
Reputatie 7
Badge
NSI en NSR houden zich muisstil en wachten tot het overwaait. En na maandag hoeft het allemaal niet meer. Vervelende is dat ze er altijd mee wegkomen.
Badge +3
Ik heb geen andere woorden voor deze situatie dan de planning door een stelletje amateurs is gedaan. En ze lijken er nog mee weg te komen ook. Vooruitkijken? Plannen? Het lijkt of ze dat bij NS niet meer kunnen. Dat is een zorgwekkende stand van zaken en het is hoog tijd dat de rotzooi binnen NS eens wordt opgeruimd.
Ik heb geen andere woorden voor deze situatie dan de planning door een stelletje amateurs is gedaan.Na lezing van de discussie op Somda kom ik tot dezelfde conclusie. En zoals zo vaak vermeldt de "verklaring" van NS alleen enkele halve waarheden.
Waarom rijdt trein niet om 05:07 van Hoorn naar Zaandam? Er zijn 20 mensen wachten op voor niks. Geen melden of geen waarschuwen! Ik moet om 6 uur beginnen met werken.
Badge
Dat zal niet de bedoeling zijn geweest, maar wat heeft dat met de IC Berlijn te maken? Graag een nieuw topic openen.
Goedemiddag Dauweegberts en welkom op het NS Serviceforum!

Zoals DDietzen al aangeeft kun je voor vragen die geen relatie hebben tot het oorspronkelijke topic beter een nieuw topic openen. Zo blijven alle reacties die geplaatst worden in een topic gerelateerd aan een specifiek onderwerp, wat het overzichtelijk houd!

Voor deze keer ben ik er echter wel even voor je achteraan gegaan. Deze trein, rit nummer 3317, is vandaag vertrokken vanaf Zaandam, in plaats van Hoorn Kersenboogerd. De oorzaak hiervan is een beetje onduidelijk, maar vermoedelijk waren dit werkzaamheden tussen Hoorn en Zaandam. Zoals je zelf aangeeft zijn hier inderdaad geen omroepen over geweest, wat wel had moeten gebeuren. Daarover hebben we een melding gemaakt, zodat dit voorkomen kan worden bij een volgende keer.
Reputatie 5
Waarom rijdt trein niet om 05:07 van Hoorn naar Zaandam? Er zijn 20 mensen wachten op voor niks. Geen melden of geen waarschuwen! Ik moet om 6 uur beginnen met werken.
Deze trein was inderdaad gepland (!) opgeheven tot aan Zaandam. NS vindt het echter te veel moeite om als er een enkele eerste trein 's ochtends wordt opgeheven dit ook te communiceren via bijvoorbeeld de werkzaamhedenpagina of affiches op het station. U moet als vaste reiziger maar gewoon iedere avond de reisplanner checken....

Als u dit een merkwaardige gang van zaken vindt kunt u hier uiteraard een klacht over indienen. Daarbij zou ik u wel willen adviseren om dit ook tegelijkertijd te melden bij het ovloket (www.ovloket.nl), want de illusie dat NS zich ook maar iets van haar klanten aantrekt in deze kwestie heb ik niet.
Reputatie 7
Badge
Helaas moet ik de beoordeling en het advies van wsmondersteunen. In recent verleden viel 1x jaar een trein onaangekondigd uit, als een machinist zich versliep. 1000 excuses van NS, met kadobon voor de getroffen reizigers.
Tegenwoordig gebeurt het elke week (zie o.a Den Haag https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/trein-7827-op-zondag-1-april-47434/index1.html#post313889 ) en ontbreekt elke empathie, excuus of vergoeding. NS is moreel failliet.
Reputatie 7
Badge +3
Wat betreft het niet melden van het uitvallen van deze trein of andere, is er vanaf 21 maart een wijziging:

NIEUW: vanaf 21 maart brengen we de informatie op de reisinformatieschermen op het station in lijn met de Reisplanners. Dit betekent dat we bij geplande werkzaamheden of evenementen de aangepaste eindbestemming tonen en niet meer de oorspronkelijke eindbestemming. Ook ziet u op de schermen alleen nog de treinen die rijden en niet meer de treinen die zijn opgeheven. We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen. Ook gewijzigde vertreksporen tonen we niet meer, alleen de aangepaste vertreksporen.
https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

Komt erop neer dat wanneer een trein door werkzaamheden niet rijdt, je letterlijk geen enkel spoor van de trein kan vinden.

Ook de NS Twitter dakjes vinden hem dan niet, geven op een vraag van iemand die op dezelfde 3317 op Hoogkarspel stond te wachten alleen maar reply dat deze trein voor vandaag niet ingepland was.
Feitelijk is dat ook de realiteit, in de dagplanning (=dagplan/SD/specifieke dagen) is deze trein niet gepland. Hij is dus niet opgeheven, maar verwijderd minimaal 72h voor aanvang dag. In de reisplanner en dergelijke was het effect altijd al geweest dat de trein onvindbaar zou zijn, de bebording is nu consistent met de reisplanner.
Reputatie 7
Badge
Mooie vraag aan de concessieverlener: wat is een concessie nog waard als er stiekem kan worden afgeweken?
De afwijking zal misschien een goede reden hebben (werkzaamheden o.i.d.), maar de gebrekkige communicatie is niet okay. Volgens mij als je vast deze rit in de Reisplanner-app zou opslaan zou je er alsnog geen melding van krijgen, omdat hij niet opgeheven is maar uit het plan verwijderd.
Reputatie 7
Badge
Is verwijderen i p v opheffen voor NS aantrekkelijker in kader van prestatienormen concessie?
Reputatie 7
Badge +3
Zou je dan voorheen (dus voor 21 maart) bij het plannen van een reis om die tijd nog wel in het rood de melding van werkzaamheden en minder treinen krijgen?

Die was er nu ook niet, niet voor deze 3317 (ik kon dit niet eens in het werkzaamheden overzicht vinden), niet voor een dergelijk geval afgelopen Paasweekend en volgens mij ook niet voor de IC Berlijn.

Wat je dan dus hebt is in de reisplanner geen trein en geen melding van werkzaamheden, op het station geen melding op de schermen en geen omroep, maar wel reizigers die daar voor Jan Joker staan.
@klant_Jac: Dat weet ik niet zeker, ik dacht het wel. Sowieso voor GTBV, want dit wordt gezien als vooraf gecommuniceerd dus geen GTBV.

@Momo: Nee, de Reisplanner-keten werkte al op deze manier.
Reputatie 7
Badge +3
Zo triest, gewoon ook nog op Twitter zeggen dat er nooit om 15.00 (of 07:00, 09:00, 11:00, 13:00 etc) een IC van Amsterdam naar Hilversum rijdt en dat die naar zijn/haar weten niet vervallen is, zo is de dienstregeling nu eenmaal.
Betreft dus de vervallen IC Berlijn treinen.

https://twitter.com/Rubenhuisman1/status/982245680969203713
Reputatie 7
Badge
Vreselijk... om dat te lezen... Je wordt als reiziger gewoon voor gek versleten: "Nee hoor, er rijdt nooit een trein om 15:00 uur"... Hoe diep kan je zinken als nutsbedrijf?
Zonder negatief te zijn, dat is gewoon hoe het gaat.

Het aantal voorbeelden is overweldigend (OV fiets voorwaarden wijzigen zonder iemand in kennis te stellen, maatregelen nemen bij gesloten poortjes zoals Sloterdijk maar als je doorvraagt geen antwoord krijgt welke maatregelen, nu dit weer...)

Reageer