beantwoord

gelaatbeschermen met kunstof kap

• 12 mei 2020
  • 26 reacties
  • 2642 Bekeken

Ik heb een gelaatsbescherming welk ik gebruik bij houtbewerken en -draaien. Deze beschermd van voorhoofd tot en met kin. Mag ik dit ook gebruiken i.p.v. mondkap in de trein of perron als bescherming.?

icon

Beste antwoord door Tamzin 12 mei 2020, 15:39

Dat lijkt me niet want dat is geen mondkapje dat direct aansluit open mond en neus. Een integraalhelm is ook niet toegestaan. 

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me niet want dat is geen mondkapje dat direct aansluit open mond en neus. Een integraalhelm is ook niet toegestaan. 

Reputatie 6
Badge

Nee, want een spatscherm is geen volledige bescherming,. Je moet dan minimaal een niet-medisch mondkapje dragen. Of je dan een spatscherm gebruikt, dan is aan jouw.

Goedemiddag Stramien. Welkom bij de NS Community.

Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes.

Ik ben hart en longemfyseem en kan geen mondkapje op, krijg het daar erg benauwd van, mag een scherm dan wel?

Voor zover de richtlijnen zijn is dat helaas niet toegestaan, maar de voorschriften zijn nog niet bekend verder, ik hoop voor u dat men er rekening mee houdt. 

Reputatie 6
Badge

Ik ben hart en longemfyseem en kan geen mondkapje op, krijg het daar erg benauwd van, mag een scherm dan wel?

Ik denk dat het even afwachten is op de voorschriften, en anders advies te vragen bij de huisarts.

Badge +3

@Loes weet jij al meer over de leeftijd vanaf wanneer mondkapjes verplicht worden (per 1 juni)?

Ik mag gewoon weer 8 kids in een taxibusje vervoeren vanaf 6 mei en zo. Dat was er tot voor week 19 ook maar ééntje (of hooguit broertjes en zusjes).

Sterker nog, wij moeten ze nu ZELF weer vast zetten e.d. en ouders en begeleiders mogen ineens niet meer in het voertuig. Tot vorige week was dat precies andersom! Ouders en begeleiders doen dat zelf, de chauffeur wacht op gepaste afstand buiten het voertuig.

Dit met name omdat sommige ouders zich zorgen maken over peuters en kleuters in de trein, die natuurlijk echt geen (passend) mondkapje op gaan houden en zo… afgezien van de reden waarom je kids mee neemt in het ov natuurlijk.

En jijzelf had toch ook de keuze tussen een mondkapje en kunststof gelaatsmasker (zo’n soort lasmasker inderdaad, maar dan transparant)?

@Robert B 

Ik heb nog geen informatie over de leeftijdsgrens. Voor ons gaat gelden: verplicht mondkapje met als keuze een gelaatsbeschermer erbij. Veel meer info heb ik nog niet en zodra ik meer weet, zal ik er een topic over maken.

Badge +3

Dank, en ik neem aan dat je de laatste publicatie van FNV e.d. gelezen hebt?

Heb het nog niet helemaal uitgeplozen maar beetje bizar, want zoals ik het begrijp moeten jullie (net als mensen in de zorg?) bij milde klachten dus geen 38° koorts en zo toch gewoon komen opdraven omdat er anders personeelstekort is?

Ook weer omgekeerde wereld t.o.v. eerder, mensen met vitale beroepen (is treinpersoneel ook toch?) blijven thuis als er iemand klachten heeft (het hele gezin thuis zelfs), 7 dagen en bij daarna 24 uur geen klachten mag je weer aan de slag...

Reputatie 7
Badge +3

U hoeft geen mondkapje op, want u hoort bij de kwetsbare groep. Het advies voor mensen uit de kwetsbare groep is om thuis te bljven. Thuis is een mondkapje niet nodig. Reizen met het OV is voor u geen verstandige keuze.

Wilt u desondanks toch met OV reizen, dan is ook voor u een mondkapje verplicht in het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Dank, en ik neem aan dat je de laatste publicatie van FNV e.d. gelezen hebt?

Heb het nog niet helemaal uitgeplozen maar beetje bizar, want zoals ik het begrijp moeten jullie (net als mensen in de zorg?) bij milde klachten dus geen 38° koorts en zo toch gewoon komen opdraven omdat er anders personeelstekort is?

Daarbij is het dan wel dat OV personeel vanaf 1 juni bij de beroepsgroepen gaat behoren die bij milde klachten getest kunnen worden. Dat lijkt me wel essentieel.  Bij niet testen weet je niet of de milde klachten komen door Corona of een verkoudheid en is het dus thuisblijven. Maar als je wel kunt testen dan weet je of de klachten wel of niet door Corona komen en zou je dus gewoon aan het werk kunnen. Lijkt me dan wel dat je eerst de uitslag van de test moet afwachten en dan pas aan het werk gaan.

Badge +3

Het is afwachten maar zoals ik het gezien/gehoord/gelezen heb zal er sowieso niet (keihard) gehandhaafd gaan worden op (niet-medische only graag, die zijn voor de zorg!) mondkapjes.

Een andere vorm (zoals een gelaatsscherm) lijkt mij dan een prima alternatief. Vergelijk de caissières bij supermarkten die achter een scherm werken op minder dan 1,5m van een mogelijk hoestende en proestende klant.

Met een verklaring van een arts en dan geen mondkapje lijkt me dus prima te doen (indien noodzakelijk natuurlijk, maar dat bepaalt u zelf).

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B 

Gaan we regels weer ontduiken?

Badge +3

Daarbij is het dan wel dat OV personeel vanaf 1 juni bij de beroepsgroepen gaat behoren die bij milde klachten getest kunnen worden. Dat lijkt me wel essentieel.  Bij niet testen weet je niet of de milde klachten komen door Corona of een verkoudheid en is het dus thuisblijven. Maar als je wel kunt testen dan weet je of de klachten wel of niet door Corona komen en zou je dus gewoon aan het werk kunnen. Lijkt me dan wel dat je eerst de uitslag van de test moet afwachten en dan pas aan het werk gaan.

Dat is ook precies de instructie die wij (taxi-sector) gekregen hebben. Bij milde klachten blijf je thuis, melden bij werkgever (en/of huisarts die meewerkt), verwijzing naar GGD voor test, resultaat afwachten...

Reputatie 7
Badge +3

Bij de verplichting van mondkapjes in het OV staat dat een sjawl niet mag omdat die niet goed aansluit op het gezicht, dat doet een gelaatsscherm ook niet.  Gelaatsschermen zijn bovendien om de gebruiker te beschermen tegen spatten terwijl de mondkapjes (hoe gebrekkig ze ook zijn) zijn om anderen te beschermen tegen wat jij uitademt, hoest of niest. Bij een gelaatsscherm kan dat er van diverse kanten langs en onderdoor.

Voor een HC lijken me dit soort gelaatsschermen vooral effectief tegen die fijne Corona spugers/hoesters.

Een trein is heel wat anders dan een supermarkt. In een trein zitten mensen langer bij elkaar in een kleine ruimte. Bij de caissières sta je als klant vaak nog geen minuut om af te rekenen en is de ruimte veel groter met vaak nog deuren die open en dicht gaan van klanten die binnen komen of weggaan waardoor de lucht al meer in beweging is.

Wij vielen vanaf het begin al onder de vitale beroepen, maar NS heeft toen gekozen om de algemene richtlijnen van het RIVM te volgen ipv die voor vitale beroepen. Door de aanpassingen in de dienstregeling was dit blijkbaar mogelijk. Nu we weer normaal gaan rijden, beroept NS zich op het advies voor vitale beroepen, wat elke keer gemeld is aan ons dat NS kon overstappen van advies.

Het gelaatsscherm is zeer effectief bij de spugers, dus kan best zijn dat er wel collega's zijn die hem gaan gebruiken. Zelf ben ik er nog niet uit en wil dat ding eerst ff zien voor ik beslis.

Reputatie 7
Badge +3

Geen mondkapje hoeven dragen op advies van een arts is de omgekeerde wereld. Het mondkapje is omdat de 1,5 m niet gegarandeerd is en er anders sneller kans op besmetting is.

Reputatie 7
Badge +3

Wij vielen vanaf het begin al onder de vitale beroepen, maar NS heeft toen gekozen om de algemene richtlijnen van het RIVM te volgen ipv die voor vitale beroepen.

OV personeel viel inderdaad al vanaf het begin onder de vitale beroepen maar niet onder de beroepen die getest zouden worden bij klachten, dat was alleen voor de zorg. In die zin kan ik het heel goed begrijpen dat jullie bij klachten thuis moesten blijven, je wilt niet de reizigers en collega's mogelijk besmetten. 

@Momo 

Ik vermoed ook dat dat inderdaad de belangrijkste reden is geweest. Wat ik heel knap vind, we zitten ruim 2 weken voor de verandering, dat men nu al bang is dat collega's met milde klachten over 2 weken weer aan het werk kunnen. In 2 weken kan veel gebeuren als gezond worden, ziek worden etc. Vind ik best knap zo'n glazen bol. 

Even terug on topic, wij hebben ook collega's met medische achtergronden, die niet blij worden van het mondkapje. Ben daarom ook benieuwd naar de uitgewerkte richtlijnen.

Reputatie 7
Badge +3

Vind ik ook knap @Loes. Als men nu klachten heeft en die over 2 weken nog heeft dan zal uit een test blijken of het Corona is of niet. In de laatste technische briefing van het RIVM gaven cijfers aan dat zo eind april / begin mei slechts 10% van de afgenomen Corona testen positief waren (en eind maart was dat rond de 30%), dus de meeste mensen die nu klachten hebben en daarom getest worden zijn niet besmet met het Corona virus. Dat is dan waarschijnlijker gewoon een verkoudheid en duurt gemiddeld 7 dagen, soms tot 14 dagen dus tegen de tijd dat de verandering zullen de meesten weer van die verkoudheid af zijn, zo niet dan zullen ze neem ik aan getest worden. Het lijkt me juist geruststellend om dan getest te kunnen worden en niet bij milde klachten moeten denken “zou het Corona zijn?” Het neemt dan wel wat onzekerheid weg.

Vooral HC's zullen langer achter elkaar een mondkapje op moeten in de trein en dat kan inderdaad bij bepaalde medische achtergronden niet echt prettig zijn. Dan lijken me de medische FFP2 maskers met uitademventiel misschien meer geschikt, maar weet niet of jullie dan dat soort medische maskers mogen gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Het lijkt me het simpelste als we even in de landen om ons heen kijken hoe het daar is geregeld in plaats van het voor zoveelste keer weer zelf te willen uitvinden. Een mondkapje is geen hogere wiskunde.

Het is afwachten maar zoals ik het gezien/gehoord/gelezen heb zal er sowieso niet (keihard) gehandhaafd gaan worden op (niet-medische only graag, die zijn voor de zorg!) mondkapjes.

Een andere vorm (zoals een gelaatsscherm) lijkt mij dan een prima alternatief. Vergelijk de caissières bij supermarkten die achter een scherm werken op minder dan 1,5m van een mogelijk hoestende en proestende klant.

Met een verklaring van een arts en dan geen mondkapje lijkt me dus prima te doen (indien noodzakelijk natuurlijk, maar dat bepaalt u zelf).

Ja lijkt mij ook prima, ik zou zo wie zo bescherming willen dragen, zou in sept paar dagen weg, kan niet met auto ,dus afhankelijk ov, maar zou dus betekenen dat ik niet met ov kan, en mijn geld voor paar dagen weg kwijt ben, valt niet onder annulering verzekering 

Reputatie 7
Badge +3

Een gelaatscherm biedt anderen geen enkele bescherming als jij zelf besmet bent. Erg asociaal dus want het gaat er juist om dat hij strak aansluit op mond en neus.

Reputatie 7
Badge +3

@Momo

Het lijkt me het simpelste als we even in de landen om ons heen kijken hoe het daar is geregeld in plaats van het voor zoveelste keer weer zelf te willen uitvinden. Een mondkapje is geen hogere wiskunde.

Tamzin, altijd fijn dat constante commentaar op mijn reacties.

Het maakt wel verschil of je als reiziger hooguit een half uur of een uur een mondkapje op moet of dat je er de hele dag mee moet werken. Ik kan me dus best voorstellen dat sommige OV medewerkers daar nog vragen bij hebben. Kijken naar andere landen is op zich goed, maar niet zo maar klakkeloos alles overnemen, het blijft goed als er ook in eigen land onderzoek wordt gedaan en gekeken wordt of alles wel effectief is. Wat dat betreft ben ik wel blij dat onze lockdown niet zo streng was als bv in Belgie of Frankrijk en ik heb ook niet het idee dat we het hier in Nederland slechter hebben gedaan dan daar.

Reputatie 7
Badge +3

Ja lijkt mij ook prima, ik zou zo wie zo bescherming willen dragen, zou in sept paar dagen weg, kan niet met auto ,dus afhankelijk ov, maar zou dus betekenen dat ik niet met ov kan, en mijn geld voor paar dagen weg kwijt ben, valt niet onder annulering verzekering 

Mondkapjes zijn vanaf 1 juni verplicht in het OV. Zijn ze in september nog steeds verplicht dan zul je die toch moeten dragen. En anders een verklaring van jouw arts vragen voor de verzekering dat je niet in staat bent om te reizen. Verklaring om hem niet te hoeven dragen gaat het niet worden.

Reageer