beantwoord

Geld terug?

• 7 februari 2020
  • 7 reacties
  • 316 Bekeken

Ik zou aanstaande zondag met een groepje de trein pakken naar Rotterdam. Maar omzien de slechte weeromstandigheden is er een mogelijkheid dat de trein niet gaat rijden. Nou hebben wij de kaartjes online gekocht en op datum. Is er een mogelijkheid dat wij ons geld terugkrijgen als de trein niet rijd door de omstandigheden?

Dit lijkt mij wel logisch, maar ik kan het op de site niet vinden.

icon

Beste antwoord door Thom 7 februari 2020, 19:58

Normaal worden e-tickets niet vergoed. Het is niet na te gaan of er mee gereisd is of niet. Het is op dit moment niet te voorspellen of treinen in grote mate uit zullen vallen. Als er een echt grootscheepse verstoring zou zijn en treinen grotendeels uitvallen, wordt het anders, maar daar ziet het nog niet naar uit. In het binnenland wordt nog gesproken van windkracht 6, aan de kust 9 en dat is wel stevig, maar of het echt noodweer wordt is nog maar de vraag.

U krijgt het niet vergoed als de treinen wel rijden en u besluit maar niet te gaan.

Persoonlijk zou ik het weer even afwachten. Het is nooit helemaal te voorspellen.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Normaal worden e-tickets niet vergoed. Het is niet na te gaan of er mee gereisd is of niet. Het is op dit moment niet te voorspellen of treinen in grote mate uit zullen vallen. Als er een echt grootscheepse verstoring zou zijn en treinen grotendeels uitvallen, wordt het anders, maar daar ziet het nog niet naar uit. In het binnenland wordt nog gesproken van windkracht 6, aan de kust 9 en dat is wel stevig, maar of het echt noodweer wordt is nog maar de vraag.

U krijgt het niet vergoed als de treinen wel rijden en u besluit maar niet te gaan.

Persoonlijk zou ik het weer even afwachten. Het is nooit helemaal te voorspellen.

Beste Thom,

Dankuwel voor de reactie, maar toch zouden wij graag even willen weten of de treinen uitvallen. Want wij komen van Zeeland en zullen dus rijden langs de kust.

Reputatie 7
Badge +4

U rijdt door  na Zeeland over Bergen, Roosendaal en de Moerdijk. Als er treinen uitvallen is dat te zien op de reisplanner. Ik zou vanaf morgenavond even kijken wat de reisplanner aangeeft. Ik verwacht dat het normaal zal rijden. Het verkeer over de HSL naar Breda of  Brussel/Parijs gaat er mogelijk wel uit. Al te harde wind kan dan gevaarlijk zijn.

Reputatie 7
Badge

maar toch zouden wij graag even willen weten of de treinen uitvallen

Dat gaat zondagmiddag pas duidelijk worden, aannemende dat er niet op voorhand een aanpassing dienstregeling bekend wordt. Hou de reisplanner dus zondag goed in de gaten @Gae123 

Als je de tickets nog niet geopend hebt, kan je om coulance vragen. Anders is annuleren of wijzigen E-ticket  niet mogelijk. Zie ook de voorwaarden.

Beste AbbeyRoad,

Waar zou ik deze reisplanner kunnen vinden?

@AbbeyRoad 

Reputatie 7
Badge +4

Die vindt u op de site van NS. U kunt daar bijvoorbeeld Vlissingen-Rotterdam invullen, ook voor een andere datum.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens dit artikel neemt NS morgen een besluit over een eventuele aanpassing van de dienstregeling. Ik zou dus morgen in de loop van de dag / begin van de avond dit checken op de nS website en de reisplanner.

https://www.ad.nl/binnenland/storm-ciara-mogelijk-heftiger-dan-verwacht-morgen-besluit-over-dienstregeling-ns~a9946c9b/

Het is inderdaad zo dat een e-ticket normaal niet wordt vergoed of terug betaald. Er is echter wel een artikel in de algemene vooorwaarden (artikel 6.1) van NS die van toepassing op situaties waarin een vertraging meer dan 60 minuten bedraagt. Daarbij is de mogelijkheid om een aanmalig papieren ticket om te wisselen voor een vergelijkbaar papieren ticket of dat u een terugbetaling ontvangt. In de huidige voorwaarden staat alleen het begrip “eenmalig papieren ticket”. In een recente adviesaanvraag geeft NS aan dat dat achterhaald is en wil het begrip “E-ticket” dan ook toevoegen aan de begrippenlijst en dit artikel 6.1.

6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig (60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:

1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of 13

2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of

3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer betaalt u uw gebruikelijke belkosten)

Reageer