beantwoord

Geplande werkzaamheden Zwolle tijdens TT Assen


Reputatie 1
Tot mijn ontsteltenis lees ik dat er werkzaamheden zijn gepland van 30 juni t/m 15 juli van/via/naar Zwolle.
Zou de NS zich realiseren dat op 1 juli de TT is in Assen?
Nederlands grootste sportevenement dat ruim meer dan 100.000 bezoekers trekt, waarbij verreweg het grootste deel van de bezoekers met de trein zal komen.
Daarbij zullen de meeste reizigers uit het “zuiden” komen, en dus onvermijdelijk via Zwolle moeten reizen.
Zonder deze werkzaamheden zijn tijdens de TT de treinen al overvol (waar is de tijd gebleven dat NS hierop inspeelde met speciale TT-treinen...??).
Maar met deze geplande werkzaamheden voorspel ik helemaal een gigantische puinhoop met enorme frustraties voor de reizigers en dito imago-verlies voor de NS.

“Natuurlijk” zal er gezorgd worden voor vervangend vervoer.
Wij komen uit Rotterdam, en moeten dan normaal al (om op tijd voor de races te zijn) zowat de vroegste (zondags) trein nemen.
Maar nu moeten we dan in 't Harde ook nog eens de bus nemen naar Meppel. Voorspeld wordt een vertraging van 1 tot 3 kwartier. Uitgangspunt daarbij is natuurlijk dat dit traject normaliter als "rustig" wordt bestempeld. Op 1 juli zal het echter gigantisch druk zijn (zoals elk jaar met de TT); de vertraging zal naar verwachting dus belangrijk groter zijn dan de gedane voorspelling.
Bedenk daarbij dat ook de hoeveelheid bussen zal worden "berekend" op het "normale" (dus rustige) vervoersaanbod, iets wat voor 1 juli veel te laag is (en dus zullen er veel te weinig bussen beschikbaar zijn)

Mijn vragen:
  • hoe kan ik dit probleem aankaarten?
  • en waar?
  • of kan een moderator van dit forum dit op zich nemen?
Ik hoor het graag, want ik voorzie anders dat we noodgedwongen een deel van de races zullen moeten missen....
icon

Beste antwoord door Jouke NS 8 juni 2018, 20:58

Zoals Iris NS aangeeft heb ik navraag gedaan over de inzet van bussen. We zetten extra materieel in om de reizigers te vervoeren. Daarbij doen we er, zoals ik eerder ook al aangaf, alles aan om te voorkomen dat reizigers te laat komen en races missen. De exacte aantallen weet ik helaas niet. Er is mij echter verzekerd dat het aantal in verhouding tot een normaal weekend met werkzaamheden hoger zal liggen.

De datum waarop de werkzaamheden plaatsvinden of het TT evenement verplaatsen is geen optie. We spelen in op evenementen en proberen hier omheen te plannen maar volledig uitsluiten van overlast kunnen we niet. Het enige advies wat ik je verder kan geven is tijdig te vertrekken.
Bekijk origineel

81 reacties

Reputatie 5
Hallo TT2018, en welkom bij onze NS Community.

Uiteraard realiseren wij ons dat op 1 juli de TT in Assen plaatsvindt. Het is alleen helaas niet altijd mogelijk om met het plannen van werkzaamheden rekening te houden met alle evenementen die door het hele land plaatsvinden.
Zoals je zelf al aangeeft, betreft het hier wel een van de drukste evenementen van ons land. Ik zal daarom voor je gaan navragen of er specifiek in het kader van de TT rekening met de inzet is gehouden. Zodra ik meer weet, plaats ik dat in dit topic!
Badge +3
Ik betwijfel of verreweg het grootste deel van de bezoekers met de trein zal komen. want ik weet uit ervaring -als klein jochie ging ik altijd na afloop langs de (huidige) A28 motoren kijken- dat er tienduizenden op de motor komen!

Maar ik denk dat (om totale chaos te voorkomen) er wel extra of langere treinen zullen rijden, en dat eventueel busvervoer in de buurt van Assen ook wel op maximale capaciteit zal rijden.
Reputatie 5
Wat Robert aangeeft klopt inderdaad (in ieder geval zijn tweede alinea). Je mag er vanuit gaan dat er wat betreft het busvervoer rekening wordt gehouden met de grote(re) stroom aan reizigers.
Badge +3
Memories hoor de TT. Ik hoop dat daar echt wel rekening mee gehouden wordt, want op Bijlmer ArenA met iets populairs zoals de Toppers, of Guus Meeuwis in het stadion hier (Eindhoven) weten ze ook wel hoe het vooral NIET moet.

Detail: In de jaren '70 deed mijn vader radioverslaggeving (voor wat nu NPO1 Langs de Lijn is, toen nog Hilversum 1) samen met Jaap Timmer. Zoiets..

Jaap Timmer was de voorganger van ene Witte Tornado/Reus en die won ineens! Wil Hartog.. Ik was toen 8 of 9 en vond het geweldig. linkje

En tja, 40 jaar later... kippenvel. Zal voor treinen (en formule 1 en Tour de France of alles met wielen en snelheid) ook wel gelden dus deel ik het maar even..

Reputatie 1
@ Ben NS
Dank voor je reacties.
Alleen ben ik toch bang dat de NS/ProRail niet in de gaten hebben dat de TT precies in het tijdvak (30 juni t/m 15 juli) van de Werkzaamheden van/naar/via Zwolle zal plaatsvinden.
Het gemak waarmee je eigenlijk de overlast bagatelliseert is verbijsterend.
Realiseer je je wel dat het gaat om enkele tien-duizenden, voornamelijk in Zwolle doorgaande, reizigers?
Die moeten dan allemaal uitstappen in ’t Harde of Kampen Zuid en daar de NS snelbus nemen naar Meppel, en daar weer de trein in naar Assen.
Heb je ooit wel eens gezien wat er gebeurt tijdens een “normale” dienstregeling als er tijdens de TT een trein leegloopt in Assen?
Het hele perron staat overvol (dat daar nog geen mensen van het perron zijn afgevallen is een wonder) en het duurt zeker 15 minuten eer die het station hebben kunnen verlaten.
Dat gaat dus in ’t Harde en KampenZuid ook gebeuren, echter met dit verschil dat de grote hoeveelheid bussen die af en aan rijden in Assen niet beschikbaar zullen zijn in ’t Harde en KampenZuid.
In Assen is de afstand station-circuit dermate klein (en bovendien rijdt de bus op de drukke stukken over een exclusieve busbaan) dat een bus na ongeveer 15 minuten weer terug is. Het is in Assen daardoor continue inladen en wegrijden.
Volgens de ANWB-routeplanner vergt de afstand Station ’t Harde-Station Meppel (zonder vertraging) 27 minuten en de afstand Station KampenZuid-Station Meppel (zonder vertraging) 29 minuten.
Tel daarbij de instaptijd bus/uitstaptijd bus, en onvermijdelijke vertraging die de bus natuurlijk gaat oplopen door de gigantische verkeersdrukte vanwege het TT-verkeer, en je zit zo op 1 uur voor een enkele busreis.
Een heen-en-weer rit zal dus theoretisch minimaal anderhalf uur vergen (maar in de praktijk dichter bij 2 uur uitkomen).
Omdat het reizigersaanbod rondom Zwolle zal pieken tussen 07:00 en 09:00 uur, betekent het dat een bus slechts 1x een rit kan maken tijdens deze reizigerspiek.
Tenzij er vele tientallen bussen vanaf 07:00 uur klaar staan in ’t Harde en KampenZuid voor doorgaande reizigers naar Meppel , voorspel ik een gigantisch vervoersdrama.
En dan heb ik het nog niet eens over de “normale” reizigers die onderling reizen tussen Ommen/Raalte/Olst/’tHarde/Kampen/KampenZuid/Meppel...

De werkzaamheden 2 dagen opschuiven zou zoveel problemen domweg kunnen voorkomen...

Overigens heb ik nog geen uitsluitsel van je gekregen over:
• je nazoekbelofte of “er in het kader van de TT rekening met de inzet is gehouden”
• hoe en waar ik dit probleem formeel kan aankaarten


@Robert B
Eveneens bedankt voor je reacties.
Het probleem zit ‘m (althans volgens mij) niet in extra of langere treinen (alhoewel zeer wenselijk).
Ook zijn de bussen rondom Assen nooit een probleem, dat hebben ze daar prima geregeld!
Het probleem zit ‘m in de volkomen onderschatte chaos die gaat ontstaan met het busvervoer rondom Zwolle voor doorgaande reizigers naar de TT.
Onbegrijpelijk naïef hoe de NS dit denkt te gaan “oplossen”...

Ja de TT is inderdaad een fenomeen.
Ik zat op het circuit toen de Witte Reus z’n overwinning behaalde; dat waren inderdaad grandioze momenten!
Ga al vele jaren naar de TT. Aanvankelijk met de auto, later met de trein.
Dat laatste is me altijd prima bevallen; ondanks ook af en toe een reisprobleem.
Maar die problemen waren altijd ad hoc en gering in omvang; knap dat de NS dit altijd met improviseren op korte termijn kon oplossen.
Maar dit komende debacle is een heel ander verhaal; dit zijn geplande werkzaamheden en van een ongekende omvang en impact.
Ik ben zoooo bang dat het chaos wordt en dat ik daardoor races ga missen...
Ik snap dat jij je ongerust maakt over het vervangende vervoer, TT2018. De werkzaamheden opschuiven is geen optie, die worden erg lang van tevoren ingepland. Dat gaat in overleg met aannemers en op initiatief van ProRail. We zullen het dan ook met de bussen moeten doen. Aangezien de TT zo'n groot en bekend evenement is, spelen we hierop in met betrekking tot de inzet van bussen. Het blijft schatten hoeveel bussen er nodig zijn maar we doen er alles aan om de chaos waar jij bang voor bent te voorkomen. We kunnen het nooit garanderen dat er voldoende bussen zijn maar er zullen meer bussen en reserve-bussen ingezet worden om de vertraging tot een minimum te beperken.
Reputatie 7
Badge +3
Het hele proces rond de planning van buitendienststellingen is soms wat ondoorzichtig. NS heeft een evenementenkalender waar de TT ongetwijfeld op staat. ProRail overlegt met de vervoerders over de planning van de werkzaamheden en zal zoveel mogelijk rekening houden met de evenementenkalender.

Er zullen zeer zwaarwegende argumenten geweest zijn de langdurige werkzaamheden in Zwolle in deze periode van het jaar te plannen en niet op een ander moment in het jaar. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met de beschikbaarheid van speciaal materieel of specialisten bij de aannemers voor deze werkzaamheden.

Ik kan me niet voorstellen dat NS niet bij ProRail zal hebben ingebracht dat de TT plaatsvindt gedurende de werkzaamheden. Wanneer er desondanks toch werkzaamheden zijn gepland dan denkt NS blijkbaar dat de logistiek geregeld kan worden en het enige wat we nog kunnen doen is duimen dat het allemaal goed gaat.
Reputatie 1
@ Jouke NS
Met respect, maar een simpel antwoord als “de werkzaamheden opschuiven is geen optie, die worden lang van tevoren ingepland” gaat er bij mij niet in, als dat niet hardgrondig is uitgezocht.
Alle reacties ademen een sfeer van: “ik denk”, “ik vermoed”, “het zal”, “ik schat”....
Nergens een duidelijk statement als: “ik heb het uitgezocht en het blijkt dat....”.
Natuurlijk snap ik dat er nooit gegarandeerd kan worden dat er voldoende bussen zullen zijn, maar het gemak waarmee zaken worden afgedaan (=op persoonlijke titel worden ingeschat) zonder dat ze daadwerkelijk zijn uitgezocht, is toch ook wel onacceptabel gemakkelijk.

Dus herhaal ik nogmaals mijn vragen/verzoeken:
• hoe staat het met de gedane nazoekbelofte of “er in het kader van de TT rekening met de inzet is gehouden”?
• hoe en waar kan ik dit probleem formeel aankaarten?


@ iMark
Eveneens (en oprecht gemeend) met respect, maar ook jouw reactie staat bol van aannames/vermoedens, getuige: “.... waar de TT ongetwijfeld....”, “... er zullen zwaarwegende argumenten zijn geweest...”, “...dat kan bijvoorbeeld te maken hebben....”, “...ik kan me niet voorstellen....”
Is het waarlijk teveel gevraagd om eens na te vragen bij degene(n) die de werkzaamheden heeft ingepland of er rekening is gehouden met de TT ?
Hetzelfde geldt voor navraag bij degene die het aantal NS snelbussen vaststelt, heeft die daarbij inderdaad rekening gehouden met de TT ?
Ik neem aan (ja, dat doe ik dus ook wel eens) dat jij geen moderator bent, vat mijn navraag-suggesties dus svp niet op als een persoonlijk verzoek aan jou.... ;-)
Je begrijpt: vooralsnog kan “duimen dat het allemaal goed zal gaan” pas aan de orde komen als er inhoudelijk wat zaken zijn uitgezocht en zekergesteld.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt de redenering ook omdraaien. Denk je nu werkelijk dat ProRail geen rekening gehouden zou hebben met de TT als de werkzaamheden echt niet op een ander moment in het jaar hadden kunnen worden uitgevoerd?

Een buitendienststelling op deze schaal komt in Nederland misschien een paar keer per decennium voor. Daar gaan jaren aan voorbereiding en planning aan vooraf.

Jouw vragen kunnen natuurlijk voorgelegd worden aan ProRail. Maar een wijziging in de planning gaat echt niet meer komen.
Op 19 maart 2018 is dit bericht gepubliceerd op de website van ProRail:
https://www.prorail.nl/projecten/spoorverdubbeling_zwolle-herfte/nieuws/spoorverdubbeling-zwolle-herfte-komt-er-nu-echt-aan
De TT zou eerst een week eerder plaatsvinden. Daarop zijn de werkzaamheden ingepland en die zijn speciaal voor dat evenement er 'omheen' gepland. Tijdens de TT zouden er dus geen werkzaamheden plaatsvinden.
Vervolgens heeft de organisatie van de TT het evenement naar achteren geschoven, waardoor het juist plaats vond tijdens de werkzaamheden.
Dit soort omvangrijke werkzaamheden liggen al ver van te voren vast, dus daarin is dan op die termijn niet meer te schuiven.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is een interessante toevoeging. Ik heb een nieuwsbericht gevonden van 14 juli 2017.
https://www.nieuwsmotor.nl/motorsport/22735-dutch-tt-motogp-in-2018-mogelijk-naar-1e-dag-juli

Misschien is het interessanter om aan de TT-organisatie te vragen wanneer ze NS en ProRail hebben ingelicht over de definitieve wijziging in de kalender.

Voorlopige conclusie van het onderzoek. ProRail heeft op basis van de ervaringen in het verleden wel degelijk rekening gehouden met het TT-weekend. Helaas is dat van weinig waarde wanneer de TT-organisatie zelf het evenement een week naar achteren schuift.
TT2018, ik heb van Jouke begrepen dat hij dit voor je nagevraagd heeft. Daarnaast, zoals iMark al aangeeft, kun je ervan uit gaan dat ProRail dit grote evenement niet over het hoofd gezien heeft. Als je dit graag wilt aankaarten kun je inderdaad terecht bij ProRail.
Reputatie 7
Badge +3
Ik hoop overigens dat @TT2018 contact opneemt met de TT-organisatie en navraagt welke stappen ze genomen hebben om NS (en ProRail) tijdig in kennis te stellen van de wijziging van de week van de TT in 2018 ten opzichte van voorgaande jaren. Ik zou het op prijs stellen wanneer @TT2018 de antwoorden van de organisatie met ons deelt in dit topic.
https://www.ttcircuit.com/contact/
Reputatie 5
Tot mijn ontsteltenis lees ik dat er werkzaamheden zijn gepland van 30 juni t/m 15 juli van/via/naar Zwolle.
Zou de NS zich realiseren dat op 1 juli de TT is in Assen?
Nederlands grootste sportevenement dat ruim meer dan 100.000 bezoekers trekt, waarbij verreweg het grootste deel van de bezoekers met de trein zal komen.
Daarbij zullen de meeste reizigers uit het “zuiden” komen, en dus onvermijdelijk via Zwolle moeten reizen.
Zonder deze werkzaamheden zijn tijdens de TT de treinen al overvol (waar is de tijd gebleven dat NS hierop inspeelde met speciale TT-treinen...??).
Maar met deze geplande werkzaamheden voorspel ik helemaal een gigantische puinhoop met enorme frustraties voor de reizigers en dito imago-verlies voor de NS.

“Natuurlijk” zal er gezorgd worden voor vervangend vervoer.
Wij komen uit Rotterdam, en moeten dan normaal al (om op tijd voor de races te zijn) zowat de vroegste (zondags) trein nemen.
Maar nu moeten we dan in 't Harde ook nog eens de bus nemen naar Meppel. Voorspeld wordt een vertraging van 1 tot 3 kwartier. Uitgangspunt daarbij is natuurlijk dat dit traject normaliter als "rustig" wordt bestempeld. Op 1 juli zal het echter gigantisch druk zijn (zoals elk jaar met de TT); de vertraging zal naar verwachting dus belangrijk groter zijn dan de gedane voorspelling.
Bedenk daarbij dat ook de hoeveelheid bussen zal worden "berekend" op het "normale" (dus rustige) vervoersaanbod, iets wat voor 1 juli veel te laag is (en dus zullen er veel te weinig bussen beschikbaar zijn)

Mijn vragen:
  • hoe kan ik dit probleem aankaarten?
  • en waar?
  • of kan een moderator van dit forum dit op zich nemen?
Ik hoor het graag, want ik voorzie anders dat we noodgedwongen een deel van de races zullen moeten missen....

Prorail is al jaren van plan om een gedeelte van het spoor bij zwolle te verdubbelen. Zo'n project moet jaren van te voren worden voorbereid en ook al het nodige personeel, materiaal machines etc moet vantevoren worden aangevraagd en ingepland. Nu is de TT in assen al jaren een week eerder, namelijk de racedag in het laatste weekend van juni, echter heeft TT besloten dat het in 2018 een week later gehouden gaat worden. Dit besluit heeft men pas genomen nadat prorail alles heeft geregeld, prorail heeft namelijk jaren geleden rekening mee gehouden dat de TT een week eerder zou zijn, zoals alle jaren.

Vorig jaar is bekend gemaakt dat dr TT een week later zou gaan plaats vinden in 2018, her probleem is dat prorail toen niet meer kon veroorloven om de werkzaamheden een week op te schuiven.

De situatie die nu ontstaan is volledig de schuld van TT en NS en Prorail kunnen er niks aan doen. Het enige was NS nu kan doen is zorgen voor extra treinen en vervangende bussen, en gewoon eerlijk aangeven dat het de schuld van TT is dat zij het evenement ineens verschoven hebben.
Reputatie 1
Tjee, ik heb wat los gemaakt lees ik.... ;-)

Even recapituleren, want sommigen van jullie lijken wel van enigszins overdrijven te houden..... ;-)
Zoals ik het nu begrijp:
- in augustus 2017 werd de uitvoering van de werkzaamheden “contract Zwolle” door ProRail gegund aan aannemer Strukton Rail BV, met als uitvoeringstijdvak: zaterdag 30 juni t/m maandag 15 juli (zie link “ProRail” van iMark hierboven).
- het is inderdaad zo dat in het verleden de TT Assen elk jaar (vrijwel) altijd werd verreden op de laatste zaterdag van juni
- in 2017 is dat automatisme echter verlaten, en zo werd in 2017 de TT verreden op de laatste zondag van juni
- op 14 juli 2017 werd gecommuniceerd (zie link “Nieuwsmotor.nl” van iMark hieroven) dat de TT Assen 2018 waarschijnlijk zou worden verreden op 01 juli 2018 (TT-weekend van vrijdag 29 juni t/m zondag 01 juli 2018)
- op 13 september 2017 werd door Dorna (DornaSports is een internationaal sportmanagementkantoor in Madrid, en is de houder van de commerciële rechten van de Moto GP) de definitieve Moto GP-kalender gecommuniceerd, waarin 01 juli 2018 definitief werd bevestigd als de datum van de Moto GP Assen (in de volksmond nog steeds TT Assen genoemd).
Dit zijn volgens mij de feiten.

Naar mijn mening hadden Strukton/ ProRail/NS al ruim voor augustus 2017 (zijnde de datum van de formele opdracht aan Strukton) kunnen weten dat de TT Assen 2018 op zondag 01 juli zou worden verreden (in ieder geval zouden ze geweten moeten hebben dat dit zeer waarschijnlijk was).
We kunnen gaan gissen hoe de communicatie (if any) is verlopen, maar duidelijk is wel dat er behoorlijk langs elkaar heen is gewerkt. Waarschijnlijk meent elke partij, gezien vanuit zijn eigen gezichtspunt en gedreven door zijn eigen belang, het gelijk aan zijn zijde te hebben. Zinloos daar nog energie in te stoppen.

Als oplossingsvarianten zie ik:
1. werkzaamheden Zwolle 2 dagen opschuiven (dus beginnen op maandag 02 juli t/m woensdag 17 juli)
2. Moto GP/TT Assen vervroegen naar zondag 24 juni

Alhoewel ik (niet gehinderd door kennis van zaken) denk dat variant 1 technisch haalbaar zou moeten zijn, geloof ik niet dat Strukton/ProRail/NS dit zullen gaan doen. Waarschijnlijk komt dan toch de “schuldvraag” weer boven en daar gaat men domweg met Dorna/TT-Circuit Assen (door de totaal verschillende belangen) niet uitkomen. Voordeel van deze 1 variant is overigens voor NS wel dat er geen kosten behoeven te worden gemaakt voor grote aantallen NS snelbussen.
Variant 2 beschouw ik als een theoretische variant. De hele wereld (letterlijk) rekent nu op 01 juli, dit 1 week vervroegen is absoluut onhaalbaar.

Rest dus slechts “damage control”.....
Graag zou ik willen weten hoeveel NS snelbussen er thans zijn ingepland door NS op de verschillende lokaties.
Zelf zal ik eens proberen (op basis van Gezond Boeren Verstand) te berekenen hoeveel er noodzakelijk zijn.
Kunnen we vergelijken, of enorm lachen om mijn “berekeningen”....;-)

@ Iris NS
Je schrijft: “ik heb van Jouke begrepen dat hij dit voor je nagevraagd heeft”
Wat bedoel je hier met “dit”?
En daarnaast: wat is dan het resultaat/antwoord op/van zijn vraag?
Zoals Iris NS aangeeft heb ik navraag gedaan over de inzet van bussen. We zetten extra materieel in om de reizigers te vervoeren. Daarbij doen we er, zoals ik eerder ook al aangaf, alles aan om te voorkomen dat reizigers te laat komen en races missen. De exacte aantallen weet ik helaas niet. Er is mij echter verzekerd dat het aantal in verhouding tot een normaal weekend met werkzaamheden hoger zal liggen.

De datum waarop de werkzaamheden plaatsvinden of het TT evenement verplaatsen is geen optie. We spelen in op evenementen en proberen hier omheen te plannen maar volledig uitsluiten van overlast kunnen we niet. Het enige advies wat ik je verder kan geven is tijdig te vertrekken.
ik kom uit Dordrecht en ik heb eerst last van de werkzaamheden tussen dordrecht en rotterdam kan dus pas om 9 uur bij het harde zijn waar de bussen staan naar meppel
leuk die bussen maar het is dan mega druk rond zwolle met de auto en dus is het aanschuiven met de bus.
Reputatie 7
Badge +3
Tjee, ik heb wat los gemaakt lees ik.... ;-)
Heb je nog contact gehad met de TT-organisatie en gevraagd welke maatregelen ze genomen hebben om partijen als NS en ProRail tijdig in te lichten over het voornemen om de TT van 2018 in een ander weekend te laten plaatsvinden dan in voorgaande jaren? Zonder deze kant van het verhaal te kennen is het nogal aanmatigend om op voorhand NS en ProRail de schuld te geven van de ongelukkige coördinatie.
Reputatie 1
@ Jouke NS
We zijn het er over eens dat noch het verschuiven van de werkzaamheden, noch het verschuiven van de TT Assen een reeële optie is.
Je advies is derhalve tijdig te vertrekken. Uitgangspunt isdaarnaast dat er extra materieel zal worden ingezet om de reizigers te vervoeren, zodat die niet te laat zullen komen en geen races zullen missen.
Een oprecht goed en dus zeer gewaardeerd uitgangspunt!
Uiteraard heb ik (voor zover ik dat kon) gecheckt waar de NS dan aan denkt.

Daarbij is belangrijk te weten dat de eerste racefs (Moto3) beginnen om 11:00 uur.
Dat betekent dat reizigers uiterlijk 10:00 uur op Station Assen moeten zijn gearriveerd (uitstappen en station verlaten, buskaartje kopen, instappen in de bus, rit naar circuit, uitstappen uit bus, stukje lopen naar circuit, security check, kaart controle, lopen naar juiste tribune/talud, check kaartjetribune/talud, vergt in totaal ongeveer 1 uur (gebaseerd op ruim 25 jaar TT Assen ervaring)).

Vervolgens heb ik gekeken (bron daarbij is de NS Reisplanner) welke extra treinen NS gaat inzetten op 01 juli (ten opzichte van 2 voorgaande zondagen en 2 zondagen ná 01 juli, dus 17 juni, 24 juni, 08 juli en 15 juli).
Voor het gemak heb ik e.e.a. in onderstaand Excel sheetje gegoten:


Zoals eerder gezegd komen wij uit (de omgeving van) Rotterdam.
Eerste reisgelegenheid op 01 juli is de extra trein van 06:00 uur. Dit is overigens wel een vreemde trein; de eerste trein op de “andere” 4 zondagen vertrekt namelijk 43 minuten later, dus om 06:43 uit Rotterdam CS. De 01 juli trein staat vervolgens 35 minuten stil in Leiden C, en vertrekt uit Leiden C om 07:17 hetgeen precies dezelfde tijd is als op de “andere” zondagen. Hopelijk een foutje...

Om 08:35 arriveert de 01 juli trein in Kampen Z. en hebben we 5 minuten om de bus te halen. Dit is onmogelijk; gezien de te verwachten drukte vergt dit minstens 15 minuten (getuige de jaarlijkse ervaring in Station Assen).
Daarna zou een busrit moeten volgen naar Station Meppel waar 35 minuten voor is ingepland. Volgens de ANWB routeplanner vergt deze rit (zonder vertragingen) echter al 29 minuten. Gezien de te verwachten verkeersdrukte lijkt 35 minuten reistijd niet realiseerbaar.
De geplande overstaptijd in Meppel, van bus naar trein, van 12 minuten lijkt me krap, maar haalbaar.

Al met al betekent dit dat als echt alles mee zit (er genoeg bussen zijn en de bussen wachten op de trein-reizigers in Kampen Z en de trein niet te vroeg vertrekt uit Meppel) dat we op tijd in Assen zullen aankomen (langer wachten betekent overigens ook weer extra reistijd en dus later aankomen in Assen, ....een duivels dilemma.....)
Als dat echter niet lukt, dan zijn de rapen gaar, want de eerstvolgende trein uit Meppel vertrekt pas om 09:41 en komt derhalve te laat aan in Assen (10:12) voor de Moto3 race.

Elke andere trein (regulier of extra) komt te laat aan in Assen en is dus vanuit die optiek gezien, onbruikbaar.

Resumerend:
- NS heeft inderdaad het nodige ingepland aan extra materieel
- de inzet van dit extra materieel komt echter óf te vroeg, óf te laat
- met voldoende snelbussen in Kampen Z ,en veel geluk, zou er mogelijk 1 reismogelijkheid kunnen zijn om op tijd (10:00 uur) op station Assen te arriveren
- daarna is het voor geen enkele reiziger uit het westen van het land of zuidelijker dan Utrecht meer mogelijk om op tijd (10:00 uur) op station Assen te komen

Nogmaals herhaal ik mijn vraag/verzoek waar ik moet zijn om dit probleem formeel aan te kaarten?

@ Luzano
Ik zie helaas geen mogelijkheid voor jou om op tijd (10:00 uur) naar station Assen te reizen.
Betekent dus onvermijdelijk geen Moto3 race voor jou.
En, inderdaad, ik vraag me af met al die werkzaamheden, overstap- en aansluit-perikelen, in combinatie met TT verkeersdrukte wanneer je in Assen zult aankomen...

@ iMark
Zoals je kunt lezen in mijn vorige reactie, denk ik inderdaad dat NS/ProRail vóór het formeel opdrachtgeven aan Struktonhadden kunnen weten dat de Moto GP/TT Assen 2018 op 01 juli
zou worden verreden.
Of en hoe er gecommuniceerd is weet ik niet en daar ga ik verder ook geen energie aan verspillen (het gaat toch immers niets meer aan de realiteit veranderen).
Maar als jij het belangrijk vindt het naadje van de kous te weten: be my guest...
Badge +3
Moet eerlijk zeggen (kijk het tegenwoordig thuis via de TV) dat ik ook niet wist dat de TT (Moto GP) dit jaar NIET gewoon het laatste weekend van juni is...

En dan zelf maar op de motor van ver komen is natuurlijk geen alternatief voor velen (alhoewel misschien net zo gezellig en druk op de weg als in de trein/bus)...
Alternatief om op tijd te zijn: Ga staan op de TT camping.
Reputatie 5

@ iMark
Zoals je kunt lezen in mijn vorige reactie, denk ik inderdaad dat NS/ProRail vóór het formeel opdrachtgeven aan Struktonhadden kunnen weten dat de Moto GP/TT Assen 2018 op 01 juli
zou worden verreden.
Of en hoe er gecommuniceerd is weet ik niet en daar ga ik verder ook geen energie aan verspillen (het gaat toch immers niets meer aan de realiteit veranderen).
Maar als jij het belangrijk vindt het naadje van de kous te weten: be my guest...

Ook voordat de opdracht formeel wordt gegund aan een partij zit er een hoop planning aan vooraf, waar Prorail dan ook al lang mee bezig is. Zomervakantie 2017 iets veranderen is zelfs dan te laat.
@TT2018 Ik begrijp dat dit voor jullie ontzettend ongelukkig uitkomt. Helaas kan ik niet veel meer toevoegen dan dat wat mijn collega Jouke al heeft aangegeven. Heb je ook al contact gehad met de organisatie van de TT en ProRail?
Reputatie 7
Badge +3
@ iMark
Zoals je kunt lezen in mijn vorige reactie, denk ik inderdaad dat NS/ProRail vóór het formeel opdrachtgeven aan Struktonhadden kunnen weten dat de Moto GP/TT Assen 2018 op 01 juli
zou worden verreden.
Of en hoe er gecommuniceerd is weet ik niet en daar ga ik verder ook geen energie aan verspillen (het gaat toch immers niets meer aan de realiteit veranderen).
Maar als jij het belangrijk vindt het naadje van de kous te weten: be my guest...

Waar het mij om gaat is dat je dit topic bent begonnen door te suggereren dat de ongelukkige planning te wijten valt aan ProRail. Het moge duidelijk zijn dat waar twee partijen activiteiten plannen er twee schuld hebben. Maar een belangrijk puzzelstukje in de waarheidsvinding is in dit geval de wijziging in de planning van de TT zelf. Ik ben van mening dat je de schuld van dit planningsfiasco veel te gemakkelijk bij ProRail (en NS) legt terwijl er zeer grote vraagtekens gezet kunnen worden bij de handelswijze van de TT-organisatie. Je probeert het naadje van de kous te weten te komen van ProRail en NS maar laat vervolgens na om feitenonderzoek te doen bij de TT-organisatie. Ik vind dat raar.

De basisvraag blijft wanneer de TT-organisatie de wijziging in de planning heeft gemeld aan de spoorsector. In juli 2017 was er een voornemen tot wijziging. Later in het jaar is de wijziging gepland. Maar heeft de TT-organisatie überhaupt contact gehad met de spoorsector alvorens de planning te concretiseren? Waarschijnlijk was één telefoontje met NS of ProRail voldoende geweest om te weten te komen dat er in het nieuw gekozen weekend grote werkzaamheden waren gepland.

Er mag (en moet) kritiek op NS en ProRail geleverd kunnen worden. Maar die kritiek moet wel redelijk en op feiten gebaseerd zijn. Vooralsnog leg ik de schuld van het planningsfiasco in eerste instantie bij de TT-organisatie zelf. Tenzij er stukken zijn dat de TT-organisatie zeer tijdig NS en ProRail heeft ingelicht. Daar heb ik zo mijn twijfels over.......
Reputatie 1
@ Miriam NS
@ RSD
@ iMark
Helaas kan ik het maar deels eens zijn met jullie redenaties.
Mijn conclusies zijn derhalve niet in overeenstemming met die van jullie.
Zoals ik al een aantal malen eerder heb aangegeven gaan noch wij, noch NS/ProRail en Dorna/TT Assen in deze “schuld-discussie” hun 100% gelijk halen.
Ik ga er in ieder geval geen verdere energie meer aan verspillen...

@ Miriam NS
Sorry voor het “drammen”, maar waar moet ik nu zijn om formeel het 01-juli-vervoers-probleem bij NS aan te kaarten?
Daarnaast zou ik toch graag willen weten:
- of er nog gekeken wordt naar de 01 juli trein (1426) vertrek 06:00 uur van Rotterdam CS, die planmatig 35 minuten gaat stilstaan in Leiden C?
- het lijkt er op dat deze trein - met daarna de overstaptrein (1823) naar Kampen Z, daarna de snelbus naar Meppel en tot slot trein (700725) naar Assen - de enige mogelijkheid is voor reizigers uit West-Nederland en ook ZuidWest-Nederland (=alles ten zuiden van Utrecht), om tijdig in Assen te komen. Realiseert NS zich dat deze trein dus meer dan waanzinnig vol zal zitten? En dat er om die stortvloed van reizigers te kunnen vervoeren er een zeer groot aantal snelbussen gereed moeten staan in Kampen Z?

Reageer