beantwoord

Geplande werkzaamheden Zwolle tijdens TT Assen

Reputatie 1
Tot mijn ontsteltenis lees ik dat er werkzaamheden zijn gepland van 30 juni t/m 15 juli van/via/naar Zwolle.
Zou de NS zich realiseren dat op 1 juli de TT is in Assen?
Nederlands grootste sportevenement dat ruim meer dan 100.000 bezoekers trekt, waarbij verreweg het grootste deel van de bezoekers met de trein zal komen.
Daarbij zullen de meeste reizigers uit het “zuiden” komen, en dus onvermijdelijk via Zwolle moeten reizen.
Zonder deze werkzaamheden zijn tijdens de TT de treinen al overvol (waar is de tijd gebleven dat NS hierop inspeelde met speciale TT-treinen...??).
Maar met deze geplande werkzaamheden voorspel ik helemaal een gigantische puinhoop met enorme frustraties voor de reizigers en dito imago-verlies voor de NS.

“Natuurlijk” zal er gezorgd worden voor vervangend vervoer.
Wij komen uit Rotterdam, en moeten dan normaal al (om op tijd voor de races te zijn) zowat de vroegste (zondags) trein nemen.
Maar nu moeten we dan in 't Harde ook nog eens de bus nemen naar Meppel. Voorspeld wordt een vertraging van 1 tot 3 kwartier. Uitgangspunt daarbij is natuurlijk dat dit traject normaliter als "rustig" wordt bestempeld. Op 1 juli zal het echter gigantisch druk zijn (zoals elk jaar met de TT); de vertraging zal naar verwachting dus belangrijk groter zijn dan de gedane voorspelling.
Bedenk daarbij dat ook de hoeveelheid bussen zal worden "berekend" op het "normale" (dus rustige) vervoersaanbod, iets wat voor 1 juli veel te laag is (en dus zullen er veel te weinig bussen beschikbaar zijn)

Mijn vragen:
  • hoe kan ik dit probleem aankaarten?
  • en waar?
  • of kan een moderator van dit forum dit op zich nemen?
Ik hoor het graag, want ik voorzie anders dat we noodgedwongen een deel van de races zullen moeten missen....
icon

Beste antwoord door Jouke NS 8 June 2018, 20:58

Bekijk origineel

81 reacties

Reputatie 1
Iedereen heeft argumenten en iedereen heeft (deels) gelijk.
Het juiste antwoord is derhalve (natuurlijk): BEIDE
NS moet zijn klanten(de reizigers) (Nederlands en buitenlanders) informeren dat er wijzigingen zijn in de treinreis naar Assen als gevolg van werkzaamheden bij Zwolle.
TT Assen moet zijn klanten (de motorliefhebbers) informeren dat het circuit moeilijker bereikbaar is vanwege werkzaamheden aan het spoor bij Zwolle.
Niets meer en niets minder.
Gewoon gezamenlijk optrekken, afstemmen en informeren.
Net zoals dat gebeurt bij het “Dutch TT Nieuw verkeersplan” door samenwerking van gemeente Assen, TT circuit Assen en Rijkswaterstaat https://www.racesport.nl/motogp/dutch-tt-nieuw-verkeersplan-moet-zorgen-voor-betere-aan-en-afvoer/

@ josieh
Precies waar ik me dus ook zorgen over maak.
Echter de snelbussen voor doorgaande reizigers (dit zijn op 01 juli natuurlijk voornamelijk TT-gangers) zullen helemaal niet in Zwolle komen.
Die stappen in te Kampen Zuid of 't Harde en worden vandaar vervoerd naar Meppel ('s avonds uiteraard andersom).
Maar de zorg blijft óf er voldoende snelbussen zullen zijn om de vroege reizigerspiek te kunnen vervoeren (en of die bussen inderdaad een plekje zullen kunnen vinden bij de stations Kampen Zuid en 't Harde).
Daarnaast is een geweldige zorg (blunder van NS) natuurlijk het gebrek aan vroege treinen om überhaupt op tijd in Kampen Zuid en 't Harde te kunnen arriveren (doel daarbij is om uiterlijk om 10:00 uur aan te komen op station Assen).
Op dit moment in de reisplanner:

De eerste sprinter vanaf Amsterdam CS naar Kampen Zuid stopt om 8.42 uur op Kampen Zuid en dan ben je volgend de reisplanner om 9.54 uur in Assen op het station.

De eerste sprinter vanuit Amersfoort naar 't Harde stopt om 8.52 in 't Harde en dan kun je om 10.12 uur in Assen op het station zijn.

Het probleem ligt hem er in waar je vandaan moet komen en hoe vroeg de treinen daarvandaan vertrekken in de richting van 't Harde of Kampen Zuid.

En inderdaad de bussen naar Zwolle zijn bussen voor mensen die niet doorreizen naar de TT en recent bij de eerdere werkzaamheden in Zwolle is er alvast proefgedraaid met de scenario's. En de bussen staan er niet allemaal tegelijkertijd 😉
@ TT2018,
Vergeet je dan die mensen die vanuit het Oosten, Raalte, Ommen naar TT willen niet?
Het Zuiden ( Olst) omreizen via Amsterdam Zuid naar Kampen Zuid?,

Komt op 30 juni 2018 ( is dacht ik ook en TT dag, misschien minder belangrijk) nog de Nederlandse Veteranendag bij in Den Haag, begint 10,20 uur, voor een deel andere richting maar voor een deel ook overlapping.
Kan men nog paar jaar geleden herinneren dat NS zelfs extra treinen voor hen inzette, tja!
Reputatie 1
@ JBa
Mijn doel (en dat van vele andere motorsport liefhebbers) is om alle races te zien en daarvoor MOET je uiterlijk om 10:00 uur op station Assen aankomen.
Dat lukt alleen als je om 08:35 aankomt in Kampen Zuid (de snelbus vertrekt 08:40 uur).
Ik kan de door jou aangegeven tijd (08:42 uur) nergens vinden...

In eerdere reactie in dit topic heb ik al aangegeven zeer te twijfelen aan de haalbaarheid van deze NS-reisplanning (maar ik ga het desalniettemin proberen).
Alles staat of valt met de aanwezigheid van (vele) snelbussen, vlotte overstapmogelijkheden, evt. het wachten van de trein in Meppel.
Het zou zo helpen als NS eindelijk eens ging overwegen om op 01 juli de treinen eerder te laten rijden....

@ josieh
Je hebt gelijk: er zijn ook snelbussen nodig van reizigers komende uit het Oosten.
Omreizen via Kampen Zuid is inderdaad mogelijk, maar brengt je niet tijdig (uiterlijk 10:00 uur op station Assen) om alle races te kunnen zien.

En inderdaad er is sprake van een Motorsport-weekend.
Dit zal zeker veel motorsportliefhebbers trekken die met de trein reizen. Echter de aantallen die op vrijdag en/of zaterdag de trein daarvoor pakken verbleken bij het aantal reizigers dat op zondag wordt verwacht.

En wederom inderdaad de tijd dat NS adequaat inspeelde op de TT Assen met extra en langere treinen is helaas al jaren voorbij...
Dat wil zeggen: er zijn wel extra treinen op 01 juli, maar ze rijden domweg
  • óf te laat (aankomst station Assen na 10:00 uur)
  • óf te vroeg (onmogelijk ze te nemen omdat er nog geen treinen rijden die je tijdig een aansluiting hierop geven)
  • briljant allemaal...
Reputatie 1
@ JBa
Excuus, ik heb de trein gevonden die 08:42 uur aankomt in Kampen Zuid (foutje... bedankt....)
Ridicuul in deze reisplanning is dat de snelbus in Meppel aankomt om 09:25 uur (moet ik trouwens nog zien met de TT-drukte op de wegen rondom Zwolle).
De trein vertrekt uit Meppel om 09:27 uur (DUS NA 2 MINUTEN).
Onhaalbaar.
Kijk, zo kun je natuurlijk altijd een "passende" oplossing bieden....
Badge +3
Goed zo, als dat lukt. Bus tijden altijd een gok (neem het ze niet kwalijk, tenzij je echt slecht behandeld wordt) want dat is ook maar inhuur en 'we doen oNS best, maar zijn geen trein...
Reputatie 1
@ Robert B
Volledig mee eens.
Ik neem het zeker niemand (busmedewerkers/treinmedewerkers) kwalijk als het misgaat op 01 juli.
De enige die ik (op voorhand) iets kwalijk neem is NS die domweg geen treinen eerder wil laten rijden zodat er wat tijdsspeling komt voor de onvermijdelijke snelbus-reis.
Op de thans door NS bedachte reiswijze is station Assen domweg niet te bereizen voor uiterlijk 10:00 uur (al zullen grote volksstammen (waaronder ik) dit toch proberen...).
Misschien moeten we ons gaan beraden op het missen van tenminste 1 motorrace (en de verwijtbaarheid van NS daarvan).
De trein vertrekt uit Meppel om 09:27 uur (DUS NA 2 MINUTEN).
Vanuit Meppel vertrekt er op 30 juni 4 keer per uur een trein naar Assen.
De volgende trein na 09:27u vertrekt 14 minuten later om 09:41u
Reputatie 1
En hoe laat komen die treinen dan aan in Assen?
Juist......., na 10:00 uur dus....
Voorspeld wordt een vertraging van 1 tot 3 kwartier.

Grappig, reizigers uit Amsterdam naar Assen hebben op zaterdag 30 juni maar 10 minuten vertraging.

Zaterdag 23 juni 2018: Amsterdam 05:02u - 08:02u Assen (2 keer overstappen)
https://9292.nl/reisadvies/station-amsterdam-centraal/station-assen/vertrek/2018-06-23T0502

Zaterdag 30 juni 2018: Amsterdam 05:02u - 08:12u Assen (3 keer overstappen)
https://9292.nl/reisadvies/station-amsterdam-centraal/station-assen/vertrek/2018-06-30T0502
Reputatie 7
Badge +3
De reis van Rotterdam Centraal naar Assen duurt op zaterdag 30 juni 20 minuten langer dan op zaterdag 23 juni. Aankomst in Assen is om 09.24 uur. Dat vind ik alleszins acceptabel. 40 minuten voor de busrit van 't Harde naar Meppel lijkt me ook realistisch. Bovendien rijden er (zoals Michiel ook al aangaf) extra treinen van Meppel naar Assen. Zelfs wanneer je de trein van 08.57 uur mist in Meppel kun je met de trein van 09.11 uur ook nog op tijd in Assen zijn.

Voor zondag 1 juli moet ik @TT2018 wel gelijk geven dat de reis vanuit Rotterdam erg lang duurt en dat je pas om 09.54 in Assen kunt aankomen. De reis duurt meer dan 70 minuten langer dan op zondag 24 juni. Tegelijkertijd kun je je afvragen waarom de TT-organisatie NS niet betaalt om extra treinen in te leggen op zondagochtend 1 juli. Dat zou een aardige geste zijn ten opzichte van hun fans.

Ik zou eens bij de TT-organisatie navragen waarom het bestellen van extra treinen bij NS niet is overwogen. Zeker na de blunder van het verschuiven van de TT naar een weekend met werkzaamheden aan het spoor zou dat niet minder dan terecht zijn.
Reputatie 1
Zaterdag 30 juni is Veteranendag met bijbehorende drukte.
Het echte grote reizigers-geweld barst los op zondag 01 juli, want dan is de MotoGP/ TT Assen.
Belachelijk dat er voor West- en Zuidwest-Nederland slechts 1 trein rijdt die tijdig in Assen arriveert.
TT 2018

Tipje uit mijn topic werkzaamheden Zwolle 30 juni t/m 15 juli

"Betreft Onnen, lees ik elders dat er via Deventer één spoor in dienst blijft voor NedTrain (en ook voor goederenvervoer) om naar Onnen te kunnen blijven rijden.

Goederentreinen en onderhoudstreinen rijden dus wel!
Tip: neem om 0:15 de rechtstreekse bus naar Groningen (aankomst 04:00) en pak dan de trein naar Assen. Dan bent u zeker op tijd.

https://www.busradar.nl/zoek/?From=Rotterdam&To=Groningen&When=2018-07-01&WhenReturn=&Passengers=1&Radius=15000&WithChangeover=true
Reputatie 7
Badge +3
In deze is het ook een soort ongelukkige samenloop van omstandigheden aangezien op zondag de eerste treinen nu eenmaal later gaan rijden dan op zaterdag of op werkdagen.
Bij werkzaamheden is of was het ook altijd zo dat de eerste bus reed op dezelfde tijd als de eerste trein, waardoor je dus altijd later op de plaats van bestemming was omdat een bus er nu eenmaal langer over doet. Dat zou nu anders zijn getuige dit topic
https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/nieuw-ns-beleid-bij-werkzaamheden-wordt-de-tijd-van-de-eerste-bus-afgestemd-op-de-aankomsttijd-van-de-eerste-geschrapte-trein-49355

In navolging van vroegere eerst bussen zou NS ook, zeker op een zondag, kunnen overwegen vroegere eerste treinen te laten rijden aan weerszijden van grootschalige werkzaamheden. Dat zou volgens een reactie in bovenstaand topic wel gebeuren op zaterdag vanuit Leeuwarden, maar blijkbaar niet op zondag.
Reputatie 1
@ Momo
Inderdaad vreemd dat NS geen actie neemt om vroegere eerste treinen te laten rijden op zondag 01 juli.
Hiermee zijn alle goedbedoelde adviezen om eerder te vertrekken (behalve die van Michiel dan...) dus helaas niet realiseerbaar.
In feite is dit hetzelfde dilemma als speelde op zaterdag 30 juni, waar NS wel besloot vroeger eerste treinen te laten rijden om Veteranen in staat te stellen tijdig naar de Veteranendag in Den Haag te reizen.
Tip: neem om 0:15 de rechtstreekse bus naar Groningen (aankomst 04:00) en pak dan de trein naar Assen. Dan bent u zeker op tijd.

https://www.busradar.nl/zoek/?From=Rotterdam&To=Groningen&When=2018-07-01&WhenReturn=&Passengers=1&Radius=15000&WithChangeover=true

Er is kennelijk véél belangstelling om op zondagochtend op tijd te zijn bij de TT-Race in Assen.
Nachtbus N818 die om 00:15 uit Rotterdam vertrekt en via Amsterdam (01:40) naar Groningen rijdt (aankomst 04:00) is op 2 stoelen na (€23 vanaf Rotterdam & €16 vanaf Amsterdam) uitverkocht.
Per saldo stappen er in Groningen 16 passagiers méér uit dan die er instappen (richting Bremen).

Op een gewone zondagochtend kost een busticket vanuit Rotterdam €10 en Amsterdam €7.
De bus is dan nog niet eens halfvol en er stappen in Groningen veelal meer mensen in dan uit.
Reputatie 1
@ Michiel
Natuurlijk wil iedereen op tijd op het TT-circuit zijn.
Maar door de belachelijke "service" (lees: onwil) van NS lukt dat op zondag 01 juli gewoonweg niet.
Steeds meer TT-gangers zullen dus noodgedwongen moeten kiezen voor alternatief vervoer.
Bus, eigen vervoer (auto/motor), of zelfs hun toevlucht nemen tot een overnachting ergens ten noorden van Zwolle.
En als de treinen naar Assen dan maar deels gevuld worden zal NS achteraf natuurlijk zeggen: zie je wel er was helemaal geen vervoersprobleem.
Zo kun je natuurlijk ook je eigen werkelijkheid en je eigen gelijk creëren....
Badge +3
Wat is dan de 'onwil' van NS? Er worden rond Zwolle maar liefst 200 bussen ingezet tenslotte! De werkzaamheden zelf zijn de 'schuld' van ProRail, en mogelijk een gebrek aan communicatie met de organisatie van de TT.
Reputatie 1
@ Robert B
De onwil betreft het niet vroeger willen laten rijden van treinen op deze zondag.
De genomen maatregelen (extra treinen en 200???? snelbussen) lijken op zich aardig, maar ze komen te laat om TT-gangers tijdig (dat is voordat de races beginnen) op het circuit te krijgen.
Hoe moeilijk kan het zijn, als NS het echt wil, om een aantal "vroege" treinen te laten rijden? (bv volgens een zaterdag dienstregeling)
En bedenk: een extra vroege trein kon/kan voor de Veteranendag immers wel....

Onwil dus waar de "schuldvraag" totaal buiten staat.
Reputatie 5
Ik woon bij Kampen zuid....zal ik 1 juli maar in een kraampje gaan staan en blikjes koud bier verkopen 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Misschien kun je slaapplaatsen verhuren aan mensen die de avond ervoor vertrekken en ergens de nacht moeten doorbrengen. Met de eerste bus vanaf Kampen Zuid zondagochtend zijn ze dan ruim op tijd in Assen.😁
Reputatie 1
Goede suggesties!
Jullie zitten er in ieder geval een stuk realistiser en creativer in dan de NS 😉
Reputatie 5
@ Robert B
De onwil betreft het niet vroeger willen laten rijden van treinen op deze zondag.
De genomen maatregelen (extra treinen en 200???? snelbussen) lijken op zich aardig, maar ze komen te laat om TT-gangers tijdig (dat is voordat de races beginnen) op het circuit te krijgen.
Hoe moeilijk kan het zijn, als NS het echt wil, om een aantal "vroege" treinen te laten rijden? (bv volgens een zaterdag dienstregeling)
En bedenk: een extra vroege trein kon/kan voor de Veteranendag immers wel....

Onwil dus waar de "schuldvraag" totaal buiten staat.

Treinen extra vroeg inzetten gaat niet zomaar ivm reistijden van de machinisten. Ik meen eerder te hebben gelezen dat er dan een hele extra dienst nodig is om de treinen een uur eerder te laten rijden. Misschien dan @JBa of @Slidestops hier meer over kunnen vertellen
Reputatie 7
Afhankelijk van de standplaats en de tijdstippen van de reserves zou je soms wel een extra trein kunnen opvangen. Maar de rest van de diensten en tijden staan van te voren gewoon vast, dus zal er waarschijnlijk een extra dienst moeten worden gesteld, waar iemand dan vrijwillig extra moet willen werken, want het is buiten het rooster..

Reageer