beantwoord

Geplande werkzaamheden Zwolle tijdens TT Assen

Reputatie 1
Tot mijn ontsteltenis lees ik dat er werkzaamheden zijn gepland van 30 juni t/m 15 juli van/via/naar Zwolle.
Zou de NS zich realiseren dat op 1 juli de TT is in Assen?
Nederlands grootste sportevenement dat ruim meer dan 100.000 bezoekers trekt, waarbij verreweg het grootste deel van de bezoekers met de trein zal komen.
Daarbij zullen de meeste reizigers uit het “zuiden” komen, en dus onvermijdelijk via Zwolle moeten reizen.
Zonder deze werkzaamheden zijn tijdens de TT de treinen al overvol (waar is de tijd gebleven dat NS hierop inspeelde met speciale TT-treinen...??).
Maar met deze geplande werkzaamheden voorspel ik helemaal een gigantische puinhoop met enorme frustraties voor de reizigers en dito imago-verlies voor de NS.

“Natuurlijk” zal er gezorgd worden voor vervangend vervoer.
Wij komen uit Rotterdam, en moeten dan normaal al (om op tijd voor de races te zijn) zowat de vroegste (zondags) trein nemen.
Maar nu moeten we dan in 't Harde ook nog eens de bus nemen naar Meppel. Voorspeld wordt een vertraging van 1 tot 3 kwartier. Uitgangspunt daarbij is natuurlijk dat dit traject normaliter als "rustig" wordt bestempeld. Op 1 juli zal het echter gigantisch druk zijn (zoals elk jaar met de TT); de vertraging zal naar verwachting dus belangrijk groter zijn dan de gedane voorspelling.
Bedenk daarbij dat ook de hoeveelheid bussen zal worden "berekend" op het "normale" (dus rustige) vervoersaanbod, iets wat voor 1 juli veel te laag is (en dus zullen er veel te weinig bussen beschikbaar zijn)

Mijn vragen:
  • hoe kan ik dit probleem aankaarten?
  • en waar?
  • of kan een moderator van dit forum dit op zich nemen?
Ik hoor het graag, want ik voorzie anders dat we noodgedwongen een deel van de races zullen moeten missen....
icon

Beste antwoord door Jouke NS 8 June 2018, 20:58

Zoals Iris NS aangeeft heb ik navraag gedaan over de inzet van bussen. We zetten extra materieel in om de reizigers te vervoeren. Daarbij doen we er, zoals ik eerder ook al aangaf, alles aan om te voorkomen dat reizigers te laat komen en races missen. De exacte aantallen weet ik helaas niet. Er is mij echter verzekerd dat het aantal in verhouding tot een normaal weekend met werkzaamheden hoger zal liggen.

De datum waarop de werkzaamheden plaatsvinden of het TT evenement verplaatsen is geen optie. We spelen in op evenementen en proberen hier omheen te plannen maar volledig uitsluiten van overlast kunnen we niet. Het enige advies wat ik je verder kan geven is tijdig te vertrekken.
Bekijk origineel

81 reacties

Reputatie 1
En zo blijkt eens te meer:
"openbaar vervoer brengt je op de verkeerde tijden, van de plek waar je niet bent, naar de plek waar je niet wilt zijn" 😁
Badge +3
Kan goed zijn dat er precies op dat tijdstip er een goederentraject in de weg zat...

En niet omdat goederenverkeer voorrang heeft (want dat is niet zo) kan het altijd zo zijn dat je inderdaad langer stil staat op Leiden dan een trein later.

Schuiven met vertrekstations (weet je wat, begin toevallig vandaag maar in Leiden want dan kunnen mensen eerder in Assen zijn) is natuurlijk ook lastig.

Eindstation schuiven is wel mogelijk natuurlijk. Bij deze (en als troost misschien als daar familie van je woont...)

Aantal 'exotische' treinbestemmingen met IC vanaf Den Haag Centraal neemt met het jaar toe @NS_online. Nu ook al rechtstreeks naar Kampen-Zuid.
Dank je wel voor je verslag, @TT2018

Jammer dat je 35 minuten (6:42u - 7:17u) moest wachten op station Leiden Centraal.
Was het nou voor deze ene keer niet mogelijk om de 721 voor één keer te laten
beginnen in Leiden Centraal om 06.47 (zie tijdschema IC 725 een uur later) ?
Dan waren de reizigers met de IC 1426 uit Rotterdam CS, Delft, Den Haag HS, Leiden, Schiphol,
Amsterdam Zuid en Almere Centrum al een uur eerder op station Kampen Zuid (a08:02u).
Met de NS Bus van 08:10u of 08:20u was je dan al om 08:45u of 08:55u in Meppel.
Met de Intercity IC 700523 van 08:57u uit Meppel was je dan om 09:24u in Assen,
mooi op tijd voor de start van de 1e races op het TT-Circuit.

Dat vind ik nou een gemiste kans voor de NS!
Reputatie 1
@ Michiel
Zoals ik al eerder aangaf zijn we om 06:00 uur met de trein vertrokken van Rotterdam Centraal.
Het aantal reizigers in deze trein was duidelijk lager vergeleken met die van de trein, uit vorige jaren, die normaal altijd om 07:35 uur vertrekt.
Of dat komt door het onchristelijke vroege vertrektijdstip of omdat veel TT-gangers dit jaar hebben gekozen voor eigen vervoer weet ik uiteraard niet.
In Leiden Centraal moesten, we na 35 minuten wachten (belachelijk!), overstappen op de trein naar Kampen Zuid.
Daar stonden inderdaad snelbussen klaar.
Wij wisten gelukkig een plaatsje te vinden in de laatste bus.
Hoelang het niet onaanzienlijke deel van de achterblijvende TT-gangers op de volgende bus hebben moeten wachten weet ik niet.
Na een onverwacht vlotte rit (het TT-verkeer had nog nauwelijke enige omvang) arriveerden we in Kampen Zuid op het tijdstip dat de trein eigenlijk had moeten vertrekken.
Gelukkig werd echter op onze bus gewacht.
Na een korte sprint konden we ons in het eerst/voorste treinstel proppen.
Later bleek deze trein volgens de conductrice 16 "bakken" te hebben, maar iedereen zat (nou ja stond/hing) in de voorste....
Precies op tijd (net voor 10:00 uur) arriveerden we op station Assen.

Al met al dus een succesvolle afloop was ons reisavontuur.
Echter met een waanzinnig lange reisduur en slechts mogelijk door enig geluk met de snelbus en het wachten van de trein.
Zoals ik al had voorspeld was de geplande rijtijd van de snelbus aan de optimistische kant en de geplande overstaptijden veel te kort.
Maar goed, we waren op tijd en hebben kunnen genieten van alle races.
Complimenten aan allen die dit (althans voor ons) mogelijk hebben gemaakt.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of @TT2018 nog op tijd is aangekomen op de TT Assen?

http://www.dvhn.nl/drenthe/%E2%80%98Misschien-moet-we-maar-wennen-aan-lange-wachttijden-na-de-TT%E2%80%99-23331149.html
"Dit jaar had de TT de pech dat station Zwolle eruit lag vanwege spoorwerkzaamheden.
Veel TT-bezoekers van beneden Zwolle stapten daarom niet op de trein naar Assen,
maar kwamen met de auto naar het circuit, aldus het OV-bureau Groningen/Drenthe. Dat kreeg
op zondag minder mensen in de bussen van station Assen naar het circuit dan vorig jaar."

https://www.assercourant.nl/algemeen/544445/ov-bureau-kijkt-tevreden-terug-op-busvervoer-tt-in-en-rond-assen.html
"Bijna 6000 instappers zijn geteld in de pendelbus tussen station en Witten – Witterzomer. Bonte: ‘Dat is iets minder dan vorig jaar. Lijn 1 tussen station en Circuit had 22.000 extra reizigers. Vrijdag was het aantal reizigers hoger dan voorgaande jaren, zaterdag en zondag was het aantal reizigers juist iets lager.’
Dit werd volgens Bonte ook verwacht. ‘Vanwege spoorwerkzaamheden sinds dit weekend rondom Zwolle was het minder aantrekkelijk om met het openbaar vervoer de TT te bezoeken. Op basis van de ervaringen van het TT busvervoer van dit jaar, zal volgend jaar invulling worden gegeven aan het TT busvervoer van 2019.’"
Reputatie 1
Oke, en die vrijwilliger is natuurlijk niet te vinden, want die zit uiteraard op het TT-circuit (of thuis voor de buis).
Geef hem/haar eens ongelijk.... ;-)
Maar wellicht is er toch een machinist die TT-liefhebbers een plezier kan en wil doen?
Hoop doet leven......
Reputatie 7
Afhankelijk van de standplaats en de tijdstippen van de reserves zou je soms wel een extra trein kunnen opvangen. Maar de rest van de diensten en tijden staan van te voren gewoon vast, dus zal er waarschijnlijk een extra dienst moeten worden gesteld, waar iemand dan vrijwillig extra moet willen werken, want het is buiten het rooster..
Reputatie 5
@ Robert B
De onwil betreft het niet vroeger willen laten rijden van treinen op deze zondag.
De genomen maatregelen (extra treinen en 200???? snelbussen) lijken op zich aardig, maar ze komen te laat om TT-gangers tijdig (dat is voordat de races beginnen) op het circuit te krijgen.
Hoe moeilijk kan het zijn, als NS het echt wil, om een aantal "vroege" treinen te laten rijden? (bv volgens een zaterdag dienstregeling)
En bedenk: een extra vroege trein kon/kan voor de Veteranendag immers wel....

Onwil dus waar de "schuldvraag" totaal buiten staat.

Treinen extra vroeg inzetten gaat niet zomaar ivm reistijden van de machinisten. Ik meen eerder te hebben gelezen dat er dan een hele extra dienst nodig is om de treinen een uur eerder te laten rijden. Misschien dan @JBa of @Slidestops hier meer over kunnen vertellen
Reputatie 1
Goede suggesties!
Jullie zitten er in ieder geval een stuk realistiser en creativer in dan de NS 😉
Reputatie 7
Badge +3
Misschien kun je slaapplaatsen verhuren aan mensen die de avond ervoor vertrekken en ergens de nacht moeten doorbrengen. Met de eerste bus vanaf Kampen Zuid zondagochtend zijn ze dan ruim op tijd in Assen.😁
Reputatie 5
Ik woon bij Kampen zuid....zal ik 1 juli maar in een kraampje gaan staan en blikjes koud bier verkopen 🙂
Reputatie 1
@ Robert B
De onwil betreft het niet vroeger willen laten rijden van treinen op deze zondag.
De genomen maatregelen (extra treinen en 200???? snelbussen) lijken op zich aardig, maar ze komen te laat om TT-gangers tijdig (dat is voordat de races beginnen) op het circuit te krijgen.
Hoe moeilijk kan het zijn, als NS het echt wil, om een aantal "vroege" treinen te laten rijden? (bv volgens een zaterdag dienstregeling)
En bedenk: een extra vroege trein kon/kan voor de Veteranendag immers wel....

Onwil dus waar de "schuldvraag" totaal buiten staat.
Badge +3
Wat is dan de 'onwil' van NS? Er worden rond Zwolle maar liefst 200 bussen ingezet tenslotte! De werkzaamheden zelf zijn de 'schuld' van ProRail, en mogelijk een gebrek aan communicatie met de organisatie van de TT.
Reputatie 1
@ Michiel
Natuurlijk wil iedereen op tijd op het TT-circuit zijn.
Maar door de belachelijke "service" (lees: onwil) van NS lukt dat op zondag 01 juli gewoonweg niet.
Steeds meer TT-gangers zullen dus noodgedwongen moeten kiezen voor alternatief vervoer.
Bus, eigen vervoer (auto/motor), of zelfs hun toevlucht nemen tot een overnachting ergens ten noorden van Zwolle.
En als de treinen naar Assen dan maar deels gevuld worden zal NS achteraf natuurlijk zeggen: zie je wel er was helemaal geen vervoersprobleem.
Zo kun je natuurlijk ook je eigen werkelijkheid en je eigen gelijk creëren....
Tip: neem om 0:15 de rechtstreekse bus naar Groningen (aankomst 04:00) en pak dan de trein naar Assen. Dan bent u zeker op tijd.

https://www.busradar.nl/zoek/?From=Rotterdam&To=Groningen&When=2018-07-01&WhenReturn=&Passengers=1&Radius=15000&WithChangeover=true

Er is kennelijk véél belangstelling om op zondagochtend op tijd te zijn bij de TT-Race in Assen.
Nachtbus N818 die om 00:15 uit Rotterdam vertrekt en via Amsterdam (01:40) naar Groningen rijdt (aankomst 04:00) is op 2 stoelen na (€23 vanaf Rotterdam & €16 vanaf Amsterdam) uitverkocht.
Per saldo stappen er in Groningen 16 passagiers méér uit dan die er instappen (richting Bremen).

Op een gewone zondagochtend kost een busticket vanuit Rotterdam €10 en Amsterdam €7.
De bus is dan nog niet eens halfvol en er stappen in Groningen veelal meer mensen in dan uit.
Reputatie 1
@ Momo
Inderdaad vreemd dat NS geen actie neemt om vroegere eerste treinen te laten rijden op zondag 01 juli.
Hiermee zijn alle goedbedoelde adviezen om eerder te vertrekken (behalve die van Michiel dan...) dus helaas niet realiseerbaar.
In feite is dit hetzelfde dilemma als speelde op zaterdag 30 juni, waar NS wel besloot vroeger eerste treinen te laten rijden om Veteranen in staat te stellen tijdig naar de Veteranendag in Den Haag te reizen.
Reputatie 7
Badge +3
In deze is het ook een soort ongelukkige samenloop van omstandigheden aangezien op zondag de eerste treinen nu eenmaal later gaan rijden dan op zaterdag of op werkdagen.
Bij werkzaamheden is of was het ook altijd zo dat de eerste bus reed op dezelfde tijd als de eerste trein, waardoor je dus altijd later op de plaats van bestemming was omdat een bus er nu eenmaal langer over doet. Dat zou nu anders zijn getuige dit topic
https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/nieuw-ns-beleid-bij-werkzaamheden-wordt-de-tijd-van-de-eerste-bus-afgestemd-op-de-aankomsttijd-van-de-eerste-geschrapte-trein-49355

In navolging van vroegere eerst bussen zou NS ook, zeker op een zondag, kunnen overwegen vroegere eerste treinen te laten rijden aan weerszijden van grootschalige werkzaamheden. Dat zou volgens een reactie in bovenstaand topic wel gebeuren op zaterdag vanuit Leeuwarden, maar blijkbaar niet op zondag.
Tip: neem om 0:15 de rechtstreekse bus naar Groningen (aankomst 04:00) en pak dan de trein naar Assen. Dan bent u zeker op tijd.

https://www.busradar.nl/zoek/?From=Rotterdam&To=Groningen&When=2018-07-01&WhenReturn=&Passengers=1&Radius=15000&WithChangeover=true
TT 2018

Tipje uit mijn topic werkzaamheden Zwolle 30 juni t/m 15 juli

"Betreft Onnen, lees ik elders dat er via Deventer één spoor in dienst blijft voor NedTrain (en ook voor goederenvervoer) om naar Onnen te kunnen blijven rijden.

Goederentreinen en onderhoudstreinen rijden dus wel!
Reputatie 1
Zaterdag 30 juni is Veteranendag met bijbehorende drukte.
Het echte grote reizigers-geweld barst los op zondag 01 juli, want dan is de MotoGP/ TT Assen.
Belachelijk dat er voor West- en Zuidwest-Nederland slechts 1 trein rijdt die tijdig in Assen arriveert.
Reputatie 7
Badge +3
De reis van Rotterdam Centraal naar Assen duurt op zaterdag 30 juni 20 minuten langer dan op zaterdag 23 juni. Aankomst in Assen is om 09.24 uur. Dat vind ik alleszins acceptabel. 40 minuten voor de busrit van 't Harde naar Meppel lijkt me ook realistisch. Bovendien rijden er (zoals Michiel ook al aangaf) extra treinen van Meppel naar Assen. Zelfs wanneer je de trein van 08.57 uur mist in Meppel kun je met de trein van 09.11 uur ook nog op tijd in Assen zijn.

Voor zondag 1 juli moet ik @TT2018 wel gelijk geven dat de reis vanuit Rotterdam erg lang duurt en dat je pas om 09.54 in Assen kunt aankomen. De reis duurt meer dan 70 minuten langer dan op zondag 24 juni. Tegelijkertijd kun je je afvragen waarom de TT-organisatie NS niet betaalt om extra treinen in te leggen op zondagochtend 1 juli. Dat zou een aardige geste zijn ten opzichte van hun fans.

Ik zou eens bij de TT-organisatie navragen waarom het bestellen van extra treinen bij NS niet is overwogen. Zeker na de blunder van het verschuiven van de TT naar een weekend met werkzaamheden aan het spoor zou dat niet minder dan terecht zijn.
Voorspeld wordt een vertraging van 1 tot 3 kwartier.

Grappig, reizigers uit Amsterdam naar Assen hebben op zaterdag 30 juni maar 10 minuten vertraging.

Zaterdag 23 juni 2018: Amsterdam 05:02u - 08:02u Assen (2 keer overstappen)
https://9292.nl/reisadvies/station-amsterdam-centraal/station-assen/vertrek/2018-06-23T0502

Zaterdag 30 juni 2018: Amsterdam 05:02u - 08:12u Assen (3 keer overstappen)
https://9292.nl/reisadvies/station-amsterdam-centraal/station-assen/vertrek/2018-06-30T0502
Reputatie 1
En hoe laat komen die treinen dan aan in Assen?
Juist......., na 10:00 uur dus....
De trein vertrekt uit Meppel om 09:27 uur (DUS NA 2 MINUTEN).
Vanuit Meppel vertrekt er op 30 juni 4 keer per uur een trein naar Assen.
De volgende trein na 09:27u vertrekt 14 minuten later om 09:41u
Reputatie 1
@ Robert B
Volledig mee eens.
Ik neem het zeker niemand (busmedewerkers/treinmedewerkers) kwalijk als het misgaat op 01 juli.
De enige die ik (op voorhand) iets kwalijk neem is NS die domweg geen treinen eerder wil laten rijden zodat er wat tijdsspeling komt voor de onvermijdelijke snelbus-reis.
Op de thans door NS bedachte reiswijze is station Assen domweg niet te bereizen voor uiterlijk 10:00 uur (al zullen grote volksstammen (waaronder ik) dit toch proberen...).
Misschien moeten we ons gaan beraden op het missen van tenminste 1 motorrace (en de verwijtbaarheid van NS daarvan).

Reageer