beantwoord

Herstelwerkzaamheden Moerdijkbrug

Reputatie 6
  • Reisleider***
  • 889 reacties
Vanaf aanstaande woensdag 13 aprilt ot en met aanstaande vrijdag 15 april worden er herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan de Moerdijkbrug.
Op vrijdag 15 april ga ik naar Brussel met de IC Benelux.

Is er al enig idee wanneer de reisplanner wordt aangepast? Ik heb in Brussel namelijk een aansluiting op een trein met een gereserveerde zitplaats, dus is het wel fijn om te weten waar ik aan toe ben.
icon

Beste antwoord door Tamzin 9 april 2016, 13:26

Ik las in de krant dat de reisplanner maandag wordt aangepast.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Reputatie 7
Badge +3
In het verleden bij eerdere langdurige stremmingen van de Moerdijkbrug moest je met IC-Direct naar Breda. Daar kon je dan overstappen op de Benelux die dan de route Breda-Roosendaal-Brussel reed. Ik weet alleen niet of dat nu ook kan omdat het middenperron in Breda niet beschikbaar is wegens werkzaamheden.
Reputatie 4
Badge
Houd in Brussel Zuid ook rekening met:

Brussel-Zuid : Beperkte toegang perron 3, 4, 5 en 6. 01.12.15, 18:36 - 10.12.16, 23:59 Brussel-Zuid
Beperkte toegang perron 3, 4, 5 en 6 vanwege de veiligheidsmaatregelen niveau 3.

Volg strikt de richtlijnen op van het NMBS-personeel en de ordediensten en volg de wegwijzers.

Ik neem aan dat op deze perrons (Thalys / TGV) alle tassen worden gecontroleerd. Het is dus aan te bevelen om op tijd in Brussel Zuid te zijn.

Dat is correct en tevens juist

NS ONTHOUDT REIZIGER TIJDIGE INFORMATIE

Al enkele dagen is het bekend dat de Moerdijkbrug door inschattingsfouten van #ProRail onverwachts drie werkdagen gestremd zal zijn (13-15 april). Wij hebben de NS vrijdagmiddag verzocht, de komende stremming op zijn website (en dus ook Teletekst) aan de reizigers bekend te maken. De NS heeft dat nu, zaterdag tegen middernacht, nog steeds nagelaten. Juist bij zo’n ingrijpend probleem dienen de reizigers zo snel mogelijk te worden ingelicht: hoe eerder je reizigers inlicht, hoe meer reizigers hun reis kunnen afgelasten of kiezen voor vervangend vervoer. Dat de NS heeft nagelaten de reizigers zo snel mogelijk op de hoogte te stellen, beschouwt Voor Beter OV als een regelrechte schande.
Reputatie 7
Badge +4
Dit is op de Belgische site van b-europe.com te vinden:

Dringende werken Moerdijkbrug op 13, 14 en 15 april: reizigers IC Brussel-Amsterdam omgeleid via Breda

Door dringende werken aan de oude Moerdijkbrug zal de IC Brussel-Amsterdam op woensdag 13, donderdag 14 en vrijdag 15 april slechts tussen Brussel en Roosendaal kunnen rijden.

Reizigers naar Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Amsterdam kunnen in Roosendaal overstappen richting Breda. Vanuit Breda rijdt om het halfuur de IC-Direct naar Rotterdam, Schiphol en Amsterdam. Reizigers voor Dordrecht en Den Haag kunnen in Breda of Rotterdam overstappen op andere treinen van NS. Deze omleiding geldt ook in de andere richting voor reizigers van Nederland naar België.

Gelieve rekening te houden met langere reistijden in de beide richtingen. Reizigers worden daarom aangeraden om ongeveer 1u vroeger te vertrekken.

Deze werkzaamheden hebben geen impact voor Thalys, die zoals gewoonlijk zal rijden.
Reputatie 4
Badge
Vanaf aanstaande woensdag 13 aprilt ot en met aanstaande vrijdag 15 april worden er herstelwerkzaamheden uitgevoerd aan de Moerdijkbrug.
Op vrijdag 15 april ga ik naar Brussel met de IC Benelux.

Is er al enig idee wanneer de reisplanner wordt aangepast? Ik heb in Brussel namelijk een aansluiting op een trein met een gereserveerde zitplaats, dus is het wel fijn om te weten waar ik aan toe ben.

De controles in Brussel zijn streng en kosten tijd. Zorg daarom dat je er op tijd bent.

Reken voor de vervangende dienstregeling tussen Rotterdam en Roosendaal ruim extra tijd, ook gezien het feit dat de IC-direct naar Breda nog wel eens wil uitvallen.

Wees niet verbaasd als de reis naar Brussel meer dan een uur langer duurt.

Ik zou zelf twee uur eerder dan normaal op stap gaan, als dat kan, of toch minimaal één uur.
Sterkte.
Reputatie 2
Heb ik met herstel werkzaamheden recht op geld terug bij vertraging? Omdat het geen reguliere werkzaamheden zijn en ik er veel hinder van ondervindt
Reputatie 4
Badge
Alleen als de werkzaamheden van te voren niet zijn aangekondigd, heeft u recht op geld terug bij vertraging. Welke termijn daarvoor geldt is overigens onduidelijk. in dit geval zal NS naar verwachting de werkzaamheden twee dagen van te voren aankondigen. dat is voor een dergelijk ingrijpende wijziging op een internationaal traject wel heel kort van te voren.
De voorwaarden geld terug bij vertraging geven niet aan wat die termijn is. De Europese regels op dit gebied geven wel een termijn aan (waar als minimum aan voldaan moet worden) en dat is het moment waarop het vervoerbewijs wordt aangeschaft. Helaas is dat bij gebruik van de OV-chipkaart in de gunstigste uitleg pas op het moment van inchecken.

Belangrijker is in dit geval wellicht dat er in geval van overmacht geen recht is op gtbv.
Reputatie 2
er is nog steeds niks verwerkt in de reisplanner , komt dit nog?
Reputatie 4
Badge
NS heeft aangegeven dat het steeds een dag van te voren in de Reisplanner wordt verwerkt. Dat dat nu niet het geval, is wel pijnlijk.
Reputatie 2
het is nu 12.10 en er staat nog steeds niks op over morgen
Reputatie 4
Badge
Ga maar uit van een uur langere reistijd.
Reputatie 4
Badge
Op http://www.ns.nl/reisinformatie/calamiteiten/herstelwerkzaamheden-dordrecht-lage-zwaluwe-vanaf-woensdag.html staat:

"De reisplanner voor morgen wordt in de loop van vandaag bijgewerkt. Zodra dit gebeurd is, melden wij dat hier."
Reputatie 5
Nu krijg ik van de reisplanner het advies om de Intercity Direct te nemen naar Breda, met dit scherm -

Maar de versperring geldt toch juist niet voor ICd?
Reputatie 7
Badge +3
Er blijkt maar weer eens hoe slecht er gepland wordt in Nederland.

De werkzaamheden op de Moerdijkbrug moeten op stel en sprong worden uitgevoerd omdat vanaf dit weekend de goederentreinen niet via de Betuweroute maar via de Brabantroute worden ingelegd vanwege de aanvang van de werkzaamheden in Duitsland aan het derde spoor tussen de grens en Oberhausen.

Bij Meteren had de Zuidwestboog natuurlijk al klaar hebben moeten zijn. Dan hadden de goederentreinen via de Betuweroute naar 's-Hertogenbosch en verder kunnen rijden. Helaas is dat stuk spoor nog niet aangelegd. En dat terwijl toch al enige tijd bekend is dat de Duitsers aan het derde spoor gaan werken tussen de grens en Oberhausen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/spoor/inhoud/spoorboekloos-reizen/routes-voor-goederentreinen

De werkzaamheden op de Moerdijkbrug hadden dan beter kunnen worden gepland.
Reputatie 4
Badge
Laten we hopen dat NS de vervangende dienstregeling nog goed op de rails krijgt en dit geen kroniek van een aangekondigde chaos wordt. Ik denk dat er op verschillende plaatsen flink wat mensen zich compleet uit de naad werken om dit allemaal nog geregeld te krijgen.

NS zal de volle laag krijgen, maar het is dit keer Prorail die wat uit te leggen heeft.
Reputatie 7
Badge +3

NS zal de volle laag krijgen, maar het is dit keer Prorail die wat uit te leggen heeft.

Dat was voor mij de reden om deze werkzaamheden in een breder kader te plaatsen. In dit geval treft NS geen enkele blaam. Ik wens de medewerkers veel sterkte toe om op deze korte termijn alles nog in goede banen te leiden.
Reputatie 7
Badge +3
Nu krijg ik van de reisplanner het advies om de Intercity Direct te nemen naar Breda, met dit scherm -

Maar de versperring geldt toch juist niet voor ICd?

Dat is inderdaad merkwaardig. Het ziet eruit als ontmoedigingsbeleid om mensen in de bussen te krijgen en niet in de IC Direct.

Misschien was een alternatief geweest om de Benelux niet op te heffen tussen Amsterdam en Roosendaal maar om die om te leiden via Utrecht. Nu krijg je een opeenhoping van reizigers in Rotterdam, Dordrecht en Breda. Ik wens iedereen die daar in de buurt moet zijn de komende dagen heel veel sterkte.
Reputatie 4

Misschien was een alternatief geweest om de Benelux niet op te heffen tussen Amsterdam en Roosendaal maar om die om te leiden via Utrecht. Nu krijg je een opeenhoping van reizigers in Rotterdam, Dordrecht en Breda.

In het verleden is dat wel gebeurd maar de ervaring was toen dat die omgeleide treinen vrijwel leeg bleven. De IC-Direct biedt een sneller alternatief.

Dat was voor mij de reden om deze werkzaamheden in een breder kader te plaatsen. In dit geval treft NS geen enkele blaam. Ik wens de medewerkers veel sterkte toe om op deze korte termijn alles nog in goede banen te leiden.

NS is wel verantwoordelijk voor de informatievoorziening hierover. Op dat gebied zou ik nou niet van 'geen blaam treffen' spreken.
Reputatie 2
nu is er nog steeds geen goede reisinformatie vooral in de late avonduren rijden er volgens de planner nog treinen dat klopt toch niet?
Reputatie 6
Even alvast in de reisplanner gekeken hoe en wat er gebeurt voor morgen (omdat vrijdag er nog niet instaat). De reisplanner wil vooral niet dat je met de ICD gaat: zo vindt de reisplanner dat ik een half uur eerder uit m'n bed mag om via Den Bosch te reizen. En daarna vooral Thalys-adviezen: als NS het prijsverschil wil betalen, zeg ik geen nee. ;)

Het hele weekend heeft NS geen kik gegeven over deze werkzaamheden, maandagochtend werd vermeld dat de reisplanner zou worden bijgewerkt, later op de maandag werd vermeld dat het slechts telkens de dag van tevoren werd vermeld en in de praktijk is dat een halve dag van tevoren.
Best leuk als je oorspronkelijk een trein van 06:30 's ochtends moet nemen. Gelukkig kan je zelf nog enigszins creatief doen emt de Reisplanner App...
Reputatie 4
Badge
zie hier voor info over geld Terug bij vertraging

https://forum.ns.nl/op-station-17/moerdijkbrug-woensdag-13-april-vrijdag-15-april-buiten-gebruik-23489

Reageer