Skip to main content

Ik heb nog nooit een steward horen zeggen dat mijn fiets slecht opvouwde toen ik de trein nam, maar vanavond zei een kortharige vrouwelijke steward dat ik hem slecht opvouwde en vroeg me hem nog een keer op te vouwen, maar ik stond op het punt uit de trein te stappen en Ik heb hem niet opgevouwen zoals zij wilde, ze vertelde me: Als je in de trein stapt, moet je de fiets naar buiten vouwen en de trein in slepen. Als je uit de trein stapt, moet je de fiets opvouwen en eruit trekken Je kunt het niet openen en eruit duwen. Dit is de regel op de trein. Moet je echt zo onmenselijk zijn? Ik ben kleiner, is het moeilijk voor mij, of moet iedereen dit doen? Ik vind dit te gemeen.

Goedenavond Lina Hu. Welkom bij de NS Community.

De insteek is hier denk ik dat je de ruimte die de fiets inneemt in de trein tot het minimum beperkt door deze altijd in opgevouwen staat in de trein te hebben.
Als je er niemand mee hindert zie ik zelf het probleem niet van het eventueel alvast op- of uitvouwen van de fiets.

Goedenavond Lina Hu. Welkom bij de NS Community.

De insteek is hier denk ik dat je de ruimte die de fiets inneemt in de trein tot het minimum beperkt door deze altijd in opgevouwen staat in de trein te hebben.
Als je er niemand mee hindert zie ik zelf het probleem niet van het eventueel alvast op- of uitvouwen van de fiets.

In de trein moet als je de vouwfiets gratis mee wilt hebben deze altijd opgevouwen zijn. Invouwen en uitvouwen hoort op het perron te gebeuren voor het instappen of na het uitstappen.

@Sascha NS jammer dat je jullie eigen voorwaarden ter discussie stelt. Artikel 5.4 AVR-NS vermeldt volkomen duidelijk:

"Onder voorwaarden mag u uw fiets meenemen in de trein. NS maakt daarbij onderscheid tussen:

a) opgevouwen vouwfietsen,

b) reguliere fietsen, en

c) (aangepaste) fietsen als hulpmiddel voor reizigers met een beperking.

(...)

Voor de eerste categorie (categorie a) hoeft u geen apart Vervoerbewijs te hebben als uw vouwfiets geen hinder of overlast veroorzaakt of kan veroorzaken door bijvoorbeeld het looppad of een zitplaats te blokkeren en:

(...)

• de gehele reis compleet is ingevouwen. De vouwfiets moet dus voor het instappen in de trein zijn ingevouwen en mag pas na uitstappen uit de trein weer uitgevouwen worden"

Invouwen vóór het instappen is dus gewoon verplicht en uitvouwen voor het uitstappen verboden, om overlast te vermijden. Als reiziger zonder vouwfiets herken ik dat ook. Als je richting deur wilt om uit te stappen struikel je regelmatig zowat over een al (half) uitgevouwen vouwfiets.

Reageer