beantwoord

hoe is het mogenlijk dat er geen treinen van Eindhoven naar Utrecht/Amsterdag rijden?

• 5 augustus 2017
  • 27 reacties
  • 717 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Slechte zet van de NS om in dit weekend Gay parade in Amsterdam werkzaamheden uit te voeren...en alle andere weekenden in de vakantie 😢
icon

Beste antwoord door Loes 5 augustus 2017, 11:29

NS heeft daar weinig over te zeggen, aangezien het ProRail is die het spoor beheert. NS is een gebruiker van het spoor en heeft zich maar te schikken in de werkzaamheden van ProRail. Hoe vervelend alle werkzaamheden ook zijn, ze zullen ongetwijfeld noodzakelijk zijn.
Bekijk origineel

27 reacties

NS heeft daar weinig over te zeggen, aangezien het ProRail is die het spoor beheert. NS is een gebruiker van het spoor en heeft zich maar te schikken in de werkzaamheden van ProRail. Hoe vervelend alle werkzaamheden ook zijn, ze zullen ongetwijfeld noodzakelijk zijn.
Blijft een vaag verhaal. Op http://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor zie ik voor dit weekend helemaal geen werkzaamheden genoteerd staan rond Asd. Prorail heeft het ekspres zo gedaan om dat de meeste mensen op vakantie zijn. Voor Noord Holland zijn de kinderen uiterlijk tot en met 2 september al op vakantie. De Gay Parade is tot en met 6 augustus 2017
Reputatie 7
Badge +3
@kater
NS gaat niet over de planning van werkzaamheden.

@brantasdelta
De werkzaamheden zijn tussen Eindhoven en Boxtel waardoor er geen treinen van Eindhoven naar Amsterdam gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Inmiddels zijn er volgens het ED weer veel te weinig bussen waardoor de reizigers lang moeten wachten in Eindhoven. Het probleem met werkzaamheden in de zomervakantie is dat het bijna onmogelijk is om voldoende bussen te regelen.

http://www.ed.nl/eindhoven/werkzaamheden-en-canal-parade-bezoekers-zorgen-voor-drukte-op-station-in-eindhoven-lange-rijen-reizigers-voor-bussen~ab0ea641/
Reputatie 3
Ach ja, Prutsrail....was niets, is niets en zal het nooit worden.
Geen wonder dat deze organisatie zo vaak negatief in het nieuws is en al een tijd onder de loupe ligt.
Ik zie dat er al is uitgelegd waarom de werkzaamheden zijn, en dat het helaas niet altijd te voorkomen is dat ze onder evenementen vallen. Ik wil nog wel even inspelen op de businzet.

Er rijden een hele hoop bussen, maar het is ontzettend moeilijk om dezelfde pasagierscapaciteit te leveren bij vervangend busvervoer. We doen ons best, maar bij zo'n groot evenement en businzet is het niet uit te sluiten dat mensen moeten wachten op hun bus.

Edit: Kleine toevoeging. Het bericht dat er lange rijen staan is natuurlijk wel bekend. Het signaal is gegeven dat er meer bussen nodig zijn, maar ik weet niet wat hierin mogelijk is.
Reputatie 3
Dat er werkzaamheden zijn is nu eenmaal zo. Deze waren al 2 jaar geleden gepland. Dus je kan je ook afvragen of het evenement niet vezet had moeten worden.
De werkzaamheden duren 2 weken.

Wat wel onbegrijpelijk is, is dat er niet meer bussen zijn geregeld! Men wist immers ook van het evenement.

Dat er geen bussen zijn is onzin. 800 meter verder zit Hermes. De ov vervoerder. Deze heeft op zaterdagen zeker bussen over. Dus een belletje en vooral de rekening betaleb. Lost veel op.
@brantasdelta
De werkzaamheden zijn tussen Eindhoven en Boxtel waardoor er geen treinen van Eindhoven naar Amsterdam gaan.[/quote] Ik zat in de buurt van Asd te zoeken en juist niet bij Ehv. Het lijkt mij tog omstreden om van Ehv dan helemaal naar Asd te komen. Maar ik denk doordat er elk 10 min een trein gaat dat ze het infrastructuur daardoor moeten aanpassen. Zie ook op https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2017/08/02/locov-geeft-negatief-advies-over-test-met-zes-intercitys-per-uur/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202017-31
Reputatie 7
Badge +3
@huibf
Er zijn in het vakantieseizoen nauwelijks touringcars te huur omdat de busbedrijven dan zelf ook midden in hun eigen hoogseizoen zitten. En bij Hermes en Arriva wil NS geen bussen huren omdat de loonkosten van een OV-chauffeur 50% hoger zijn dan van touringcarchauffeurs. Daarnaast zijn ook daar veel chauffeurs met vakantie.

Wel kun je je afvragen waarom er steeds wordt gekozen voor busvervoer over zulke grote afstanden. Je had de treinen ook tot Best of Strijp-S kunnen laten lopen en dan had je busvervoer over een veel kleinere afstand gehad i.p.v zoals nu bijna 40 km van Eindhoven naar Tilburg. Bij een korter bustraject heb je immers veel minder bussen nodig.
Reputatie 7
Badge +3
Maar ik denk doordat er elk 10 min een trein gaat dat ze het infrastructuur daardoor moeten aanpassen.
Daar heeft het niets mee te maken. Het gaat om het vervangen van oude wissels aan de westkant van station Eindhoven.
Reputatie 3
@Timzin. Inmiddels zijn er reguliere ov bussen van Bravo (Hermes en Arriva) ingezet. Het kan dus wel... Kwestie van willen. Het ontbreekt aan wilskracht bij NS.... mogelijk heeft de politie en gemeente ge-eist voor een oplossing. Onlangs zijn er in Eindhoven ook bussen door de politie gevorderd.
Reputatie 7
Badge +3
Als de politie bussen vordert dan draait de politie ook voor de kosten op. Dus de kans is klein dat ze dat gedaan hebben.

Het fundamentele probleem blijft mijns inziens een planningsfout. NS laat de bussen over onnodig grote afstanden rijden.
Reputatie 7
Laat de NS er a.u.b. van leren voor volgende (zomer)vakanties. Het aantal evenementen neemt al jaren toe, te kust en te keur in het hele land, de één nog groter dan de ander. Vroeger had je dat niet in die mate. NS vindt het blijkbaar nog altijd lastig adequaat op in te spelen op de attractie-, festival-, en evenementencultuur van de laatste jaren. En die werkzaamheden, tja die moeten gebeuren maar het zijn er wel heel erg veel altijd en bij het minste of geringste wordt een traject al gesloten. Wéér met de bus........ zucht. Dat het meeste en langdurigste werk in de vakantieperiodes gepland wordt snap ik, maar zo rustig als vroeger is het in die periodes ook niet meer..... zoveel mensen op pad in vakantietijd en in het weekend. Met dientengevolge ook meer reizigers die ermee te maken krijgen.
@Rene

NS plant die werkzaamheden niet, dat doet ProRail. Net zo goed als Arriva, Syntus, Breng en Connexxion geen werkzaamheden plannen en zich net als NS zich naar ProRail moeten schikken.
Reputatie 4
Als de politie bussen vordert dan draait de politie ook voor de kosten op. Dus de kans is klein dat ze dat gedaan hebben.
De politie vordert bussen op het moment dat de openbare orde in het gevaar dreigt te komen.
Reputatie 7
@Loes
Ik weet dat NS geen werkzaamheden plant. Maar wel vervangend vervoer, wat vaak blijkbaar te voorzichtig wordt ingezet. Alhoewel ik ook wel weer snap dat er nooit genoeg bussen in de zomer zullen zijn voor effectief vervoer voor de enorme toestroom vanuit Eindhoven naar de Randstad. Zeker in de zomervakantie niet. Het vervelende is ook dat er geen fatsoenlijke omreismogelijkheden per trein zijn, zoals wel vaak in Randstad.
Badge +3
Het vervelende is ook nog dat er diverse stremmingen zijn in Eindhoven (kermis op de Kennedylaan, Beukenlaan dicht) zodat het verkeer al gauw dicht slibt en dus ook de bussen niet supersnel heen en weer kunnen pendelen. Dan hoop ik toch echt dat ze de Boschdijk nemen naar Best, en dan bij de McDonalds de A2/A58 op.

Als ze de (HOV) busbanen zouden mogen gebruiken is het nog wel te doen via andere routes, maar ik geloof niet dat dat mag. Taxi's mogen dat overigens wél..
Reputatie 7
Badge +3
Voor de HOV-banen moeten de bussen apparatuur aan boord hebben voor de stoplichten en dat hebben touringcars niet. Ook Arriva kan om die reden in Eindhoven niet via de HOV rijden.
Reputatie 3
Tamzin. Dat is pertinent waar. De bussen kunnen n amelijk niet de busbaan nergens af. Stad uit zou dat nog kunnen. Maar stad in kan dat infrastructuur technisch niet.
Badge +3
Haha ik zie het automobilisten soms gewoon doen (Montgomerylaan, slecht aangegeven) maar inderdaad met een touringcar zou ik er niet op gokken dat het zou kunnen of lukt.

En dat van taxi's neem ik terug, als het specifiek over HOV banen gaat. Die mogen het ook niet! Wel over reguliere busbanen, met ontheffing natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Ik moest vandaag voor een crematie van Utrecht naar Heerlen reizen en mocht dus van de chaos rondom businzet 'genieten'. Bekend met te laat komen of missen van afspraken door extra vertraging bij werkzaamheden en lange vertraging door stroomstoringen, wisselstoringen, kapotte treinen, aanrijdingen ook vandaag een ruime marge ingebouwd. Maar goed ook want de reisplanner gaf wel een heel positief advies, die menigeen niet gehaald zal hebben. Ik had het 'geluk' dat ik 's ochtends naar het zuiden moest en begin van de avond weer terug. In Boxtel aangekomen wilden met mij 600 tot 700 mensen (schatting buschauffeuse) naar Eindhoven waar (volgens diezelfde buschauffeuse) 1200 tot 1400 mensen stonden te wachten om naar Boxtel te kunnen. Voor de net aangekomen reizigers kwam bus 1, daarna bus 2. Een stukje verderop stonden meer bussen,maar die bleven staan. De buschauffeuse zei tegen de mensen in de gele hesjes dat zij eigenlijk 3 kwartier pauze had maar toch ging rijden vanwege de vele mensen en liet mensen instappen. Ondertussen kwam er nog een bus aanrijden. 4 bussen dus voor ruim 600 mensen.... ik stond nog in de rij, inmiddels wel vooraan. In 1 bus was nog plaats voor 5 mensen, ik kon dus nog mee om op het nippertje in Eindhoven mijn trein te halen, waar ik volgens de planner 11 minuten overstaptijd voor had. In Eindhoven, de stad waarvan ik altijd vond dat bij werkzaamheden businzet het beste werd geregeld, was het 1 grote mensenmassa voor het station. Allemaal wachten voor een bus naar Boxtel, Tilburg of stopbus naar die plaatsen. Zoveel mensen...NS zet berichtjes over de Pride op NS-Facebookpagina met de vraag erbij wie er ook gaan. Waarom als bekend is dat er een groot evenement in Amsterdam is, festival Solar in Roermond, vakantiereizigers naar Schiphol en naar Eindhoven zo weinig bussen? En waarom een reisplanner met te krappe tijden? Om mij heen stonden mensen die te laat dreigden te komen voor hun vlucht omdat zij uitgegaan van de tijden in de reisplanner zonder marge.

Terug overwogen om van Roermond via Nijmegen naar Utrecht te gaan. Volgens de planner zou ik daar een kwartier langer over doen dan via Eindhoven. Conducteur gevraagd naar drukte in Eindhoven en op grond van zijn dat de drukte voorbij was en dat je zo de bus in kon stappen toch via Eindhoven gegaan. En daar inderdaad geen drukte, alleen de mensen die uit dezelfde trein gestapt waren, maar ....geen bussen. De 1e bus die kwam was een stopbus. Op advies van de (rokende) meneer in het gele jasje zijn degenen die voorin de rij stonden inclusief ik en de buitenlandse reizigers die gevraagd hadden hoe ze in Amsterdam konden komen en verder samen wilden reizen in de stopbus gestapt. Want werd er gezegd, de snelbus zou pas over een half uur komen. Half uur wachten... maar dat stond niet in de reisplanner, dat er nog een half uur bij kwam... En dan reisde ik nog begin van de avond, dus voor de grote stroom terugkeerders van de Pride en trof al geen bus.

Verder, waarom als er geen incheckpaal bij de bussen staat, gesloten poortjes op station Boxtel? Voor reizigers op korte afstand betekent dit dat er (deels) gratis gereisd kon worden. Voor reizigers op lange afstand dat zij 2 reizen maken en geen lange afstandkorting krijgen.

Planning was deze week nog een keer even op en neer te gaan naar het zuiden. Dat gaat het dus niet worden.
Badge +3
Beste (en zwaar gewaardeerde) MoDe je was echt de spreekwoordelijke 'Sjaak' dus, bij het geneuzel in Eindhoven. Ik ga morgen (zondag) eens kijken, denk ik, en foto's nemen voor ED want vandaag was echt bizar slecht.

Omdat ik niet voor NS werk zou ik zeggen doe vooral die via Nijmegen - Venlo - Roermond !
Za. 6 augustus 2017:
- Te weinig bussen in Eindhoven. Was inzet treinen vanaf Strijp S (betere) optie geweest?
- Door chaos in Eindhoven besloten om met de auto naar Boxtel te gaan en daar op te stappen. P+R Boxtel aan westkant van NS-station is vol: staat "vrij" op maar afgesloten in verband met vervangende bussen. Kunnen jullie dit s.v.p. voortaan aangeven bij de reisinformatie over werkzaamheden?
- Intercity in Utrecht naar Schiphol (Amsterdam) was veel te kort en daardoor te vol. S.v.p. volgende keer langere trein inzetten.
Bij voorbaat dank.
Reputatie 7
Badge +3
Prorail wilde in het weekend geen treinen naar Strijp-S omdat ze ook nog klusjes tussen Best en Boxtel wilde doen. Daar zitten we ook al jarenlang aan te hikken tegen die faunatunnel die nooit af komt.
Ik heb je verhaal aandachtig gelezen MoDe en ik kan me voorstellen dat dit geen fijne reis is geweest. Ook uit de reactie van de andere forumleden komt de situatie met betrekking tot het vervangend vervoer duidelijk naar voren. Dit moet beter, dat ben ik met jullie eens. Daarbij wil ik wel aangeven dat het vervangend vervoer lastig te plannen is qua tijden en gevoelig is voor vertragingen onderweg. Dat neemt niet weg dat er in zo'n situatie hier rekening mee moet worden gehouden en hinder zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Ik ga het verhaal van MoDe aankaarten en neem daarin ook de overige feedback mee.

Reageer