beantwoord

Hoe kan ik op 18 juli het beste met een tandem van Leeuwarden naar Rotterdam reizen?

• 8 July 2021
  • 10 reacties
  • 304 Bekeken

Op 18 juli moeten wij (twee personen) in de middag met een fiets (een tandem om precies te zijn) reizen van Friesland (ik denk dat Leeuwarden dan het makkelijkst is?) naar Rotterdam.

Normaal gesproken rijdt er een rechtstreekse Intercity tussen Leeuwarden en Rotterdam, maar op 18 juli zijn er nog werkzaamheden bezig rondom Zwolle. Als ik dus in de NS-app een reis probeer te plannen voor dat moment krijg ik slechts en alleen reisadviezen die er van uit gaan dat we de NS-stopbus pakken. Ik ga er van uit dat onze tandem niet in die NS-stopbus mag (klopt dat?) maar ik kan niet aangeven in de NS-app dat ik met een fiets reis. Ik krijg echter ook geen andere reisadviezen in de NS-app die bijvoorbeeld omrijden.

Omdat ik dus geen reisadviezen kan krijgen in de NS-app voor deze situatie stel ik hier de vraag: Hoe zou je mij aanbevelen te reizen met een tandem op 18 juli in de middag van Leeuwarden naar Zwolle?

icon

Beste antwoord door Thom 8 July 2021, 08:34

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Reis via Stavoren en neem de boot naar Enkhuizen. Vandaar is er weer een trein.Uw tandem kan niet mee in de bus. Uw fietskaartje geldt ook bij Arriva.

Vanuit Enkhuizen naar Rotterdam gaat altijd met een overstap. Sloterdijk ligt het meest voor de hand.

De boot vaart drie keer per dag. U moet reserveren. In juli en augustus mag de fiets mee in de trein in de spits als er plaats is. De boot neemt altijd fietsen mee. Een tandem is  lastiger in de trein, maar mag wel als het kan.

https://veerboot.info De boot van 10.25 is het meest gunstig voor de drukte tijdens de totale  reis overdag en kan in de daluren worden afgelegd. 14.25 kan ook, maar dan heeft u mogelijk minder kans op een plek in het laatste deel van uw reis. Persoonlijk zou ik de boot van 18.25 nemen, dat geeft veruit het minste risico en in de late treinen is er dan veelal ruimte.

Edit: zie zeker ook de opmerking van @Tamzin hieronder.Vanaf Kampen Zuid rijden tijdelijk intercity-treinen met een overstap in Leiden. Dat is goedkoper, wel met wat meer inspanning.:grinning:

Reputatie 7
Badge +3

Via Stavoren lijkt me inderdaad het meest comfortabele (wel wat prijzige) alternatief. Daarnaast is het een erg leuk boottochtje over het IJsselmeer. 

Alternatief zou u met de trein tot Meppel kunnen gaan, vervolgens zelf fietsen naar Kampen Zuid (35 km) of naar 't Harde (50 km) en dan weer verder met de trein. 

Reputatie 2

Als je minder zou willen fietsen - met de trein naar Hoogeveen en dan op de fiets naar Coevorden ( 25km ). Helaas rijd er geen (fiets-) bus van Harlingen Haven naar ‘s Harde zoals een paar jaar geleden :neutral_face: , Misschien weet de ns-ers op dit forum waarom deze niet meer rijd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga er van uit dat onze tandem niet in die NS-stopbus mag (klopt dat?)

Dat klopt inderdaad en staat ook aangegeven bij de werkzaamheden informatie.

En hou er ook rekening mee dat je vanaf zaterdag voor NS treinen  verplicht moet reserveren wanneer je een fiets meenement. https://nieuws.ns.nl/ns-start-met-fietsreservering/

Reputatie 7
Badge +4

Als je minder zou willen fietsen - met de trein naar Hoogeveen en dan op de fiets naar Coevorden ( 25km ). Helaas rijd er geen (fiets-) bus van Harlingen Haven naar ‘s Harde zoals een paar jaar geleden :neutral_face: , Misschien weet de ns-ers op dit forum waarom deze niet meer rijd.

Bent u wel zeker van dit advies voor bovengenoemde situatie?

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf Coevorden rijden de treinen naar Zwolle ook niet. Dan zou je dus verder moeten reizen over Marienberg en Almelo, noch los van het feit dat je vanuit Leeuwarden ook al flink moet omreizen om überhaupt in Hoogeveen te komen. Dat lijkt me nauwelijks reëel, dan kun je beter van Meppel naar Kampen Zuid fietsen.

Reputatie 2

Hi Thom, ik weet zeker dat van Hoogeveen naar Coevorden circa 25km op de fiets is, maar misschien is dat niet wat jij bedoel met advies :grinning:. Het is me helaas niet duidelijk wat jij bedoel met advies ?

Reputatie 7
Badge +3

Hi Thom, ik weet zeker dat van Hoogeveen naar Coevorden circa 25km op de fiets is, maar misschien is dat niet wat jij bedoel met advies :grinning:. Het is me helaas niet duidelijk wat jij bedoel met advies ?

De vraag is vermoed ik hoe je vanaf Coevorden dan weer verder wil.

Reputatie 7
Badge +4

Ze dachten aan Leeuwarden als opstapstation. Het boemeltje Marienberg- Almelo en dan naar Rotterdam kan wel, maar waar stap je dan uit om in Mariënberg te komen. Je kunt je ook richten vanuit Meppel of Hoogeveen op de gunstigste instapplek. Toch wel een stukje fietsen, want je moet naar de lijn Emmen-Zwolle waar Mariënberg aan ligt. Het is ook te hopen dat er gereisd wordt met een dagkaart, de route wijkt nogal af. Coevorden kan zeker.Ik ken het nog van het Pieterpad, lol.

Het is wel creatief, al ligt het niet voor de hand. :grinning:

Reputatie 5

De meest nuttige reisadviezen lijken zelf een stuk fietsen te behelzen. Het spoorvervoer in Nederland is zo verschrikkelijk dat je als klant je eigen vervoer mag oplossen. En globaal genomen wordt dit nog normaal gevonden ook. Wat een land is het toch :)

Reageer