beantwoord

Hogere prijs bij vervangend vervoer?

• 15 december 2020
  • 7 reacties
  • 269 Bekeken

Afgelopen vrijdag ben ik van Zaandijk Zaanse Schans naar Amsterdam Centraal en terug gereisd. Van Zaandijk naar Zaandam moest ik met vervangend vervoer (bus) reizen ivm geplande werkzaamheden. Toevallig controleerde ik vandaag mijn reishistorie, en zag dat er het eea fout was gegaan bij het in- en uitchecken. Ik was al begonnen met het online terugvragen van het teveel betaalde geld, maar had niet goed gekeken en deed dat dus fout. De klantenservice gebeld, en deze dame heeft het voor mij gecorrigeerd. Maar wat ik dus niet wist, en dat is ook de reden dat ik het aanvankelijk fout deed: kennelijk word je automatisch in- cq uitgechecked door de NS als je trein niet verder rijdt! Ik was ingechecked bij de NS-bus, en heb mijn reis vervolgd met de NS-trein, dus tussendoor check ik dan uiteraard niet uit en in. Als ik in Amsterdam overstap van bus op metro check ik ook niet uit en in. Beetje raar vind ik het. Is dit al lang zo?

Maar dan nu mijn eigenlijke vraag: Ik reis met 40% korting dus de reis naar Amsterdam kost mij normaal 2,04. Maar nu betaal ik dus 1,44 van Zaandijk naar Zaandam, en 1,68 van Zaandam naar Amsterdam, 3,12 dus! En dat 2 keer. Ik heb het gevraagd aan de klantenservice, maar die dame begreep niet waar ik het over had. Dus ik reis dezelfde reis, met 20 minuten vertraging en een hoop ongemak, en betaal 52% meer! NS, krijg ik dat geld terug?

icon

Beste antwoord door loklok8 15 december 2020, 17:14

Bij een foutief geprogrammeerd paaltje gebeurt het wel eens dat de uitchecktijd (in dit geval bij de bus) later is dan de inchecktijd was (bij de trein), waardoor het systeem de tweede incheck als een nieuwe reis ziet, omdat je niet terug in de tijd kan reizen. Was dit soms het geval?

Maar wat ik dus niet wist, en dat is ook de reden dat ik het aanvankelijk fout deed: kennelijk word je automatisch in- cq uitgechecked door de NS als je trein niet verder rijdt! Ik was ingechecked bij de NS-bus, en heb mijn reis vervolgd met de NS-trein, dus tussendoor check ik dan uiteraard niet uit en in. Als ik in Amsterdam overstap van bus op metro check ik ook niet uit en in. Beetje raar vind ik het. Is dit al lang zo?

Kan ik hieruit opmaken dat u gebruik maakt van NS Flex? Want daar worden gemiste in- en uitchecks automatisch gecorrigeerd op basis van de reisgegevens. Als u bij de bus niet heeft uitgecheckt en bij de poortjes opnieuw heeft ingecheckt ontbreekt er namelijk een uitcheck. 

In principe hoort er voor reizigers die op een NS bus overstappen een poortje open te staan, maar ik weet dat dat niet overal gebeurt waardoor het altijd verstandig is om bij de bus uit te checken en op het station opnieuw in te checken (of andersom).

Bij een overstap van de bus naar de metro (ongeacht vervoerder) hoor je altijd uit te checken in de bus en in te checken in de metro, omdat je anders steeds een gemiste uitcheck hebt en je weer opnieuw het basistarief moet betalen bij de tweede reis. Daarnaast ben je steeds het instaptarief van €4 kwijt en kan de kaart ook tijdelijk geblokkeerd worden als er te vaak niet is uitgecheckt. Ik zou als ik u was nog even naar de rest van uw reishistorie kijken om te zien of er niet reizen met het GVB zijn die duurder zijn als aangegeven in de reisplanner. De regel is dat je bij elk vervoermiddel altijd steeds in- en uit moet checken, ook al reis je verder met dezelfde vervoerder. 

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zat er mogelijk tussen het uitchecken bij de poortjes in Zaandam en het weer inchecken bij de vervangende bus meer dan 35 minuten? Wanneer er meer dan 35 minuten zit tussen uitchecken en weer inchecken begint een nieuwe reis en loopt de langeafstandskorting niet door. Als er wel binnen 35 minuten weer is ingecheckt had gewoon een overstap moeten zijn en de totaalprijs €2,04.

Nee, er zat hooguit 10 minuten tussen, ik ben steeds in de eerst beschikbare bus dan wel trein gestapt. Misschien komt het dan door mijn "fouten” bij het in- en uitchecken.

Reputatie 7
Badge +3

Geeft de reishistorie ook aan dat het binnen deze hooguit 10 minuten was? Er zijn namelijk wel eens enkele gevallen geweest waarbij de tijd van het tijdelijke paaltje wat bij de bus staan niet op de juiste tijd ingesteld stond. En dan kan er geregistreerd worden dat het wel langer dan 35 minuten, ook al was het niet zo.  Heeft u misschien een screenprint van de reishistorie (en dan even de persoonlijke gegevens zoals chipkaartnummer weg laten)?

Anders even contact opnemen met NS via chat of Twitter zodat er een screenprint gestuurd kan worden.

Reputatie 7
Badge +1

Bij een foutief geprogrammeerd paaltje gebeurt het wel eens dat de uitchecktijd (in dit geval bij de bus) later is dan de inchecktijd was (bij de trein), waardoor het systeem de tweede incheck als een nieuwe reis ziet, omdat je niet terug in de tijd kan reizen. Was dit soms het geval?

Maar wat ik dus niet wist, en dat is ook de reden dat ik het aanvankelijk fout deed: kennelijk word je automatisch in- cq uitgechecked door de NS als je trein niet verder rijdt! Ik was ingechecked bij de NS-bus, en heb mijn reis vervolgd met de NS-trein, dus tussendoor check ik dan uiteraard niet uit en in. Als ik in Amsterdam overstap van bus op metro check ik ook niet uit en in. Beetje raar vind ik het. Is dit al lang zo?

Kan ik hieruit opmaken dat u gebruik maakt van NS Flex? Want daar worden gemiste in- en uitchecks automatisch gecorrigeerd op basis van de reisgegevens. Als u bij de bus niet heeft uitgecheckt en bij de poortjes opnieuw heeft ingecheckt ontbreekt er namelijk een uitcheck. 

In principe hoort er voor reizigers die op een NS bus overstappen een poortje open te staan, maar ik weet dat dat niet overal gebeurt waardoor het altijd verstandig is om bij de bus uit te checken en op het station opnieuw in te checken (of andersom).

Bij een overstap van de bus naar de metro (ongeacht vervoerder) hoor je altijd uit te checken in de bus en in te checken in de metro, omdat je anders steeds een gemiste uitcheck hebt en je weer opnieuw het basistarief moet betalen bij de tweede reis. Daarnaast ben je steeds het instaptarief van €4 kwijt en kan de kaart ook tijdelijk geblokkeerd worden als er te vaak niet is uitgecheckt. Ik zou als ik u was nog even naar de rest van uw reishistorie kijken om te zien of er niet reizen met het GVB zijn die duurder zijn als aangegeven in de reisplanner. De regel is dat je bij elk vervoermiddel altijd steeds in- en uit moet checken, ook al reis je verder met dezelfde vervoerder. 

Reputatie 7
Badge +3

Sinds een aantal jaar worden er geen poortjes opengezet. Zie https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html onder “Kan ik gratis reizen in een NS-bus als mijn trein niet rijdt?”

Begint je reis met de trein, dan check je in op je vertrekstation. Uitchecken doe je op het station van je eindbestemming of waar je overstapt op de vervangende NS-bus om je reis te vervolgen. Je checkt vervolgens in bij de beginhalte van de NS-bus en weer uit bij het verlaten van de bus. Dit geldt ook in omgekeerde richting.

Koploper je brengt me op een idee. In Zaandam zijn de poortjes idd dicht, dus waarschijnlijk ben ik daar in/uitgechecked zonder er verder bij na te denken. De in- en uitchecktijden kloppen wel, dus daar ligt het niet aan.

Is het dus toch mijn eigen fout. 

Toch nog maar eens de klantenservice bellen, kijken of ze nog iets voor me kunnen doen.

Dank voor jullie reacties!

Badge +3

De € 1,44 voor een kort treinritje (eerste 8 tariefeenheden/km) klopt als je 40% korting hebt, en € 1,68 voor reizen met 40% korting tussen Amsterdam C en Zaandam klopt ook (10 tariefeenheden).

Maar een reis van Amsterdam C naar Zaanse Schans kost met korting € 2,04 dus met een geldige overstap (met uit- en incheck binnen 35 min) op Zaandam betaal je dan voor de bus nog € 0,36 (2 TE) bij.

De andere kant op betaal je voor de bus van Zaanse Schans naar Zaandam die € 1,44 (eerste 8 TE) en € 0,60 voor Zaandam - Amsterdam C (verschil tussen 8 en 10 TE) voor de trein.

Bij Flex zal dit wel mis gaan (automatische correctie wegens een in/uitcheck ergens gemist, geen paaltje bij de bussen?) waardoor de reis gesplitst wordt, maar dat kan de klantenservice wel voor je corrigeren.

De regel (advies) is om overal uit- en in te checken. Goede kans dat niet uit/inchecken bij een GVB overstap (bus-metro bijvoorbeeld) je bij Flex (automatische correctie) het basistarief van € 0,98 extra kost voor de BTM rit na een overstap. Bij Reizen op saldo kan dat oplopen tot € 4,00 per rit (uitcheck gemist), zoals @loklok8 al aangaf.

Kijk daarvoor op www.uitcheckgemist.nl

Reageer