beantwoord

hond mee in de trein


Honden mogen gratis mee in de trein als ze in een tas zitten. Tot mijn verbazing lees ik dan dat als er aan het spoor wordt gewerkt de hond niet mee mag in het alternatieve vervoer. 
dus in augustus als er wordt gewerkt aan het spoor en er geen treinen rijden tussen Eindhoven en Den Bosch en Tilburg dan kan ik mijn hondje niet meenemen.

ik heb een weekend vrij abonnement en wil mijn pup in mijn vakantie (eind juli tot medio augustus)  leren om met de trein te reizen. 
Dat lukt nu dus niet omdat ze niet in alternatief vervoer mee mag. Of ik nu een tas met spullen bij heb of een tas met mijn hondje erin dat zou toch geen verschil moeten maken. 
ga met de trein zeggen ze dan. 

icon

Beste antwoord door Tamzin 9 July 2022, 07:14

Bekijk origineel

26 reacties

Honden mogen gratis mee in de trein als ze in een tas zitten. Tot mijn verbazing lees ik dan dat als er aan het spoor wordt gewerkt de hond niet mee mag in het alternatieve vervoer. 
dus in augustus als er wordt gewerkt aan het spoor en er geen treinen rijden tussen Eindhoven en Den Bosch en Tilburg dan kan ik mijn hondje niet meenemen.

Touringcarbedrijven weigeren veelal om honden te vervoeren vanwege de hygiëne omdat deze soms hun behoefte in de bus doen. Omdat deze bedrijven los staan van NS mogen zij hun eigen huisregels hanteren. 

U zou kunnen stellen dat er geen probleem is als kleine honden in een tas zitten maar iedereen die wel eens met de trein gaat weet ook dat de meeste hondenbezitters zich daar in de praktijk niet aan houden en ze gewoon op de grond liggen.

Dus helaas kan ik in die periode niet met mijn hond reizen met de trein op die trajecten. Mijn hond blijft in de tas. 
heel onzeker om dan het risico te nemen of ik wel en mijn hondje niet mee mag met de bus. Dank je wel NS

ook in de vakantie willen we van de trein gebruik maken maar we kunnen niet reizen waar we heen willen. Naar Den Haag en Zeeland zijn werkzaamheden. Gooi niet het hele traject vanuit Eindhoven naar het westen dicht, zorg dat er of via Utrecht of via Tilburg gereisd kan worden. Twee jaar Corona niet of weinig reizen mogelijk en nu weer stagnatie. Vinden jullie het vreemd dat er minder van het OV gebruik wordt gemaakt. Daarnaast nog uitval door personeelstekort en onveiligheid in de trein. 

Dus helaas kan ik in die periode niet met mijn hond reizen met de trein op die trajecten. Mijn hond blijft in de tas. 
heel onzeker om dan het risico te nemen of ik wel en mijn hondje niet mee mag met de bus. Dank je wel NS

Touringcarbedrijven bepalen de huisregels in hun bussen. Als dat NS niet zint dan rijden ze niet en zoekt NS het maar uit.

Overigens kunt u ook overwegen uw hond eens een keer thuis te laten. De meeste honden gaan niet mee als hun baasje een keer op stap gaat 

 

Gooi niet het hele traject vanuit Eindhoven naar het westen dicht, zorg dat er of via Utrecht of via Tilburg gereisd kan worden.

​​​​​​Tussen Eindhoven en Boxtel is er geen alternatief want ook al liggen er vier sporen toch weigert ProRail te werken als er tegelijk treinen rijden op de sporen waar niet gewerkt wordt.

 

Twee jaar Corona niet of weinig reizen mogelijk en nu weer stagnatie. Vinden jullie het vreemd dat er minder van het OV gebruik wordt gemaakt. 

Dat er minder reizigers zijn komt voor het leeuwendeel omdat veel thuiswerkende forensen niet meer zijn teruggekomen. Niet omdat dagjesmensen wegblijven.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt weekendvrij, dan kun je toch omreizen???

En dat jouw hond in de tas blijft doet er niet toe, in NS bussen mogen geen honden.

Je hebt weekendvrij, dan kun je toch omreizen???

Van Eindhoven naar Tilburg via Venlo, Nijmegen en Den Bosch is natuurlijk niet echt handig. Maar een hond altijd en overal op reis willen meenemen is ook wat overdreven.

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt weekendvrij, dan kun je toch omreizen???

Van Eindhoven naar Tilburg via Venlo, Nijmegen en Den Bosch is natuurlijk niet echt handig. Maar een hond altijd en overal op reis willen meenemen is ook wat overdreven.

Ik lees nergens dat TS naar een bepaalde bestemming wilt/moet reizen maar dat ze de pup met weekendvrij in de trein wilt leren reizen en dat het op die trajecten niet kan. Maar er zijn andere trajecten waar je wel met de pup kan reizen als het alleen om het reizen zelf gaat.

Je hebt weekendvrij, dan kun je toch omreizen???

Van Eindhoven naar Tilburg via Venlo, Nijmegen en Den Bosch is natuurlijk niet echt handig. Maar een hond altijd en overal op reis willen meenemen is ook wat overdreven.

Ik heb vakantie en wil mijn hondje meenemen naar Zoetermeer en kruiningen dus dan moet ik haar thuis laten. Dat jan niet met een pup. En ja ik wil mijn hondje meenemen met de trein ALTIJD.

de trein is mijn enige vervoersmiddel 

Reputatie 7
Badge +4

Zolang u met de trein reist, is er geen enkel probleem. In de vervangende bussen is men er niet gek op en u heeft geen recht, maar doorgaans is een pup in een tas op schoot geen probleem. Losse honden in de bus mag in geen geval. Het gedrag van het baasje is veel wezenlijker dan het gedrag van de hond in de meeste gevallen. Zie de opmerking van @Tamzin  hierboven. 

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt weekendvrij, dan kun je toch omreizen???

Van Eindhoven naar Tilburg via Venlo, Nijmegen en Den Bosch is natuurlijk niet echt handig. Maar een hond altijd en overal op reis willen meenemen is ook wat overdreven.

Ik heb vakantie en wil mijn hondje meenemen naar Zoetermeer en kruiningen dus dan moet ik haar thuis laten. Dat jan niet met een pup. En ja ik wil mijn hondje meenemen met de trein ALTIJD.

de trein is mijn enige vervoersmiddel 

Naar Zoetermeer uw hond meenemen lijkt mij sowieso geen probleem want er rijden gewoon treinen naar Zoetermeer. Ook naar Kruiningen zie ik geen werkzaamheden. 

 

Wanneer gaat u op vakantie?

Reputatie 7
Badge +3

Maar als je vertrekt vanaf Eindhoven en er rijden door werkzaamheden geen treinen tussen Eindhoven en Boxtel is dat wel een probleem. Omreizen kan wel, is niet handig en zorgt voor extra reistijd maar dan kan de hond wel mee. Dan neem je of die hond niet mee of je reist om. 

Wat geldt voor honden geldt overigens ook voor fietsen, ook die moeten omreizen met als gevolg langere reistijd en vaker overstappen. 

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt weekendvrij, dan kun je toch omreizen???

Van Eindhoven naar Tilburg via Venlo, Nijmegen en Den Bosch is natuurlijk niet echt handig. Maar een hond altijd en overal op reis willen meenemen is ook wat overdreven.

Ik heb vakantie en wil mijn hondje meenemen naar Zoetermeer en kruiningen dus dan moet ik haar thuis laten. Dat jan niet met een pup. En ja ik wil mijn hondje meenemen met de trein ALTIJD.

de trein is mijn enige vervoersmiddel 

Het hebben van hond kan voor beperkingen zorgen, niet alleen in OV. In vakantie accomodatie,horeca en winkels is een hond ook niet overal welkom.

Je hebt weekendvrij, dan kun je toch omreizen???

Van Eindhoven naar Tilburg via Venlo, Nijmegen en Den Bosch is natuurlijk niet echt handig. Maar een hond altijd en overal op reis willen meenemen is ook wat overdreven.

Ik heb vakantie en wil mijn hondje meenemen naar Zoetermeer en kruiningen dus dan moet ik haar thuis laten. Dat jan niet met een pup. En ja ik wil mijn hondje meenemen met de trein ALTIJD.

de trein is mijn enige vervoersmiddel 

Naar Zoetermeer uw hond meenemen lijkt mij sowieso geen probleem want er rijden gewoon treinen naar Zoetermeer. Ook naar Kruiningen zie ik geen werkzaamheden. 

 

Wanneer gaat u op vakantie?

Er rijden dan toch geen treinen tussen Eindhoven en Tilburg en Den Bosch. Hoe kom ik dan in kruiningen. Zoetermeer wellicht wel door uren om te reizen. En u bepaalt niet of ik bij iedere reis mijn hondje wil meenemen. U vind dat overdreven ik niet, dagje weg met trein hondje mee. 

Badge +3

En u bepaalt niet of ik bij iedere reis mijn hondje wil meenemen. U vind dat overdreven ik niet, dagje weg met trein hondje mee. 

Dat zeg je helemaal goed, “dagje weg met trein hondje mee”.

Maar “dagje weg met (treinvervangende) bus geen hondje mee” dus ook.

Overigens zal het met een pup die in een mandje/tas past wel meevallen.

Die werkzaamheden zorgen helaas voor veel mensen voor overlast. Ook voor mensen zonder hond(je), zoals mensen met een fiets maar ook reizigers zoals ik die bijvoorbeeld op Utrecht CS erachter komen dat er een wachtrij is van enkele honderden reizigers, waardoor de reis naar Geldermalsen veel langer gaat duren dan in de reisplanner aan was gegeven.

Ik begrijp wat het is als je een (huis)dier hebt dat je graag overal mee naar toe wilt nemen en ik vind het niet overdreven, maar er is helaas niet zoveel aan te veranderen. Omreizen of zelf thuisblijven en/of de pup bij iemand anders achterlaten zijn inderdaad mogelijkheden. Of eerst gewoon proberen om wel met een bus mee te kunnen. Voor veel buschauffeurs zal het geen probleem zijn. Sommige willen hoe dan ook geen honden in hun bus, maar anderen zijn er dan weer gek op en een deel interesseert het überhaupt niets.

Een bepaalde mate van ongemak hoort eigenlijk ook bij het bezit van een hond, zoals bij een collega van mij die elke werkdag een langere pauze neemt (die ze netjes compenseert) zodat ze tussen de middag naar huis kan om dat beest uit te laten.

Reputatie 7
Badge +1

En u bepaalt niet of ik bij iedere reis mijn hondje wil meenemen. U vind dat overdreven ik niet, dagje weg met trein hondje mee. 

Dat zeg je helemaal goed, “dagje weg met trein hondje mee”.

Maar “dagje weg met (treinvervangende) bus geen hondje mee” dus ook.

Overigens zal het met een pup die in een mandje/tas past wel meevallen.

Blijf het wel bijzonder vinden dat je 17 dagen achter elkaar dus niet tussen Den Bosch en Eindhoven en Tilburg en Eindhoven kan reizen als ik het krantenartikel goed heb begrepen.

Omreizen kan dan al helemaal niet want de enige mogelijkheid vanuit Eindhoven is dan denk ik via Roermond (een omweg van 3 uur??, want je gaat compleet de verkeerde kant op.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit daadwerkelijk zo gaat plaatsvinden. Lijkt mij toch een stuk erger dan de huidige werkzaamheden bij Geldermalsen. 

Badge +3

Blijf het wel bijzonder vinden dat je 17 dagen achter elkaar dus niet tussen Den Bosch en Eindhoven en Tilburg en Eindhoven kan reizen als ik het krantenartikel goed heb begrepen.

Omreizen kan dan al helemaal niet want de enige mogelijkheid vanuit Eindhoven is dan denk ik via Roermond (een omweg van 3 uur??, want je gaat compleet de verkeerde kant op.

Je hoeft niet via Roermond want je kunt ook via Blerick naar Nijmegen (en verder) dus dat scheelt weer een klein half uur, maar een flinke omweg is het alsnog.

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt gelijk RobertB , ik was de optie Blerick-0Venlo vergeten, maar als ik de reis dan met een via Blerick naar Kruiningen plan dan gaat de reistijd van 1 uur 41 naar 3 uur en 16 minuten en dat wordt nog veel meer omdat je vanuit Den Bosch nu nog naar Tilburg wordt gestuurd dat dus straks niet meer kan. 

Badge +3

Je hebt gelijk RobertB , ik was de optie Blerick-0Venlo vergeten, maar als ik de reis dan met een via Blerick naar Kruiningen plan dan gaat de reistijd van 1 uur 41 naar 3 uur en 16 minuten en dat wordt nog veel meer omdat je vanuit Den Bosch nu nog naar Tilburg wordt gestuurd dat dus straks niet meer kan. 

Dat weet ik niet zeker, want als alleen Boxtel eruit ligt kan je toch nog gewoon naar Tilburg vanuit Den Bosch?

Reputatie 7
Badge +3

Eindhoven - Boxtel ligt er dan uit, dan kun je niet met de trein van Eindhoven naar Tilburg of van Eindhoven naar Den Bosch. 

Reputatie 7
Badge +3

Blijf het wel bijzonder vinden dat je 17 dagen achter elkaar dus niet tussen Den Bosch en Eindhoven en Tilburg en Eindhoven kan reizen als ik het krantenartikel goed heb begrepen.

Ach, zo bijzonder is het niet. Lag niet een paar jaar geleden heel Zwolle en de trajecten vanaf daar in alle richtingen er 16 dagen eruit? En daar was geen enkele mogelijkheid tot omreizen. Ik weet nog dat er toen tal van vragen waren of fietsen meekonden of dat er iets geregeld was. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Op rijdendetreinen.nl staat een overzicht van de werkzaamheden en de invloed op het spoor. Die zijn in ieder geval zeer omvangrijk.

 

https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11691-9-augustus-2022-werkzaamheden-s-hertogenbosch-eindhoven-tilburg-eindhoven 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zeg ook niet dat het niet omvangrijk is, alleen dat het op zich niet (meer) zo bijzonder is aangezien die werkzaamheden bij Zwolle toen nog meer impact hadden. Het hele knooppunt Zwolle lag eruit. En de werkzaamheden nu tussen Geldermalsen en Utrecht zijn ook omvangrijk en duren bovendien nog langer. Het wordt blijkbaar steeds normaler om zo lang een heel traject eruit te gooien, bovendien een traject wat best een belangrijke verbinding is. 

Reputatie 7
Badge +3

@JolandaA moet je tijdens jouw vakantie naar Kruiningen en Zoetermeer of kan dat ook op een ander moment nadat de werkzaamheden zijn afgerond? Je zou ook een andere route kunnen plannen als het alleen gaat om.de pup aan de trein te laten wennen.

En u bepaalt niet of ik bij iedere reis mijn hondje wil meenemen. U vind dat overdreven ik niet, dagje weg met trein hondje mee. 

Dat zeg je helemaal goed, “dagje weg met trein hondje mee”.

Maar “dagje weg met (treinvervangende) bus geen hondje mee” dus ook.

Overigens zal het met een pup die in een mandje/tas past wel meevallen.

Blijf het wel bijzonder vinden dat je 17 dagen achter elkaar dus niet tussen Den Bosch en Eindhoven en Tilburg en Eindhoven kan reizen als ik het krantenartikel goed heb begrepen.

Omreizen kan dan al helemaal niet want de enige mogelijkheid vanuit Eindhoven is dan denk ik via Roermond (een omweg van 3 uur??, want je gaat compleet de verkeerde kant op.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat dit daadwerkelijk zo gaat plaatsvinden. Lijkt mij toch een stuk erger dan de huidige werkzaamheden bij Geldermalsen. 

Klopt is nog erger dan nu bij Geldermalsen. En ook mensen met de fiets kunnen niet met alternatief vervoer. Jammer hoor. Kunnen we eindelijk weer met de trein gaan ze nu werkzaamheden plannen. Waren de Corona jaren een mooi alternatief voor geweest 😊

Reputatie 7
Badge +3

 

Klopt is nog erger dan nu bij Geldermalsen. En ook mensen met de fiets kunnen niet met alternatief vervoer. Jammer hoor. Kunnen we eindelijk weer met de trein gaan ze nu werkzaamheden plannen. Waren de Corona jaren een mooi alternatief voor geweest 😊

Lekker slim bedacht. Tijdens coronaperioden moesten de treinen eerst een tijd lang moesten mensen naar hun essentiële werkplek vervoeren, daarna wilde iedereen dolgraag met de trein. Ook waren en zijn er veel mensen ziek, ook in de sectoren die werkzaamheden aan het spoor moeten verrichten. Veel werkzaamheden zijn juist in 2020 en 2021 vanwege pandemie blijven liggen.

 

Reageer