beantwoord

Hond mee in snelbus?

Op zaterdag 1 augustus zijn wij per trein onderweg naar Harlingen met onze labrador van 3 jaar oud. Tussen Zwolle en Meppel rijdt een snelbus. Mogen wij daar zeker weten met onze hond in? (Uiteraard met dagkaart hond.)

(Ik zie meerdere vragen over dit onderwerp maar die zijn minstens 1 jaar oud. We willen natuurlijk niet stranden in Zwolle, vandaar mijn vraag.)

icon

Beste antwoord door MoDe 26 July 2020, 23:18

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Honden mogen niet mee in vervangend vervoer, behalve als het hulphonden zijn. Deze info kun je vinden op de NS site bij dagkaart Hond.

Reputatie 7
Badge +4

https://www.ns.nl/producten/onbeperkt-reizen/p/dagkaart-hond

Bedankt voor jullie snelle reactie! Het is een enorme tegenvaller dat we het vervangend vervoer niet met onze hond in mogen. Het wordt nog een uitdaging voor ons om dit op te lossen.

@lvdk Keolis buslijn 40 van Zwolle naar Meppel.

Je hond mag aangelijnd gratis mee in de bus.

Bedankt voor het meedenken! Dat moet dan inderdaad maar - we doen er dan wat langer over en moeten dus eerder aan onze reis beginnen. Maar het is niet anders.

Reputatie 1

Eigenlijk wel bizar dat dit niet mag, treinvervangend vervoer moet voor de reiziger niet zorgen dat ze nadeliger uitzijn dan met een normale treinreis?

Reputatie 7
Badge +4

Ik weet niet hoe groot uw hond is, een klein labradortje 😉, maar dus een wat kleiner formaat en passend in een mand of tas, mag mee als handbagage. Het gegeven dat het op een regionale lijn is toegestaan, betekent natuurlijk niet dat het in treinvervangend vervoer dan ook wel mag of zou moeten mogen.

Er is ook wel iets voor te zeggen. De treinvervangende bussen zitten vaak bomvol, veel mensen zijn bang voor honden en ik vraag me af of de viervoeter er wel zo gelukkig mee is. De ruimte is vaak klein. Mijn Sint Bernhard was nogal uit de kluiten gewassen, en dat zal ook niet elke busreiziger een genoegen vinden. Fietsen mogen trouwens ook niet mee met treinvervangend vervoer. 

Ik vind honden leuk, maar ik kan me ook wel voorstellen dat er een regel bestaat dat het in treinvervangend busvervoer niet wenselijk is, zeker gezien het feit dat deze bussen vaak druk zijn. Dat het niet mag, is in het voordeel van de meeste reizigers. Ik zou er, en dat zeg ik als hondenliefhebber, niet gelukkig mee zijn als het mocht. Mensen die bang zijn voor honden of angst hebben voor een eventueel onwenselijk gedrag van helaas te veel baasjes, mogen ook wel zonder angst reizen.

Eigenlijk wel bizar dat dit niet mag, treinvervangend vervoer moet voor de reiziger niet zorgen dat ze nadeliger uitzijn dan met een normale treinreis?

Ook fietsen kunnen niet mee. Een bus heeft nu eenmaal zijn beperkingen t.o.v. de trein.

Ik kan me bij de regel ook wel iets voorstellen. Voor vervangend vervoer worden meestal touringcars ingezet en is het allemaal best krap.

Het gaat hier om een labrador, nogal groot uitgevallen. Ze past niet in een mand of tas. Wel is ze heel rustig in een bus of trein en ligt gewoon op de grond, tussen onze voeten.

Hoewel ik het dus aan de ene kant wel snap is het aan de andere kant vervelend als je afhankelijk bent van het OV om, inclusief hond, van A naar B te komen. We komen een heel eind met de trein, waar ze wel in mag, en vervolgens is er een probleem.

De bussen worden nu eenmaal zetten ingehuurd, waarbij de touringcar onderneming nu eenmaal haar eigen regels kan stellen wat er in haar bus gebeurd.

Veel bedrijven geven aan ivm hygiëne maar ook verzekeringstechnisch geen honden of fietsen mee te nemen. Omdat er vaak vele bedrijven in het vervangend busvervoer actief zijn, zijn er duidelijke regels gesteld.

Badge +3

De regel is geen honden (en fietsen), dus reken er vooral niet op! Maar afhankelijk van de busvervoerder/chauffeur is er soms wel wat mogelijk.

Als er een 20 jaar oude touringcar of stadsbus met zeil op de grond komt voorrijden zal een hond niet zo’n probleem zijn, maar in een spliternieuwe met hoogpolig tapijt gaat de hond niet mee natuurlijk, en al helemaal niet bij regen.

Voor fietsen, deze mogen soms met het stuur 90° gedraaid plat in het bagageruim, op eigen risico dat hij beschadigt doordat andere mensen er hun bagage op kwakken. Ook niet aan beginnen dus.

Helaas is er tussen Zwolle en Meppel ook geen omreisroute met trein. Afhankelijk waar je vandaan komt is er nog wel een boot tussen Enkhuizen en Stavoren, en dan met Arriva via Leeuwarden.

Bedankt allemaal, het is heel duidelijk: de hond mag niet mee in het treinvervangend vervoer. Het is wat het is! We zullen het op de één of andere manier wel oplossen. 

Reputatie 5

Als je een hond of fiets mee hebt kun je alleen reizen als er geen werkzaamheden zijn. Dat is tegenwoordig bijna nooit meer helaas (mensen die langere afstanden afleggen begrijpen wat ik bedoel).

Nou ik weet niet hoe jullie aan deze info komen. Ik reis altijd met hond en die reist ook met het vervangend vervoer. Wat helaas te vaak voor komt.  Het zou me een mooie boel zijn zeg. De enorme overlast die je al hebt van de werkzaamheden en dan ook nog eens gezeur over je hond. Je koopt een kaart voor je hond dus die moet gewoon mee kunnen. Touringcarchauffeurs weten als ze voor de ns rijden dat er ook mensen met honden zijn. Overigens moet de bus toch schoongemaakt worden na de dienst. Zeker in Corona tijd. 

Reputatie 7
Badge +3

Nou ik weet niet hoe jullie aan deze info komen. Ik reis altijd met hond en die reist ook met het vervangend vervoer. Wat helaas te vaak voor komt.  Het zou me een mooie boel zijn zeg. De enorme overlast die je al hebt van de werkzaamheden en dan ook nog eens gezeur over je hond. Je koopt een kaart voor je hond dus die moet gewoon mee kunnen. Touringcarchauffeurs weten als ze voor de ns rijden dat er ook mensen met honden zijn. Overigens moet de bus toch schoongemaakt worden na de dienst. Zeker in Corona tijd. 

Dan heb je geluk gehad, maar normaal gesproken mogen honden niet mee in een trein vervangende bus, behalve als het hulphonden zijn.

Nou ik weet niet hoe jullie aan deze info komen. 

Zie het gegeven antwoord in dit topic @Scrappy Dat buschauffeurs af en toe een oogje dichtknijpen kan best, maar hieronder gewoon de officiële tekst;

• Honden mogen niet mee in alternatief vervoer (m.u.v. geleidehonden)

@ Deventer Je kan wel fijn de info kopiëren maar de praktijk is toch echt anders. Ik heb het niet over een keer een oogje dicht knijpen. Zoals ik al eerder aangaf reis ik al jaren Frequent met de trein en altijd met een hond. Nooit heeft er ooit iemand iets over gezegd. 
Het hygiëne excuus is natuurlijk de domste die je kan aanvoeren. Want die zelfde labrador in een werktuig is dan opeens wel hygiënisch? 

Reputatie 7
Badge +3

De betrokken touringcar operator heeft het laatste woord. Omdat NS geen gezeur wil over dan weer wel en dan weer niet communiceert NS dat het (in principe) niet mag. Idem dito met fietsen in het bagageruim.

Veel mensen zijn allergisch voor huisdieren @Scrappy of vinden het gewoon niet prettig vlak bij een hijgende hond te moeten zitten in een krappe bus. En dan gaat toch echt de hond niet mee.

Dat jij blijkbaar stelselmatig dus de regels overtreed door je hond toch maar mee te nemen in vervangend vervoer houd zeker niet in dat het is toegestaan.

En die mensen zijn niet allergisch voor een hulphond?

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen zijn allergisch voor huisdieren @Scrappy of vinden het gewoon niet prettig vlak bij een hijgende hond te moeten zitten in een krappe bus. En dan gaat toch echt de hond niet mee.

Dat argument lijkt me vreemd aangezien honden in de trein en de OV-bus wel gewoon mee kunnen.

NS zegt trouwens ook niet dat het verboden is om een hond mee te nemen in vervangend vervoer maar dat het in principe niet mogelijk is. Waarmee men zich indekt tegen individuele touringcar operators die bezwaren tegen honden hebben.

NS zegt trouwens ook niet dat het verboden is om een hond mee te nemen in vervangend vervoer maar dat het in principe niet mogelijk is. 

Onjuist @Tamzin , er staat duidelijk dat honden niet mee mogen in alternatief vervoer. Dit lijkt me toch duidelijk genoeg.

Dat @Scrappy dit desondanks wel doet is gewoon tegen de regels van de vervoerder.

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben het hier wel met @Tamzin eens. Op de website worden conflicterende antwoorden over deze kwestie gegeven.

Goed om te weten

• Honden mogen niet mee in alternatief vervoer (m.u.v. geleidehonden)

Veelgestelde vragen

Mag een hond mee in een bus die wordt ingezet tijdens werkzaamheden?

Vanwege veiligheidsredenen is het meenemen van honden in touringcarbussen in principe niet toestaan. Een uitzondering wordt gemaakt voor geleidehonden.

Er staat hier dat het in principe niet toegestaan is, niet dat het verboden is om honden mee te nemen in TVV. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik baseerde me inderdaad op de laatste omschrijving waarbij het "in principe" ruimte open laat om af te wijken. 

Nou dan is het een mooi moment dat een Moderator @Maxime NS maar eens aangeeft hoe het nu werkelijk is met honden in vervangend vervoer....

Reageer