beantwoord

Hond mee in snelbus?

Op zaterdag 1 augustus zijn wij per trein onderweg naar Harlingen met onze labrador van 3 jaar oud. Tussen Zwolle en Meppel rijdt een snelbus. Mogen wij daar zeker weten met onze hond in? (Uiteraard met dagkaart hond.)

(Ik zie meerdere vragen over dit onderwerp maar die zijn minstens 1 jaar oud. We willen natuurlijk niet stranden in Zwolle, vandaar mijn vraag.)

icon

Beste antwoord door MoDe 26 July 2020, 23:18

Bekijk origineel

29 reacties

Badge +3

Moderators kunnen natuurlijk niet in het hoofd van een buschauffeur kijken (of de regels van de verschillende busmaatschappijen die TVV rijden). Het uitgangspunt ‘mag niet’ is dus prima.

“In principe niet” laat ruimte voor uitzonderingen (ook voor fietsen e.d.) dus dat is de praktijk. Kom je een chauffeur tegen die het prima vindt, dan heb je geluk. Tref je er eentje die het niet wil, dan heb je pech.

Zaken als allergie erbij halen is redelijk onzinnig, want in stads/streekbussen mogen honden ook gewoon mee, en een hulphond (die altijd mee mag) verschilt niet van andere qua ‘allergeen’ gehalte.

Het is zoals het op de website staat, niet toegestaan. Fietsen ook niet, maar ik weet dat daar in de praktijk ook soms ruimte voor wordt gevonden. 

De bussen worden nu eenmaal zetten ingehuurd, waarbij de touringcar onderneming nu eenmaal haar eigen regels kan stellen wat er in haar bus gebeurd.

Veel bedrijven geven aan ivm hygiëne maar ook verzekeringstechnisch geen honden of fietsen mee te nemen. Omdat er vaak vele bedrijven in het vervangend busvervoer actief zijn, zijn er duidelijke regels gesteld.

Ik vind dit heel aannemelijk. We kunnen niet op de site zetten dat honden soms wel en soms niet mee mogen. Als er een aantal busbedrijven zijn die het geen probleem vinden, dan is dat aan de chauffeur om dit toe te laten. Om teleurstellingen/weerstand bij het instappen te voorkomen laten we op de site dat het niet is toegestaan. Misschien komt het door de regio waarin Scrappy reist, dat het wel altijd goed is tot nu toe. Dat het tot nu toe altijd wordt toegelaten, is natuurlijk geen garantie voor toekomstige reizen. De hond kan worden geweigerd volgens de regels.

Duidelijk @Maxime NS en bedankt voor de uitleg.Rond fietsen en honden is het nu duidelijk. 

Terzijde, maar ook wel interresant in deze. Koffers moeten altijd in het bagageruim van de bus, en dan zijn er altijd reizigers die dit niet willen. In de loop der tijden al heel wat reizigers daardoor geweigerd zien worden.

Badge +3

Terzijde, maar ook wel interresant in deze. Koffers moeten altijd in het bagageruim van de bus, en dan zijn er altijd reizigers die dit niet willen. In de loop der tijden al heel wat reizigers daardoor geweigerd zien worden.

Dan is dat toch heel simpel de keuze van de reiziger?

Je koffer mag mee, in de daarvoor bedoelde bagageruimte (chauffeurs helpen vaak mee zelfs), maar als je dat niet wenst gaan jij en/of je koffer niet mee?

Dan verbiedt de reiziger zelf dus eigenlijk iets (koffer niet in bagageruim). Vergelijkbaar met iemand met een dure fiets (mag best mee, maar dan wel in het bagageruim) “Ja maar, dan flikkert iedereen zijn bagage op mijn fiets!” Dan gaan jij en je fiets niet mee, ook prima!

In hoeverre het houdbaar/mogelijk is om een hond in het bagageruim te stallen laat ik in het midden.. is in de luchtvaart standaard.

Reageer