beantwoord

HSL bij werkzaamheden 's-Nachts Amsterdam Schiphol Rotterdam

• 7 oktober 2019
  • 16 reacties
  • 326 Bekeken

Ik vind het diep triest voor die mensen dat op het laatste moment herstelwerkzaamheden zijn gepland. Mijn vraag is qua organisatorisch gezien kunnen jullie de volgende keren als er 's-nachts weer werkzaamheden zijn dan de HSL open te gaan stellen (desnoods begint de trein een keer op Duivendrecht of Amsterdam Zuid ipv Centraal) zodat de mensen dan sneller naar hun bestemming zijn. En als je vanuit Amsterdam naar Rotterdam moet niet elke keer zou op moeten gaan wachten en dat je dan de bus moet pakken? Volgens mij moet het beter opgepakt worden.......

icon

Beste antwoord door Loes 7 oktober 2019, 23:51

Hsl heb je echt de Traxx voor nodig en gekwalificeerd personeel. Vermoed dat daar het probleem zit. De HSL diensten vallen onder de tak van NS Internationaal, dus dat kan niet ineens omgezet worden vanuit NS Reizigers. Ik weet het, het zit gecompliceerd in elkaar qua inzet.
Bekijk origineel

16 reacties

Bedoel je dat de reguliere treinen op het spoor van de HSL mogen rijden?
Reputatie 7
Badge +3
De treinen rijden wel, maar niet via Schiphol. Als je van Amsterdam naar Rotterdam moet, hoef je dus niet met de bus.

De tweet is trouwens niet in overeenstemming met de informatie op de Werkzaamheden-pagina. Daar staat dat er bussen rijden tussen Schiphol en Leiden en extra treinen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.
Reputatie 7
Badge +3
Op de vraag of de bussen alleen alleen Amsterdam - Schiphol rijden is op Twitter het antwoord dat
tussen Leiden en Schiphol + Delft en Schiphol ook bussen ingezet worden en dat deze later nog in de reisplanner komen.
https://twitter.com/NS_online/status/1181277057302425600

Dat van Delft - Schiphol klopt dan weer niet, want de reisplanner geeft in de nacht een sprinter Rotterdam - Delft - Den Haag HS - Leiden - Amsterdam. Dat is dan trein van Delft tot Leiden en dan bus.

Zou je treinen via de HSL kunnen laten rijden dan heb je alsnog bussen nodig, van Delft, Den Haag HS en Leiden naar Schiphol. Lood om oud ijzer dus.
Volgens mij zijn herstelwerkzaamheden nooit te plannen, want daarom moet iets hersteld worden. Super vervelend voor reizigers, maar wel van groot belang dat het gebeurd.
Reputatie 7
Badge +3
De vraag was dan ook om bij zulke ongeplande herstelwerkzaamheden op het reguliere traject van de nachttreinen dan bij uitzondering 's nacht de HSL te kunnen gebruiken. Nu zullen de treinen via Haarlem naar Amsterdam rijden.
Hsl heb je echt de Traxx voor nodig en gekwalificeerd personeel. Vermoed dat daar het probleem zit. De HSL diensten vallen onder de tak van NS Internationaal, dus dat kan niet ineens omgezet worden vanuit NS Reizigers. Ik weet het, het zit gecompliceerd in elkaar qua inzet.
Reputatie 7
Badge +3
En de HSL is 's nachts dicht, volgens mij voor regulier onderhoud.
Maar Jesper/Rhido of welke andere namen hij al eerder heeft gehad hier denkt vaak nogal makkelijk over sommige dingen.
Dat zou best kunnen, ik ben slecht op de hoogte van regulier onderhoud moet ik zeggen. Bedankt voor de info, Momo.
Badge +3
Zie https://twitter.com/NS_online/status/1181275774520877056 eigenlijk viel alles uit maar nu toch bussen blijkbaar, voor de vroege vogels.

Nee, tussen Leiden en Schiphol + Delft en Schiphol worden ook bussen ingezet, deze komen later nog in de reisplanner.

Fijn voor de reizigers en nog fijner voor de mensen die er werken (en dus om 6:00 moeten beginnen, om die reizigers op weg of de lucht in te helpen en zo).
De HSL is 's nachts inderdaad gesloten voor regulier onderhoud. Daarnaast heb je inderdaad bevoegd personeel nodig, en ook het materieel. Aangezien er op de HSL, de Traxx en bijbehorende ICR rijtuigen slechts door een beperkt aantal machinisten en conducteurs gereden mag worden, is bevoegdheid dus al een probleem. Daarnaast wordt 's nachts de 24 uurs controle en de schoonmaak van het materieel uitgevoerd, dus zijn de treinen zelf ook niet beschikbaar. Die valt ook niet op te schuiven, want als je dat doet, is er overdag weer geen materieel beschikbaar.
Kortom, om meerdere redenen is het niet mogelijk om bij ongeplande verstoringen zoals herstelwerkzaamheden over de HSL te rijden 's nachts.
@Julian

Hetgeen wat geldt voor machinisten geldt ook voor de HC's.
@Loes Oeps, sorry, ben ik jullie vergeten 😞
Ik heb mijn bericht aangepast 🙂
@Julian

Topper, en ik heb meteen geleerd dat er regulier onderhoud plaatsvind, hetgeen @Momo ook al aangaf 😁
Reputatie 7
Badge +3
Had ik het toch goed.

De andere redenen die Julian gaf waren mij niet bekend, maar maken het des te opmerkelijker dat in de nacht van 2 op 3 oktober een ICR9 stam werd ingezet om het feestvierende Haagse volk uit Leiden weg te krijgen.
https://treinposities.nl/ritinfo/20191003/29450

Misschien was die als eerste die nacht al schoongemaakt en zo en stond al klaar. Dan hoop ik wel dat ze hem daarna ook weer schoon hebben achtergelaten.
Materieel wordt uiteraard niet allemaal tegelijkertijd gecontroleerd. Hoe het in Den Haag gaat weet ik niet (niet mijn standplaats), maar in Rotterdam komt het materieel binnen na de laatste rit en wordt dan direct naar het opstelterrein gebracht, gecontroleerd en schoongemaakt. Rond drie uur, half vier zijn er dan al wel enkele stammen klaar om weer ingezet te worden, dus ik kan mij voorstellen dat dit in Den Haag ook zo gebeurt.
Een andere mogelijkheid is dat het een reguliere overbrengingsrit was vanaf Amsterdam Watergraafsmeer naar Den Haag na gepland onderhoud. Dan heb je alleen nog maar een conducteur nodig. Aangezien er niet over de HSL gereden wordt, kan elke conducteur de rit begeleiden.
@Julian

Daar twijfel ik over. Of elke HC ingezet kan worden op een ICD stam, als deze conventioneel rijdt. We hebben aparte materieelinstructie ervoor gehad, dus ik zet er ff mijn twijfels bij. Ik weet het dus niet zeker, maar ik mocht ook geen SNG als Chef Trein rijden, alvorens ik materieelinstructie had gehad voor de SNG.

Reageer