Huishoud beurs

  • 12 February 2018
  • 69 reacties
  • 2819 Bekeken


Toon eerste bericht

69 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Nu raak je een teer punt. NS is niet meer zo van het samenwerken met andere vervoerders. En dat terwijl ze dat volgens de concessievoorwaarden wel zouden moeten doen.

In het recente verleden zijn er allerlei onzinnige maatregelen genomen terwijl vervoer met de metro uitkomst had kunnen bieden.
@koploper: Je begrijpt mijn punt denk ik niet.
Ik zie het zo: In heb een ov chipkaart. Daarmee kan ik in alle soorten van openbaar vervoer reizen.
Ik heb een jaar traject abbonement, Voor Almere - Holendrecht, met de vervoerder NS.
Deze vervoerder is bezig een complex logistiek probleem op te lossen. (veiligheid, drie stations dicht op elkaar, heeeel veel treinen die allemaal vrij van elkaar moeten kunnen rijden)
Mensen ageren hiertegen op dit forum, en zeggen dat de oplossing niet klopt. (zij eisen nog meer treinen op een overvol traject, of een extra stop die niet haalbaar is)
Waarom? Zou je zeggen.
Wel, ze snappen mogelijk de problemen van de NS wel, maar hun eigen probleem (vertragingen, ongemak) wordt helemaal niet geadresseerd.
Gevolg dus voor de reiziger:
Vertraging, langere reistijd, overstappen, wachten, te volle treinen.
Wat wil de reiziger:
Zo snel mogelijk naar zijn eindbestemming. (is dat een onredelijke wens?)
Moet dit specifiek met alleen de NS?
Momenteel wel, want we zitten aan een betaald contract van een vervoerder vast.
Zijn er dan geen andere oplossingen?
Ja, er zijn nl meer vervoerders die er samen voor kunnen zorgen dat de reiziger sneller en conforabeler op zijn eindbestemming arriveerd.
Waarom doet die reiziger dit niet?
Omdat hij dan alsnog extra moet betalen.
Waarom? de reiziger heeft toch immers al voor het traject betaald.
Jawel, maar we moeten hier in Nederland per vervoerder betalen.
Daar zet ik dus mijn vraagtekens bij.
Mijn vraag is dus:
Kunnen we bij van te voren bekende grote verstoringen wat flexibeler omgaan met mensen die niet zozeer specifiek met de NS willen reizen,
maar graag snel op hun eindbestemming willen arriveren, zonder daar meteen dubbel voor te moeten betalen.
Niet zo'n heel ingewikkelde stelling, en als ik mij nu niet ernstig vergis, kan dit in het buitenland al.

In mijn specifieke geval kan ik dus op Rai uitstappen, en de GVB metro terug pakken. Dan heb ik minimaal tijdverlies.
Het lijkt mij niet zo mega ingewikkeld om dit intern binnen vervoersmaatschappijen te verekenen.
Forensen hebben over het algemeen de neiging iedere dag hetzelfde traject te reizen.
Via mijnOV kan ik ook precies zien waar ik ben opgestapt en uitgestapt.
Vandaar.

Dat is dus mijn vraag.
Ik ben benieuwd hoe andere mensen, en met name ook de NS tegen deze situatie aankijken.
Reputatie 7
Badge +3
@ervegter
Ik denk niet dat NS aan alternatief vervoer begint aangezien Duivendrecht gewoon bereikbaar blijft per sprinter.
@Klaas-Jan NS, kan er misschien nog gereaageerd worden op mijn punt?
Iedereen heeft het over de treinenloop, maar ik wil graag weten of er eventueel kan worden samengewerkt met andere vervoerders, zodat de grote groep mensen die normaal via Duivedrecht reist ook via Rai en dan metro, of andere oplossingen kan zoeken.
Graag jou reactie.
Er is per moment gekeken wat wel en niet mogelijk is. Om de voorspelbaarheid van de dienstregeling zo stabiel mogelijk te houden zijn er geen uurswijzigingen. Dat betekent dus dat als meerdere keren per dag een stop (vanuit de richting Amersfoort) niet mogelijk is dat we die niet opnemen in de planning. Ik ken de planning niet tot op detail, maar heb begrepen dat dit het maximaal haalbare is met inachtneming van de eisen vanuit ProRail. Als een stop op Duivendrecht mogelijk was geweest hadden we die zeker toegevoegd.
Dat is zeker een punt van aandacht Sippie. Ik heb dit bij deze ook teruggekoppeld naar mijn collega's van 'communicatie'. Ik weet dat er hard gepuzzeld is om te kijken of er een plan gemaakt kon worden waarin Duivendrecht ontzien kon worden, wellicht hangt dit samen met de in jouw ogen late communicatie.
Reputatie 4
@Klaas-Jan NS. Ik maak het je misschien niet makkelijk, maar je hebt het over een conflict met een goederentrein. Dit is ten oosten van Duivendrecht, terwijl ik in het andere topic een oplossing bied waarin de tijden aan de oostkant ongewijzigd blijven (in beide richtingen). Bovendien, zoals nu gepland staat wordt er 1x per uur gestopt op zowel RAI als Duivendrecht (alleen in de richting Amersfoort), en voor die IC is de vertrektijd uit Duivendrecht weer op schema. Dus als het het ene half uur kan, waarom dan niet het andere?
@Klaas-Jan NS
Alle begrip dat dat drukte werkzaamheden e.d. soms gepaard gaan met vertragingen en of storingen. Geen enkel begrip voor het feit dat dit zo laat, 1 week, van te voren wordt gemeld. Je geeft zelf toe dat jullie hier al lang mee bezig zijn.
Dat heb ik getracht een aantal posts hierboven uit te leggen.
Sorry, maar ik reis al 15 jaar hetzelfde traject en altijd was het mogelijk om een extra stop te maken op RAI in alle tassen in te laden. Waar komt opeens vandaan dat dat niet meer mogelijk is?
Dat is iets waar ik geen invloed op heb. ProRail is verantwoordelijk voor het gehele spoorwegnet: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid. Dit is niet aan de vervoerder en dus past het (mij) ook niet hier een oordeel aan te hangen.
Reputatie 7
Badge +3
@Klaas-Jan NS
Eén opmerking: zoals je zelf al aangeeft is het probleem niet het gevolg van toegenomen drukte maar van steeds draconischer eisen van ProRail onder het mom van veiligheid. De zorg bij veel reizigers dat er maar geen einde komt aan de steeds absurdere veiligheidseisen.
Ik snap best dat er frustratie heerst. Echter zijn de extra Intercity-stops zijn noodzakelijk om de grote vervoerstroom weg te werken. In het verleden heeft het niet extra stoppen op station Amsterdam RAI tot serieuze (transfer)veiligheidsproblemen gezorgd bij afvoer van reizigers.Een extra Intercity-stop kost tijd en moet dus passend worden gemaakt in de dienstregeling. Echter, een extra stop leidt tot een zogenaamd “conflict” in de dienstregeling met goederentreinen. In 2017 en in de jaren ervoor werden deze conflicten geaccepteerd. Dergelijke conflicten in de praktijk worden echter momenteel niet meer geaccepteerd ivm het terugdringen van spoorwegveiligheidrisico’s. Met name voor de evenementen in de RAI en rond Amsterdam Bijlmer Arena had dit grote gevolgen voor NS doordat bijna alle alternatieve scenario’s opnieuw moesten worden uitgedacht en gepland. Zeker in de Randstad wordt de dienstregelingspuzzel steeds complexer vanwege de toegenomen drukte, waardoor er weinig ruimte meer is in de dienstregeling.

Om de grote vervoersstroom rond de RAI goed te faciliteren, is het gewenst om ten minste 8 van de 10 Intercity’s op dat traject extra te laten stoppen op Amsterdam Rai. Omdat dit nu conflictvrij in de dienstregeling passend moet worden gemaakt, zijn andere aanpassingen in de dienstregeling noodzakelijk. We hebben echt verschillende opties bestudeerd maar concludeerden dat alleen met het overslaan van station Duivendrecht de dienstregeling passend kon en kan worden gemaakt. Anders zou de dienstregeling door ProRail worden afgekeurd en resteren 4 Sprinters per uur op Amsterdam Rai.
Reputatie 7
Badge +3
Toch een beetje overdreven allemaal, enkel en alleen omdat men een paar dagen met de sprinter in plaats van met de intercity moet. Kijk bijv. eens naar de mensen die van Dordrecht naar Breda en Roosendaal die afgelopen zomer 3 weken met de bus in plaats van met de trein moesten en dat zonder al te veel klagen. Ik heb de indruk dat het incasseringsvermogen met betrekking tot wat ongemak bij veel mensen in de Randstad wel erg beperkt is.
Ontfatsoenlijk gedrag van de NS. Als dit een jaar van te voren was gemeld dan had men er rekening mee kunnen houden en een eerlijk besluit kunnen maken of je in deze periode een abonnement afsluit of gebruik zal maken van ander vervoer. Een melding een maand van te voren zou nog steeds onacceptabel zijn, maar één week van te voren melden is ontfatsoenlijk omdat de NS zelf dit al maanden van te voren wist. Nu dit pas een week van te voren is gemeld kan alternatief vervoer niet geregeld worden. Minimaal 15000 mensen zijn hier de dupe van. NS moet met een flinke compensatie komen, omdat het te laat melden volgens mij lijkt op achter-houden van informatie, of is het zelfs oplichting?
Dan zou ik heel graag als jaarkaarthouder en vaste forens op Almere - Duivendrecht - Holendrecht heel erg graag willen weten waarom de NS mij en vele medereizigers dan zo in de kou laat staan. Compenseer dan mijn kosten, of zorg ervoor dat ik die dagen op mijn ns abbo met het gvb kan reizen op dit traject. Ik heb toch immers voor dit traject betaald. Als jullie niet kunnen rijden, maar jullie concollegas van het gvb wel, waarom moet ik dan dubbel betalen, omreizen, overstappen, in een stampvolle sprinter (het officiceele “alternatief”) 10 min extra doelloos stilstaan op station Weesp, en zo dus meer onaangename reistijd kwijt zijn? Omdat het zonodig allemaal door de NS moet worden uitgevoerd?! Omdat de NS niet in staat is kosten evenredig met andere vervoerders kan doorberekenen en de administraie met bijkomende kosten voor rekening klant laat. Begrijpen jullie werkelijk niet dat het mij niet gaat of de IC wel of niet gaat, maar dat ik gewoon snel en efficient maar mijn eindbestemming wil kunnen reizen. Waarom werken jullie niet samen met andere vervoerders in dit soort situaties? Dan ben ik vele malen sneller thuis! Ik begrijp heel goed jullie beweegredenen voor het schrappen van de IC, maar kan het nu echt niet een klein beetje meer klantvriendelijker, en wat meer gedacht vanuit de reiziger, beste NS?
Hallo nkts, welkom op ons Serviceforum.

Het topic waar klant_Jac naar verwijst geeft inderdaad het 'waarom' hierachter weer. Zie onder andere de volgende reactie van mijn collega Chiel:

Dus vaste klanten van de NS worden genegeerd voor mensen die 1 keer per jaar van het platte land naar de stad komen...
Waarom wordt er dan de hele dag een extra stop gemaakt op de RAI? De beurs begint om 11.00 uur elke dag ik heb niet het idee dat om 08.00 uur al mensen dan naar de berus gaan. Om 18.00 uur is het afgelopen, dus na 19.00 uur kan je weer normaal doen.

In een geval als dit is het kiezen tussen twee kwaden. Er is voor deze oplossing gekozen omdat veiligheid altijd op 1 staat:

- In het verleden zijn er serieuze veiligheidsproblemen ontstaan, doordat de grote vervoerstroom bij een beurs niet weggewerkt kon worden
- Om reiziger comfortabel en veilig te laten reizen is besloten om een stop te doen op RAI en niet op Duivendrecht
- Stoppen op RAI en Duivendrecht is niet mogelijk i.v.m. de nieuwe strakke dienstregeling. Zou de extra stop wel worden gemaakt, zou dit tot ernstige hinder leiden op het spoor voor goederenvervoer. Vanwege de spoorwegveiligheid kon ProRail dit niet goedkeuren.
Hallo nkts, welkom op ons Serviceforum.

Het topic waar klant_Jac naar verwijst geeft inderdaad het 'waarom' hierachter weer. Zie onder andere de volgende reactie van mijn collega Chiel:

In een geval als dit is het kiezen tussen twee kwaden. Er is voor deze oplossing gekozen omdat veiligheid altijd op 1 staat:

- In het verleden zijn er serieuze veiligheidsproblemen ontstaan, doordat de grote vervoerstroom bij een beurs niet weggewerkt kon worden
- Om reiziger comfortabel en veilig te laten reizen is besloten om een stop te doen op RAI en niet op Duivendrecht
- Stoppen op RAI en Duivendrecht is niet mogelijk i.v.m. de nieuwe strakke dienstregeling. Zou de extra stop wel worden gemaakt, zou dit tot ernstige hinder leiden op het spoor voor goederenvervoer. Vanwege de spoorwegveiligheid kon ProRail dit niet goedkeuren.
Reputatie 7
Badge
Waarom? Leest u maar: https://forum.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/duivendrecht-vs-rai-43593

Reageer