Huishoud beurs

• 12 February 2018
  • 69 reacties
  • 2819 Bekeken

Hallo, waarom wordt er niet meer gestopt op Duivendrecht tijdens de huishoudebeurs? Kom nu niet met 'dat kan niet roostertechnisch' of andere slappen excuses. Andere jaren werdt er een extra stop gemaakt op RAI hiervoor.

69 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Chaqine. Je hebt inderdaad een week lang extra reistijd. Hier is weinig meer aan te veranderen. Ik kan qua financiële tegemoetkoming helaas niets voor je doen. Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht sturen. Noteer daarin NAW-gegevens, geboortedatum en ov-chipkaartnummer. Dan kijk ik wat ik voor je kan doen.
Reputatie 7
De situatie verdient niet de schoonheidsprijs, maar om het even in perspectief te zien, er zijn duizenden reizigers die door werkzaamheden in weekenden, vakantieperiodes en op feestdagen regelmatig op langere reistijd kunnen rekenen, zonder compensatie. Nu ervaren forensen uit Duivendrecht dit een keer. Ook dat kan.
Reputatie 7
Badge +3
Mee eens Rene74. Weekendreizigers zijn veel vaker het haasje. En wat te denken van de wekenkange werkzaamheden bij Moerdijk en Eindhoven afgelopen zomer.
Echte werkzaamheden, waardoor er geen treinen kunnen rijden, is toch anders. Immers rijden de treinen nog (ze rijden Duivendrecht doodleuk voorbij zelfs) en voor sommige forenzen is de extra reistijd echt meer dan een kwartier. Ik moet bv elke dag van Lelystad naar Amsterdam Holendrecht via Duivendrecht en de IC Lelystad - Dordrecht is de enige rechtstreekse trein op het traject die stopt te Duivendrecht. Dus ik moet of omreizen naar Zuid of RAI (met de metro, dus extra kosten) of de sprinters pakken, wat inhoud dat ik altijd over moet stappen.

Wat nog erger is, is dat de NS wist dat de HHB er komt toen ze de huidige dienstregeling aan het maken waren. Ze hadden dit van te voren kunnen overleggen met de goederenvervoerders en ProRail om de stop in Duivendrecht te behouden en de forenzen die elke maand een paar honderd euro's betalen om te reizen naar Duivendrecht niet met extra reistijd, overstappen en kosten op te zadelen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk niet dat goederenvervoerders en hun klanten hun schema's gaan aanpassen voor dit soort klein ongemak. En met ProRail valt sowieso niet te praten. Je zult er af en toe mee moeten leven.
Mee eens Rene74. Weekendreizigers zijn veel vaker het haasje. En wat te denken van de wekenkange werkzaamheden bij Moerdijk en Eindhoven afgelopen zomer.

Werkzaamheden zijn dan ook heel wat anders dan uitgaansverkeer. werkzaamheden zijn nou eenmaal noodzakelijk, anders loopt het uiteindelijk helemaal vast.
We kunnen wel zonder pretbeurzen zoals de huishoudbeurs, laat staan de horecavo.

En hoeveel forensen zijn er niet die ook in het weekend met de trein moeten? We hebben niet allemaal een auto.
Reputatie 7
Badge +3
Waarom zouden er voor forensen ander maatstaven gelden dan voor reizigers in het weekend?
En rest van uw verhaal is alleen maar ikke-ikke-ikke.
Ik denk niet dat goederenvervoerders en hun klanten hun schema's gaan aanpassen voor dit soort klein ongemak. En met ProRail valt sowieso niet te praten. Je zult er af en toe mee moeten leven.

Nou dit is een beurs die elk jaar wordt gehouden en wat werkzaamheden betreft zijn die meestal voor 2 dagen (grote projecten daarbuiten gelaten). Dus waarom moet ik als forens wel aanpassen? Goederentreinen moeten bij verstoringen voorrang geven aan NS treinen, dus als het vooraf wordt afgesproken zie ik het probleem niet en zoveel goederentreinen zie ik in de spits niet op die verbindingsstuk van Bijlmer naar Weesp niet rijden.

Ik vind dat de IC in de spits gewoon bij Duivendrecht moeten stoppen en buiten de spits kunnen ze de dagjes mensen oppikken, dan is er ook meer plek in de trein
Reputatie 7
Badge +3
Twee dagen? De Moerdijkbrug was afgelopen zomer drie weken afgesloten. Rond Eindhoven lag ook alles ook plat voor anderhalve week nadat de week tevoren alles al ook plat lag bij Vught.

Goederentreinen voorrang laten geven aan reizigerstreinen is verder wettelijk verboden.

Verder kan NS andere reizigers nu eenmaal niet dwingen verplicht dwingen om buiten de spits te reizen. En dat alles omdat er wat reizigers van/naar Duivendrecht doen alsof een kwartier extra reistijd het einde van de wereld betekent.

En dat is de laatste opmerking die ik aan dit gezeur nog spendeer.
Twee dagen? De Moerdijkbrug was afgelopen zomer drie weken afgesloten. Rond Eindhoven lag ook alles ook plat voor anderhalve week nadat de week tevoren alles al ook plat lag bij Vught.

Verder kan NS andere reizigers nu eenmaal niet dwingen verplicht dwingen om buiten de spits te reizen. En dat alles omdat er wat reizigers van/naar Duivendrecht doen alsof een kwartier extra reistijd het einde van de wereld betekent.

Ze hebben wel voordeelkaarten die niet in de spits geldig zijn, dus eigenlijk doen ze het al. En u neemt aan dat het voor iedereen een kwartier is.
Waarom zouden er voor forensen ander maatstaven gelden dan voor reizigers in het weekend?
En rest van uw verhaal is alleen maar ikke-ikke-ikke.

Ik ben ook weekend reiziger als ik via Duivendrecht zou reizen.

Gaat er gewoon om dat het niets met werkzaamheden te maken heeft, appels met peren.

En hoezo: "ikke-ikke-ikke." mijn mening staat in dit geval los van mijn persoonlijk belang.
Reputatie 7
Badge +3
Blijkbaar wil je niet inzien dat er een fundamenteel verschil is tussen een gewijzigde dienstregeling vanwege werkzaamheden en tussen een gewijzigde dienstregeling vanwege een planningsfout van NS. De huidige jaardienstregeling zonder ruimte voor evenementenstops in Amsterdam RAI had nooit ingediend mogen worden.
Wat ik niet begrijp is dit: na de grootste spoorboekje wijziging in jaren was er nog een mogelijkheid om een extra stop te maken in RAI. Daarna zijn er geen (grote) tijdswijzigingen meer geweest op mijn traject (DH LV NOI-Duivendrecht) dus minimaal 2 jaar was er ruimte voor een extra stop om de boodschappenwagens in te laten stappen. Waarom dit jaar dan opeens niet meer?
Reputatie 7
Badge
Waarom kunnen de bezoekers van de (huishoud)beurs niet gewoon kiezen tussen de bestaande mogelijkheden: Of lopen vanaf station Zuid (dan wel een halte met de metro), of vanaf Duivendrecht de sprinter nemen.

Wellicht kan de Rai een achter-ingang maken, dicht bij Zuid.
Aangezien Zuid het tweede station van Amsterdam wordt, is die tijdelijke IC halte Rai gewoon zo 2017 (oh nee, toen kon er nog wel op Duivendrecht gestopt worden....) 🙂

Ik snap de frustratie van de forensen wel: duur betalen ten opzichte van de actiekaart-recreanten en ingevolge hun vrijetijdsbeurs opgescheept worden met een langere reistijd en/of extra kosten.

(Andere oplossing: Wellicht kunnen de gedupeerden van NS een ticket voor de....huishoudbeurs krijgen ter compensatie! :))
nkets, stoppen op RAI en Duivendrecht is niet mogelijk i.v.m. de nieuwe strakke dienstregeling. Zou de extra stop wel worden gemaakt, zou dit tot ernstige hinder leiden op het spoor voor goederenvervoer. Vanwege de spoorwegveiligheid kon ProRail dit niet goedkeuren.
Reputatie 7
Badge +3
@nkets
Op zich kunnen die treinen zonder probleem stoppen maar strikte handhaving van de 3 minutenregel door ProRail sinds dit jaar verbiedt het. Prorail = Extreme bureaucratie.
En ik ben erg benieuwd hoe al die forenzen op Duivendrecht in die SLT's gaan passen, zeker aangezien ze vaak richting Weesp vaak uit 1 treinstel bestaan (begin van de spits)
Aan allen die zich afvragen waarom er sinds de nieuwe dienstregeling geen extra stops meer kunnen worden gemaakt: Er is met die dienstregeling beloofd om 4 keer per uur een trein van Amere naar Schiphol te laten rijden. Op dit traject kan dit alemaal -net- (of eigenijk, net niet). Er wordt b.v. maar 2 keer per uur op Duivendrecht gestopt. (IC Lelystad - dordrecht). De IC naar DenHaag dendert er op volle vaart langs. Zo krap steekt het dus allemaal.
Er moet dus ook helemaal niets misgaan. En tja, er gaat nogal eens wat mis, met als gevolg dat de IC Lelystad - Dordrecht dan noodgedwongen uit het rooster wordt gehaald ("rijdt niet"). De forensen / reizigers op Duivendrecht hebben dus buiten de Rai beursen veel vaker last van deze veel te krap bemeten dienstregeling. Nu komen de Rai beuren er dus als een duveltje uit een doosje ook nog een keer bij. Zoals eerder gezegt snap ik deze problematiek allemaal wel, maar het is, zeker als je er dag in dag uit mee geconfronteerd wordt, wel erg vervelend.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is Nederland anno 2018. Er zijn extra sporen aangelegd tussen Duivendrecht en Amsterdam Zuid maar evenementenstops in Amsterdam RAI behoren niet meer tot de mogelijkheden. Je vraagt je af wat het nut is van het spenderen van miljoenen euro's aan een spoorverdubbeling als die in de praktijk nauwelijks iets oplevert.
Aan allen die zich afvragen waarom er sinds de nieuwe dienstregeling geen extra stops meer kunnen worden gemaakt: Er is met die dienstregeling beloofd om 4 keer per uur een trein van Amere naar Schiphol te laten rijden. Op dit traject kan dit alemaal -net- (of eigenijk, net niet). Er wordt b.v. maar 2 keer per uur op Duivendrecht gestopt. (IC Lelystad - dordrecht). De IC naar DenHaag dendert er op volle vaart langs. Zo krap steekt het dus allemaal.
Er moet dus ook helemaal niets misgaan. En tja, er gaat nogal eens wat mis, met als gevolg dat de IC Lelystad - Dordrecht dan noodgedwongen uit het rooster wordt gehaald ("rijdt niet"). De forensen / reizigers op Duivendrecht hebben dus buiten de Rai beursen veel vaker last van deze veel te krap bemeten dienstregeling. Nu komen de Rai beuren er dus als een duveltje uit een doosje ook nog een keer bij. Zoals eerder gezegt snap ik deze problematiek allemaal wel, maar het is, zeker als je er dag in dag uit mee geconfronteerd wordt, wel erg vervelend.

Klopt helemaal. Ik vind het erg raar dat het tijdens zo'n uitgedunde dienstregeling (IC Lelystad - Dordrecht geschrapt) niet mogelijk is om de IC die wel rijdt tussen Almere en Schiphol wel te laten stoppen in Duivendrecht.

Het komt erop neer dat de NS de dienstregeling op het traject Schiphol - Lelystad moet herzien, want dit moet beter.
@Afrank85, inderdaad, ik vraag mij ook af waarom in geval uitval IC Lelystad-Dordrecht de andere IC niet op Duivendrecht kan stoppen. Het officiele “alternatief” is om opgepropt in een sprinter stil te staan op Weesp. Het allermooiste is dat de ns de reiziger op deze manier -net- geen 30 minuten vertraagt, zodat die geld terug wel kan vergeten. Op het traject Almere - Duivendrecht vindt ik 30 min vertraging enkele reis enorm veel in verhouding. En dan heb ik het nog niet over de gemiste overstaptijd die hier nog bijkomt. Maar ja, de NS houdt zich alleen maar bezig met treinen, en willen al hun problemen zelf oplossen. Drie maal raden wie daar de dupe van is.

Al is de reiziger nog zo snel, de NS, die vertraagt hem wel....

Ik zou korting voor de vaste abbonnement houders voor dit soort ongemak wel op zijn plaats vinden. Samenwerken met andere vervoerders zou ook een hoop schelen.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Prorail heeft de sporen verdubbeld en tegelijkertijd de 3 minuten regel ingevoerd waardoor de capaciteit per saldo hetzelfde is gebleven en er alleen een paar honderd miljoen euro weg is. Zelfde probleem speelt op de PHS trajecten.
Zijn alle andere sprinters ingekort rond Schiphol/Amsterdam?
6je Den Haag centraal-Amsterdam centraal, was feest op Schiphol met al die toeristen. Grootste deel moest achterblijven... Normaal 10 bakken...
Vanwege de huisvrouwen dienstregeling de opvolger van de wimterdienstregeling moet ik elke dag een half uur langer reizen en reken maar niet de NS langere treinen inzet de 13 en 43 treinen vanaf Lelystad zitten nu propvol ik hang ergens in de trein alleen maaar omdat huisvrouwen een dagje willen shoppen shit zooi
Reputatie 7
Badge +3
Huisvrouwen zijn ook klanten, niet alles draait om studenten en forensen.

Reageer