beantwoord

IC Berlijn rijdt niet tussen Amsterdam en Amersfoort

• 19 november 2018
  • 8 reacties
  • 345 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisleider*
  • 437 reacties
NS meldt deze week "IC Berlijn kan in veel gevallen niet rijden tussen Amsterdam Centraal en Amersfoort". Volgens Deutsche Bahn is er op dit traject sprake van "Bauarbeiten". ProRail meldt daarover niets - wat is er aan de hand?

Opvallend is, dat NS de uitvallende binnenlandse verbindingen van Amsterdam naar Amersfoort v.v. - die de IC Berlijn immers ook verzorgt - niet vervangt. Zo vervallen (in ieder geval morgen) de IC's van 7:00, 9:00 en 11:00 uur uit Amsterdam. Zoals gebruikelijk vermeldt de website NS.nl dit niet afzonderlijk bij "Storingen en werkzaamheden" en gaan de komende ongetwijfeld dagen veel (overstap)verbindingen verloren.
icon

Beste antwoord door Jeroen 19 november 2018, 21:20

Ik zie hier toch echt een melding van in de Android reisplanner app en ook op https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor
Bekijk origineel

8 reacties

Badge
Ik zie hier toch echt een melding van in de Android reisplanner app en ook op https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor
Reputatie 5
Zeker, er is een melding voor Amsterdam-Hannover-Berlijn. Maar zal dat veel reizigers aanspreken die van Amsterdam naar Apeldoorn of Barneveld willen reizen en rekenen op een intercity die elk half uur rijdt?
Reputatie 5
De Moderator heeft een "Beste antwoord" gekozen.

Jammer dat dat antwoord niet ingaat op mijn vraag (waarom?) en evenmin op mijn opmerkingen (geen vervanging van opgeheven treinen en verwarrende/onvolledige informatie).
Het is niet altijd nodig om deze aan te geven als de reiziger weinig tot geen hinder hiervan hoeft te ondervinden.
Het is niet altijd nodig om deze aan te geven als de reiziger weinig tot geen hinder hiervan hoeft te ondervinden.

Volgens mij heb je het topic niet goed gelezen. Rudi geeft juist aan dat veel reizigers een intercity verwachten die vervolgens niet komt.

In de post van Rudi staat ook dit: "en gaan de komende ongetwijfeld dagen veel (overstap)verbindingen verloren."
Specifieke treinen die uitvallen worden al een tijdje niet meer weergegeven bij de relevante storing op de overzichtspagina daarvan. Dit valt in principe onder 'gewijzigde dienstregeling', bijvoorbeeld. Dit staat echter wel verwerkt in de reisplanner, dus het is altijd verstandig om een reis van tevoren te plannen.

Het is spijtig dat er door zo'n gewijzigde dienstregeling bepaalde (overstap)verbindingen verloren gaan, maar helaas is dat niet altijd te voorkomen.
Reputatie 5
Helaas, Stijn, ik weet dat NS sinds enige tijd de geplande (tijdelijke) wijzigingen in de dienstregeling niet meer publiceert, zelfs niet als ze op korte termijn - in het dagplan - worden ingevoerd. De betrokken treinen verdwijnen dan uit de planners, worden niet omgeroepen en verschijnen niet op de informatieschermen, alsof ze nooit hebben bestaan "om verwarring bij de reiziger te voorkomen". Alleen op de gele borden staan de vervallen treinen nog - reden voor NS om die borden zo onzichtbaar mogelijk te maken.

Ik begrijp heel goed dat NS de dienstuitvoering zo flexibel mogelijk wil maken en in geval van tijdelijke wijzigingen geen verslechtering van de indicator "reizigerspunctualiteit" of claims voor geld-terug-bij-vertraging wenst. Een trein die niet bestaat heeft immers geen vertraging en kun je niet missen.

Je kunt wel willen dat reizigers elke dag de reisplanner raadplegen, maar zo werkt de geest van de (frequente) reiziger niet. NS biedt normaal gesproken een regelmatige dienstregeling over het hele net aan, met vaste vertrektijdstippen ("Taktfahrplan"). Is het dan vreemd wanneer de reiziger daarop rekent? Bekijk het overstappen tussen de perrons op Amsterdam C of Utrecht C maar, of de cross-platform overstappen in Leiden of Amersfoort maar eens. Allemaal regelmaat en routine. Verwarring ontstaat wanneer een trein uit het vaste patroon zonder enige informatie in het niets is verdwenen.

Ik denk dat NS het zich makkelijk maakt, maar de reiziger per saldo onzeker, moedeloos en/of kwaad. Een verkeerde keuze.
Badge +3
Het is mij ook een doorn in het oog dat treinen die in de jaardienst staan niet meer vermeld worden wanneer ze uitvallen. Dat is een verkeerde keuze. Hopelijk komt NS bij zinnen.

Reageer