beantwoord

ICDirect Ingekort tot Schiphol, en dan?

Gisteren was er een stremming tussen Schiphol en Amsterdam Centraal, waardoor de Intercity Direct werd ingekort tot Schiphol waarna deze, aldus de omroep, zou worden 'afgerangeerd'. Reizigers moesten overstappen op ander vervoer, wat in de praktijk (de stremming was volledig) betekende: een trein naar Amsterdam Zuid en vandaar verder met de metro.
Daar aangekomen gebeurde zag ik wat ik al een beetje had verwacht: een lege Intercity Direct stam die erg veel op de mijne leek, reed station Zuid voorbij. Want ja, 'afrangeren' in de Schipholtunnel gaat niet zo goed, je zal toch naar de Watergraafsmeer moeten.
Maar ... waarom kan deze trein niet bij station Zuid, of eventueel Duivendrecht, stoppen? Dan kunnen de reizigers voor Amsterdam Centraal blijven zitten. Fijn voor die reizigers, minder perrondrukte op Schiphol en geen stormloop op de intercity naar Groningen.
icon

Beste antwoord door Edwin 1 februari 2019, 19:17

Die trein heeft bij Schiphol een ander treinnummer gekregen (888**), wat een leeg materieel nummer is.
Het originele treinnummer rijdt naar Amsterdam, wat dus niet ging vanwege een aanrijding op station Lelylaan. Die trein doortrekken naar Zuid of Duivendrecht kan niet in het systeem van de treindienstleider.
Een leeg materieel trein mag geen reizigers meenemen.

Waarschijnlijk niet een uitleg waar je veel begrip voor zult kunnen opbrengen helaas.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge
Die trein heeft bij Schiphol een ander treinnummer gekregen (888**), wat een leeg materieel nummer is.
Het originele treinnummer rijdt naar Amsterdam, wat dus niet ging vanwege een aanrijding op station Lelylaan. Die trein doortrekken naar Zuid of Duivendrecht kan niet in het systeem van de treindienstleider.
Een leeg materieel trein mag geen reizigers meenemen.

Waarschijnlijk niet een uitleg waar je veel begrip voor zult kunnen opbrengen helaas.
Reputatie 3
Eigenlijk zou je dan dus een 28xxx of 29xxx nummer moeten krijgen tot Duivendrecht (met stop op Zuid) en vanaf daar een 88xxx nummer. Maar dat zal wel teveel werk zijn...
Reputatie 7
Badge
dennistd schreef:

Eigenlijk zou je dan dus een 28xxx of 29xxx nummer moeten krijgen tot Duivendrecht (met stop op Zuid) en vanaf daar een 88xxx nummer. Maar dat zal wel teveel werk zijn...

Dat had gekund, maar dan hadden er 2 paden (rijwegen) aangevraagd moeten worden + capaciteit op Amsterdam Zuid en Duivendrecht (een leeg mat trein rijdt door, terwijl een stoppende trein minimaal 1 minuut moet hebben voor stationnement). Dit terwijl er vanaf Schiphol gewoon reguliere treinen die kant op gaan.
Dank voor de uitleg! Ik begrijp 'm wel een beetje hoor. Of de punctualiteit er beter of slechter door wordt lijkt me moeilijk te zeggen: dat een extra stop de capaciteit beperkt snap ik, maar nu ontstond er ook vertraging op de reguliere treinen door het gedrang. Dat de echte beperkende factor de werkwijze met treinnummers is, is natuurlijk toch jammer. Maar wie weet, leest er iemand mee... ☺
Ik snap je punt, alleen zoals Edwin al aangeeft, moet er ook ruimte voor zijn op het spoor. Ik geef je bericht in ieder geval door aan mijn collega's!

Reageer