beantwoord

ICE via Barneveld door werkzaamheden?

• 4 januari 2016
  • 18 reacties
  • 580 Bekeken

Reputatie 3
Dit weekend zijn er werkzaamheden aan het spoor en de ICE van Amsterdam naar Arnhem (en verder naar Basel) wordt tussen Amsterdam Centraal en Arnhem ongeleid met stop in Amersfoort. De NS-app op mijn tablet geeft als route aan dat de trein na Amersfoort via Barneveld en Lunteren naar Ede rijdt en vanaf Ede zijn huidige route volgt.

Maar die lijn is enkelsporig en daar rijden toch al de treinen van de Valeilijn. Hoe gaat dit in zijn werk. Of rijden de ICEs helemaal bij Deventer om.
icon

Beste antwoord door InterCityNederland 8 januari 2016, 20:55

De NS app geeft nu aan dat de ICE stopt in Hilversun, Amersfoort en Deventer. En in Zutphen alleen richting Amsterdam. Gaat dus niet via Lunteren.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik neem dat er via Deventer wordt omgereden, want de treinen Amersfoort-Barneveld rijden zaterdag gewoon volgens dienstregeling ieder kwartier.
De nieuwe website geeft ook die route aan, lijkt me niet juist. Ik denk dat de werkelijke route niet wordt ingevoerd en dat in plaats daarvan de kortste route tussen de opeenvolgende stations wordt getoond.
Reputatie 3
Deventer wordt niet genoemd.
Dat hij er niet stopt, betekent niet dat hij er niet voorbij kan rijden.
Eerder is dit trouwens wel zo gedaan. Volgens mij in 2013. Toen kon dat met een kleine wijziging in de dienstregeling van Connexxion.
Ik ga dit voor je navragen InterCityNederland en ik kom er zo snel mogelijk op terug.
Reputatie 3
Waarom volgen ze de gebruikelijke omleiding niet via Eindhoven. Via Deventer is oon niet handig. Dan moeten ze gaan kopmaken on Arnhem om naar Duitsland te kunnen. Ze zouden ook via Hannover-Kassel naar Frankfurt kunnen maar dat zal ook wel te lang duren omdat ze dan geen HSL hebben en dat is juist het sterke van de ICE.
Reputatie 6
Badge +1
Tot 2013 reed de ICE wel eens vaker om via de Valleilijn. Dat kan best. Het wordt wel interessant als twee ICE's op de Valleilijn kruisen, want de passeersporen zijn niet lang genoeg daarvoor. Dus ik hoop dat NS/Prorail dat niet gaat proberen te plannen.

Er zijn overigens komend weekend werkzaamheden in Duitsland rond Düsseldorf, met impact tot Venlo. Dus wellicht daarom geen omrijroute via Eindhoven.
Reputatie 3
Maar als de werkzaamheden in Duitsland zijn tussen Venlo en Duesseldorf/Keulen dan kan vanaf Amsterdam toch via Utrecht en Driebergen naar Arnhem worden gereden of ligt het daar ook plat door de werkzaamheden
Badge +3
Er zijn ook werkzaamheden aan de zuidzijde van Utrecht, waardoor er geen treinverkeer mogelijk is tussen Utrecht en Driebergen-Zeist en er minder treinverkeer mogelijk is tussen Utrecht en Houten/Den Bosch.
Ik heb het even voor je nagevraagd. De planner geeft inderdaad aan dat de trein zal omrijden via de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Dit is echter niet het geval. De ICE's rijden via Apeldoorn, Deventer en Zutphen naar Arnhem. Waarom de reisplanner visueel de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen pakt is onduidelijk. Waarschijnlijk omdat dit de kortste weg is van stopstation Amersfoort naar stopstation Arnhem.
Reputatie 3
Via Deventer is wel een hele omweg. Dan doe je er een uur langer over. Via Lunteren duurt een kwartiertje langer. Via Deventer is dus heel onwaarschijnelijk.
Reputatie 6
Badge +1
Juist niet. Sinds Connexxion een kwartierdienst rijdt op de Valleilijn is het inleggen van een ICE-pad niet langer mogelijk. Bovendien heeft NS/NS International niets te zeggen over Connexxion. Dus de ICE via Barneveld laten rijden heeft heel wat meer voeten in aarde dan via Deventer. In dat laatste geval hoeft NS alleen te overleggen met zichzelf.
Reputatie 3
Prorail kan toch beperkt spoorgebruik toekennen aan Connexxion zodat die een halfuursdienst rijdt. Dan is er ruimte voor een ICE-pad. Zondag moet sowiezo geen probleem zijn ondat connexxion dan al om het half uur rijdt.
En waarom zou Prorail dat moeten doen, als er blijkbaar ook een andere oplossing is.
Reputatie 6
Badge +1
Het is voor de reizigers heel verwarrend als de trein op zaterdag via Deventer en op zondag via Barneveld rijdt. Bovendien kent Prorail ruimte toe aan Connexxion voor een heel jaar. Ingrepen daarin zijn niet volgens afspraak, dus dat kan niet zomaar.

Verder vraag ik me af of er wel ruimte is voor een ICE-pad over de Valleilijn. Dat zou betekenen dat de ICE precies in het pad van de opgeheven Valleilijntrein moet rijden, wat weer zou betekenen dat aankomst- en vertrektijden in Arnhem, Amersfoort, Utrecht en Amsterdam anders worden. Bovendien duurt kruisen van de Valleilijntrein langer, wat niet bevorderlijk is voor de punctualiteit.
Ik weet niet in hoeverre jullie een twitteraccount hebben, maar ProRail reageert altijd zeer snel op vragen die ze op dit kanaal krijgen. Wellicht kan iemand het hun voorleggen en terugkoppelen? Als niemand een twitteraccount heeft wil ik het uiteraard ook uitzetten, maar het zou juist leuk zijn als één van jullie het antwoord krijgt!

https://twitter.com/ProRail
Reputatie 3
De NS app geeft nu aan dat de ICE stopt in Hilversun, Amersfoort en Deventer. En in Zutphen alleen richting Amsterdam. Gaat dus niet via Lunteren.

Reageer