beantwoord

ik wil niet uitchecken

  • 20 September 2023
  • 10 reacties
  • 200 Bekeken

Hallo,

Ik reis in de daluren (abbo) en heb daardoor vaste reiskosten (heel fijn). Als ik echter halverwege de reis naar een bus word geloosd omdat er een storing is, moet ik vaak gedwongen uitchecken (poortjes). Dan reis ik ineens tegen vol tarief (niet meer in de daluren) op saldo. Ben ik wel verplicht om (daar al) uit te checken (Ipv aan het einde van mijn reis) ? Ik zie veel mensen dagewoon meeglippen bij iemand anders bij de poortjes. Eigenlijk doen ze niets verkeerd toch?

 

icon

Beste antwoord door Momo 20 September 2023, 16:09

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Patrick1963,

Bij een overstap blijft het eerdere kortingstarief gelden. Pas als er meer dan 35 minuten tussen uit- en incheck zit, wordt het tarief opnieuw bepaald.

Als er bij een verstoring geen in-/uitcheckpaaltjes bij de bussen staan, zou er minimaal een poortje open moeten staan, zodat je gewoon kunt doorlopen.

Achter iemand aanlopen kan een boete opleveren, ook al heb je een geldig vervoerbewijs. Dat valt onder misbruik van voorzieningen.

EDIT: Mijn excuses, ik loop een paar jaar achter. Zie de reactie van Momo hieronder.

Reputatie 7
Badge +3

Zie hiervoor een oud (intussen niet meer sticky) topic. 

 

Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?


Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

Ik heb een beetje een probleem met openbare service-en die onterecht geld van mijn rekening mogen afschrijven. Ja ik kan het terug vorderen als ik het niet vergeet. Ik ben soms bang dat dit een verdien model aan het worden is.

 

Het zou niet nodig moeten zijn dat wij moeten bewijzen dat uitchecken “nodig” was, terwijl het dus vanuit justitie gezien crimineel is als je het niet doet…

 

Reputatie 7
Badge +3

Wat je eventueel een volgende keer kan doen:

Bij verlaten van station met poortjes uitchecken (anders kom je het station niet uit), vervolgens aan de andere kant (ingang) weer inchecken, overstap is dan minder dan 35 minuten en blijft het 1 reis tegen daltarief. Zo ga je ingecheckt de bus in. Als je na de bus reis weer verder gaat met de trein kun je bij een station met paatjes zo doorlopen, je bent nog ingecheckt. Bij een station met poortjes kun je dan om het station binnen te gaan inchecken met je betaalpas en dan direct aan de andere kant weer met die betaalpas uitchecken. Zo blijf je ingecheckt met je OV-chipkaart en blijft het 1 reis tegen daltarief. Ipv je betaalpas te gebruiken kun je ook een 2e OV-chipkaart gebruiken als je die toevallig hebt. 

Ik heb dat eens gedaan met een 2e OV-chipkaart en daarop (voor station Leiden Centraal) passagerecht geladen, al was dat om te voorkomen dat ik na de snelbus naar Centraal buiten traject zou reizen (Traject Vrij was tot De Vink maar er ging geen stopbus naar dat station). 

Reputatie 7
Badge

Er staat bij treinvervangende bussen toch altijd een mobiele incheckpaal om dit soort problemen op te lossen? Of komt dat ik dat zo ervaar alleen doordat ik vrijwel altijd via relatief grote stations reis en is dit niet overal zo?

Reputatie 7
Badge +3

Bij geplande werkzaamheden moeten er inderdaad mobiele paaltjes staan, maar bij ongeplande verstoringen staan die er niet. TS heeft het in de OP over een storing, dus niet over werkzaamheden. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij geplande werkzaamheden staan die er. Maar bij plotselinge verstoringen niet.

EDIT: Pff, zelfs binnen een minuut reageren is niet snel genoeg 😅

Reputatie 7
Badge +3

Het was denk ik een kwestie van slechts enkele seconden mrfreeze. 

Reputatie 7
Badge +2

Bij geplande werkzaamheden staan die er. Maar bij plotselinge verstoringen niet.

Ook dan niet altijd overigens, ze vergeten ze weleens ergens.

Badge +3

Als je (uitgecheckt) na gratis busvervoer weer binnen 35 minuten ergens anders kunt inchecken scheelt het je de tariefeenheden van de busreis (bijv. Eindhoven - Den Bosch met een snelbus).

Wacht met uitchecken totdat je zeker weet dat er snel een bus komt, of check voordat de bus vertrekt snel nog even in en weer uit (zo’n passage telt dus mee voor je reis kwamen we onlangs achter), of als je op spitstarief begonnen was juist niet, want dan zou je zomaar op daltarief verder kunnen na de busrit.

Dat in principe dus altijd doen bij storingen (geen paaltjes bij de bus), want lukt het niet binnen 35 minuten en dat tot extra kosten leidt dan kan men het alsnog voor je corrigeren (gesplitste reis AB+CD naar werkelijke kosten voor AD).

Reageer