beantwoord

Inchecken bij geplande werkzaamheden

• 8 september 2016
  • 34 reacties
  • 2416 Bekeken

Reputatie 5
Badge
Tot 1 september was het incheckbeleid eenduidig: altijd inchecken bij het begin van de NS reis en pas uitchecken aan het einde van de NS reis. Bij verbussing van een traject: ingecheckt blijven; desnoods het poortje openbeuken; en absoluut niet uitchecken.

Maar sinds 1 september zit het anders vanwege het 'van rit naar reis principe'. Nu moet je bij ongeplande verstoringen uitchecken; zonder te betalen in de bus; en weer inchecken bij het station waar je de reis met de trein vervolgt.

Hoe gaat dat nu bij geplande werkzaamheden. Op 24 en 25 september ligt Schiphol er uit. Je moet met de bus. Connexxion zegt op haar website (http://www.connexxion.nl/reizen/1190/24-25-september-geen-treinverkeer-schiphol/4518) "Je checkt in met je OV-chipkaart in de bus of je moet in het bezit zijn van een geldig buskaartje." Dat staat haaks op wat NS schrijft (http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werk-aan-het-spoor-bij-schiphol.html): "Als u gebruikmaakt van de NS-bus, heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u met het vervangend busvervoer net zoals met de trein. U checkt in bij de start van uw reis, ook indien uw reis start met een bus. Op uw station van bestemming checkt u weer uit met uw OV-chipkaart."

Dus hoe zit het?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 22 september 2016, 12:39

Er wordt aan gewerkt dus ik hoop jullie snel te kunnen voorzien van een terugkoppeling.

EDIT: De terugkoppeling.

Als tram of metro deel uitmaakt van het officiële reisadvies (dat kan zowel gepland als ongepland) is hierover altijd een afspraak gemaakt met die andere vervoerder. Als die andere vervoerder poortjes heeft, zoals het GVB, dan zullen er altijd poortjes worden opengezet. De klant kan zijn reis gewoon bij NS betalen. Dus in dit geval hoeft je niet in te checken in de 'NS bus', want een geldig NS check-in ís een geldig buskaartje.

Het staat erg onduidelijk weergegeven en daarom zal er contact worden opgenomen met Connexxion voor een aanpassing.
Bekijk origineel

34 reacties

Hallo Sneltram. Het klopt inderdaad dat er op 24 en 25 september geen treinverkeer mogelijk is op bepaalde trajecten rondom Schiphol. Nu is het zo dat er NS vervangend vervoer wordt ingezet. In dat geval kun je dus reizen zoals je dat ook met de trein zou doen. Je checkt in bij de start van je reis, ook als dit met de bus is. Vervolgens check je weer uit op je eindbestemming.
Reputatie 5
Badge
Dus Connexxion heeft het fout als ze zeggen dat je in de Connexxion bus moet inchecken of een buskaartje moet kopen? Ik neem aan dat er gewoon een NS paal op de Connexxion bushalte komt.
Als je kiest voor het vervoer van Connexxion dien je daar een geldig vervoerbewijs voor te hebben. In dit geval rijden er gewoon NS bussen en kun je daar gebruik van maken zonder extra kosten. Je krijgt hier de mogelijkheid om in de NS bus in te checken of er zal een mobiele unit komen bij de betreffende halte. Ik durf niet aan te geven waarom Connexxion dat op de website heeft geplaatst.
Reputatie 5
Badge
Dat is niet waar. De NS reisplanner geeft aan dat je op 24 en 25 september tussen Amsterdam Bijlmer en Schiphol gebruik moet maken van R-net en dus niet van de NS bus. Die rijdt alleen tussen Schiphol en Sloterdijk.

Voor de NS bus tussen Schiphol en Sloterdijk is het duidelijk. Inchecken aan het begin van de NS-reis en uitchecken op de mobiele paal bij Schiphol.

Maar hoe zit dat met de R-net bus tussen Bijlmer en Schiphol. Die staan in het officiele reisadvies van de NS reisplanner, dus verwacht je: inchecken aan het begin van de NS-reis, opengezet poortje op Bijlmer, niet inchecken in de R-net (Connexxion) bus en uitchecken bij de mobiele paal op Schiphol. Maar dat staat haaks op de tekst van de Connexxion website.
Als je kiest voor het vervoer van Connexxion dien je daar een geldig vervoerbewijs voor te hebben. In dit geval rijden er gewoon NS bussen en kun je daar gebruik van maken zonder extra kosten. Je krijgt hier de mogelijkheid om in de NS bus in te checken of er zal een mobiele unit komen bij de betreffende halte. Ik durf niet aan te geven waarom Connexxion dat op de website heeft geplaatst.

Bij de specifiek NS bus is het logisch, maar bij de werkzaamheden worden de volgende alternatieve (door de NS) geadviseerd.

Schiphol - Bijlmer: R-net lijn 300
Schiphol - Amsterdam zuid: R-net lijn 310
Amsterdam Zuid - Duivendrecht / Amsterdam Sloterdijk: Metro 50.

Klopt het dus dat je bij gebruik van deze vervoersmiddelen ingecheckt kan blijven bij de NS en dat de NS zorgt dat de relevant poortjes openstaan en buschauffeurs op de hoogte zijn?

De reden dat Connexxion de moeite genomen heeft om iets op haar site te plaatsen is mogelijk omdat ze gezien hebben dat de NS het advies geeft aan reizigers om te reizen met Connexxion (R-net 300/310).

Dus ik mag toch hopen dat de NS weldegelijk contact zoekt met connexxion zodat er uniforme communicatie zal zijn en het niet weer zo is dat de reiziger het zelf maar moet gaan uitzoeken.
Excuses dit staat nog niet correct op de site waar ik dit vandaan heb, ook dat zal ik laten aanpassen. Ik heb een soortgelijke vraag al uitstaan en daar hoop ik maandag meer over te weten. Zodra ik deze terugkoppeling heb ontvangen zal ik dit ook richting jullie communiceren.
Reputatie 6
Badge +2
Met werkende links (https://forum.ns.nl/off-topic-32/handleiding-forum-15595): bijdragevandennis 201609
Tot 1 september was het incheckbeleid eenduidig: altijd inchecken bij het begin van de NS reis en pas uitchecken aan het einde van de NS reis. Bij verbussing van een traject: ingecheckt blijven; desnoods het poortje openbeuken; en absoluut niet uitchecken.

Maar sinds 1 september zit het anders vanwege het 'van rit naar reis principe'. Nu moet je bij ongeplande verstoringen uitchecken; zonder te betalen in de bus; en weer inchecken bij het station waar je de reis met de trein vervolgt.

Hoe gaat dat nu bij geplande werkzaamheden. Op 24 en 25 september ligt Schiphol er uit. Je moet met de bus. Connexxion zegt op haar website (http://www.connexxion.nl/reizen/1190/24-25-september-geen-treinverkeer-schiphol/4518) ''Je checkt in met je OV-chipkaart in de bus of je moet in het bezit zijn van een geldig buskaartje.'' Dat staat haaks op wat NS schrijft (http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werk-aan-het-spoor-bij-schiphol.html): ''Als u gebruikmaakt van de NS-bus, heeft u een geldig NS-vervoerbewijs nodig. Met een OV-chipkaart reist u met het vervangend busvervoer net zoals met de trein. U checkt in bij de start van uw reis, ook indien uw reis start met een bus. Op uw station van bestemming checkt u weer uit met uw OV-chipkaart.''

Dus hoe zit het?
Ik heb nog even een reminder verzonden en hoop spoedig een terugkoppeling te ontvangen.
Reputatie 5
Badge
De werkzaamheden beginnen over 3 dagen. Iemand moet toch iets weten inmiddels?
Er wordt aan gewerkt dus ik hoop jullie snel te kunnen voorzien van een terugkoppeling.

EDIT: De terugkoppeling.
Als tram of metro deel uitmaakt van het officiële reisadvies (dat kan zowel gepland als ongepland) is hierover altijd een afspraak gemaakt met die andere vervoerder. Als die andere vervoerder poortjes heeft, zoals het GVB, dan zullen er altijd poortjes worden opengezet. De klant kan zijn reis gewoon bij NS betalen. Dus in dit geval hoeft je niet in te checken in de 'NS bus', want een geldig NS check-in ís een geldig buskaartje.

Het staat erg onduidelijk weergegeven en daarom zal er contact worden opgenomen met Connexxion voor een aanpassing.
Reputatie 3
Het blijft verwarrend want je collega Sivan NS gaf eerder aan dat het NS beleid is dat er NOOIT een poortje wordt opengezet, iets waar in een ander topic KJ ook al achteraan is gegaan.

EDIT Ik zie al dat er in dat topic een gedeeltelijke terugkoppeling is geweest
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/belangrijk-ov-chipkaartwijziging-24563/index2.html

En het gaat hier niet over NS bussen, maar over Connexxion bussen, dus als ik lees dat ik niet hoef in te checken in de NS bus blijft dat voor verwarring zorgen.
Reputatie 5
Badge
Het is nog steeds niet aangepast bij Connexxion en de werkzaamheden beginnen over een paar uur al. Volgens mij willen jullie het gewoon niet. Het zal mij verder worst wezen. NS verliest inkomsten. Connexxion wint er bij. Tenminste, als de reiziger naar de teksten op hun website kijkt. Eigen schuld NS.
Dat is jammer om te lezen Sneltram. Ik ben nu weer actief op het forum en heb dit helaas niet kunnen checken, waarvoor mijn excuses. Er is bij mij aangegeven dat er contact zou worden opgenomen met Connexxion om dit aan te passen. Dan mogen we ervan uit gaan dat dit is gedaan. De termijn was natuurlijk erg kort en wellicht speelde dat nog een rol, maar daar durf ik geen uitspraken over te doen. Ik geef het in ieder geval nogmaals even aan zodat hier rekening mee kan worden gehouden. Ik hoop dat het reizen deze periode verder goed is gegaan.
Reputatie 5
Badge
Eigenlijk diep triest dat het zo heeft moeten lopen. Ik heb het zo ruim mogelijk van tevoren aangegeven, maar het is NS die niet snel genoeg actie heeft ondernomen.

Het in- en uitchecken verliep slecht. Er stond op Amsterdam Bijlmer 1 poortje open, waardoor het grootste deel van de reizigers naar Schiphol toch op Bijlmer heeft uitgecheckt (jammer voor NS dat ze inkomsten mislopen). Ik zou zeggen; vergelijk eens het normale aantal check-outs op station Bijlmer met het aantal check-outs tijdens de werkzaamheden. NS zal er van schrikken.

Connexxion lacht in zijn vuistje. De chauffeur en het aanwezige Connexxion personeel zag er op toe dat iedereen incheckte. Uiteindelijk heb ik onder protest ingecheckt. Maar ik heb nu voor een busreis betaald, terwijl dat niet nodig was. Ik had immers al een treinkaartje.

En zo is het bij ongeveer iedereen misgegaan. Het wordt tijd om eens met alle OV-bedrijven en het personeel eenduidig te worden over hoe je moet inchecken en uitchecken bij treinvervangend vervoer. Dit weekend was een blamage.
Erg vervelend Sneltram. Ik zal deze informatie ook doorspelen naar de afdeling die hiervoor verantwoordelijk is. Daarnaast mag je mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens dan ga ik even kijken of ik nog iets voor je kan doen m.b.t de extra kosten.
Reputatie 5
Badge
Ik heb bij Connexxion een restitutieverzoek ingediend en heb het geld al weer op mijn chipkaart staan. Wel zou ik het op prijs stellen als NS er alles aan doet (voorzover dit technisch en binnen de privacywetgeving mogelijk is) om alle benadeelden zo pro-actief mogelijk te benaderen.

En fijn dat het is doorgegeven naar de verantwoordelijke afdeling. In november is er weer eenzelfde buitendienststelling, dus ik ga er van uit dat alle problemen dan opgelost zijn.
Ik heb zaterdag ook van het TVV gebruik gemaakt.

In Sloterdijk uitgecheckt volgens het rit-naar-reis-principe. Aan de bus aangekomen hing er een groot bord: "Bent u al ingecheckt"?

Eerst even aan een (tijdelijke) medewerker gevraagd of dit echt wel moest met de wijzigingen van rit naar reis. De medewerker had nog nooit van rit naar reis gehoord. Dus aan de mobiele paal ingecheckt.

In Schiphol bij mobiele paal uitgecheckt.

Na wat rondkijken naar bus 310 gegaan. Aan een S&V-medewerker gevraagd of ik moest ingecheckt zijn. Dit moest, maar ik mocht zelf kiezen tussen inchecken in de bus of aan de mobiele NS-paal. Aangezien de treinrit reeds betaald was, heb ik voor NS gekozen. Ik vermoed dat ik de enige was.

De buschauffeur heeft dit gezien en geen opmerking gemaakt dat ik niet bij R-net incheckte.

Aan Bijlmer zonder uitchecken de bus verlaten en door het ene openstaande poortje naar het perron gegaan.

Ik hoop dat er tegen de volgende verbussing al meer duidelijkheid is. Wel of niet in- en uitchecken voor het TVV, enkel gesloten poortjes of eentje open, ...

Gelet op de grotendeels lege bussen, waren er een aantal beter naar Groningen - Hoogeveen gestuurd. Daar konden ze wel een aantal extra bussen gebruiken.
@Sneltram Dat is fijn. Begrijpelijk en ik ga ervan uit dat de betreffende afdeling hierin de juiste beslissingen zal maken. Deze situatie zal serieus worden opgepakt en ik hoop ook dat dit de volgende zonder problemen zal verlopen.

@herrie Vervelend dat dit bij jou ook verwarring heeft veroorzaakt. Zoals je wellicht hebt begrepen heb ik het signaal hierover doorgezet. We gaan ons best doen hier z.s.m meer duidelijkheid in te creëren.
Inmiddels hebben we een terugkoppeling ontvangen. Deze is ook terug te lezen in een soortgelijk topic, maar ik zal de reactie hier ook plaatsen.

Er zit verschil tussen geplande situaties (werkzaamheden), en ongeplande (calamiteiten):

1. Geplande situaties (werkzaamheden): je moet altijd betalen voor het vervangend vervoer. Bij vervangede NS-bussen worden zoveel mogelijk paaltjes bij de halte neergezet. Soms vormt een lijndienst het alternatief, zoals de R-Net bus van Connexxion, of de metro van GVB. Als dit expliciet het reisadvies is (bijvoorbeeld het weekend van 1 en 2 oktober) geldt het NS tarief. Daarom worden er NS paaltjes bij de haltes geplaatst.

2. Ongeplande situaties (calamiteiten): als NS bussen inzet hoef je niet te betalen. Dit omdat:
Bij calamiteiten is NS niet in staat tijdig paaltjes neer te zetten, waardoor het lastig wordt om in- en uit te checken
De vertraging is vaak zodanig dat vanuit het recht op GTbV betaling zinloos is.

Soms geeft NS bij calamiteiten het reisadvies met een andere vervoerder te reizen. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke situaties, want de capaciteit is vaak niet aanwezig. We hebben geen afspraak gemaakt met de andere vervoerders over het in- en uitchecken.

Of poortjes wel of niet open worden gezet wordt per situatie bepaald. Wanneer er bijvoorbeeld een grote stroom reizigers van en/of naar de bus moet en de poortcapaciteit is hierop niet berekend, dan kan besloten worden poortjes open te zetten.

Wat betreft de vervoerder overstijgende werking: de werking bij vervoerder overstijgend reizen wordt bepaald door de afspraken die hierover gemaakt zijn tussen overheden en vervoerders. Vooralsnog staan deze afspraken niet ter discussie.

Ik snap dat iedereen graag een algemeen beleid wil. Wat algemeen is, is hierboven beschreven. Alles daarbuiten is situatieafhankelijk. Per situatie kijken we hoe we de reis met zo min mogelijk drempels kunnen organiseren. We proberen onze communicatie hierover zo goed mogelijk in te richten. Gaat er toch iets mis, dan kun je altijd bij onze collega’s op het spoor en bij onze Klantenservice terecht (en dus ook dit forum).

Wat verder nog belangrijk is om te weten, is dat wij gemaakte afspraken rondom poortinstellingen bij calamiteiten en geplande buitendienststellingen niet wijzigen door de komst van “rit naar reis”.
Reputatie 6
1. Geplande situaties (werkzaamheden): je moet altijd betalen voor het vervangend vervoer. Bij vervangede NS-bussen worden zoveel mogelijk paaltjes bij de halte neergezet. Soms vormt een lijndienst het alternatief, zoals de R-Net bus van Connexxion, of de metro van GVB. Als dit expliciet het reisadvies is (bijvoorbeeld het weekend van 1 en 2 oktober) geldt het NS tarief. Daarom worden er NS paaltjes bij de haltes geplaatst.
Mogen we dan concluderen dat het vanaf nu niet meer voorkomt dat er bij gepland vervangend vervoer _geen_ mobiele chippaal bij de bushalte staat terwijl het station met poortjes is afgesloten? Het is namelijk nogal lastig uitchecken zo...
Wanneer het gaat om werkzaamheden, een geplande situatie, dan worden er mobiele paaltjes bij de betreffende halte neergezet.
Reputatie 7
Badge +3

2. Ongeplande situaties (calamiteiten): als NS bussen inzet hoef je niet te betalen. Dit omdat:
Bij calamiteiten is NS niet in staat tijdig paaltjes neer te zetten, waardoor het lastig wordt om in- en uit te checken
De vertraging is vaak zodanig dat vanuit het recht op GTbV betaling zinloos is.

Soms geeft NS bij calamiteiten het reisadvies met een andere vervoerder te reizen. Dat gebeurt alleen in uitzonderlijke situaties, want de capaciteit is vaak niet aanwezig. We hebben geen afspraak gemaakt met de andere vervoerders over het in- en uitchecken.

Miriam, kun je dan duidelijk aangeven hoe een reiziger moet handelen in een situatie wanneer er WEL wordt geadviseerd om met een andere vervoerder te reizen?
En kan dit dan ook bij een ongeplande situatie ook vermeld worden bij het advies zodat het voor iedereen duidelijk is?

Concreet voorbeeld, geen treinverkeer tussen Den Haag CS/HS en Delft zoals enige tijd geleden vanwege een stroomstoring 's morgens bij HS. Advies was HTM tram 9 naar HS en tram 1 naar Delft. Ik heb een Traject-Vrij abbo. Of ik nu wel of niet uitcheck bij NS maakt niet uit, is toch afgekocht, maar in-en uitchecken bij HTM betekent wel extra kosten.
NS medewerkster van het info loket zei alleen maar dat de storing bekend was en dat er allemaal NS reizigers in de tram zaten. Maar op de vraag of ik nu uit moest checken bij NS en inchecken bij HTM kwam geen echt antwoord, alleen "tja, ik zou het niet doen".
Ik heb uiteindelijk niet uitgecheckt bij NS in Den Haag (kwam vanaf De Vink, daar ingecheckt), ben zo de tram ingestapt en ben in Delft door het station naar de fietsenstalling gegaan en daar uitgecheckt. In ieder geval het brede poortje stond open in Delft.
Momo, ik heb de vraag uitstaan.
Ik heb zojuist een reminder gestuurd. Excuses voor het (nog) ontbreken van een antwoord, Momo.

Edit: dinsdag 25 oktober wederom om een update gevraagd.
Ik zie net dat ik in een ander topic al antwoord heb gegeven. Ook is zie soms door de bomen het bos niet meer...

Wanneer wij in een formeel reisadvies verwijzen naar een andere vervoerder, dan ligt hier altijd een afspraak over de vergoeding aan ten grondslag. Deze afspraak bepaalt of de reiziger bij NS of bij de andere vervoerder moet in- en uitchecken. Meestal koopt NS het vervoer in, en moeten reizigers dus bij NS ingecheckt blijven. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het gebruik van de metro tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Centraal. Dit wordt dan ook vermeld. Soms is er echter alleen een afspraak dat de andere vervoerder zijn capaciteit verhoogt, bijvoorbeeld door de inzet van bussen of door een langere trein. In die gevallen moet de reiziger bij de andere vervoerder inchecken. Mijn eerdere bericht over het niet bestaan van afspraken heb ik dan ook aangepast. Excuses voor deze verwarring.

Wanneer jij als reiziger als gevolg van een calamiteit buiten jouw schuld om extra kosten hebt gemaakt, dan is NS coulant ten aanzien van het vergoeden van deze kosten.

Reageer