beantwoord

Inchecken verplicht voor treinvervangende stadsbus op Utrecht Lunetten

• 31 augustus 2019
  • 25 reacties
  • 639 Bekeken

Reputatie 7
Badge +2
  • Super user
  • 1854 reacties
Volgen ns_online ben ik verplicht om mijn OV chipkaart in te checken bij U _ov lijn 8, de stadsbus die voor treinvervangende vervoer moet zorgen tussen Utrecht Lunetten en Utrecht Centraal.
Dit zo betekenen dat iedereen met afgekocht reisrecht ca. €1,85 per enkele reis extra kwijt is. Dit kan niet de bedoeling zijn.
icon

Beste antwoord door Maxime NS 31 augustus 2019, 12:40

Ik heb het even voor je nagevraagd, MoDe. Inchecken bij U-OV lijn 8 is inderdaad verplicht. Ik heb begrepen dat er niet dezelfde afspraken zijn en mogelijk zijn als soms bij de metro, zoals het openzetten van de poortjes. Reizigers met afgekocht reisrecht bij ons maken helaas extra kosten en kunnen om restitutie vragen. Mijn excuses voor het ongemak.
Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +3
NS adviseert de stadsbus te nemen maar dat betekent niet dat U-OV u gratis gaat vervoeren. U kunt de Klantenservice van NS vragen om restitutie.
Ik heb het even voor je nagevraagd, MoDe. Inchecken bij U-OV lijn 8 is inderdaad verplicht. Ik heb begrepen dat er niet dezelfde afspraken zijn en mogelijk zijn als soms bij de metro, zoals het openzetten van de poortjes. Reizigers met afgekocht reisrecht bij ons maken helaas extra kosten en kunnen om restitutie vragen. Mijn excuses voor het ongemak.
Reputatie 7
Badge +3
Het is toch van de gekke dat het op deze manier moet. U-OV en NS zouden onderling afspraken moeten maken over het aantal te verwachten reizigers en daar een passende vergoeding voor afspreken. Maar nee hoor, de reiziger mag het eerst weer voorschieten en daarna moeilijk doen om het hopelijk ooit weer terug te krijgen. En vooral ook niet melden bij de informatie over de werkzaamheden dat het op deze manier moet. Waarom zou je reizigers correct informeren?
Gek hè, dat de klanteNService het altijd zo druk heeft ...
Reiziger op 1, 2 en 3?
Reputatie 7
Badge +3
Reizigers met afgekocht reisrecht bij ons maken helaas extra kosten en kunnen om restitutie vragen.
Hoezo alleen reizigers met afgekocht reisrecht? Iederéén maakt extra kosten!
Badge +3
... en vergeet vooral niet om op Lunetten bij NS in te checken!😫

Wat staat er trouwens op het station bewegwijzerd?... Naar de NS bus (U-OV lijn 8 )?
Reputatie 7
Badge +2
... en vergeet vooral niet om op Lunetten bij NS in te checken!😫

Wat staat er trouwens op het station bewegwijzerd?... Naar de NS bus (U-OV lijn 8 )?

Je kan niet op Lunetten inchecken als je daarna in de bus moet inchecken. Dan krijg je een gemiste uitcheck.

Ik weet niet hoe het op Lunetten staat aangegeven, ik ben vanochtend naar Utrecht Centraal gaan fietsen.
Reputatie 7
Badge +2

Reizigers met afgekocht reisrecht bij ons maken helaas extra kosten en kunnen om restitutie vragen.Hoezo alleen reizigers met afgekocht reisrecht? Iederéén maakt extra kosten!

Iedereen maakt inderdaad extra kosten, maar met afgekocht reisrecht reken je er niet op. Ga je naar het zuiden met chipkaart dan betaal je het stukje Lunetten centraal dubbel.
Reputatie 7
Badge +2
Terugvragen loont niet altijd want je zit met minimum teruggeef bedrag.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, bij GtbV. Maar als - zoals in dit geval - je gewoon simpelweg teveel betaalt voor je reis, omdat NS haar zaakjes niet op orde heeft, lijkt me dat dat niet geldt? Zou een mooi verdienmodel zijn, door een "storing" bij iedereen een euro extra in rekening brengen, en dan vervolgens zeggen "Sorry, bedrag is te laag om terug te krijgen".
Badge +3
Je kan niet op Lunetten inchecken als je daarna in de bus moet inchecken. Dan krijg je een gemiste uitcheck.
Oh ja, dat ook nog maar ik neem aan dat om voor vergoeding in aanmerking te komen je toch weer moet kunnen aantonen dat je de intentie voor een treinreis had...

...en dus niet in het centrum bent gaan shoppen en buskosten claimt terwijl je op de fiets gegaan bent. NS kan je in/uitcheck bij U-OV namelijk niet inzien (behalve bij Flex), maar die die op Lunetten wél.

Dan zou je daar dus behalve inchecken ook weer meteen moeten uitchecken, en dan pas de bus nemen. En voor de terugweg (bus of fiets) zullen ze dus ook een in/uitcheck op CS willen zien (plus bewijs dat Lunetten je bestemming was, maar dat kan dus niet als daar poortjes zijn).

Ik hoop echt dat het daar goed aangegeven staat (voor de omwonenden).... Check IN en weer UIT bij NS en neem dan pas U-OV bus 8... en vraag daarna uw geld terug bij NS.
Reputatie 7
Badge +2
Geldt er een minimum bedrag voor teruggave. In het verleden kreeg ik niets terug omdat het per enkele reis werd bekeken en je onder het minimum teruggave bedrag zat.
Reputatie 7
Badge +3
Het is toch van de gekke dat het op deze manier moet. U-OV en NS zouden onderling afspraken moeten maken over het aantal te verwachten reizigers en daar een passende vergoeding voor afspreken. Maar nee hoor, de reiziger mag het eerst weer voorschieten en daarna moeilijk doen om het hopelijk ooit weer terug te krijgen. En vooral ook niet melden bij de informatie over de werkzaamheden dat het op deze manier moet. Waarom zou je reizigers correct informeren?
Gek hè, dat de klanteNService het altijd zo druk heeft ...
Reiziger op 1, 2 en 3?

Ik denkt dat U-OV dat niet wil. Zij kunnen de NS-info op de kaart niet uitlezen dus iedereen kan beweren dat hij een NS abonnement heeft.
Geldt er een minimum bedrag voor teruggave. In het verleden kreeg ik niets terug omdat het per enkele reis werd bekeken en je onder het minimum teruggave bedrag zat.

Alleen bij Geld Terug Bij Vertraging is er dacht ik een minimum bedrag voor teruggave en dat gaat dan om kosten die je anders natuurlijk sowieso al maakt. Kosten die je extra maakt, zoals wanneer er iets niet goed gaat met in- of uitchecken, kent geen drempelbedrag om een claim voor in te mogen dienen. Als je met in- en uitchecken 10 cent te veel uitgeeft dan is dat al terug te vragen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denkt dat U-OV dat niet wil. Zij kunnen de NS-info op de kaart niet uitlezen dus iedereen kan beweren dat hij een NS abonnement heeft.
Dan moet NS zelf maar een bus inzetten en niet de klanten opzadelen met de onderlinge problemen tussen vervoerders.
Overigens toen een paar jaar geleden Utrecht Zuilen er drie maanden uit lag en stadsbus 3 het alternatief was, hebben de chauffeurs nooit moeilijk gedaan, ook al wisten ze vaak van niks.
Reputatie 7
Badge +3

Ik denkt dat U-OV dat niet wil. Zij kunnen de NS-info op de kaart niet uitlezen dus iedereen kan beweren dat hij een NS abonnement heeft.Dan moet NS zelf maar een bus inzetten en niet de klanten opzadelen met de onderlinge problemen tussen vervoerders.

NS moet inderdaad gewoon zelf een bus inzetten.
Reputatie 7
Badge +2

Je kan niet op Lunetten inchecken als je daarna in de bus moet inchecken. Dan krijg je een gemiste uitcheck.Ik hoop echt dat het daar goed aangegeven staat (voor de omwonenden).... Check IN en weer UIT bij NS en neem dan pas U-OV bus 8... en vraag daarna uw geld terug bij NS.

Gisteren gefietst van Lunetten naar Utrecht Centraal waar ik op centraal bij het bordje naar de bussen geen poortje open zag staan.

Vandaag een kijkje genomen op station Lunetten. Perron was onbereikbaar en fietspad onder station door was afgesloten. De enige kaartautomaat op het station was dus ook niet te bereiken, dus bestellingen ophalen kon ook niet. Bij bushalte A stond bordje over werkzaamheden, waarop o.a. dat vanaf station Lunetten lijn 8 van u_ov genomen moest worden naar Utrecht Centraal. En er stond een in/uitcheck paal.
Bij halte c en halte d stonden bussen 8. Navraag bij buschauffeur leverde op dat er niets bekend was van werkzaamheden waarbij NS reizigers met bus 8 verder diende te reizen. Er was geen afspraak met NS en geen vergoeding aan u_ov van NS. Er moest gewoon ingecheckt worden.
Badge +3
Voor latere referentie toch maar even een schermafbeelding gemaakt van de "communicatie" van NS over deze werkzaamheden.

Erg leuk dat NS meldt dat je van/naar Utrecht Lunetten via Utrecht Centraal met U-OV lijn 8 moet reizen. Maar er wordt met geen woord gerept over het feit dat je treinkaartje niet geldig is op de bus. Er wordt ook niets gezegd over het feit dat je teveel betaalde reiskosten kunt terugvragen via Klantenservice. Al met al een heel slechte beurt van NS dat er geen afspraken zijn gemaakt met U-OV. Blijkbaar stond er een mobiele incheckpaal bij de bushalte in Utrecht Lunetten. Maar wanneer er geen vervolgafspraken zijn gemaakt met U-OV over de verrekening van kosten en je bij de chauffeur gewoon moet inchecken dan heeft dat geen enkel nut. (edit: tekst aangepast na een opmerking van @Momo. Ik had over de opmerking van @MoDe over de incheckpaal in Lunetten heengelezen.)

Uit het Vervoerplan 2019 van NS maak ik op dat er vooralsnog alleen naar het beperken van kosten is gekeken.

Zie pagina 30 in het document https://www.ns.nl/binaries/_ht_1552485319950/content/assets/ns-nl/over-ons/vervoerplan-2019.pdf

Op pagina 39 is deze fraaie tekst te lezen:

• Wat denkt NS zelf geleerd te hebben van deze buitendienststelling?
  • Op welke manier worden reizigers voor de wanprestatie van NS bij Utrecht Lunetten gecompenseerd?
  • Welk plan gaat NS met de ketenpartners maken zodat bij een volgende buitendienststelling de reizigers naar/van Utrecht Lunetten zonder extra kosten gebruik kunnen maken van treinvervangend vervoer?
Reputatie 7
Badge +3

En er stond een in/uitcheck paal.

Een NS in/uitcheckpaal? Dat zou dan wel goed zijn. De rest, tja.....
Reputatie 7
Badge +3
Gelukkig zullen deze werkzaamheden en de informatievoorziening daaromtrent ongetwijfeld uitgebreid geëvalueerd gaan worden ...
Reputatie 7
Badge +2

En er stond een in/uitcheck paal.Een NS in/uitcheckpaal? Dat zou dan wel goed zijn. De rest, tja.....

Deze heeft geen nut als je verplicht moet inchecken in de bus. Behalve om aan te tonen dat je daar opgestapt bent.

NB. Bus kost enkele reis €1,85
Reputatie 7
Badge +3
Daarom ook dat "De rest, tja..." . Iemand had er tenminste aan gedacht om daar een paal neer te zetten.
Idee is leuk, verdere uitwerking niet.
Reputatie 7
Badge +3
NB. Bus kost enkele reis €1,85
Ja, maar dat is eigenlijk alleen relevant voor mensen die niet verder dan Utrecht Centraal hoeven. Dat is natuurlijk maar een klein deel.
Reputatie 7
Badge +2

NB. Bus kost enkele reis €1,85Ja, maar dat is eigenlijk alleen relevant voor mensen die niet verder dan Utrecht Centraal hoeven. Dat is natuurlijk maar een klein deel.

Nou nee. Het zijn gewoon extra kosten die bovenop afgekocht reisrecht komen, als je vanaf Lunetten verder moet. Heb je geen abonnement dan is de bus op dat traject goedkoper dan de trein. Met korting op de trein ben je met bus meer kwijt.
Reputatie 7
Badge +3
Heb je geen abonnement dan is de bus op dat traject goedkoper dan de trein.
Niet als je verder dan Utrecht Centraal moet.

Maar volgens mij zijn we het wel met elkaar eens 🙂
Reputatie 6
Vorig jaar hetzelfde meegemaakt tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan: in het werkzaamhedenoverzicht werd verwezen naar de bus van U-OV. De eerste medewerker van de klantenservice vertelde dat ik mijn geld niet terug kon krijgen, de tweede via een ander kanaal dan weer wel.
rig

Reageer