Inconsequente informatievoorziening.

Reputatie 7
Badge +3
Vandaag heb ik in Zwolle en Amersfoort gezien dat de IC's die vanwege werkzaamheden in Utrecht Centraal daar eindigen aangekondigd worden als: IC Rotterdam Centraal. Trein rijdt niet verder dan Utrecht Centraal.

Op de treinen zelf staat als eindbestemming Utrecht Centraal. En ook de informatieborden in de trein van Zwolle naar Amersfoort gaven als eindbestemming Utrecht Centraal.

Mijn voorstel: Zet IC naar Utrecht Centraal op het bord langs het perron met als toelichting: Voor IC naar Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal overstappen in Utrecht Centraal.

18 reacties

Dat is geen slecht idee iMark, heb het direct doorgezet! Was de informatie verder wel goed, of zou je nog meer dingen anders willen zien?
Reputatie 7
Badge +3
De informatievoorziening was verder accuraat. Het nieuwe systeem met verstoringsmeldingen werkte in Amersfoort ook goed. Er was duidelijk dat reizigers naar Deventer en verder moesten omreizen via Zwolle (aanrijding met een persoon). Dat is werkelijk een enorme verbetering.

In het algemeen raad ik aan om de informatie zo simpel mogelijk te houden. Dus de werkelijke eindbestemming gebruiken van een trein met daarbij als toelichting iets over werkzaamheden en/of busvervoer.
Het geval van gisteren heb ik ook voorgelegd aan mijn Engelse partner en zij vond wat er op de borden stond ook niet duidelijk. ("Hoezo rijdt de trein niet verder dan Utrecht? En hoe kom ik dan in Rotterdam?")

Wat ik een problematische treinserie voor wat betreft de informatievoorziening vind is de Sprinter van Utrecht Centraal via Hilversum, Amsterdam Zuid, Schiphol en Leiden naar Den Haag Centraal (5700-serie). Die komt in Hilversum binnenrijden met als eindbestemming Den Haag Centraal voorop de trein terwijl dat niet op de borden staat.als eindbestemming. Die geven Leiden als eindbestemming. Dit levert zeer veel verwarring op bij reizigers. Ook voor vertrek uit Utrecht Centraal heb ik al regelmatig lichtelijk paniekerende reizigers gezien. ("Gaat deze trein wel naar Hilversum? Er staat dat hij naar Den Haag gaat.")
Ik zou de informatie op de voorkant (en achterkant) gelijktrekken met de informatie op vertrekstaten en gedurende de rit de eindbestemming aan de voorkant van de trein wijzigen van Weesp, daarna Leiden en daarna Den Haag Centraal.
Dus bij vertrek/aankomst uit:
Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht: eindbestemming Weesp
Hollandse Rading, Hilversum Sportpark, Hilversum, Hilversum Media Park: eindbestemming Leiden
Overige stations: Eindbestemming Den Haag Centraal.

Hetzelfde geldt natuurlijk in de omgekeerde richting.

Verder nog een suggestie voor wat betreft omroepberichten in de trein. Bij Zwolle werd kort na vertrek keurig medegedeeld dat we ons in de IC naar Amersfoort en Utrecht bevonden. Maar waarom wordt niet bijvoorbeeld een minuut voor vertrek omgeroepen waar de trein naartoe gaat? Reizigers kunnen dan een eventuele verkeerde instap nog ongedaan maken.
In het algemeen raad ik aan om de informatie zo simpel mogelijk te houden. Dus de werkelijke eindbestemming gebruiken van een trein met daarbij als toelichting iets over werkzaamheden en/of busvervoer.

Als reden om het niet te doen wordt doorgaans genoemd dat mensen die altijd de IC van kwart over 10 richting D nemen om van A naar B te reizen, van slag raken als er ineens C als eindbestemming op de borden staat.
Reputatie 7
Badge +3

Als reden om het niet te doen wordt doorgaans genoemd dat mensen die altijd de IC van kwart over 10 richting D nemen om van A naar B te reizen, van slag raken als er ineens C als eindbestemming op de borden staat.

En die mensen raken niet van slag als op het perron staat aangeven dat de IC naar D gaat (maar niet verder rijdt dan C) en C als eindbestemming op de trein staat?
Het merendeel van de werkzaamheden vindt plaats in het weekend wanneer er veel meer incidentele dan regelmatige reizigers zijn.
Ja, dat is ook verwarrend. Ik denk dat het duidelijkst zou zijn om op de perronborden de oorspronkelijke eindbestemming doorgestreept weer te geven, met de eigenlijke eindbestemming eronder. Dan is in één keer duidelijk welke trein het normaal is én waar de trein echt naartoe gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Wat je ook zou kunnen doen is het volgende op het bord op het perron (in dit voorbeeld in Zwolle) zetten:

IC Utrecht Centraal
(Rotterdam Centraal)
via Amersfoort.

In de trein wordt dan wel duidelijk dat er in Utrecht moet worden overgestapt.
Ik zie dat voor vandaag er een overstap van 5 minuten wordt gegeven om in Utrecht Centraal van spoor 2 naar spoor 11 te komen. Dat lijkt me aan de krappe kant.

In het verleden werkte men in de CTA's met blauwe en rode bestemmingen. Rode bestemmingen konden na overstappen worden bereikt.
Reputatie 4
Badge
Over informatievoorziening gesproken. Omroepster in Sittard tussen 22 en 22h10, vier keer achter elkaar, gisterenavond:

"dames en heren, de intercity naar Amsterdam rijdt niet verder dan Utrecht en rijdt via een andere route."

Hoe mag je dat als reiziger interpreteren? Via welke andere route? Op welke stations stopt de trein nog wel? Via een andere route naar Utrecht? Via Tilburg naar Den Bosch? Via Breda en Rotterdam? Via Nijmegen? Hoe lang gaat dat extra duren? Meer of minder dan een uur?

Uiteindelijk, aangekomen in Utrecht zonder iemand van NS te hebben gezien, kon de conclusie wellicht zijn dat met "via een andere route" blijkbaar bedoeld werd dat de trein in plaats van Maastricht-Amsterdam, Maastricht-Utrecht reed. Maar zeg dat dan gewoon.

Het treinpersoneel vond het bij het binnenrijden in Utrecht ook niet nodig om aan te kondigen wat de reizigers naar Amsterdam geacht werden te doen. Misschien wisten ze het niet, maar dan hadden ze dat maar moeten zeggen.

Tussen Sittard en Utrecht geen conducteur gezien. Jammer.
Reputatie 7
Badge +3
@John de Jong
Dat is inderdaad een onzinnig en onduidelijk omroepbericht.

Je kunt dat heel simpel oplossen door iets als het volgende om te roepen.
"Over enkele minuten vertrekt van spoor ... de IC naar Utrecht Centraal. Reizigers naar Amsterdam Amstel. Amsterdam Centraal en verder kunnen in Utrecht Centraal overstappen."

De kracht van omroepberichten ligt in het simpel houden. Zeker op perrons wanneer er ook nog ander lawaai is.

Overigens kan het vaak gebruikte 'eindbestemming' ook komen te vervallen in omroepberichten alsmede andere informatiekanalen. De eindbestemming van een trein is de sloper.
Bij Arriva zag ik een trein met 'Eindbestemming Emmen' op de displays. Dat 'eindbestemming' voegt werkelijk niets toe als je niet ook alle tussenstations op het display toont.
Reputatie 4
Ik snap die redenering maar heel veel mensen vinden het verwarrend en misleidend. Als een trein wegens werkzaamheden in Zwolle niet verder rijdt dan Wijhe zet dan ook Wijhe als eindbestemming op de treinaanwijzers. Het inconsequente is ook dat NS-App wel altijd de echte eindbestemming aangeeft.
Welke andere route? Ja, dat is een goede vraag. Helaas is die informatie in heel het ritbericht maar beperkt aanwezig en van het niveau "zoek zelf maar uit" en ook niet van het niveau "voeg even snel toe".
Feitelijk hoef je als reiziger niet te weten via welke route een trein rijdt. Je hoeft alleen maar te weten wat de gevolgen zijn: "stopt niet in ...", "stopt extra in ...", "is vanaf station ... ongeveer ... minuten vertraagd". Oh nee, dat laatste mag niet. "vertrekt vanaf station ... op de oorspronkelijke vertrektijd over ongeveer ... minuten." :8
Nou moet je het niet zo moeilijk maken hoor. De reiziger past zich maar aan 😉
Ik had de indruk dat dat eenvoudiger was dan vermelden welke route er wordt gereden. "Let op omroepbericht" dan maar weer?
Reputatie 7
Badge +3
Ik had de indruk dat dat eenvoudiger was dan vermelden welke route er wordt gereden. "Let op omroepbericht" dan maar weer?
Nee, gewoon op het bord zetten waar de trein naartoe gaat en waar je moet overstappen voor de stations die niet worden aangedaan.
In de praktijk is niet alles snel te introduceren, er zijn nógal wat hoepels om doorheen te springen.

De beste stuurlui staan helaas aan wal hier wat betreft dit onderwerp, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Reputatie 7
Badge +3
@Henk_NL
Dat lijkt me typisch een verhaal van de mensen van WC Eend die WC Eend adviseren en niet meer uit hun verkokerde manier van denken kunnen komen. Omdat we het al honderd jaar zo doen, kan het niet anders/beter.

De werkelijkheid is echter dat NS op dit gebied zeker de wijsheid niet in pacht heeft en wel eens wat beter naar opbouwende kritiek van zeer ervaren reizigers zou kunnen luisteren.
Ik ben het er zeker mee eens dat de informatievoorziening soms echt beter zou moeten. Hier zijn we ons als NS overigens ook zeker van bewust en we proberen dan ook zeker verbeteringen aan te brengen. Daarom nemen we jullie kritieken ook zeker serieus!
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is het wel van het grootste belang om ook goed naar de niet-ervaren reizigers te luisteren. Zaken die voor de meesten op dit forum gesneden koek zijn, zijn dat voor incidentele reizigers zeker niet. Dat maakt de drempel om met de trein te reizen hoog en dat lijkt me geen goede zaak.

Reageer