beantwoord

informatie in trein bij uitval restant traject IC door seinstoring bij Utrecht 2 juni

• 2 juni 2016
  • 6 reacties
  • 232 Bekeken

Om 11:54 ingestapt op DH CS richting Utrecht. In Gouda kwam NS medewerker binnen met de mededeling dat ie de nog zittende reizigers toch maar even kwam waarschuwen dat de trein niet verder ging en zou terugkeren naar Den Haag. Daarvoor hadden we in ieder geval in de betreffende coupe niets gehoord via de omroepinstallatie. Over oorzaken, alternatieven, etc. kon geen informatie worden gegeven. Ik ben dus maar teruggegaan naar Den Haag, mijn afspraak zou ik toch niet meer halen. Later bleek dat ik gewoon verder had gekund met de Sprinter. Iets soortgelijks is me vorige week woensdag overkomen. Ruim 50 minuten moeten wachten in stilstaande trein tussen Aerdenhout en Haarlem. Geen enkele bruikbare info gekregen en na 50 minuten keerde de trein als stoptrein terug richting Den Haag CS. Volgens mij kan de communicatie in dergelijke situaties een stuk beter, bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van de beeldschermen. Daar kan actuele info worden gegeven over de oorzaak, status en mogelijke alternatieve routes. Ben benieuwd of er nog meer suggesties zijn om dit soort irritaties door gebrek aan info te voorkomen.
icon

Beste antwoord door Minke NS 3 juni 2016, 09:54

Hoi rnelissen, welkom op het NS serviceforum.

Jammer om te lezen dat jouw ervaring met onze communicatie slecht was. We streven ernaar om onze informatievoorziening up-to-date te houden, want ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om niet te weten wat er aan de hand is. De conducteur loopt vaak eerst naar de machinist om te kijken wat er aan de hand is. Eventueel kan er contact op worden met de verkeersleiding omdat zij bepalen of de treinen verder mogen rijden. Soms kan het even duren voordat er duidelijkheid is, omdat de dienstregeling erg druk en complex is. Dat de conducteur aangeeft dat de trein niet verder kan rijden, betekent niet dat andere treinen niet kunnen rijden. Soms kunnen Intercity's bijvoorbeeld niet rijden, maar Sprinters wel. Het is daarom altijd handig om de reisplanner in de app te bekijken, die geeft namelijk de meest actuele info. De conducteur is geen lopende reisplanner en zal daarom niet altijd de meest actuele reisinfo hebben wanneer er een storing is. Ik hoop dat jouw volgende ervaring met NS beter zal zijn.
Bekijk origineel

6 reacties

Hoi rnelissen, welkom op het NS serviceforum.

Jammer om te lezen dat jouw ervaring met onze communicatie slecht was. We streven ernaar om onze informatievoorziening up-to-date te houden, want ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om niet te weten wat er aan de hand is. De conducteur loopt vaak eerst naar de machinist om te kijken wat er aan de hand is. Eventueel kan er contact op worden met de verkeersleiding omdat zij bepalen of de treinen verder mogen rijden. Soms kan het even duren voordat er duidelijkheid is, omdat de dienstregeling erg druk en complex is. Dat de conducteur aangeeft dat de trein niet verder kan rijden, betekent niet dat andere treinen niet kunnen rijden. Soms kunnen Intercity's bijvoorbeeld niet rijden, maar Sprinters wel. Het is daarom altijd handig om de reisplanner in de app te bekijken, die geeft namelijk de meest actuele info. De conducteur is geen lopende reisplanner en zal daarom niet altijd de meest actuele reisinfo hebben wanneer er een storing is. Ik hoop dat jouw volgende ervaring met NS beter zal zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Vindt NS het zelf ook niet een beetje vreemd dat klanten via een app actuelere informatie hebben dan het eigen personeel? En wat denkt NS te gaan doen aan deze situatie?
Reputatie 4
de conducteur zou die app toch ook kunnen raadplegen? Ik merk regelmatig dat de app het eerder/beter weet dan de digitale borden...dat is idd eigenlijk heel gek....
Reputatie 7
Bij verstoringen krijgen we ook extra info en inderdaad ik gebruik ook heel erg graag de app.
In grote lijnen kunnen we dan iedereen te woord staan.

Het geen wat lastig is en ik denk dat Mike daar op doelt, is dat we een advies op maat voor iedereen moeten geven. Dan ben je inderdaad zelf sneller uit om het zelf even op te zoeken, want ook ik moet een specifieke route gaan plannen, op dezelfde manier als de reiziger dat doet, voor de actuele informatie.
Natuurlijk kan de conducteur dit voor de reiziger opzoeken in de reisplanner, maar de reiziger kan dit zelf ook doen. De belangrijkste functie van de conducteur blijft het zorgen voor veiligheid. Hij heeft niet altijd tijd om reisadviezen te plannen voor meerdere reizigers. Ook de conducteur moet zich aan zijn reisschema houden. Ik hoop dat je je daar iets bij voor kunt stellen.
Reputatie 4
Ik doelde meer op de relatie app versus de borden, en natuurlijk snap ik dat de conducteur er allereerst is voor veiligheid en dan pas voor de informatie. Het ging mij meer om de techniek

Reageer