beantwoord

Intercity Breda - Den Haag

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik wil graag as zaterdag met de intercity van Breda naar Den Haag.
Klopt het dat deze gewoon rijdt? En dat ik dus geen ns bus hoef te nemen ivm de afsluiting van de moerdijkbrug.
Bij de NS planner staan de werkzaamheden in het algemeen wel vermeld maar in de planning staat er namelijk weer niets over.
Dit zorgt voor wat verwarring.
icon

Beste antwoord door Robert B 28 juli 2017, 13:06

Hallo mrenne,

De treinen die de planner aangeeft rijden gewoon, en de intercity's tussen Breda en Rotterdam/Den Haag dus ook (elk half uur).
Deze gaan namelijk over het HSL spoor, en hebben geen last van de werkzaamheden.
Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3
Hallo mrenne,

De treinen die de planner aangeeft rijden gewoon, en de intercity's tussen Breda en Rotterdam/Den Haag dus ook (elk half uur).
Deze gaan namelijk over het HSL spoor, en hebben geen last van de werkzaamheden.
Kan ik dan ook van Delft naar Eindhoven zpndag 30 juli?
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat kan ook. De IC Den Haag Centraal - Eindhoven stopt ook in Delft. Vertrek in Delft is precies op het hele of halve uur (.00 en .30).

Zolang er in het reisadvies niet expliciet in het rood bij staat dat je met een bus moet kun je gewoon met trein.
Bedankt Momo! Staat er zo onduidelijk. Ben geloof ik niet de enige die dat probleem heeft.
Reputatie 7
Badge +3
Om het verschil even aan te geven, dit is bv een reisadvies (naar Lage Zwaluwe) waarbij je wel met een bus zou moeten. Dan staat er in het rood vermeld "Bus ipv trein".

Het wordt vooral verwarrend als je op de rode tekst van de werkzaamheden klikt.
Dan krijg je dit te zien (in dit geval heb ik gepland van Den Haag centraal naar Tilburg):

De rood omcirkelde delen zijn gewoon foute informatie in combinatie met deze reis.
Er staat groot boven dat het gaat om het traject Rotterdam - Dordrecht - Breda of Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal. Op dat traject geld inderdaad de omreisroute en extra reistijd (al dan niet door het gebruik van de bus).
De informatie klopt dus gewoon.

Dat deze informatie wordt weergegeven komt omdat het afgelegde traject deels samenloopt met het reistraject (bij Breda en van Lombardijen tot Rotterdam Centraal).
Geen foutieve informatie dus, maar hooguit verwarrende informatie als men niet bekend is met de geografische ligging van de spoorlijnen en over welke route er gereisd wordt.
Ik krijg dit scherm te zien bij treinen via de hsl. Dan is het is wel foutieve informatie, want dan hoef ik geen gebruik te maken van een omreisroute of van bussen en ik heb ook geen half uur extra reistijd.
Als ik gewoon de normale route via de hsl volg, zijn er helemaal geen werkzaamheden en moet ik die informatie dus ook helemaal niet krijgen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is misschien niet foutief, maar wel erg verwarrend. Niet iedereen weet dat de IC Den Haag - Eindhoven over de HSL gaat en dat deze dan van een andere brug gebruik maakt.

Ik begrijp de redenatie van NS wel, de werkzaamheden hebben invloed op het traject Rotterdam C-Dordrecht-Breda/Roosendaal, niet op Den Haag/Rotterdam - Tilburg/Eindhoven maar reizigers op dit traject deze reizigers krijgen wel de waarschuwing van werkzaamheden bij een reisadvies waarbij staat dat ze moeten omreizen of met de bus.
Als ik een incidentele reiziger zou zijn zou ik dit ook verwarrend vinden.

Zoals ik al eerder aangaf, zolang er in het reisadvies niet expliciet in het rood bij staat dat je met een bus moet kun je gewoon met trein.
Reputatie 2
Alleen de IC naar Den Haag en de IC naar Amstetdam Centraal rijden via de HSL. De rest rijdt niet.

Houd er wel rekening mee dat de HSL behoorlijk storingsgevoelig is. Bij storing komt het treinverkeer tussenn Breda en Rotterdam stil te liggen. Zelfs de internationale trein uit Brussel naar Amsterdam rijdt dan niet meer (tussen Breda en Amsterdam).
Reputatie 7
Badge +3
Ik moet zeggen dat het nu tijdens de werkzaamheden in vergelijking met anders meevalt met de HSL storingen. Ja, er zijn wel enkele defecte treinen geweest, maar naar mijn idee was de verstoringen sneller voorbij dan normaal En gister was er een storing waarbij alleen de 900 tussen Rotterdam en Breda uitviel, de Den Haag - Eindhoven bleef rijden.

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/18168-2-augustus-2017-herstelwerkzaamheden-rotterdam-breda-hsl

Ik denk dat ze er nu heel erg bovenop zitten. Kunnen ze dit niet gewoon volhouden wanneer de werkzaamheden weer klaar zijn?
Reputatie 7
Badge +3
Vanmiddag komt er windkracht 5 tot 7 dus niet te vroeg juichen.
Badge +3
Alleen de IC naar Den Haag en de IC naar Amstetdam Centraal rijden via de HSL. De rest rijdt niet.
Dit ging over vorig weekend, toen reed Den Haag - Eindhoven gewoon. De komende week (5-13 augustus) inderdaad hinder bij Eindhoven, dus bussen vanaf Boxtel of Tilburg.
Reputatie 7
Badge +3
En de week erna (14 - 20 augustus) werkzaamheden Den Haag CS/HS - Rotterdam, vanuit Eindhoven is het dan omreizen via Utrecht of een bus vanaf Rotterdam naar de stations tussen Rotterdam en HS, zoals bv Delft.
Reputatie 6
Ja, heel weinig storingen tot nu toe in augustus op de HSL Breda-Rotterdam. Wonderlijk. Sinds de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug gaat het prima op de HSL. Benieuwd hoe het gaat als de treinen naar Dordrecht weer rijden en de IC weer in Eindhoven start ipv Tilburg. Hopelijk blijft het goedgaan, maar eerst zien dan geloven.

Reageer