beantwoord

Intercity direct. Vervalt toeslag bij werkzaamheden?

Ik moet van Haarlem naar Rotterdam tijdens werkzaamheden dit wknd van 23 feb. Alle reisadviezen bevatten de ic direct ...via Schiphol.
Ben ik daardoor toch verplicht de toeslag te betalen? Er worden geen andere opties gegeven in de ns reisplanner.
icon

Beste antwoord door Tochjo 23 februari 2019, 09:16

De Intercity direct is tijdens deze werkzaamheden niet toeslagvrij. Als u ervoor kiest met Intercity direct te reizen, dan moet u dus een toeslag kopen. Als u deze aanschaft bij de rode toeslagzuil op het perron, kost deze in de daluren maar 1,40 euro. Koopt u de toeslag als e-ticket of eenmalige chipkaart, dan betaalt u 2,40 euro.

De reisplanner geeft mij wel opties zonder Intercity direct. Om 9:25 en 9:55 bijvoorbeeld met drie intercity's, met overstappen in Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. En om 9:37 en 10:07 met drie intercity's en overstappen in Den Haag Centraal en Gouda.

Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
De Intercity direct is tijdens deze werkzaamheden niet toeslagvrij. Als u ervoor kiest met Intercity direct te reizen, dan moet u dus een toeslag kopen. Als u deze aanschaft bij de rode toeslagzuil op het perron, kost deze in de daluren maar 1,40 euro. Koopt u de toeslag als e-ticket of eenmalige chipkaart, dan betaalt u 2,40 euro.

De reisplanner geeft mij wel opties zonder Intercity direct. Om 9:25 en 9:55 bijvoorbeeld met drie intercity's, met overstappen in Amsterdam Centraal en Utrecht Centraal. En om 9:37 en 10:07 met drie intercity's en overstappen in Den Haag Centraal en Gouda.
Ik zie het nu, bedankt. Ik heb inderdaad alleen gekeken naar de kortste route.
Ik en velen met mij hebben hetzelfde probleem; ik moet op en neer van Haarlem naar Rotterdam.
Als ik het goed begrijp ben ik dus langer onderweg en mag ik daarvoor ook nog extra betalen? En als ik dat niet wil, dan ben ik echt heel lang onderweg?
Dat vind ik niet klantvriendelijk, NS. Wij geven per jaar duizenden euro's uit aan dagelijkse reizen, ik vind het dan een klein gebaar om de vertraging en het ongemak zo veel mogelijk te beperken en niet uw gewaardeerde klant nog verder op kosten te jagen.
Die toeslag op de IC-direct is sowieso al zeer discutabel, maar nu wordt het gewoon ingezet om extra geld te verdienen aan mensen die toch nog enigszins op tijd op hun werk willen zijn.
Het zou een sympathiek gebaar zijn als de toeslag in ieder geval deze dagen niet geldt.
Reputatie 7
Badge
Niet bepaald om geld te verdienen. Die treinen zitten in de reguliere dienst al behoorlijk aan hun capaciteit en als je dan de toeslag er vanaf haalt, puilen ze echt uit. Dat willen we dus niet.
Reputatie 7
Badge +2
Kunnen er misschien wel meer 9-delige stammen op de ICD worden ingezet nu de IC Den Haag - Eindhoven is ingekort tot Rotterdam - Eindhoven?
Ik begrijp dat het vervelend is als je door werkzaamheden langer onderweg bent. De Intercity Direct is doorgaans alleen toeslag vrij wanneer dit de enige optie is. In dit geval zijn er ook nog andere mogelijkheden en blijft de toeslag noodzakelijk. Daarnaast speelt op de reactie die Edwin geeft een rol hierin.

@Momo Ik heb geen idee wat hier de mogelijkheden in zijn, maar ga het voor je aankaarten.
Reputatie 7
Badge +2
Ik ga zelf niet met de ICD maar gezien het normaal al druk in de spits en nu misschien nog drukker omdat het een omreisroute is lijkt me dit wel fijn voor degene die wel met de ICD reizen.

In dit bericht wordt al gemeld dat het vandaag megadruk was.
https://community.ns.nl/in-de-trein-11/informeren-en-ik-wil-graag-zitten-in-de-icd-van-rotterdam-naar-schiphol-56050

Als ik zo kijk naar vertrekstaat vandaag zie ik 1 9-delige stam, verder alleen 6 of 7 delige.
Ja snap ik hoor. Ik zag het inderdaad al voorbij komen, ga er even achteraan.
Reputatie 7
Badge +2
Zelf had ik de hoop dat de sprinters Den Haag Centraal - Schiedam Centrum verlengd zou worden aangezien hier vanwege de werkzaamheden geen enkele IC rijdt.
Ook ijdele hoop, was vanmorgen behoorlijk vol.
Balen dat je hier ook hinder van hebt gehad Momo.

Reageer