beantwoord

Intercity Flevoland-Utrecht

  • 13 January 2024
  • 2 reacties
  • 173 Bekeken

Ik zag dat morgen, 14 januari een NS reis van Flevoland naar Brabant een stuk sneller gaat dan normaal. Ik zie dat dit komt doordat er een intercity rijdt tussen Almere via Bijlmer/Arena naar Utrecht. Daardoor hoef ik niet met de stoptrein naar Utrecht (via Hilversum) of via Amsterdam-Zuid.
Ik zie echter, dat dit maar een eenmalige mogelijkheid is, deze zondag. Op andere werkdagen en weekenden is helaas weer de oude route van toepassing, met een veel langere reistijd.

Deze route (Intercity tussen Almere en Utrecht via Bijlmer/Arena) zou van alle betrokken stations tussen Noord Nederland naar Zuid Nederland en v.v. zoveel tijd schelen, dat ik mij afvraag waarom deze route niet standaard wordt opgenomen in de dienstregeling? Het scheelt behoorlijk qua reistijd voor iedereen die op deze noord-zuid route rijdt. 

Een Intercity tussen Almere en Utrecht staat al op de wensenlijst van NS en is onderzocht, maar daarbij is alleen de Gooi route bekeken. Als deze route via Bijlmer/Arena standaard kan worden dan wordt deze specifieke reistijd met 20% verkort (44->35 min). Dit zou een enorme winst zijn in de dienstregeling en een alternatieve manier om de wens van een intercity tussen Flevoland en Utrecht te realiseren.

 

icon

Beste antwoord door Sneltram 13 January 2024, 16:13

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge

Deze intercity komt normaal vanaf Schiphol waar nu werkzaamheden zijn. Ik ben bang dat deze als permanente oplossing niet als rendabel zal worden gezien net als een intercity Almere-Utrecht langs de normale route via Hilversum.

Reputatie 6
Badge

En het past onder normale omstandigheden ook niet, omdat zowel het spoor bij Amsterdam Bijlmer als het spoor bij Diemen Zuid helemaal vol zit. Je moet gelijkvloers oversteken, dus eigenlijk een stukje spookrijden om van Almere via Diemen Zuid naar Utrecht te rijden.

Reageer