Daar kan de NS weinig aan doen, deze intercity moet op Amsterdam Zuid wachten om de Eurostar voor te laten aangezien de overheid verkeerde viaducten heeft laten bouwen op de HSL. Hierdoor moet de Eurostar voorrang krijgen op deze intercity, anders haalt deze de afgesproken grenstijd met België niet.
Mooi ingezoomd op een onderdeel van mijn “betoog” - en hoewel interessant punt (wat overigens de betreffende partijen niet ontslaat van hun brevet van onvermogen) ben ik toch benieuwd op welke Eurostar je doelt - het was mij niet direct duidelijk uit de reisplanner.
Overigens nu ook weer in de IC r Leiden, die net in Amsterdam Zuid 5 minuten vertraging heeft opgelopen, maar nu omdat de intercity direct naar Rotterdam vertraging had… zie opmerking over brevetten, hierboven.
Ik zie ook dat er al weer een defecte trein is tussen Duivendrecht en Almere - althans, dat zag ik, want de ontvangst in de Schiphol tunnel is zo slecht dat m’n mobiele internet het niet doet…
/rant
Treinen moeten soms op elkaar wachten bij vertraging, daar kan niemand iets aan veranderen. Als jij gewoon doorgaat terwijl de trein die voor jou hoort te rijden er nog niet is, kan die trein mogelijk nog meer vertraging oplopen.
Jammer is het zeker, maar het spoor is een enorme logistieke puzzel. Als je één puzzelstukje op een andere plek plaatst, dan kan de puzzel uit elkaar vallen.
Natuurlijk is dit niet altijd zo en er is heus wel ruimte voor aanpassingen, maar soms gaat dat gewoon niet.
Jammer is het zeker, maar het spoor is een enorme logistieke puzzel. Als je één puzzelstukje op een andere plek plaatst, dan kan de puzzel uit elkaar vallen.
Dus kan je als land beter langzamerhand eens zorgen dat die enorme logistieke puzzel een beetje minder complex wordt. Kort gezegd, er zijn tevéél treinen op veel te weinig spoor, zeker in bepaalde regio’s en rond bepaalde knooppunten. Dat gaat wringen. En als je dan spoor en viaducten bouwt die niet erg robuust zijn, krijg je nog meer problemen. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop. HSL- treinen die gedeeltelijk op regulier spoor moeten rijden, niet handig.
De reiziger heeft er natuurlijk weinig boodschap aan, die verwacht vlot en betrouwbaar OV, hoe dan ook. En dan is een voor je neus wegrijdende trein irritant en geeft een negatief beeld, zeker als je een half uur moet gaan wachten. De achterliggende redenen kan je uitleggen en zijn logisch, maar daar koop je als reiziger weinig voor. “jammer maar helaas” , daar nemen veel mensen geen genoegen mee, dan wordt toch vaak de keuze voor de auto weer gemaakt, als men die heeft. En dan is het “jammer maar helaas”…. voor het OV.
De overheid
.
Misschien ben ik te snel tevreden, maar een halfuur wachten op de volgende trein is niks.
Dan doe ik dat liever dan lang in de file staan, want terwijl ik wacht op de trein kan ik tenminste nog mijn eigen ding doen.
Gelukkig is het op de weg wel lekker rustig
.