Klacht: Buschauffeurs niet goed ingelicht over busroute tussen Groningen en Hoogeveen

• 25 april 2017
  • 7 reacties
  • 168 Bekeken

Beste NS,
Vandaag ging ik met de stopbus van 7.25 uur ri. Hoogeveen. Ik moest er bij Beilen uit.
Echter wist de buschauffeur niet waar hij heen moest. Hij reed dan ook steeds verkeerd en stond bij de verkeerde halte op station Assen, wat ertoe leidde dat de bus even later moest keren om achtergebleven reizigers alsnog op te pikken.

Ik kan de buschauffeur hier niet op afrekenen. Integendeel: respect voor de chauffeur dat hij in smalle straatjes moest keren!
Dit was zijn eerste keer dat hij deze route moest rijden, dus ik vind dat de chauffeur wel beter ingelicht had mogen worden over zijn route. Je kan niet verwachten dat zo'n ingehuurde chauffeur meteen zijn route weet.

Klacht: De NS heeft de buschauffeur niet goed ingelicht over zijn route en de NS-medewerkers op station Assen gaven de buschauffeur geen begeleiding over de halte waar hij moest staan, waardoor de bus even later moest keren om achtergebleven reizigers alsnog op te pikken.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

7 reacties

Welkom op het NS Serviceforum Robbert. Ik lees je verhaal met verbazing. Alle chauffeurs hebben een uitgebreide 'briefing' gehad en krijgen een duidelijke routebeschrijving mee. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik er relatief maar weinig klachten over binnenkrijg. Ik ben zelf ook gaan kijken hoe het gaat met deze buitendienststelling en het was echt goed geregeld. Een collega van mij heeft in Assen gekeken en verbaasde zich over de vele verkeersregelaars, hulp en lege stoelen in de vele bussen. Ik denk dat dit een incident is geweest. Desalniettemin is het een belangrijk signaal. Aangezien je de vertrektijd erbij hebt gezet kan ik het doorgeven aan de coördinator van deze buitendienststelling. Dank voor het delen van deze ervaring.
Beste Klaas-Jan,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik reis hier dagelijks mee en ook ik moet zeggen dat het vrijwel altijd goed gaat en er veel personeel aanwezig is op station Assen. Vanochtend ging het even niet goed, vandaar deze 'klacht', wat naar aanleiding van jouw reactie meer een signaal te noemen is. Aangezien jij zegt dat iedere chauffeur een uitgebreide briefing heeft gehad met uitgebreide routebeschrijving, ben ik wel benieuwd waar het dan aan ligt.
In ieder geval bedankt voor het doorgeven!
Ik was ook benieuwd Robbert. Ik heb al even gebeld en heb begrepen dat er vanochtend helaas een aantal chauffeurs ziek waren, waardoor reservepersoneel is ingezet. Ik kan me voorstellen dat we daar gelijk al de oorzaak te pakken hebben. Je signaal c.q. klacht zal worden meegenomen in de dagelijkse evaluatie.
Reputatie 7
Badge +3
Bekend probleem dat ook steeds bij weekendwerk optreedt. In Den Bosch is zelfs ooit een buschauffeur via een doodlopende weg in een plantsoen terecht gekomen.
Laten we niet vergeten dat het heel vaak goed gaat. Maar zoals ik al schreef, het is zeer belangrijk dit soort signalen door te geven aan mijn collega's die er daadwerkelijk over gaan.
Reputatie 4
Misschien is het een idee om altijd die gele bewegwijzering te gaan gebruiken om ook de buschauffeurs de weg te wijzen bij lastige routes.
Dat heb ik al eens zien gebeuren tussen Haarlem en Amsterdam Sloterdijk toen er aan station Spaarnwoude gewerkt werd en ook de loopbrug over de snelweg dicht was. De bussen halteerden niet aan de normale halte langs de snelweg, maar moesten omrijden naar IKEA en daar bij het busstation de mensen oppikken. Speciaal hiervoor waren er gele bewegwijzeringsborden voor de bussen geplaatst. Alle chauffeurs, dus ook de vervangers zullen dan goed rijden (zolang ze natuurlijk opletten op de bebording 🙂 ).
Ik was ook benieuwd Robbert. Ik heb al even gebeld en heb begrepen dat er vanochtend helaas een aantal chauffeurs ziek waren, waardoor reservepersoneel is ingezet. Ik kan me voorstellen dat we daar gelijk al de oorzaak te pakken hebben. Je signaal c.q. klacht zal worden meegenomen in de dagelijkse evaluatie.
Dat is inderdaad een erg logische reden! Ziekte is overmacht en kan altijd gebeuren.
Vriendelijk dank voor uw moeite. Dat wordt zeer gewaardeerd! 🙂

Reageer