beantwoord

korte treinen

• 14 augustus 2017
  • 8 reacties
  • 252 Bekeken

Beste NS-ers-die -er-ook-niets-aan-kunnen-doen,

Is er een goede reden waarom er maar halve intercities worden ingezet op het traject Assen - Rotterdam/Den Haag? Zondag 13 augustus moesten wij al, vanwege werkzaamheden, met de bus van Groningen naar Assen. In Assen stond het perron vol. Wij, echtpaar, bijna zestig, konden nog net zitten. In Zwolle stroomden nieuwe massa's passagiers de halve trein in. In Amersfoort weer. Ik hoorde dat dit geen incident is, maar gepland. Als er een goede reden is, en dan bedoel ik niet een goede reden in de ogen van de NS-bonzen, maar van de argeloze reiziger, wilt u me die dan laten weten?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 augustus 2017, 22:17

Goedenavond alberth, welkom op het NS Serviceforum. Vervelend om te lezen dat je reis zo druk was afgelopen zondag.

Ik heb even voor je gekeken naar de inzet voor deze trajecten op zondag, en met het blote oog kan ik niet veel verschil vinden met de standaard inzet. Wij baseren de materieel inzet op een verwachte drukte, gebaseerd op voorgaande weken en meldingen via onder andere de Druktemelder. Algemeen gezien kan het dus drukker zijn geweest dan onze verwachting, of onze verwachting is verkeerd bepaald. Zonder een specifiek tijdstip kan ik echter niet meer zeggen dan dit.

Overigens weet ik wel dat het gisteren in het hele land, en dan voornamelijk 's avonds, bovengemiddeld druk was. Wat de reden daarvoor was is mij niet bekend.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3
Onwil. Iedere andere reden is een smoes om het goed te praten (e.g. materieel omlopen, onderhoud, telcijfers).
Goedenavond alberth, welkom op het NS Serviceforum. Vervelend om te lezen dat je reis zo druk was afgelopen zondag.

Ik heb even voor je gekeken naar de inzet voor deze trajecten op zondag, en met het blote oog kan ik niet veel verschil vinden met de standaard inzet. Wij baseren de materieel inzet op een verwachte drukte, gebaseerd op voorgaande weken en meldingen via onder andere de Druktemelder. Algemeen gezien kan het dus drukker zijn geweest dan onze verwachting, of onze verwachting is verkeerd bepaald. Zonder een specifiek tijdstip kan ik echter niet meer zeggen dan dit.

Overigens weet ik wel dat het gisteren in het hele land, en dan voornamelijk 's avonds, bovengemiddeld druk was. Wat de reden daarvoor was is mij niet bekend.
Reputatie 3
Alberth,

Sinds de nieuwe dienstregeling van december 2016 staan er op dit forum vrijwel elke zondag klachten over volle treinen richting het Noorden. NS doet hier niets aan. Tekort aan materieel kan het niet zijn.
Reputatie 6
Badge +1

Hoi Stijn,

Afgelopen weekend waren er werkzaamheden rond Weesp, waardoor iedereen die van de Randstad richting Zwolle/Groningen/Leeuwarden of andersom wilde reizen met de 500/600 via Amersfoort en Utrecht moest reizen. Helaas heeft NS daar geen rekening mee gehouden bij de uitgevoerde materieelinzet. Het klopt dat de inzet niet afweek van andere weken, maar de situatie deed dat wel! Alle reizigers die normaal de Hanzelijn zouden gebruiken zaten nu ook in deze erg korte trein! Koppel dat maar terug aan de afdeling van de materieelinzet!
Reputatie 7
Badge +3
Het gerucht gaat de NS met ingang van de dienstregelingwijziging van 4 september gaat stoppen met de inzet van losse stellen in het weekend op de lijnen naar Groningen/Leeuwarden/Enschede. Wellicht afgezien van hele vroege/late treinen en op de uiteinden Deventer-Enschede en Zwolle-Leeuwarden.
Reputatie 3
Leuk. Om dan vervolgens met de nieuwe dienstregeling in December weer terug te vallen op de originele telcijfers en dan begint het hele riedeltje zeker weer opnieuw. Ook een terugkomend fenomeen voor bepaalde specifieke spitreinen.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem schijnt personeel te zijn. NS raakt in december de lijnen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede kwijt aan Keolis en heeft dan in de regio's Noord en Oost flink minder personeel nodig. Daar wordt al een tijdje op ingespeeld door daar geen nieuwe mensen meer aan te nemen waardoor de personeelsituatie daar nu krap is. Vanaf december zou dat probleem dus moeten zijn opgelost.
Reputatie 3
Voor 2 ICM-III heb je geen extra personeel nodig, ipv van de vele enkele treintjes die er nu de ronde doen.

Reageer