beantwoord

Leiden - Rotterdam februari

• 8 februari 2020
  • 28 reacties
  • 597 Bekeken

Ha. 

Ik probeer gezien de werkzaamheden volgende weer te plannen hoe ik op werk kom.

Maar de reisplanner geeft aan dat de IC naar Rotterdam gewoon rijdt. 
Kan Iemand me verder helpen? 

icon

Beste antwoord door Robert B 8 februari 2020, 14:08

Ik zie geen werkzaamheden op dit traject voor volgende week. Ik weNS je alvast een fijne treinreis!

Die werkzaamheden zijn er wel degelijk (tot de 16e) maar zijn van invloed op sprinters. De intercity’s rijden normaal vanaf maandag.

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 7
Badge

Hoe wil je verder geholpen worden @Katdox als je trein rijdt en dus je reis gewoon mogelijk is ?

Hallo Katdox en welkom bij de NS Community,

Ik zie geen werkzaamheden op dit traject voor volgende week. Ik weNS je alvast een fijne treinreis!

Badge +3

Die werkzaamheden zijn er wel degelijk (tot de 16e) maar zijn van invloed op sprinters. De intercity’s rijden normaal vanaf maandag.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie geen werkzaamheden op dit traject voor volgende week.

:rofl:

Al weken, zo niet maanden, wordt er aandacht aan deze werkzaamheden rondom Leiden besteed. Op zo'n beetje elk station wordt er constant omgeroepen dat deze werkzaamheden er zijn. Ook hier op het forum zijn er diverse topics over. Zelfs op het NOS Journaal vandaag werd gewaarschuwd voor overvolle treinen en extra reistijd. Maar jij ziet geen werkzaamheden op dit traject? :slight_smile:

Deze is zo groot daar hou je geen rekening meer mee.

Wat ik bedoel is, dat mij werd verteld op Leiden CS dat ik niet naar Rotterdam zou komen.

Maar dat de app geen enkele verstoring geeft…

eigenlijk wil dus weten, kan ik maandag de IC van Leiden naar Rotterdam nemen? 

Hoe wil je verder geholpen worden @Katdox als je trein rijdt en dus je reis gewoon mogelijk is ?

Ik snap dat je dit zegt, maar er is me dus 3 keer iets anders verteld...

Reputatie 6
Badge +2

Ik begrijp je verwarring wel. Volgens mij raadt NS af om in de ochtend- of avondspits van/naar Leiden te reizen en dat er een grote kans is dat niet iedereen meekan. Vreemd dat de reisplanner dat bij je reis niet aangeeft, of geldt dat niet voor het traject Leiden - Rotterdam?

Badge +3

De app (en reisplanner.ns.nl ) houden echt geen rekening met mogelijke drukte. Die tonen gewoon wat er rijdt.

De sprinters rond Leiden zijn vervangen door NS busritten, dus dat wordt ook niet getoond als een storing.

Of dat klopt ben ik momenteel aan het uitzoeken. Mag ik vragen hoe je aan deze informatie komt, Robert?

Badge +3

Zie bijv. https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2020-02-08/leiden-centraal of plan daar een reis van De Vink naar Rotterdam of zo voor maandag.

In de NS planner worden de bussen (elke 5 minuten) inderdaad in het rood aangegeven, vorige reactie aangepast.

Reputatie 6
Badge +2

De app (en reisplanner.ns.nl ) houden echt geen rekening met mogelijke drukte. Die tonen gewoon wat er rijdt.

Kon me dit topic nog voor de geest halen, waarbij je bij het plannen van een reis op de HSL van Schiphol naar Rotterdam gewaarschuwd werd voor werkzaamheden tussen Schiphol-Leiden. Die hadden geen invloed op de reis, maar konden wel voor drukkere ICD's zorgen en daarom stond bij elke reis een symbool van werkzaamheden.

De invloed van deze werkzaamheden is waarschijnlijk ook groot op de treinen die wel rijden, vooral omdat NS er nu zelf voor waarschuwt op stations/in de media etc. Daarom vond ik het vreemd dat er nu niets wordt aangegeven als je de reis plant.

Badge +3

Ik weet niet of het slim is om werkzaamheden waar je in principe geen last van hebt (afgezien van de mogelijke drukte) bij elk reisadvies in het rood te tonen.

Dat blijkt wel uit de verwarring in dat andere topic (rijdt die nu wel of niet, of moet ik omreizen, overstappen of langere reistijd?).

Helemaal als je van Rotterdam naar Schiphol wilt (HSL) om dan storingen rond Leiden op te voeren als beperking, maar is in dit geval misschien wel terecht als je van/naar/via Leiden wilt, want er zijn wel degelijk treinen die niet rijden (of niet zoals je verwacht).

Misschien een melding dan “deze trein kan drukker kan zijn dan normaal” :joy:

Reputatie 7
Badge +3

De werkzaamheden hebben niet alleen invloed op de sprinters, ook de intercity's rijden vanaf maandag niet normaal want sommige intercity's hebben een andere eindbestemming dan anders of zijn geknipt in Leiden waardoor je moet overstappen. Maar intercity's rijden wel en vanaf Leiden kun je net als normaal naar Rotterdam komen.

Er wordt wel gezegd dat ze korter kunnen zijn vanwege beperkte perron capaciteit. Hou dus rekening met drukte. En check de reisplanner en informatieschermen op het station omdat ze ook van andere perrons kunnen vertrekken, bv van 9b ipv 8b of van het a gedeelte.

Reputatie 6

Het kan ook raadzaam zijn iets eerder van huis te gaan om een treintje eerder te pakken.

Badge +3

Zei ik HSL? Nou zie https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Rotterdam%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Schiphol%20Airport&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2020-02-09T20:28

Nee, daar worden we blij van (sorry @VIRM maar alles rood of rijdt niet dus in de volgende afbeelding/screenshot)

Badge +3

Voer voor de ‘oplossers’…

Overigens vallen nu exact de treinen uit die tot zondag niet eens in de reisplanner stonden en waarvoor ook geen vervangend vervoer was georganiseerd. Toeval???

Bron https://twitter.com/Viffer4/status/1226978778754277378 en wat vooraf ging in dat draadje.

Reputatie 7
Badge +3

Oh wat leuk, een complot denker. 

Weliicht bedoelde de webcare te zeggen dat het weer mogelijk de oorzaak was van de defecte bovenleiding maar kwam het er wat knullig uit. Of zijn er intussen al zoveel vragen en klachten geweest over dingen die wel met het weer te maken hebben dat het hij/zij het intussen al niet meer weer.

Wat betreft de opmerking dat de IC blijkbaar geen last van de defecte bovenleiding heeft, welicht maar defect bij 1 spoor waardoor nu alleen op het andere spoor wordt gereden. 

Overigens geeft de storingspagina aan dat er stopbussen rijden tussen Leiden Centraal, Sassenheim, Nieuw Vennep en Hoofddorp. Wel  eerst met de pendelbus (die toch al reed voor de overige sprinter verbindingen naar Haarlem en Den Haag) naar Leiden Tranferium en vanaf daar verder met NS bussen.

Het zit in ieder geval vandaag niet helemaal mee met de werkzaamheden. Eerder vanmiddag al een defecte trein tussen Leiden en Haarlem waardoor de IC serie 2100 niet reed.

Reputatie 7
Badge

@Robert B

Met quotes van Twitter, geschreven door weer anderen, wordt het er allemaal niet duidelijker op. Waarom telkens al dat Twitter gebabbel hier naar toe emigreren?

Verder vertrekken de Sprinters richting Schiphol als enige van spoor 5 te Leiden, dus als daar het probleem zit, is het duidelijk waarom ze niet rijden, en de ICs wel, van spoor 8 en 9. 

Badge +3

Tweets aan de NS waar niet snel een antwoord op komt (of ze geen idee van hebben “wat jammer zeg dat je...”) zijn hier wat houdbaarder. Daarom alleen al.

Die uitval van de 2100 had ik gemist, maar goed er rijdt van alles (met de nodige hinder of uitzoekwerk wegens geen info voor de beste reizigers).

Nog meer off-topic dan.. Zandzakken in Dordrecht en zo https://www.ad.nl/dordrecht/zandzakken-lieten-veel-te-lang-op-zich-wachten~ab699d0c

Truste voor nu! :sleeping:

P.S. en mensen maken zich (onnodig) druk somshttps://twitter.com/jolijngoertz/status/1226983606863777798

Reputatie 7
Badge +3

Mensen maken zich (onnodig) druk omdat er al weken van diverse kanten wordt gewaarschuwd voor de werkzaamheden, dat veel treinen niet rijden, of niet doorgaand rijden, korter zijn, het heel druk kan zijn en reizen in de spits werd afgeraden. Per dag moest er moest er gekeken worden in de reisplanner, dat doen reizigers nu en zien in veel gevallen dat hun trein gewoon rijdt. Dat roept vraagtekens bij ze op.

Reputatie 7
Badge

zijn hier wat houdbaarder. Daarom alleen al.

@Robert B Waarom Twitter gebabbel hier houdbaar moet worden gemaakt ontgaat vele, inclusief AbbeyRoad compleet. Een forumpje gaat nog sneller dan het gewone leven, laat staan dat warrige gedoe op Twitter. Niemand interesseert het morgen nog.....…

Dan zijn er weer nieuwe probleempjes waar sommige zich druk over willen maken.

Misschien een goed idee om beide gescheiden te houden en niet  telkens lukraak Twitterberichten naar hier te kopiëren.

Badge +3

Och ja we zitten niet allemaal op Yammer of zo (ik zou niet weten hoe trouwens…en dat is maar goed ook toch?) :sweat_smile:

Misschien wordt dat iets publieks of zo?

https://twitter.com/bramspoort/status/1226972678797565953

Reputatie 7
Badge +3

Afgezien van bovenstaande storingen qua bovenleiding en defecte trein heb ik niet de indruk dat het vandaag tot veel problemen heeft geleid.  En dat zijn storingen die normaal ook hadden kunnen gebeuren. Wellicht hebben veel mensen toch omgereisd of op een andere tijd dan normaal. Ook zag ik ondanks de melding vooraf dat er kortere trein zou rijden in de spits toch meerdere treinen met VIRM 8 of 10, zelfs een enkele met VIRM12.

Op Twitter niet zoals vorig jaar foto's en klachten van volle perrons en reiziger die niet mee konden. Werkdag 1 goed doorstaan lijkt me. 

Badge +3

Goed verwoord.. Veel ‘viel wel mee’ of ‘goed geregeld’ en ‘nergens last van gehad’ en zo.

Uitzonderingen altijd natuurlijk, ‘stranden’ op Breukelen wachtruimte en zo, tegen alle adviezen in :rofl:

Reageer