Maastricht-Sittard spoorloos

• 1 april 2020
  • 8 reacties
  • 325 Bekeken

Reputatie 4

Hoi,

Een beetje gechargeerde titel, maar soms lijkt het erop dat dit stuk spoor aan het verdwijnen is. Over een maand ligt het traject voor de zoveelste keer 9 dagen plat. Ik heb Prorail gevraagd of dit de komende decennia de nieiwe norm gaat zijn, maar echt duidelijkheid konden of durfden ze niet te nemen.

Ik besef me dat het niet NS is die het spoor plat legt, maar heeft iemand bij NS wellicht weleens aan prorail gevraagd hoe dit zo extreem kan zijn? 9 dagen is 2.5% van alle treinen in een jaar die niet alleen vertraagd zijn, maar gewoon helemaal uitvallen. Ik begreep van prorail wel dat dit later dit jaar nóg een keer gepland staat, dan zitten we op 5%. En kennelijk gaat ook Roermond-Weert voor (ik dacht) een week eruit, da's dus 7.5% van alle treinen brengen je niet eens tot Eindhoven. Bedroefend…

Ik zou wensen dat dit meegenomen werd in de punctualiteitscijfers, haha.

8 reacties

Badge

Weet u wat het probleem nu gewoon is, er is jaren weinig onderhoud gedaan aan het spoor en op dit moment is het door de hoeveelheid treinverkeer die over de sporen rijdt noodzakelijk groot onderhoud uit te voeren en dat gebeurt niet alleen op uw traject.  Als u eens zoekt op werkzaamheden Leiden Centraal dan kunt u daar ook heel veel over terug vinden omtrent werkzaamheden die ook veelomvattend waren met veel ellende voor de reizigers.

De andere optie is dat het spoor onbetrouwbaar wordt en er heel veel storingen komen waardoor u uiteindelijk risico loopt onverwacht getroffen te worden met het feit dat er geen treinen rijden. Of dat het spoor zo onveilig wordt dat het niet meer mogelijk is om er te rijden of slechts met een aangepaste zeer lage snelheid waardoor aansluitingen in het gedrang komen of niet meer haalbaar zijn.

Onderhoud is gewoon nodig en het kleinere onderhoud kan vaak in delen in de nacht gedaan worden, echter zodra het om grotere trajecten gaat of om wissels dan is dat niet zomaar even in de nacht te oden en moet het spoor buitendienst gesteld worden.  Door de werkzaamheden te clusteren gaat het spoor er weliswaar langer uit maar dat voorkomt veel tijdelijke onderhoudsperiodes welke mogelijk nog meer hinder veroorzaken.

En zeg eens, hoeveel jaar heeft u geen last gehad van grote werkzaamheden ??

Vervanging en onderhoud van het spoor is ook vanwege uw veiligheid.

Reputatie 4

Ik besef me heel goed dat grote buitendienststellingen niet alleen in het zuiden bestaan. Ik geloof dat Groningen dit jaar zelfs een maand plat gaat.

Via officiële kanalen is de eerste opmerking meestal ook dat onderhoud nu eenmaal gedaan moet worden. Alsof ik dat zou willen bestrijden, natuurlijk niet. Zo zwart-wit is de wereld niet, denk ik. 

Toen een jaar of 10 geleden er meer buitendiensstellingen kwamen was de verdediging ook al dat er achterstallig onderhoud was, dat het huidige verder opschalen wéér hetzelfde argument nodig heeft is niet echt een sterk verhaal. Heeft Prorail dan nóg 10 jaaar liggen slapen? Het heeft er de schijn van dat dit het geval is, aangezien niemand iets wel zeggen over hoe tijdelijk deze situatie is, of dat dit nu de norm gaat zijn ( in ieder geval totdat er een cultuuromslag plaats vindt). 

Het argument van veel treinen dus veel onderhoud, is ook een gebruikelijk argument, maar niet een hele sterke op de meeste trajecten aan de rand van het land. 4 treinen per uur is niet bepaald veel, lijkt me (uitgezonderd goederentreinen).

Het laatste jaar dat er niet veel onderhoud was is in ieder geval alweer bijna tien jaar geleden denk ik. Vandaar dat ik me afvraag of dit tijdelijk is of gewoon de huidige standaard in Nederland. 

Badge

Groot onderhoud is nu eenmaal eens in de x jaar nodig en is afhankelijk van de belasting van het spoor, hoe zwaarder een trein is die er overheen gaat en hoe groter het aantal wielstellen des te groter slijtage wordt. 

Hoe prorail hier keuzes in maakt weet ik niet maar we merken als machinist wel op dat baanvakken er slechter bij liggen en zien nu ook momenteel veel grote projecten bij prorail.  Als ze het spoor maar in delen zouden vervangen dan gaat dat heel erg langzaam, zo zijn ze bij mij in de regio bezig om 2x per week elke keer 1 lengte spoorrails te vervangen.  Aangezien er maar beperkt tijd is in de nacht om dit te doen want er mag dan geen trein meer rijden op het traject zijn ze dan weken bezig op een klein traject.  Elke keer moet de spoorstaaf door midden geslepen worden aan beide zijdes, geheel losgehaald worden en opzij gelegd worden, vervolgens moet de nieuwe rail weer op zijn plek gelegd worden, gericht worden en weer gelast worden aan 2 zijdes.

Uiteindelijk is het groots aanpakken van het benodigde onderhoud minder belastend dan het in delen te doen, daarbij is het in kleine partjes vervangen van het spoor ook verre van efficiënt.

En als nu het spoor weer voor 10 jaar klaar is na dit onderhoud, dan valt de overlast toch mee ?

Reputatie 7

Veel meer overdag werken is natuurlijk ook goedkoper. Dan is één of meerdere hele periodes een traject platleggen met reizigershinder goedkoper dan vele nachten gedurende het jaar werken zónder reizigershinder. Daarbij dan nog de veel striktere ARBO - regelgeving t.o.v. van vroeger en het resultaat is steeds vaker voorkomend busvervoer, langere reistijden en meer overstappen.

Dat na het groot onderhoud een traject weer voor 10 jaar helemaal klaar is lijkt me raar. Er is ieder jaar wel weer gedeeltelijk onderhoud of reparatie nodig toch.

Reputatie 4

Yup, als het weer jaren meekan straks zou het fijn zijn. Maar tot nu toe lijkt het daar niet op, en niemand lijkt dit te willen zeggen over de toekomst. Het zal wel de norm zijn dan. Lekker goedkoop inderdaad :)

Reputatie 4

Ik kreeg net van Prorail de volgende informatie:

2020

Maastricht-Sittard;

Week 18,19,20: 9 dagen (deel) spoor buitendienst

Week 33: 5 dagen (deel) spoor buitendienst

Rondom Sittard:

Week 33,34: 3 dagen (deel) spoor buitendienst

Week 42,43,44: 9 dagen (deel) spoor buitendienst

2021:

Zoals het er nu uitziet gaat het om een aantal weekend buitendienststellingen. 

Maar; het bovenstaande overzicht betreft de spoorvernieuwingswerkzaamheden. Niet alle projecten zijn hierin opgenomen.

Het is niet nodig om hier nog een mening bij te zetten.

Badge

Aangezien je al contact hebt gehad met Prorail zou je daar ook je klachten neer kunnen leggen.  Prorail is beheerder van de spoorinfra en verantwoordelijk voor de werkzaamheden die verricht worden.

Overigens is de hinder bij Leiden Centraal groter geweest dan de opsomming hier.  En waar deels een afsluiting is rijden dus nog deels treinen.

Reputatie 4

Ik zie heel vaak "minder treinen" waar eigenlijk "geen treinen" zou moeten staan. En deze lijst staat los van alles wat al geweest is de afgelopen jaren. 

Maargoed, ik besef me dat het probleem bij prorail ligt. Of eigenlijk, de overheid. 

Reageer