beantwoord

Mag je tijdens werkzaamheden met een NStreinkaartje in bijvoorbeeld de metro?

• 21 november 2014
  • 6 reacties
  • 926 Bekeken

Dit weekend zijn er werkzaamheden rond Schiphol. Omdat het OV rondom Schiphol goed geregeld is, worden er niet op alle trajecten bussen ingezet; begrijpelijk. NOrmaal zou iemand met de trein van Schiphol naar Amsterdam Lelylaan gaan en daarvoor een eticket kopen. Nu is de "omreis"route via de NS-reisplanner eerst met een ns bus van schiphol naar sloterdijk en dan met de metro (GVB) naar Amsterdam Lelylaan. Mag je nu met je eticket van de NS in de metro?
En als je met je ovchipkaart reist, moet je dan op schiphol bij de ns inchecken (ja lijkt mij, net zoals normaal), maar moet je dan op sloterdijk uitchecken bij ns en inchecken bij GVB, en dan bij lelylaan uitchecken bij GVB of mag je die uit/incheck achterwege laten en gewoon uitchecken bij ns op lelylaan zoals als er geen werkzaamheden waren?
Zelfde vraag is ook voor bv iemand die een trajectvrij van schiphol naar lelylaan heeft, moet die dan nu ineens extra betalen bij GVB?
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 21 november 2014, 14:34

Als de metro of bus onderdeel is van een door NS geadviseerde omreisroute neem ik aan dat je met een NS vervoerbewijs daarvan gebruik moet kunnen maken. Je checkt dan dus in op Schiphol bij NS en uit op Lelylaan bij NS en doet niets bij GVB of R-net lezers.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge
Als de metro of bus onderdeel is van een door NS geadviseerde omreisroute neem ik aan dat je met een NS vervoerbewijs daarvan gebruik moet kunnen maken. Je checkt dan dus in op Schiphol bij NS en uit op Lelylaan bij NS en doet niets bij GVB of R-net lezers.

Hallo Johanneke,

Het antwoord van Gert-Jan is juist. Met je vervoerbewijs voor de trein kan je gebruik maken van de bussen die ingezet worden tijdens de werkzaamheden. Ook kan je, wanneer dit wordt aangegeven in de reisplanner, met je vervoerbewijs voor de trein gebruik maken van de metro. Je mag dus met je E-ticket van NS deze reis afleggen. Maak je gebruik van de OV-chipkaart dan check je in op je begin station en check je uit op je eindstation. Je hoeft tussendoor dan niet bij de GVB in en uit te checken.

Groet,
Marjan
En moet je over de poortjes springen ?
Reputatie 4
Badge
Ik denk het wel gezien de klacht die hier op het forum binnenkwam over gesloten metropoortjes en weigerachtig metropersoneel tijdens de vorige buitendienststelling. Misschien dat NS naast bussen dit weekend ook springstokken, stormrammen of (zeer onwaarschijnlijk) goed getraind personeel inzet?
Als wij afspreken met GVB dat NS reizigers met de metro mogen reizen tijdens werkzaamheden, blijft een gedeelte van de poortjes in ieder geval open. Het kan ook voorkomen dat GVB medewerkers de poortjes zelf openen. Ik ga er vanuit dat de klacht waar Gert-Jan G op doelt inmiddels is opgepakt door een collega en intern is aangekaart.
Dit was dus 2 augustus weer eens voor de zoveelste keer bijbetalen met een 1e klas abonnement. NS en GVB kunnen niet communiceren zoals zovaak al is gebleken......In dit geval op Amsterdam Sloterdijk én Amsterdam Lelylaan. 2 stations, dat is geen toeval meer maar beleid. NS veroorzaakt een probleem en laat de reiziger het maar lekker uitzoeken, de abonnementshouder zit toch aan ze vast!

Reageer