Management ov bedrijven eisen verplichting dragen mondmaskers

Per 1 juni wordt het dragen van een mondmaskers verplicht in het openbaar vervoer. Al geruime tijd dringen de ov bedrijven bij de regering aan om dat verplicht te stellen. Inmiddels blijkt dat  het Outbreak Management Team (OMT)  „geen positief advies heeft gegeven voor het gebruik van mondmaskers”, omdat de maskers „gering effect” hebben en ze niet geschikt zijn als vervanging voor het houden van afstand. De kwaliteit en de eisen voor het gebruik van de maskers is ook geen thema, ze mogen alleen niet op eigen maaksels lijken, lijkt de enige kwaliteitsvoorwaarde te zijn.

De ov bedrijven, met name de NS en vergelijkbare vervoersbedrijven kunnen reizigers nu niet controleren op de geldigheid van hun vervoersbewijs. Het lijkt er dan ook op dat men met deze maatregel het personeel menen te mogen dwingen zich weer onder de reizigers te mengen om hun werk als controleur uit te voeren. 

Jeroen 17 dagen geleden

De OV bedrijven hebben het controleren van de vervoersbewijzen niet afgeschaft maar voor de veiligheid van het personeel wordt het nagenoeg niet gecontroleerd.  Al zijn er collega's die wel degelijk controleren in de trein maar ook op de stations zijn er controles.

OF er straks meer gecontroleerd gaat worden is niet bekend maar ik verwacht wel dat de controles vaker zullen gaan voorkomen, dit is helaas het gevolg van het flinke misbruik wat er door een bepaalde groep reizigers is gemaakt door niet in te checken en dus gratis te reizen.

Daarnaast hebben we ook te maken met een verhoogd vandalisme in de trein en onveiligheidsgevoel bij reizigers, toezicht is dus ook gewoon nodig door de mensen die zich hier mee bezig houden.

Ik ben dan geen Hc maar ik heb genoeg gezien tijdens mijn diensten wat neit door de beugel kon en er ook in veel gevallen wat van gezegd als ik dat soort dingen zag. Corona of niet er zijn dingen die ik gewoon niet accepteer qua gedrag.

Maar welk punt wil je nu maken met dit topic?? Want het management van de OV bedrijven kunnen alleen een verzoek bij de regering neerleggen, de regering bepaalt uiteindelijk of het wel of niet akkoord gaat en het daarna invoert.

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 1

Volgens mij mogen echte mondmaskers uit de medische wereld ook niet. En dus alleen de "modieuze" mondmaskers die helemaal geen effect hebben.

Mondmaskers kunnen ook maar eenmalig gebruikt worden en moeten daarna gereinigd worden. Hoe gaat de conducteur dat controleren?

Inmiddels hoor ik Rutte in de tweede kamer zeggen dat de reizigers het mondmasker ook zelf mogen maken. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat zei hij gister ook in de perso. Dus is niet nieuw.

Eerder vandaag werd al bekend dat HEMA mondkapjes gaat verkopen.

Maar ook winkelketens zoals Kruidvat en Etos gaan de niet-medische mondkapjes verkopen. Ook via bol.com worden ze weer verkocht. Spar supermarkten "zijn nog in overleg over wel of niet". En Albert Heijn "kijkt naar de mogelijkheden om mondkapjes aan te bieden aan klanten op relevante locaties zoals Schiphol en treinstations", zegt een woordvoerder.

https://nos.nl/artikel/2333124-mondkapjes-in-ov-katoen-meest-geschikt-bijvoorbeeld-van-kussensloop-of-shirt.html

Badge

De OV bedrijven hebben het controleren van de vervoersbewijzen niet afgeschaft maar voor de veiligheid van het personeel wordt het nagenoeg niet gecontroleerd.  Al zijn er collega's die wel degelijk controleren in de trein maar ook op de stations zijn er controles.

OF er straks meer gecontroleerd gaat worden is niet bekend maar ik verwacht wel dat de controles vaker zullen gaan voorkomen, dit is helaas het gevolg van het flinke misbruik wat er door een bepaalde groep reizigers is gemaakt door niet in te checken en dus gratis te reizen.

Daarnaast hebben we ook te maken met een verhoogd vandalisme in de trein en onveiligheidsgevoel bij reizigers, toezicht is dus ook gewoon nodig door de mensen die zich hier mee bezig houden.

Ik ben dan geen Hc maar ik heb genoeg gezien tijdens mijn diensten wat neit door de beugel kon en er ook in veel gevallen wat van gezegd als ik dat soort dingen zag. Corona of niet er zijn dingen die ik gewoon niet accepteer qua gedrag.

Maar welk punt wil je nu maken met dit topic?? Want het management van de OV bedrijven kunnen alleen een verzoek bij de regering neerleggen, de regering bepaalt uiteindelijk of het wel of niet akkoord gaat en het daarna invoert.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de handhaving van het dragen van mondkapjes in treinen:

Handhaving van de mondkapjesplicht voor passagiers in treinen wordt waarschijnlijk niet primair een taak voor conducteurs, zegt een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Die handhaving ligt in eerste instantie bij de Veiligheid & Service-medewerkers van de NS, stelt hij. Hoe de handhaving er exact uit komt te zien, wordt momenteel besproken door de NS, bonden en medezeggenschap.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/618124361/ns-onwaarschijnlijk-dat-conducteurs-op-mondkapjes-gaan-handhaven

@Jeroen 

Dit topic zet vraagtekens bij de intenties van de NS als het om de gezondheid van personeel en reizigers gaat. Duidelijk is dat  o.a. het management van de  NS bij de overheid heeft aangedrongen om de reizigers te verplichten mondmaskers te dragen, ook als zijn het zelfgemaakte mondmaskers. Dat het Outbreak Management Team (OMT)  hierover een negatief advies heeft gegeven en dit openbaar heeft gemaakt, is duidelijk een signaal naar de ov bedrijven toe dat dit onverantwoord is.

Als ik echter uw interpretatie en redenatie  zou volgen, dan krijg ik  de neiging mij te verlagen tot een Godwin.

Niet alleen de reiziger wordt willens en wetens  aan besmetting blootgesteld, maar ook het personeel.

Badge

@65plusreizigerJe kunt dit soort besluiten makkelijk bekritiseren maar dan zul je wel met andere opties moeten komen om het mogelijk te maken dat meer mensen in de trein kunnen reizen. Hoe meer Nederland weer mag doen hoe meer mensen er met het OV zullen reizen en de 1,5 mtr. is dan niet meer mogelijk in de treinen.

Zelf ben ik ook kritisch naar de mondkapjes en het gebruik daarvan maar elke besmetting die het voorkomt is er toch 1. Zonder andere werkbare opties zal er toch voor iets gekozen moeten worden en er wordt ook duidelijk aangegeven dat het mondkapje de 1,5 mtr. niet vervangt maar een aanvulling is zodat mensen in het OV dichter bij elkaar kunnen zitten.

De grootste kritiek die gegeven wordt is het onjuiste gebruik van mondkapjes en de risico's daarvan, daar zal dan veel aandacht aan gegeven moeten worden in de media om het juiste gebruik dus goed kenbaar te maken aan de mensen.  Daarnaast kunnen mensen zich daar zelf natuurlijk ook in verdiepen al zullen velen die moeite niet nemen.

Volgens mij heet het OMT een neutraal advies gegeven omtrent het mondkapje en geen negatief advies.

De NS zal het personeel net zoals nu niet zomaar blootstellen aan het Corona virus, er net als er nu gebeurt is allerlei maatregelen genomen worden om het personeel te beschermen tegen besmetting. Wat dat betreft kan ik toch wel aangeven dat mijn werkgever alles heel erg serieus neemt qua maatregelen en dat er niet gekeken is op de kosten die dit met zich mee heeft gebracht voor het eigen personeel.

De NS heeft veel materialen ter beschikking gesteld aan zijn personeel en ook veel maatregelen genomen zodat het personeel niet binnen de 1,5 mtr. van elkaar hoeft plaats te nemen.

Uw conclusie dat de NS zijn personeel zonder meer bloot stelt aan besmetting is dus pertinent onwaar. Echter kunnen we als personeel van een OV bedrijf ook niet alle risico’s ontlopen, dit geldt ook voor andere mensen in vitale beroepen.

Daarnaast is het personeel in de OV sector mans genoeg om zelf aan de bel te trekken als wij de risico’s te hoog vinden van werkzaamheden welke wij moeten uitvoeren.Om die reden wordt er ook voordat de regels ingaat overleg gevoerd tussen de NS, bonden en ook nog andere afgevaardigden vanuit het personeel.

En voor de reiziger is het de eigen verantwoording om de keuze te maken om wel of niet gebruik te maken van het OV, die keus wordt neit gemaakt door de NS directie of die van de andere OV bedrijven. Als u het niet veilig acht om met het OV te reizen moet u dat ook gewoon niet doen, ik maak zelf ook geen reizen met het OV op dit moment behalve dan voor het uitvoeren van mijn werk.

@Jeroen

Je kunt dit soort besluiten makkelijk bekritiseren maar dan zul je wel met andere opties moeten komen om het mogelijk te maken dat meer mensen in de trein kunnen reizen.

Hoezo moet ik als mogelijke reiziger opties aandragen om het mogelijk te maken etc etc…, omdat ik kritisch ben op een slechte maatregel die schadelijk kan zijn voor reiziger en personeel, dat is de omgekeerde wereld. Maar goed mijn optie; laat de treinen rijden zonder de reizigers te controleren, en neem zolang dit virus niet onder controle is het eventueel verlies door zwartrijders en minimale bezetting. Het openbaar vervoer is onmisbaar, en zal indien nodig absoluut door de overheid op de been worden gehouden. u kent de geschiedenis van de systeembanken, die kunnen ook niet failliet.

Zelf ben ik ook kritisch naar de mondkapjes en het gebruik daarvan maar elke besmetting die het voorkomt is er toch 1.

En de 100 die eventueel daardoor besmet worden….

De grootste kritiek die gegeven wordt is het onjuiste gebruik van mondkapjes en de risico's daarvan, 

Hoe bedoelt u, de reiziger kan immers niet beschikken over goedgekeurde mondkapjes, en dat is   zeker het geval als deze zelfgemaakt zijn.

Volgens mij heet het OMT een neutraal advies gegeven omtrent het mondkapje en geen negatief advies.

U heeft duidelijk een gekleurde bril op.

Uw conclusie dat de NS zijn personeel zonder meer bloot stelt aan besmetting is dus pertinent onwaar.

Gelet op de voornoemde antwoorden van mij, zou ik die vaststelling nog maar eens overdenken. 

Daarnaast is het personeel in de OV sector mans genoeg om zelf aan de bel te trekken als wij de risico’s te hoog vinden van werkzaamheden welke wij moeten uitvoeren.

Dat blijkt tot nu toe natuurlijk nergens uit. We weten natuurlijk ook hoe grote bedrijven omgaan met in hun ogen lastige werknemers.

En voor de reiziger is het de eigen verantwoording om de keuze te maken om wel of niet gebruik te maken van het OV, die keus wordt neit gemaakt door de NS directie of die van de andere OV bedrijven.

De NS bied de reiziger schijnveiligheid met de nep mondmaskers, en u wijst op hun eigen verantwoordelijkheid, nee toch. 

Reputatie 5

Geachte auteur,

Gebruikt u nu deze en andere topics alleen maar om zo veel onzin uit te kramen over de NS? Als ik u was zou ik nog liever gaan lopen van Groningen naar Maastricht dan gebruik te maken van zo’n bedrijf, beetje principieel moet u wel zijn.

Verzint u svp een ander tijdverdrijf.

Ik reageer in ieder geval niet meer op uw berichten.

Succes met uw roeping.

@Fr-Arn, Waarom vind u het nodig uw eigen irrelevantie in deze discussie te benadrukken. 

Badge

@65plusreiziger als u werkelijk denkt dat het zo in elkaar zit dan rest u inderdaad niets anders dan het openbaar vervoer te mijden.

Verder besteed ik geen tijd meer aan uw topic want dat is zinloos. Ik begrijp dat u beter weet hoe alles is verlopen binnen de NS dan ik dat weet als personeelslid.

Fijne avond verder.

Reputatie 7
Badge +3

Even off-topic, ik zie een nieuwe feature, de eerste reactie van Jeroen is een “Uitgelichte reactie”. Enigszins vergelijkbaar met een “Beste antwoord”, ook zichtbaar in de openings post. 

Even off-topic, ik zie een nieuwe feature, de eerste reactie van Jeroen is een “Uitgelichte reactie”. Enigszins vergelijkbaar met een “Beste antwoord”, ook zichtbaar in de openings post. 

Dat klopt inderdaad. Je bij het maken van een topic aangeven of het een vraag bevat. In dit topic is aangegeven dat het geen vraag bevat en kunnen we kiezen voor het pinnen van een uitgelichte reactie.

1. Bij elke reis in het ov heb je een nieuw of gewassen mondkapje nodig. Dus als je in de ochtend én in de middag of avond reist, heb je twee mondkapjes nodig, of moet je het tussendoor goed wassen.
  2. Zonder mondkapje kom je de trein, bus, tram of metro niet in.
  3. Hoe je zelf een mondkapje maakt, laat de overheid binnenkort in een instructie zien.
  4. Het advies is om het mondkapje in het ov zo min mogelijk af te zetten.
  5. Een zakdoek voor je mond en neus knopen is niet voldoende omdat die niet genoeg aansluiten op je gezicht.
  6. Een herbruikbaar mondkapje moet je zo steriel mogelijk bewaren. Bijvoorbeeld in een afgesloten zakje.
  7. Bron RTL Nieuws

Nu baseert RTL zich naar eigen zeggen op een overheidsrichtlijn, en dan vraag ik mij echt af, hoe men dit meent te kunnen controleren.  Opvallend is regel 4 het advies om het mondkapje gedurende de reis zo min mogelijk af te zetten. Het mag dus wel.  Op de duidelijke regel 2 na heeft deze verzameling richtlijnen het niveau van een kleuter.

Reputatie 5

Er zijn nu eenmaal mensen die een slecht ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel hebben en werkelijk ook alles van de overheid verwachten, daar zal het wel voor bedoeld zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen

Dit topic zet vraagtekens bij de intenties van de NS als het om de gezondheid van personeel en reizigers gaat. Duidelijk is dat  o.a. het management van de  NS bij de overheid heeft aangedrongen om de reizigers te verplichten mondmaskers te dragen, ook als zijn het zelfgemaakte mondmaskers. Dat het Outbreak Management Team (OMT)  hierover een negatief advies heeft gegeven en dit openbaar heeft gemaakt, is duidelijk een signaal naar de ov bedrijven toe dat dit onverantwoord is.

Als ik echter uw interpretatie en redenatie  zou volgen, dan krijg ik  de neiging mij te verlagen tot een Godwin.

Niet alleen de reiziger wordt willens en wetens  aan besmetting blootgesteld, maar ook het personeel.

Niemand verplicht u van het OV gebruik te maken als u het niet verantwoord vindt. En als oudere hoeft u sowieso niet meer naar het vitale werk en is het advies om geen gebruik te maken van het OV tenzij het echt heel noodzakelijk is bijv. omdat u geen andere mogelijkheid hebt om naar het ziekenhuis te gaan.  

Reputatie 7
Badge +3
  1. Bij elke reis in het ov heb je een nieuw of gewassen mondkapje nodig. Dus als je in de ochtend én in de middag of avond reist, heb je twee mondkapjes nodig, of moet je het tussendoor goed wassen.
  2. Zonder mondkapje kom je de trein, bus, tram of metro niet in.
  3. Hoe je zelf een mondkapje maakt, laat de overheid binnenkort in een instructie zien.
  4. Het advies is om het mondkapje in het ov zo min mogelijk af te zetten.
  5. Een zakdoek voor je mond en neus knopen is niet voldoende omdat die niet genoeg aansluiten op je gezicht.
  6. Een herbruikbaar mondkapje moet je zo steriel mogelijk bewaren. Bijvoorbeeld in een afgesloten zakje.
  7. Bron RTL Nieuws

Nu baseert RTL zich naar eigen zeggen op een overheidsrichtlijn, en dan vraag ik mij echt af, hoe men dit meent te kunnen controleren.  Opvallend is regel 4 het advies om het mondkapje gedurende de reis zo min mogelijk af te zetten. Het mag dus wel.  Op de duidelijke regel 2 na heeft deze verzameling richtlijnen het niveau van een kleuter.

Het is verplicht om in het OV een mondkapje te dragen. Met het afzetten voldoe je niet aan de verplichting.

De juiste regels staan op de website van de Rijksoverheid.

@MoDe 

Het is verplicht om in het OV een mondkapje te dragen. Met het afzetten voldoe je niet aan de verplichting.

De juiste regels staan op de website van de Rijksoverheid.

Vraag: Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Antwoord: “zet het mondmasker zo min mogelijk af.”
Dat is dus voor meer dan één uitleg vatbaar.  

Website Rijksoverheid Veelgestelde vragen over het gebruik van mondkapjes.

Reputatie 5

Wat lijkt u het beste, ervan uitgaande dat u het risico voor anderen zo klein mogelijk wilt maken ?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is het punt niet. Regels moeten gewoon duidelijk zijn en niet voor meerdere uitleggen vatbaar.

Als ik straks in m'n eentje in een coupé zit, mag ik dan een broodje eten?

Reputatie 5

Regels kunnen het gezond verstand zelden tot nooit overbodig maken.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens, maar mijn - al dan niet - gezonde verstand zegt dat dat best zou moeten kunnen. En de regel is er niet duidelijk over. Heb geen zin in gedoe met @Slidestops of @Loes :wink:

Ik wacht op de exacte uitwerking ervan, dan weten we meer, want @mrfreeze, ik snap dat je geen gedoe met Slidestops en mij wil krijgen 😏.

Reputatie 5

Helemaal mee eens, maar mijn - al dan niet - gezonde verstand zegt dat dat best zou moeten kunnen. En de regel is er niet duidelijk over. Heb geen zin in gedoe met @Slidestops of @Loes :wink:

Heb geen enkele twijfel mbt je gezonde verstand maar is het misschien niet zo dat je eigenlijk het mondkapje liever niet wilt dragen en, mogelijk gevoed door het RIVM, het nut ervan betwist.

Reputatie 7
Badge +3

Het nut van de zelfgemaakte katoenen mondkapjes betwistte ik al voor het RIVM dat deed. Komt wellicht doordat ik ruim 30 jaar heb gewerkt bij een bedrijf wat echte ademhalingsbescherming maakt en verkoopt en de informatie die ik er in de loop der jaren over heb ontvangen. Wat het RIVM er nu over zegt is voor mij alleen maar bevestiging.

In de uitzonderingsgevallen dat je asbest zelf mag verwijderen ga je toch ook geen simpel stofmasker of minder gebruiken? Dan moet je als je een wegwerkmasker wilt gebruiken een FFP3 masker gebruiken of liever een volgelaatsmasker met P3 filters.

Reageer