Per 1 juni wordt het dragen van een mondmaskers verplicht in het openbaar vervoer. Al geruime tijd dringen de ov bedrijven bij de regering aan om dat verplicht te stellen. Inmiddels blijkt dat het Outbreak Management Team (OMT) „geen positief advies heeft gegeven voor het gebruik van mondmaskers”, omdat de maskers „gering effect” hebben en ze niet geschikt zijn als vervanging voor het houden van afstand. De kwaliteit en de eisen voor het gebruik van de maskers is ook geen thema, ze mogen alleen niet op eigen maaksels lijken, lijkt de enige kwaliteitsvoorwaarde te zijn.
De ov bedrijven, met name de NS en vergelijkbare vervoersbedrijven kunnen reizigers nu niet controleren op de geldigheid van hun vervoersbewijs. Het lijkt er dan ook op dat men met deze maatregel het personeel menen te mogen dwingen zich weer onder de reizigers te mengen om hun werk als controleur uit te voeren.
De OV bedrijven hebben het controleren van de vervoersbewijzen niet afgeschaft maar voor de veiligheid van het personeel wordt het nagenoeg niet gecontroleerd. Al zijn er collega's die wel degelijk controleren in de trein maar ook op de stations zijn er controles.
OF er straks meer gecontroleerd gaat worden is niet bekend maar ik verwacht wel dat de controles vaker zullen gaan voorkomen, dit is helaas het gevolg van het flinke misbruik wat er door een bepaalde groep reizigers is gemaakt door niet in te checken en dus gratis te reizen.
Daarnaast hebben we ook te maken met een verhoogd vandalisme in de trein en onveiligheidsgevoel bij reizigers, toezicht is dus ook gewoon nodig door de mensen die zich hier mee bezig houden.
Ik ben dan geen Hc maar ik heb genoeg gezien tijdens mijn diensten wat neit door de beugel kon en er ook in veel gevallen wat van gezegd als ik dat soort dingen zag. Corona of niet er zijn dingen die ik gewoon niet accepteer qua gedrag.
Maar welk punt wil je nu maken met dit topic?? Want het management van de OV bedrijven kunnen alleen een verzoek bij de regering neerleggen, de regering bepaalt uiteindelijk of het wel of niet akkoord gaat en het daarna invoert.
Bekijk origineel