Management ov bedrijven eisen verplichting dragen mondmaskers

  • 7 mei 2020
  • 50 reacties
  • 3725 Bekeken

Per 1 juni wordt het dragen van een mondmaskers verplicht in het openbaar vervoer. Al geruime tijd dringen de ov bedrijven bij de regering aan om dat verplicht te stellen. Inmiddels blijkt dat  het Outbreak Management Team (OMT)  „geen positief advies heeft gegeven voor het gebruik van mondmaskers”, omdat de maskers „gering effect” hebben en ze niet geschikt zijn als vervanging voor het houden van afstand. De kwaliteit en de eisen voor het gebruik van de maskers is ook geen thema, ze mogen alleen niet op eigen maaksels lijken, lijkt de enige kwaliteitsvoorwaarde te zijn.

De ov bedrijven, met name de NS en vergelijkbare vervoersbedrijven kunnen reizigers nu niet controleren op de geldigheid van hun vervoersbewijs. Het lijkt er dan ook op dat men met deze maatregel het personeel menen te mogen dwingen zich weer onder de reizigers te mengen om hun werk als controleur uit te voeren. 

 

Jeroen 4 maanden geleden

De OV bedrijven hebben het controleren van de vervoersbewijzen niet afgeschaft maar voor de veiligheid van het personeel wordt het nagenoeg niet gecontroleerd.  Al zijn er collega's die wel degelijk controleren in de trein maar ook op de stations zijn er controles.

OF er straks meer gecontroleerd gaat worden is niet bekend maar ik verwacht wel dat de controles vaker zullen gaan voorkomen, dit is helaas het gevolg van het flinke misbruik wat er door een bepaalde groep reizigers is gemaakt door niet in te checken en dus gratis te reizen.

Daarnaast hebben we ook te maken met een verhoogd vandalisme in de trein en onveiligheidsgevoel bij reizigers, toezicht is dus ook gewoon nodig door de mensen die zich hier mee bezig houden.

Ik ben dan geen Hc maar ik heb genoeg gezien tijdens mijn diensten wat neit door de beugel kon en er ook in veel gevallen wat van gezegd als ik dat soort dingen zag. Corona of niet er zijn dingen die ik gewoon niet accepteer qua gedrag.

Maar welk punt wil je nu maken met dit topic?? Want het management van de OV bedrijven kunnen alleen een verzoek bij de regering neerleggen, de regering bepaalt uiteindelijk of het wel of niet akkoord gaat en het daarna invoert.

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Diabetici. Wat is de volgende smoes?

Reputatie 6

Ik draag ook liever geen mondkapje, maar als ik het wel moet wil ik wel graag dat het om de juiste reden is. Nu is nog steeds het advies om 1,5 meter afstand te houden maar in gevallen dat dat niet kan én er niet van tevoren kan worden gevraagd of de persoon klachten heeft wordt een mondkapjes verplicht. Dat is nu dus in het OV, waarbij (in ieder geval bij NS) de capaciteit die eerst werd gezien als 25% nu 40% wordt. Het doel is dan dus dat er meer reizigers met het OV kunnen, want je hoeft nu ineens niet meer 1,5 meter afstand te houden.  

 

De 1,5 meter gaat men inderdaad loslaten. De afstand wordt volgens Pedro Peters 1 m. gemiddeld en het RIVM zou dit, vanwege het gebruik van mondkapjes, verantwoord achten.

Badge

Tja, als je pas per 1 juni diabeet bent kan het nog best wel even duren voor je dat soort zaken onder de knie hebt. Ondertussen heb ik het vanavond toch maar even geprobeerd, rondlopen met zo'n ding op en nee. Doe mij toch maar die boete. Ver-schrikkelijk!


Zo snel loopt het niet dat je risico loopt op een hypo, daar gaat een veel langere periode aan vooraf als diabeet. Je moet dan al aan de medicijnen zijn die een Hypo kunnen veroorzaken en je begint altijd met medicijnen welke dit risico niet hebben.

Daarbij voelt een diabeet dit ook in de meeste gevallen aankomen en kan tijdig acteren door bv een druivensuiker snoepje te nemen en daar hoef je niet langdurig je mondkapje voor af te doen.

Voor de beginfase van diabetes (2) is het dus niet nodig om druivensuiker snoepjes bij je te hebben, bij een dip in je suiker hersteld je lichaam dit zelf.

Tja, als je pas per 1 juni diabeet bent kan het nog best wel even duren voor je dat soort zaken onder de knie hebt. Ondertussen heb ik het vanavond toch maar even geprobeerd, rondlopen met zo'n ding op en nee. Doe mij toch maar die boete. Ver-schrikkelijk!

Reputatie 7
Badge +3

Een mondkapje is verplicht. Dat eten en drinken moet dan maar even wachten. Anders heeft zo'n mondkapje nog minder zin. In bussen mag altijd al niet gegeten worden en om te drinken kun je een rietje gebruiken die je onder je kap door doet, zodat er nog een beetje bescherming is.

Eten en drinken kan niet bij iedereen wachten. Diabetici of mensen met een te lage bloedsuikerspiegel moeten dringend iets drinken of eten om hun bloedsuiker weer op peil te houden als die te laag is.


Diabetici waarvan bloedsuiker niet onder controle is zullen niet zo snel met OV gaan. Diabetici hebben meestal druivensuiker bij zich voor het geval dat.

Er is al een prima rijtuig voor egoïsten: het eerste klas rijtuig. En dat mag best zo blijven.

Reputatie 6

Misschien maar weer een restauratiewagon invoeren voor de zelfverklaarde egoisten met een anarchistisch hongergevoel, vermeende diabetici enz.

Reputatie 7
Badge +3

Wel is het zo dat het systeem zo sterk zal zijn als de zwakste schakel. Het heeft kortom niet zo veel zin dat ik mij moeite ga doen om een deugdelijk kapje te verkrijgen/maken als anderen met een sok op hun hoofd gaan lopen.

De zwakste schakel is al gevonden:

Eten en drinken kan zeker niet wachten, want als je niet aan het eten bent heb je geen geldig excuus om zonder zo'n achterlijk ding op in de trein te zitten. Het doel is om met zo min mogelijk ophef alsnog dit soort draconische maatregelen te omzeilen. 

 

De reden voor mij om indien nodig wel moeite te zullen doen om een deugdelijk kapje te kopen of maken is dan vooral om mij zelf te beschermen tegen dit soort reizigers. 

Als dat een geldige reden is om te eten, dan is half Nederland volgende maand diabeet. En terecht.

Reputatie 7
Badge +1

Een mondkapje is verplicht. Dat eten en drinken moet dan maar even wachten. Anders heeft zo'n mondkapje nog minder zin. In bussen mag altijd al niet gegeten worden en om te drinken kun je een rietje gebruiken die je onder je kap door doet, zodat er nog een beetje bescherming is.

Eten en drinken kan niet bij iedereen wachten. Diabetici of mensen met een te lage bloedsuikerspiegel moeten dringend iets drinken of eten om hun bloedsuiker weer op peil te houden als die te laag is.

Eten en drinken kan zeker niet wachten, want als je niet aan het eten bent heb je geen geldig excuus om zonder zo'n achterlijk ding op in de trein te zitten. Het doel is om met zo min mogelijk ophef alsnog dit soort draconische maatregelen te omzeilen. 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk mag je eten en drinken. En natuurlijk moet dat zonder mondkapje. Er moet ook zeker rekening mee worden gehouden dat mensen dat voor de lol gaan zitten doen om de handhaving te frustreren. Anders zou het akelig eenzijdig zijn.


Een mondkapje is verplicht. Dat eten en drinken moet dan maar even wachten. Anders heeft zo'n mondkapje nog minder zin. In bussen mag altijd al niet gegeten worden en om te drinken kun je een rietje gebruiken die je onder je kap door doet, zodat er nog een beetje bescherming is.

Reputatie 6

Heb geen enkele twijfel mbt je gezonde verstand maar is het misschien niet zo dat je eigenlijk het mondkapje liever niet wilt dragen en, mogelijk gevoed door het RIVM, het nut ervan betwist.

Het klopt helemaal dat ik liever geen mondkapje wil dragen, en het nut ervan vind ik lastig in te schatten, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van. Het helpt ook niet dat elke deskundige weer iets anders zegt :wink: Ik denk zelf eerlijk gezegd dat als je alle stoelen direct aan het gangpad afsluit, en bij de vierzits eist dat daar alleen twee personen uit een huishouden mogen zitten, je al een heel end komt. Ik ben persoonlijk gewoon niet zo bang om besmet te raken. Maar ik besef wel degelijk dat ik ook anderen kan besmetten. Dus als zo'n kapje verplicht wordt, so be it.
Maar dat staat helemaal los van het feit dat ik vind dat regels gewoon duidelijk moeten zijn. Waar moet zo'n kapje precies aan voldoen? Wanneer moet je hem wel/niet op hebben? Moet dat op het station al? Moet dat ook als je meer dan 1,5 meter van anderen afzit? Mag je iets eten of drinken? Etc.

 

Vind zelf het dragen van een kapje ook niet aangenaam (wie wel ?) maar zie behalve dat geen nadelen in vergelijking met een situatie zonder kapjes. Wel is het zo dat het systeem zo sterk zal zijn als de zwakste schakel. Het heeft kortom niet zo veel zin dat ik mij moeite ga doen om een deugdelijk kapje te verkrijgen/maken als anderen met een sok op hun hoofd gaan lopen.

Overigens zou ik mij niet blindstaren op de 1,5m als veiligheidsnorm. Zeker in de trein zouden de natuurlijke en mechanische luchtstromen een extra reden kunnen zijn om mondkapjes te gebruiken.

Gezien de voortvarende wijze waarop NS tot nu toe in deze uitzonderlijke situatie heeft geopereerd heb ik geen reden om te twijfelen aan hetgeen @Loes hier heeft aangegeven. Ga er dus helemaal vanuit dat de nodige adequate antwoorden en instructies zullen volgen. 

Reputatie 6

 

 Of als ik dan toch zelf mondkapjes zou maken zou ik daar materiaal voor gebruiken wat betere bescherming biedt dan alleen katoen, zoiets als dit. 

 

Volgens mij had ik jou eerder al gelijk gegeven dat je het beste een gecertificeerd kapje zou kunnen gebruiken, maar die zijn (vooralsnog) niet voorhanden. Als ik mij niet vergis ben jij het nu met mij eens dat, met enige inzet en bij gebrek aan beter, zelf best wel een goed filterend kapje te fabriceren is.

De kapjesplicht had voor mij mogen gaan gelden voor alle “noodzakelijke” situaties waarbij voldoende veiligheid (1,5 m etc.) in een gesloten ruimte niet altijd gegarandeerd kan worden, zoals supermarkten en kappers

Voor zover ik begrijp is de 1,5m overigens (nog) niet losgelaten.

Natuurlijk mag je eten en drinken. En natuurlijk moet dat zonder mondkapje. Er moet ook zeker rekening mee worden gehouden dat mensen dat voor de lol gaan zitten doen om de handhaving te frustreren. Anders zou het akelig eenzijdig zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt helemaal dat ik liever geen mondkapje wil dragen, en het nut ervan vind ik lastig in te schatten, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van. 

Ik draag ook liever geen mondkapje, maar als ik het wel moet wil ik wel graag dat het om de juiste reden is. Nu is nog steeds het advies om 1,5 meter afstand te houden maar in gevallen dat dat niet kan én er niet van tevoren kan worden gevraagd of de persoon klachten heeft wordt een mondkapjes verplicht. Dat is nu dus in het OV, waarbij (in ieder geval bij NS) de capaciteit die eerst werd gezien als 25% nu 40% wordt. Het doel is dan dus dat er meer reizigers met het OV kunnen, want je hoeft nu ineens niet meer 1,5 meter afstand te houden. Het doel moet zou moeten zijn dat een mondkapje goede bescherming biedt en diverse deskundigen (niet alleen het RIVM) geven aan dat met de simpele zelfgemaakte kapjes van katoen en maar weinig bescherming is, in de technische briefing werd 5% genoemd. Dat stelt mij niet echt gerust. 

 

Absoluut. Als ik weet waar ik aan moet voldoen, dan weet ik ook waar de reiziger aan moet voldoen. Gaat goedkomen. Ik zit ook met genoeg vragen nog, die men aan het uitwerken is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat had ik ook wel verwacht. In deze tijden kun je niet alles direct helemaal uitgewerkt hebben. En jullie als personeel moeten natuurlijk ook precies weten waar je aan toe bent. We gaan het ongetwijfeld nog horen :slight_smile:

@mrfreeze 

Ik ga ervan uit dat de week voor 1 juni er wel duidelijkheid zal zijn, want de regels die voor het ov-personeel gelden, gelden ook voor reizigers, dus wij lopen tegen dezelfde zaken aan. Mag je eten en drinken? Als het bekend is, dan zal het ook op het forum geplaatst gaan worden. Voor ik er verder meer over schrijf, wacht ik de officiele communicatie af, maar je vragen zijn absoluut terecht. Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +3

Heb geen enkele twijfel mbt je gezonde verstand maar is het misschien niet zo dat je eigenlijk het mondkapje liever niet wilt dragen en, mogelijk gevoed door het RIVM, het nut ervan betwist.

Het klopt helemaal dat ik liever geen mondkapje wil dragen, en het nut ervan vind ik lastig in te schatten, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van. Het helpt ook niet dat elke deskundige weer iets anders zegt :wink: Ik denk zelf eerlijk gezegd dat als je alle stoelen direct aan het gangpad afsluit, en bij de vierzits eist dat daar alleen twee personen uit een huishouden mogen zitten, je al een heel end komt. Ik ben persoonlijk gewoon niet zo bang om besmet te raken. Maar ik besef wel degelijk dat ik ook anderen kan besmetten. Dus als zo'n kapje verplicht wordt, so be it.
Maar dat staat helemaal los van het feit dat ik vind dat regels gewoon duidelijk moeten zijn. Waar moet zo'n kapje precies aan voldoen? Wanneer moet je hem wel/niet op hebben? Moet dat op het station al? Moet dat ook als je meer dan 1,5 meter van anderen afzit? Mag je iets eten of drinken? Etc.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het nut van de zelfgemaakte katoenen mondkapjes betwistte ik al voor het RIVM dat deed. Komt wellicht doordat ik ruim 30 jaar heb gewerkt bij een bedrijf wat echte ademhalingsbescherming maakt en verkoopt en de informatie die ik er in de loop der jaren over heb ontvangen. Wat het RIVM er nu over zegt is voor mij alleen maar bevestiging.

In de uitzonderingsgevallen dat je asbest zelf mag verwijderen ga je toch ook geen simpel stofmasker of minder gebruiken? Dan moet je als je een wegwerkmasker wilt gebruiken een FFP3 masker gebruiken of liever een volgelaatsmasker met P3 filters.

En wat is jouw alternatief?  

In mijn persoonlijke geval is mijn alternatief nu niet reizen aangezien ik daar op dit moment toch geen noodzaak voor hebt, het zou alleen een uitje zijn. Maar zou ik dat toch moeten doen voor iets dan zijn er via diverse websites nog wel chirurgische mondkapjes te koop, die wellicht geen CE keurmerk hebben maar wel een keurmerk van een ander land en daarom niet door de zorg gebruikt mogen worden maar die wel betere bescherming bieden. Of als ik dan toch zelf mondkapjes zou maken zou ik daar materiaal voor gebruiken wat betere bescherming biedt dan alleen katoen, zoiets als dit. En mocht het voor mij nodig zijn om een enkele keer wel met de trein te reizen heb ik zelf nog wel een klein aantal FFTP2 en 3 maskers. Zelfs FFP1 maskers beschermen nog meer dan een lapje katoen en daar heb ik er ook nog een paar van.

Reputatie 6

@BrunoEst

Ik heb ook weinig vertrouwen in het RIVM, te veel theoretische wetenschappers die niet gehinderd worden door enige praktijkervaring met de bestrijding van epidemiën. Het lijkt me beter om te kijken wat ze elders in de wereld doen en hoe dat daar uitpakt. 

 

Heb niets tegen theoretische wetenschappers maar om dingen te gaan roepen waarvan je weet dat je het niet (zeker) weet noem ik een vorm van volksverlakkerij en heeft niets met wetenschap van doen. Helaas !

Reputatie 7
Badge +3

Het nut van de zelfgemaakte katoenen mondkapjes betwistte ik al voor het RIVM dat deed. Komt wellicht doordat ik ruim 30 jaar heb gewerkt bij een bedrijf wat echte ademhalingsbescherming maakt en verkoopt en de informatie die ik er in de loop der jaren over heb ontvangen. Wat het RIVM er nu over zegt is voor mij alleen maar bevestiging.

In de uitzonderingsgevallen dat je asbest zelf mag verwijderen ga je toch ook geen simpel stofmasker of minder gebruiken? Dan moet je als je een wegwerkmasker wilt gebruiken een FFP3 masker gebruiken of liever een volgelaatsmasker met P3 filters.

En wat is jouw alternatief?  

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst

Ik heb ook weinig vertrouwen in het RIVM, te veel theoretische wetenschappers die niet gehinderd worden door enige praktijkervaring met de bestrijding van epidemiën. Het lijkt me beter om te kijken wat ze elders in de wereld doen en hoe dat daar uitpakt. 

Reputatie 6

Het RIVM zou er zeer verstandig aan doen om zich niet uit te laten over zaken waar men geen verstand van heeft.

Wijs er bijvoorbeeld op dat bij het begin van de uitbraak werd aangegeven dat er geen besmettingsgevaar zou zijn voor zover er geen symptomen zijn. Ondertussen zijn er sterke aanwijzingen dat een substantieel deel van de besmettingen tot stand komen via asymptomatische weg.

Zo ook het verhaal van de te bereiken groepsimmuniteit. Tot op de dag van vandaag is het niet bekend of er uberhaupt  immuniteit optreedt, laat staan voor hoe lang.

Acht het thans kwalijk dat men de effectiviteit van gezichtsbedekking in twijfel blijft trekken. Het demotiveert gebruikers terwijl men niets kan aantonen.

In de landen/steden waar gezichtsbedekking wordt gebruikt worden zeer goede resultaten behaald.  Omdat er vaak ook sprake is van andere maatregelen is het afzonderlijke effect van de bedekking niet te bepalen. Voor mij echter meer dan genoeg reden om mij, indien nodig, te voorzien van een met zorg uitgekozen of zelfgemaakt mondkapje.

Als een eenvoudige theedoek de blootstelling al kan halveren lijkt het mij niet zo moeilijk om met enige inzet de effectiviteit verder te verhogen waarbij ik niet uitsluit dat zelfs het niveau van de medische kapjes dicht kan worden benaderd.

 

Reageer