Management ov bedrijven eisen verplichting dragen mondmaskers

  • 7 mei 2020
  • 50 reacties
  • 3682 Bekeken

Per 1 juni wordt het dragen van een mondmaskers verplicht in het openbaar vervoer. Al geruime tijd dringen de ov bedrijven bij de regering aan om dat verplicht te stellen. Inmiddels blijkt dat  het Outbreak Management Team (OMT)  „geen positief advies heeft gegeven voor het gebruik van mondmaskers”, omdat de maskers „gering effect” hebben en ze niet geschikt zijn als vervanging voor het houden van afstand. De kwaliteit en de eisen voor het gebruik van de maskers is ook geen thema, ze mogen alleen niet op eigen maaksels lijken, lijkt de enige kwaliteitsvoorwaarde te zijn.

De ov bedrijven, met name de NS en vergelijkbare vervoersbedrijven kunnen reizigers nu niet controleren op de geldigheid van hun vervoersbewijs. Het lijkt er dan ook op dat men met deze maatregel het personeel menen te mogen dwingen zich weer onder de reizigers te mengen om hun werk als controleur uit te voeren. 

 

Jeroen 4 maanden geleden

De OV bedrijven hebben het controleren van de vervoersbewijzen niet afgeschaft maar voor de veiligheid van het personeel wordt het nagenoeg niet gecontroleerd.  Al zijn er collega's die wel degelijk controleren in de trein maar ook op de stations zijn er controles.

OF er straks meer gecontroleerd gaat worden is niet bekend maar ik verwacht wel dat de controles vaker zullen gaan voorkomen, dit is helaas het gevolg van het flinke misbruik wat er door een bepaalde groep reizigers is gemaakt door niet in te checken en dus gratis te reizen.

Daarnaast hebben we ook te maken met een verhoogd vandalisme in de trein en onveiligheidsgevoel bij reizigers, toezicht is dus ook gewoon nodig door de mensen die zich hier mee bezig houden.

Ik ben dan geen Hc maar ik heb genoeg gezien tijdens mijn diensten wat neit door de beugel kon en er ook in veel gevallen wat van gezegd als ik dat soort dingen zag. Corona of niet er zijn dingen die ik gewoon niet accepteer qua gedrag.

Maar welk punt wil je nu maken met dit topic?? Want het management van de OV bedrijven kunnen alleen een verzoek bij de regering neerleggen, de regering bepaalt uiteindelijk of het wel of niet akkoord gaat en het daarna invoert.

Bekijk origineel

50 reacties

Badge

@65plusreizigerJe kunt dit soort besluiten makkelijk bekritiseren maar dan zul je wel met andere opties moeten komen om het mogelijk te maken dat meer mensen in de trein kunnen reizen. Hoe meer Nederland weer mag doen hoe meer mensen er met het OV zullen reizen en de 1,5 mtr. is dan niet meer mogelijk in de treinen.

Zelf ben ik ook kritisch naar de mondkapjes en het gebruik daarvan maar elke besmetting die het voorkomt is er toch 1. Zonder andere werkbare opties zal er toch voor iets gekozen moeten worden en er wordt ook duidelijk aangegeven dat het mondkapje de 1,5 mtr. niet vervangt maar een aanvulling is zodat mensen in het OV dichter bij elkaar kunnen zitten.

De grootste kritiek die gegeven wordt is het onjuiste gebruik van mondkapjes en de risico's daarvan, daar zal dan veel aandacht aan gegeven moeten worden in de media om het juiste gebruik dus goed kenbaar te maken aan de mensen.  Daarnaast kunnen mensen zich daar zelf natuurlijk ook in verdiepen al zullen velen die moeite niet nemen.

Volgens mij heet het OMT een neutraal advies gegeven omtrent het mondkapje en geen negatief advies.

De NS zal het personeel net zoals nu niet zomaar blootstellen aan het Corona virus, er net als er nu gebeurt is allerlei maatregelen genomen worden om het personeel te beschermen tegen besmetting. Wat dat betreft kan ik toch wel aangeven dat mijn werkgever alles heel erg serieus neemt qua maatregelen en dat er niet gekeken is op de kosten die dit met zich mee heeft gebracht voor het eigen personeel.

De NS heeft veel materialen ter beschikking gesteld aan zijn personeel en ook veel maatregelen genomen zodat het personeel niet binnen de 1,5 mtr. van elkaar hoeft plaats te nemen.

Uw conclusie dat de NS zijn personeel zonder meer bloot stelt aan besmetting is dus pertinent onwaar. Echter kunnen we als personeel van een OV bedrijf ook niet alle risico’s ontlopen, dit geldt ook voor andere mensen in vitale beroepen.

Daarnaast is het personeel in de OV sector mans genoeg om zelf aan de bel te trekken als wij de risico’s te hoog vinden van werkzaamheden welke wij moeten uitvoeren.Om die reden wordt er ook voordat de regels ingaat overleg gevoerd tussen de NS, bonden en ook nog andere afgevaardigden vanuit het personeel.

En voor de reiziger is het de eigen verantwoording om de keuze te maken om wel of niet gebruik te maken van het OV, die keus wordt neit gemaakt door de NS directie of die van de andere OV bedrijven. Als u het niet veilig acht om met het OV te reizen moet u dat ook gewoon niet doen, ik maak zelf ook geen reizen met het OV op dit moment behalve dan voor het uitvoeren van mijn werk.

@mrfreeze 

Ik ga ervan uit dat de week voor 1 juni er wel duidelijkheid zal zijn, want de regels die voor het ov-personeel gelden, gelden ook voor reizigers, dus wij lopen tegen dezelfde zaken aan. Mag je eten en drinken? Als het bekend is, dan zal het ook op het forum geplaatst gaan worden. Voor ik er verder meer over schrijf, wacht ik de officiele communicatie af, maar je vragen zijn absoluut terecht. Wordt vervolgd.

Badge

De OV bedrijven hebben het controleren van de vervoersbewijzen niet afgeschaft maar voor de veiligheid van het personeel wordt het nagenoeg niet gecontroleerd.  Al zijn er collega's die wel degelijk controleren in de trein maar ook op de stations zijn er controles.

OF er straks meer gecontroleerd gaat worden is niet bekend maar ik verwacht wel dat de controles vaker zullen gaan voorkomen, dit is helaas het gevolg van het flinke misbruik wat er door een bepaalde groep reizigers is gemaakt door niet in te checken en dus gratis te reizen.

Daarnaast hebben we ook te maken met een verhoogd vandalisme in de trein en onveiligheidsgevoel bij reizigers, toezicht is dus ook gewoon nodig door de mensen die zich hier mee bezig houden.

Ik ben dan geen Hc maar ik heb genoeg gezien tijdens mijn diensten wat neit door de beugel kon en er ook in veel gevallen wat van gezegd als ik dat soort dingen zag. Corona of niet er zijn dingen die ik gewoon niet accepteer qua gedrag.

Maar welk punt wil je nu maken met dit topic?? Want het management van de OV bedrijven kunnen alleen een verzoek bij de regering neerleggen, de regering bepaalt uiteindelijk of het wel of niet akkoord gaat en het daarna invoert.

Reputatie 6

Er zijn nu eenmaal mensen die een slecht ontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel hebben en werkelijk ook alles van de overheid verwachten, daar zal het wel voor bedoeld zijn.

Ik wacht op de exacte uitwerking ervan, dan weten we meer, want @mrfreeze, ik snap dat je geen gedoe met Slidestops en mij wil krijgen 😏.

Reputatie 7
Badge +3

Het nut van de zelfgemaakte katoenen mondkapjes betwistte ik al voor het RIVM dat deed. Komt wellicht doordat ik ruim 30 jaar heb gewerkt bij een bedrijf wat echte ademhalingsbescherming maakt en verkoopt en de informatie die ik er in de loop der jaren over heb ontvangen. Wat het RIVM er nu over zegt is voor mij alleen maar bevestiging.

In de uitzonderingsgevallen dat je asbest zelf mag verwijderen ga je toch ook geen simpel stofmasker of minder gebruiken? Dan moet je als je een wegwerkmasker wilt gebruiken een FFP3 masker gebruiken of liever een volgelaatsmasker met P3 filters.

En wat is jouw alternatief?  

In mijn persoonlijke geval is mijn alternatief nu niet reizen aangezien ik daar op dit moment toch geen noodzaak voor hebt, het zou alleen een uitje zijn. Maar zou ik dat toch moeten doen voor iets dan zijn er via diverse websites nog wel chirurgische mondkapjes te koop, die wellicht geen CE keurmerk hebben maar wel een keurmerk van een ander land en daarom niet door de zorg gebruikt mogen worden maar die wel betere bescherming bieden. Of als ik dan toch zelf mondkapjes zou maken zou ik daar materiaal voor gebruiken wat betere bescherming biedt dan alleen katoen, zoiets als dit. En mocht het voor mij nodig zijn om een enkele keer wel met de trein te reizen heb ik zelf nog wel een klein aantal FFTP2 en 3 maskers. Zelfs FFP1 maskers beschermen nog meer dan een lapje katoen en daar heb ik er ook nog een paar van.

Reputatie 7
Badge +3

Dat had ik ook wel verwacht. In deze tijden kun je niet alles direct helemaal uitgewerkt hebben. En jullie als personeel moeten natuurlijk ook precies weten waar je aan toe bent. We gaan het ongetwijfeld nog horen :slight_smile:

Absoluut. Als ik weet waar ik aan moet voldoen, dan weet ik ook waar de reiziger aan moet voldoen. Gaat goedkomen. Ik zit ook met genoeg vragen nog, die men aan het uitwerken is. 

Reputatie 6

Heb geen enkele twijfel mbt je gezonde verstand maar is het misschien niet zo dat je eigenlijk het mondkapje liever niet wilt dragen en, mogelijk gevoed door het RIVM, het nut ervan betwist.

Het klopt helemaal dat ik liever geen mondkapje wil dragen, en het nut ervan vind ik lastig in te schatten, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van. Het helpt ook niet dat elke deskundige weer iets anders zegt :wink: Ik denk zelf eerlijk gezegd dat als je alle stoelen direct aan het gangpad afsluit, en bij de vierzits eist dat daar alleen twee personen uit een huishouden mogen zitten, je al een heel end komt. Ik ben persoonlijk gewoon niet zo bang om besmet te raken. Maar ik besef wel degelijk dat ik ook anderen kan besmetten. Dus als zo'n kapje verplicht wordt, so be it.
Maar dat staat helemaal los van het feit dat ik vind dat regels gewoon duidelijk moeten zijn. Waar moet zo'n kapje precies aan voldoen? Wanneer moet je hem wel/niet op hebben? Moet dat op het station al? Moet dat ook als je meer dan 1,5 meter van anderen afzit? Mag je iets eten of drinken? Etc.

 

Vind zelf het dragen van een kapje ook niet aangenaam (wie wel ?) maar zie behalve dat geen nadelen in vergelijking met een situatie zonder kapjes. Wel is het zo dat het systeem zo sterk zal zijn als de zwakste schakel. Het heeft kortom niet zo veel zin dat ik mij moeite ga doen om een deugdelijk kapje te verkrijgen/maken als anderen met een sok op hun hoofd gaan lopen.

Overigens zou ik mij niet blindstaren op de 1,5m als veiligheidsnorm. Zeker in de trein zouden de natuurlijke en mechanische luchtstromen een extra reden kunnen zijn om mondkapjes te gebruiken.

Gezien de voortvarende wijze waarop NS tot nu toe in deze uitzonderlijke situatie heeft geopereerd heb ik geen reden om te twijfelen aan hetgeen @Loes hier heeft aangegeven. Ga er dus helemaal vanuit dat de nodige adequate antwoorden en instructies zullen volgen. 

Reputatie 7
Badge +1

Een mondkapje is verplicht. Dat eten en drinken moet dan maar even wachten. Anders heeft zo'n mondkapje nog minder zin. In bussen mag altijd al niet gegeten worden en om te drinken kun je een rietje gebruiken die je onder je kap door doet, zodat er nog een beetje bescherming is.

Eten en drinken kan niet bij iedereen wachten. Diabetici of mensen met een te lage bloedsuikerspiegel moeten dringend iets drinken of eten om hun bloedsuiker weer op peil te houden als die te laag is.

Reputatie 5

Geachte auteur,

Gebruikt u nu deze en andere topics alleen maar om zo veel onzin uit te kramen over de NS? Als ik u was zou ik nog liever gaan lopen van Groningen naar Maastricht dan gebruik te maken van zo’n bedrijf, beetje principieel moet u wel zijn.

Verzint u svp een ander tijdverdrijf.

Ik reageer in ieder geval niet meer op uw berichten.

Succes met uw roeping.

Badge

@65plusreiziger als u werkelijk denkt dat het zo in elkaar zit dan rest u inderdaad niets anders dan het openbaar vervoer te mijden.

Verder besteed ik geen tijd meer aan uw topic want dat is zinloos. Ik begrijp dat u beter weet hoe alles is verlopen binnen de NS dan ik dat weet als personeelslid.

Fijne avond verder.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen

Maar welk punt wil je nu maken met dit topic?? Want het management van de OV bedrijven kunnen alleen een verzoek bij de regering neerleggen, de regering bepaalt uiteindelijk of het wel of niet akkoord gaat en het daarna invoert.

Dit topic zet vraagtekens bij de intenties van de NS als het om de gezondheid van personeel en reizigers gaat. Duidelijk is dat  o.a. het management van de  NS bij de overheid heeft aangedrongen om de reizigers te verplichten mondmaskers te dragen, ook als zijn het zelfgemaakte mondmaskers. Dat het Outbreak Management Team (OMT)  hierover een negatief advies heeft gegeven en dit openbaar heeft gemaakt, is duidelijk een signaal naar de ov bedrijven toe dat dit onverantwoord is.

Als ik echter uw interpretatie en redenatie  zou volgen, dan krijg ik  de neiging mij te verlagen tot een Godwin.

Niet alleen de reiziger wordt willens en wetens  aan besmetting blootgesteld, maar ook het personeel.

Niemand verplicht u van het OV gebruik te maken als u het niet verantwoord vindt. En als oudere hoeft u sowieso niet meer naar het vitale werk en is het advies om geen gebruik te maken van het OV tenzij het echt heel noodzakelijk is bijv. omdat u geen andere mogelijkheid hebt om naar het ziekenhuis te gaan.  

@MoDe 

Het is verplicht om in het OV een mondkapje te dragen. Met het afzetten voldoe je niet aan de verplichting.

De juiste regels staan op de website van de Rijksoverheid.

Vraag: Als ik in de trein, bus, tram of metro iets wil drinken/eten, mag ik dan mijn mondkapje even afdoen?

Antwoord: “zet het mondmasker zo min mogelijk af.”
Dat is dus voor meer dan één uitleg vatbaar.  

Website Rijksoverheid Veelgestelde vragen over het gebruik van mondkapjes.

 

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens, maar mijn - al dan niet - gezonde verstand zegt dat dat best zou moeten kunnen. En de regel is er niet duidelijk over. Heb geen zin in gedoe met @Slidestops of @Loes :wink:

Reputatie 6

Helemaal mee eens, maar mijn - al dan niet - gezonde verstand zegt dat dat best zou moeten kunnen. En de regel is er niet duidelijk over. Heb geen zin in gedoe met @Slidestops of @Loes :wink:

Heb geen enkele twijfel mbt je gezonde verstand maar is het misschien niet zo dat je eigenlijk het mondkapje liever niet wilt dragen en, mogelijk gevoed door het RIVM, het nut ervan betwist.

 

 

Reputatie 6

Het RIVM zou er zeer verstandig aan doen om zich niet uit te laten over zaken waar men geen verstand van heeft.

Wijs er bijvoorbeeld op dat bij het begin van de uitbraak werd aangegeven dat er geen besmettingsgevaar zou zijn voor zover er geen symptomen zijn. Ondertussen zijn er sterke aanwijzingen dat een substantieel deel van de besmettingen tot stand komen via asymptomatische weg.

Zo ook het verhaal van de te bereiken groepsimmuniteit. Tot op de dag van vandaag is het niet bekend of er uberhaupt  immuniteit optreedt, laat staan voor hoe lang.

Acht het thans kwalijk dat men de effectiviteit van gezichtsbedekking in twijfel blijft trekken. Het demotiveert gebruikers terwijl men niets kan aantonen.

In de landen/steden waar gezichtsbedekking wordt gebruikt worden zeer goede resultaten behaald.  Omdat er vaak ook sprake is van andere maatregelen is het afzonderlijke effect van de bedekking niet te bepalen. Voor mij echter meer dan genoeg reden om mij, indien nodig, te voorzien van een met zorg uitgekozen of zelfgemaakt mondkapje.

Als een eenvoudige theedoek de blootstelling al kan halveren lijkt het mij niet zo moeilijk om met enige inzet de effectiviteit verder te verhogen waarbij ik niet uitsluit dat zelfs het niveau van de medische kapjes dicht kan worden benaderd.

 

Reputatie 7
Badge +3

@BrunoEst

Ik heb ook weinig vertrouwen in het RIVM, te veel theoretische wetenschappers die niet gehinderd worden door enige praktijkervaring met de bestrijding van epidemiën. Het lijkt me beter om te kijken wat ze elders in de wereld doen en hoe dat daar uitpakt. 

Reputatie 7
Badge +3

Het nut van de zelfgemaakte katoenen mondkapjes betwistte ik al voor het RIVM dat deed. Komt wellicht doordat ik ruim 30 jaar heb gewerkt bij een bedrijf wat echte ademhalingsbescherming maakt en verkoopt en de informatie die ik er in de loop der jaren over heb ontvangen. Wat het RIVM er nu over zegt is voor mij alleen maar bevestiging.

In de uitzonderingsgevallen dat je asbest zelf mag verwijderen ga je toch ook geen simpel stofmasker of minder gebruiken? Dan moet je als je een wegwerkmasker wilt gebruiken een FFP3 masker gebruiken of liever een volgelaatsmasker met P3 filters.

En wat is jouw alternatief?  

Reputatie 6

@BrunoEst

Ik heb ook weinig vertrouwen in het RIVM, te veel theoretische wetenschappers die niet gehinderd worden door enige praktijkervaring met de bestrijding van epidemiën. Het lijkt me beter om te kijken wat ze elders in de wereld doen en hoe dat daar uitpakt. 

 

Heb niets tegen theoretische wetenschappers maar om dingen te gaan roepen waarvan je weet dat je het niet (zeker) weet noem ik een vorm van volksverlakkerij en heeft niets met wetenschap van doen. Helaas !

Reputatie 7
Badge +3

Heb geen enkele twijfel mbt je gezonde verstand maar is het misschien niet zo dat je eigenlijk het mondkapje liever niet wilt dragen en, mogelijk gevoed door het RIVM, het nut ervan betwist.

Het klopt helemaal dat ik liever geen mondkapje wil dragen, en het nut ervan vind ik lastig in te schatten, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van. Het helpt ook niet dat elke deskundige weer iets anders zegt :wink: Ik denk zelf eerlijk gezegd dat als je alle stoelen direct aan het gangpad afsluit, en bij de vierzits eist dat daar alleen twee personen uit een huishouden mogen zitten, je al een heel end komt. Ik ben persoonlijk gewoon niet zo bang om besmet te raken. Maar ik besef wel degelijk dat ik ook anderen kan besmetten. Dus als zo'n kapje verplicht wordt, so be it.
Maar dat staat helemaal los van het feit dat ik vind dat regels gewoon duidelijk moeten zijn. Waar moet zo'n kapje precies aan voldoen? Wanneer moet je hem wel/niet op hebben? Moet dat op het station al? Moet dat ook als je meer dan 1,5 meter van anderen afzit? Mag je iets eten of drinken? Etc.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het klopt helemaal dat ik liever geen mondkapje wil dragen, en het nut ervan vind ik lastig in te schatten, daarvoor weet ik er gewoon te weinig van. 

Ik draag ook liever geen mondkapje, maar als ik het wel moet wil ik wel graag dat het om de juiste reden is. Nu is nog steeds het advies om 1,5 meter afstand te houden maar in gevallen dat dat niet kan én er niet van tevoren kan worden gevraagd of de persoon klachten heeft wordt een mondkapjes verplicht. Dat is nu dus in het OV, waarbij (in ieder geval bij NS) de capaciteit die eerst werd gezien als 25% nu 40% wordt. Het doel is dan dus dat er meer reizigers met het OV kunnen, want je hoeft nu ineens niet meer 1,5 meter afstand te houden. Het doel moet zou moeten zijn dat een mondkapje goede bescherming biedt en diverse deskundigen (niet alleen het RIVM) geven aan dat met de simpele zelfgemaakte kapjes van katoen en maar weinig bescherming is, in de technische briefing werd 5% genoemd. Dat stelt mij niet echt gerust. 

 

Natuurlijk mag je eten en drinken. En natuurlijk moet dat zonder mondkapje. Er moet ook zeker rekening mee worden gehouden dat mensen dat voor de lol gaan zitten doen om de handhaving te frustreren. Anders zou het akelig eenzijdig zijn.

Reputatie 6

 

 Of als ik dan toch zelf mondkapjes zou maken zou ik daar materiaal voor gebruiken wat betere bescherming biedt dan alleen katoen, zoiets als dit. 

 

Volgens mij had ik jou eerder al gelijk gegeven dat je het beste een gecertificeerd kapje zou kunnen gebruiken, maar die zijn (vooralsnog) niet voorhanden. Als ik mij niet vergis ben jij het nu met mij eens dat, met enige inzet en bij gebrek aan beter, zelf best wel een goed filterend kapje te fabriceren is.

De kapjesplicht had voor mij mogen gaan gelden voor alle “noodzakelijke” situaties waarbij voldoende veiligheid (1,5 m etc.) in een gesloten ruimte niet altijd gegarandeerd kan worden, zoals supermarkten en kappers

Voor zover ik begrijp is de 1,5m overigens (nog) niet losgelaten.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk mag je eten en drinken. En natuurlijk moet dat zonder mondkapje. Er moet ook zeker rekening mee worden gehouden dat mensen dat voor de lol gaan zitten doen om de handhaving te frustreren. Anders zou het akelig eenzijdig zijn.


Een mondkapje is verplicht. Dat eten en drinken moet dan maar even wachten. Anders heeft zo'n mondkapje nog minder zin. In bussen mag altijd al niet gegeten worden en om te drinken kun je een rietje gebruiken die je onder je kap door doet, zodat er nog een beetje bescherming is.

Reageer